Tampere-Trapani jatkunee sittenkin

Mikkisos

Ryanair on päivittänyt reittikarttansa vastaamaan ensi kesän reittitarjontaa. Reittikartasta näyttää nyt pyyhkiytyneen Turku kokonaan pois. Kaupungin nimi oli pitkään kartassa, vaikka yhtään reittiä ei ollutkaan myynnissä. Ilmeisesti Ryanairin ja Turun neuvottelut ovat lopullisesti kariutuneet ja ainakaan kesäkaudella Turkuun ei lennetä.

Tampereen reiteistä näyttäisi sittenkin säilyvän lenot Sisilian Trapaniin. Tarjouslentojen listalla lukee "new - starts 26 Mar 13". Lentoja ei tosin vielä voi varata eli ihan varmaa ei ole.

Hiljaiselo Tampere-Kaunas -reitin osalta päättyi. Kesän lennot ovat nyt myynnissä. Ryanair lentää reittiä kolme kertaa viikossa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ryanair lentäisi kesällä Suomesta 14 reittiä: 11 Tampereelta ja 3 Lappeenrannasta. Tampereen kohteet ovat: Lontoo Stansted, Frankfurt-Hahn, Bremen, Budapest, Milano, Malaga, Alicante, Palma de Mallorca, Girona-Barcelona, Kaunas ja (ehkä) Trapani. Lappenrannasta lennetään Milanoon, Düsseldorfiin ja Girona-Barcelonaan.

Mahdollista on, että tammi-helmikuussa ilmoitetaan vielä yhdestä tai useammasta uudestakin reitistä.

16

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a___p

      täytyy sanoa että tuo kaunaksen paluu oli itselle aika yllätys - ja sinänsä positiivinen signaali, varsinkin nyt kun airbaltic ja sas vähentävät tampereen lentoja.

      toivottavasti saadaan vielä lisäreittejä.

    • totta turiset

      Totta turiset mutta hinnat näyttäis jäävän vähä korkeeksi opitusta...

      • frgggljgsjdf

        Hintataso nousee kokoajan, joten myös Ryanairin hinnat nousevat, mikäli Ryanair ei pysty työntämään jonkun muun maksettavaksi menojaan ja säilyttämään liian alhaiset hintansa.


    • Kuin kauan
      • Nioåaaa

        Matkustajamäärään suhteutettuna Tampere ei ole niin kovin tappiollinen. Matkustajamäärä on kuitenkin Suomen kentistä kolmanneksi suurin.

        Ratkaisu kannattavuuden parantamiseen ei tietystikään ole lentojen väheneminen. Volyymin kasvu tietysti lisää kannattavuutta. Tampere-Pirkkalan ongelmana on liikenteen jakaantuminen kahteen terminaaliin, mikä lisää kustannuksia esim. turvatarkastuksessa ja myös kiinteitä kustannuksia. Lisäksi Finavia ei saa vuokratuloja juuri ollenkaan, koska terminaaleihin ei yksinkertaisesti mahdu juurikaan kaupallisia palveluja.


      • Mllallaa
        Nioåaaa kirjoitti:

        Matkustajamäärään suhteutettuna Tampere ei ole niin kovin tappiollinen. Matkustajamäärä on kuitenkin Suomen kentistä kolmanneksi suurin.

        Ratkaisu kannattavuuden parantamiseen ei tietystikään ole lentojen väheneminen. Volyymin kasvu tietysti lisää kannattavuutta. Tampere-Pirkkalan ongelmana on liikenteen jakaantuminen kahteen terminaaliin, mikä lisää kustannuksia esim. turvatarkastuksessa ja myös kiinteitä kustannuksia. Lisäksi Finavia ei saa vuokratuloja juuri ollenkaan, koska terminaaleihin ei yksinkertaisesti mahdu juurikaan kaupallisia palveluja.

        Parasta Tampereen kentän kehitykselle olisi että Tampere ja kehyskunnat ostaisivat lentoasematoiminnot Finavialta. Tätä on aiemmin esitetty, mutta Finavia on ollut haluton luopumaan Tampere-Pirkkalan omistuksesta.


      • fhgdsjkgkdfsf
        Mllallaa kirjoitti:

        Parasta Tampereen kentän kehitykselle olisi että Tampere ja kehyskunnat ostaisivat lentoasematoiminnot Finavialta. Tätä on aiemmin esitetty, mutta Finavia on ollut haluton luopumaan Tampere-Pirkkalan omistuksesta.

        Niin olisi juu ja sitten Tampere kokisi Skavstan kohtalon eli vähän aikaa liikenne on kovaa, mutta kenttämaksut ei kata pyöritystä ja sitten yksityinen kenttä kinuaa rahaa kiitotieremonttiin kunnalta, valtiolta ja EU:lta sitä saamatta Skavstan tyyliin.

        Nykyisellään kenttä ainakin pyörii, kun sen persnettotuotto katetaan Finavian Helsinki Vantaan voitoilla.

        Täällä hingutaan vaan lisää Ryanairliikennettä Tampereelle ja siten muka kannattavuus paranee, mutta Skavsta osoittaa että mitä enemmän halpalentoliikennettä ja mitä vähemmän muuta liikennettä, sen suuremmat kulut ja rahaa ei tule tarpeeksi, joten kentän ikä vain lyhenee ennen rahojen loppumista ja kiitotien sulkemista vaarallisena.

        Tampere Pirkkalan yksityistämisideassa on tietysti se toimiva puoli Skavstaan verrattuna että omistaja olisi Tampereeen kaupunki ja sen kehyskunnat, jolloin kentän tappiot on helppo maksattaa Tampereen veronkatoalueen veronmaksajilla ja näin maksaja siis on jo olemassa valmiiksi tappiolliselle toiminnalle... näin siis jos Tampereen alueen verot riittävät tuon kentän pyörittämiseen kaikkien muiden rahareikien ohella.

        Muiden Finavian kenttien kannalta idea on tietysti fantastinen, koska Finavialla olisi silloin yksi riippakivi vähemmän ja enemmän rahaa ylläpitää ja kehittää jäljellä olevaa kenttäverkostoaan.


      • Jiklk22
        fhgdsjkgkdfsf kirjoitti:

        Niin olisi juu ja sitten Tampere kokisi Skavstan kohtalon eli vähän aikaa liikenne on kovaa, mutta kenttämaksut ei kata pyöritystä ja sitten yksityinen kenttä kinuaa rahaa kiitotieremonttiin kunnalta, valtiolta ja EU:lta sitä saamatta Skavstan tyyliin.

        Nykyisellään kenttä ainakin pyörii, kun sen persnettotuotto katetaan Finavian Helsinki Vantaan voitoilla.

        Täällä hingutaan vaan lisää Ryanairliikennettä Tampereelle ja siten muka kannattavuus paranee, mutta Skavsta osoittaa että mitä enemmän halpalentoliikennettä ja mitä vähemmän muuta liikennettä, sen suuremmat kulut ja rahaa ei tule tarpeeksi, joten kentän ikä vain lyhenee ennen rahojen loppumista ja kiitotien sulkemista vaarallisena.

        Tampere Pirkkalan yksityistämisideassa on tietysti se toimiva puoli Skavstaan verrattuna että omistaja olisi Tampereeen kaupunki ja sen kehyskunnat, jolloin kentän tappiot on helppo maksattaa Tampereen veronkatoalueen veronmaksajilla ja näin maksaja siis on jo olemassa valmiiksi tappiolliselle toiminnalle... näin siis jos Tampereen alueen verot riittävät tuon kentän pyörittämiseen kaikkien muiden rahareikien ohella.

        Muiden Finavian kenttien kannalta idea on tietysti fantastinen, koska Finavialla olisi silloin yksi riippakivi vähemmän ja enemmän rahaa ylläpitää ja kehittää jäljellä olevaa kenttäverkostoaan.

        Tampereen seutukunta on kyllin iso että sekä kyllä hyvin pystyisi pyörittämään lentoasema. Pirkanmaan asukasluku on noin puoli miljoonaa.

        On hyvä muistaa, että suuri osa VAntaan tuotoista tulee mm. Vuokratuloista ja pysäköinnistä. Riittävä liikenne mahdollistaa kattavat kaupalliset palvelut. Jos PIrkkalan liikenne tuplaantuisi, edellytykset kaikelle sille olisi paljon paremmat.

        Savustaa ei kannata käyttää vertailukohtana. Sekä on täysin yksityinen kenttä ja siksi esim. Kunnilla ei välttämättä ole halukkuutta rahoittaa sen toimintoja. PIrkkalasta toimii lennoston ja siksi esim. Kiitoradat kyllä pidettäisiin jatkossakin kunnossa valtion toimesta.

        Sitä paitsi jos kaikki HElsinki-Vantaan suurinvestointien rahoitettaisiin Finavian rahoilla, miinuksella oltaisiin raskaasti. Kyllä ne investointirahat tulevat aina valtion budjetista samoin kuin OUlunkin mittavat laajennuksen.


      • Niin juu
        Jiklk22 kirjoitti:

        Tampereen seutukunta on kyllin iso että sekä kyllä hyvin pystyisi pyörittämään lentoasema. Pirkanmaan asukasluku on noin puoli miljoonaa.

        On hyvä muistaa, että suuri osa VAntaan tuotoista tulee mm. Vuokratuloista ja pysäköinnistä. Riittävä liikenne mahdollistaa kattavat kaupalliset palvelut. Jos PIrkkalan liikenne tuplaantuisi, edellytykset kaikelle sille olisi paljon paremmat.

        Savustaa ei kannata käyttää vertailukohtana. Sekä on täysin yksityinen kenttä ja siksi esim. Kunnilla ei välttämättä ole halukkuutta rahoittaa sen toimintoja. PIrkkalasta toimii lennoston ja siksi esim. Kiitoradat kyllä pidettäisiin jatkossakin kunnossa valtion toimesta.

        Sitä paitsi jos kaikki HElsinki-Vantaan suurinvestointien rahoitettaisiin Finavian rahoilla, miinuksella oltaisiin raskaasti. Kyllä ne investointirahat tulevat aina valtion budjetista samoin kuin OUlunkin mittavat laajennuksen.

        Satakunnan Lennosto Pirkkalassa siirtyy Puolustusvoimauudistuksessa osin Rovaniemelle ja osin Rissalaan, joissa tuo perinteikäs lennosto sulautetaan Karjalan Lennostoon, sekä Lapin Lennostoon. Pirkkalaan jää vain jotakin koelentotoimintaa näillä näkymin, jos sitäkään loppujen lopuksi.


    • a___p

      enemmän tampereella todennäköisesti tappiota tuottaa ykkösterminaali, joka on avoinna päivittäin ja palvelee kohtuullisen pientä osaa matkustajista.

      • fgjksdkjsdhkjsdhbkj

        Mitäs se terminaali tuottaa, jonka käyttäjät ei sen käytöstä maksa edes kulujen kattavaa summaa? Persnettoa Suomessa tuottaa kaikki muut asemat paitsi Helsinki-Vantaa, jonka tuotoilla muita pyöritetään.

        Siinä vain yksi hyvä tosiasia kertomaan mitä tämä bisnes ja Ryanairkin vaatii... suurta voluumia, jota Suomesta ei saa kasaan, kuin pääkaupunkiseudulta. Tampereen alueen puoli miljoonaa on aivan liian vähän. Sitten homma alkaa toimia, kun populaatiota on miljoona, mieluummin kymmenen miljoonaa 100 km:n säteellä.


    • a___p

      suomessa finnairin aasian syöttöliikenteellä ei volyymiä saada aikaan. eli tarkoitatko, että mielestäsi helsingin ulkopuoliset kentät itse asiassa pitäisi sulkea?

    • a___p

      ja toinen kysymys - mistä päättelet että kakkosterminaali ei tuota? finnairin käynnistämän eu-tutkinnan tulos oli että kakkosterminaali toimii liiketoiminnallisesti, mikä edelleen pointtaisi siihen suuntaan että tampereen ongelma on nimenomaan ykkösterminaali.

      • jhsgdgfsdfdsfsdfdsfa

        Päättelen siitä että Tampere Pirkkala tuottaa persnettoa. Kakkosterminaali ei myöskään ole mikään kultakaivos vaikka niin luulet.

        Ryanair suostuu maksamaan käyttämistään kentistä maksuja, jotka ei riitä kentän ylläpitoon. Toisin kuin sinä, minä en jaksa uskoa että se Tampereen peltihalli mikään kauppakeskus on, joten jos se pyörii suht omillaan poislukien investoinnit johon maksuilla ei ole varaa, niin mistä päättelet että se olisi Tampere Pirkkalan kantava voima?

        Kyllä Tampere Pirkkalan kantava voima on Ilmavoimien toiminta ja Helsinki Vantaan kenttä, joiden ansiosta Ryanir voi freeraidata sujuvasti siinä sivussa Tampereella.


    • Tapani r:llä

      On taas Trapani kadonnut - lopullisesti?

    • Turhautunut lentäjä

      Meiltä peruutettiin juuri ns. Pääsiäislento Trapaniin, paluu lento peruutettiin jo aikaisemmin! Maksamme enemmän kuin tuplat nyt etsiessämme vaihtoehtoja, kun tuli jo yksi vaihtoehto buukattua aikaisemmin. Toiseksi yritys virheellisesti ilmoittaa että he ilmaiseksi lennättävät sinut vaihtoehtosia reittejä pitkin ""lähelle" kun pyydät heitä tekemään tämän he sanovat, että saat vain saman verran lentoja kun alkuperäisessä varauksessa, mikä on siis täysin mahdotonta jokatapuksessa. Yritän viedä tämän Iata kautta läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      232
      17229
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      175
      12268
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      47
      6037
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      65
      4888
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      14
      4855
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      21
      3987
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3605
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      136
      3046
    9. 281
      1566
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1041
    Aihe