Uudet harrastajat ja aselupa

wowowools

Onko täällä uusia harrastajia, jotka ovat hakeneet 2012 tai 2013 vuoden aikana aselupaa piekkariin tai haulikkoon?
Menikö lupahakemus läpi? Omistatteko metsästyskortin tai kuulluteko ampumakerhoon?

Itse ajattelin hakea lupaa cz 455 piekkariin ja omistan metsästyskortin, sekä ampumaseuran jäsenyyden (en ole ollut aktiivinen, koska autokortti meni sairaskohtauksen takia vuoden ajaksi)

meneekö hakemus läpi jos perustelen lupahakemusta ampumataidon ylläpitämiseen ja metsästykseen myöhemmässä vaiheessa. en kuullu mihinkään metsästys seuraan joten en voi kertoa tarkasti mitä tulen metsästämään, mutta ampumataidon ylläpitäminen ja reservi toiminta on tärkeintä.
Vähän epäilen, että lupa jää saamatta.
Vähän myös tekisi mieli pistää samaan hakemukseen 7.62x53r hakemus menemään, että saisi mosin nagantin hankittua puolen vuoden sisällä.

20

2369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pällitesti

      Metsästys on riittävä peruste, ammunnan harjoittelu ei. Pistät vaan lappuihin metsästys ja vähän googlailet mitä voisti mahdollisesti metsätää niin avot. Ja jos et omista maata niin voit sanoa metsästäväsi tuttavien, valtion ja mahdollisesti seuran mailla.

      Luvat saa helposti .22 ja 7.62x53r.

    • 1835353

      Mietin, että pitäisikö laittaa myös samassa hakemus haulikkoon ? Mikä haulikon patruunatyyppi on paras vaihtoehto, jos haluaa perus-aseen eikä mitään magnum haulikkoa?

      Oletko varman, että metsästysseuraan ei TARVITSE kuulua jos pistää perusteluiksi metsästys?

      • pällitesti

        Metsästysseuraan ei tarvitse kuulua kun hakee metsästysperusteella aselupia. Täytyy vaan osata poliisille sanoa missä meinaa metätä ja mitä, toki metsästyskortti on oltava voimassa. Haulikon lupiin olen kaliiperiksi yleensä pistänyt vain 12 cal, joka kattaa 12/70, 12/76 ja 12/89 joista kaikki pelittää metsällä hyvin. Ekaksi aseeksi ostin 870 remarin 12/89 16 vuotiaana vanhempien suostumuksella enkä ollut metsästysseuran jäsen. Jos tiedät, että haluat vaikka perus kakspiippusen haulikon niin kertatuli ja kaliiberiksi 12/70 tai 12/76.

        Itte melkein ekaksi hakisin luvan haulikoon ja samalla piekkarille. Sitten vuoden tai kahden päästä, kun olet näyttänyt poliisille, että et ole hullu, luvat isompireikäiselle vetämään.

        Uuden lain aikaan olen ostanut hirvipyssyn ihan perusteella pienriistan metsästys ja myöhemmin hirven metsästys. Poliisilla suhtautuu vaan aika nihkeästi tuohon "myöhemmin" tai "mahdollisesti" sanoihin joten vältä näitä. Tietysti pällitesti piti käydä täyttelemässä mutta sen tekee jo ihan huvikseenkin.

        Ja asekaappi ei ainakaan tällä hetkellä ole PAKOLLINEN, mutta suosittelen sellaisen hankkimaan. Lisää näet uskottavuutta ja luo kuvan vastuullisesta harrastajasta.


      • jussi9

        hommaa mielummin luvaton
        vältät turhaa byrokratiaa...


    • wwools

      Kiitos viestistäsi.

      Haluaisin aseet näin alkuun ihan kiekko, sekä tarkka-ammuntaan.
      Yritän hakea lupia metsästyskortilla, mutta ongelma on se, että en ole metsästämässä missään ainakaan ihan heti ja en todellakaan osaa kertoa/valehdella mitä metsästäisin ja missä.

      • Nyt nyt nyt!

        No mikä kiire nyt sitten yhtäkkiä tuli aseita hankkimaan?
        Jos et osaa kertoa mitä meinaat metsästää ja missä niin annahan ne aseet olla ja hanki joku muu harrastus, meitä oikeasti metsästäviä risoo tuollainen leväperäisyys jotka johtaa usein hankaluuksiin ja otsikoihin jonka jälkeen ME METSÄSTÄJÄT kärsimme kollektiivisesti tästä turhasta aseiden ostelusta!


    • wwoools

      voi perkele.

      Aseita olen aikonut hommata jo 2008 lähtien, mutta kiitos sen erään idiootin joka tappo ihmisiä koulussa.
      Aselaki muuttuu koko ajan. ja nyt olen päättänyt toimia, ennenkuin menee ihan höpöksi.
      Olen kokenut ampuja, mutta nyt on aika saada omat aseet käyttöön.
      Ja millä vitulla meinasit harrastaa ampumista jos et omista asetta. Miksi minut pitäisi yksi turha ja pakottettu harrastus hankkai, jos et pidä aseista?
      Olet idiootti ja luultavasti asut kehä 3 sisällä.

    • ihan miten vaan

      Ei se aselaki kaiken aikaa mihinkään muutu. On hyvin selvästi tuotu esiin asia, että kiristykset on nyt kiristelty ja ainoa mitä vielä tarkennetaan, on aseiden säilytystä.
      Tällä mennään ja helpoin on lupa saada nimenomaan metsästystä varten aseelle.
      Riittää kun panee paikaksi Valtion maat.
      Ampumaharrastukselle jos lupia hakee, niin täytyykin olla seurasta selvitys harrastuksen aktiivisuudesta. Ammunnan ohjaajalta suosituksia, joten minä ainakin tyytyisin siihen metsästykseen, koska silloin saa aseluvan heti, eikä tarvitse kahta vuotta, jossain radalla laina aseilla ammuskella.

    • Jarkko95.
      • Erkko85

        Ei todellakaan ole.


    • AN()NYYM|

      https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ExternalFiles/1C59996D9B4C90BBC2257AD100462E21/$file/lomake_Perustelut ampumaurheilu.pdf

      Itse olin kiinnostunut haulikkoammunnasta, mutta täälläpä on ampumarata ympäristösyistä suljettu. No mietin sitten pienoiskivääriä, mutta lupahakemuksen ensimmäiseen kohtaan tyssäsi.

      "Tee tässä selkoa aiemmasta ampumaurheiluharrastuksestasi, mitä ampumaurheilulajia olet harrastanut ja missä."

      No enhä minä vielä ole voinut mitään harrastaa, kun ei ole sitä asettakaan? Mitä ihmettä tämä taas on?

      • ⋆⊄⋆

        siinä voit kertoa mitä sota ym väkivaltapelejä olet pelannut ja erityisesti tasot joista olet päässyt läpi.


      • AN()NYYM|
        ⋆⊄⋆ kirjoitti:

        siinä voit kertoa mitä sota ym väkivaltapelejä olet pelannut ja erityisesti tasot joista olet päässyt läpi.

        Hehheh! Siitä on jo aikaa, kun olen videopelejä pelannut. Ilmakiväärillä olen tauluja ampunut, mutta en ole kuitenkaan missään virallisella radalla käynyt. Metsästyskortti löytyy ja olen ajomiehenä ollut mukana, mutta en tykkää eläviä olentoja ammuskella. Ei ollut mun juttu. Isän haulikolla olen joskus muutaman laukauksen kokeillut.

        Leikki leikkinä. Kummastelin vaan tuota, että pitäisi olla ase ja harrastus valmiina, vaikka vasta ollaan lupia hakemassa aloittaakseeni harrastuksen.


      • ¢­­
        AN()NYYM| kirjoitti:

        Hehheh! Siitä on jo aikaa, kun olen videopelejä pelannut. Ilmakiväärillä olen tauluja ampunut, mutta en ole kuitenkaan missään virallisella radalla käynyt. Metsästyskortti löytyy ja olen ajomiehenä ollut mukana, mutta en tykkää eläviä olentoja ammuskella. Ei ollut mun juttu. Isän haulikolla olen joskus muutaman laukauksen kokeillut.

        Leikki leikkinä. Kummastelin vaan tuota, että pitäisi olla ase ja harrastus valmiina, vaikka vasta ollaan lupia hakemassa aloittaakseeni harrastuksen.

        aloittaaksesi harrastuksen?

        Nykyisin ruutiaseilla on aika vaikea harrastaa ja varsinkin aloittaa sellainen.

        Kivääreistä ja haulikoista en tiedä, mutta kyllähän noita harrastajia jonkunverran vieläkin tulee pistoolipuolelle. Ruutiaseilla harrastus vaan vaatii radat ja ampumaseuran tuen. Ei sitä muuten voi oikeasti harrastaa. Yhteiskunta vaan taitaa olla sitä mieltä, että jos aikoo harrastaa aseilla, niin se on tehtävä salaa jossain soramontuilla ja vielä luvattomilla aseilla.


    • rentouttavaa

      Saako lupia pelkästään kiekkoammuntaan? Omilla mailla olisi tilaa laittaa oma kiekkorata pystyyn. Muutaman automaattiheittimen ajattattelin hankkia niin voisi kerran pari viikossa hieman rentoutua kiekkoilun parissa. Mihinkään kilpailuihin en halua mennä, enkä mitään sorsia ampua. Kai tuollaiseen luvat saisi?

      • -Lampela-

        Ei todellakaan saa eikä pidäkään saada.


      • -alepmal-
        -Lampela- kirjoitti:

        Ei todellakaan saa eikä pidäkään saada.

        Miksei pitäisi saada ? Olisiko se sinulta pois jos joku voisi harrastaa jotain omalla pihallaan ? Ihme idiooti olet =/


    • kiakkoampuja

      Kyseessä on turvallisuusnäkökohdat. kyllä minulla ainakin olisi paljonkin sitä vastaan, jos naapuri ampuisi kiekkoja pihallaan. Itse harrastan myös kiekkoammuntaa, mutta en tosiaan soisi kellekään oikeutta aiheuttaa häiriöitä naapurustossa.

      • -alepmal-

        Oletin kyllä että tuo kiekkoampuja asuisi maalla. Koska omalla pihallaan saa jo nyt harrastaa ampumatoimintaa jos siitä ei aiheudu vaaraa tai liiallista häiriöitä kenellekään. En Siis ajatellutkaan että jossain omakotilähiössä voisi alkaa takapihalla kiekkoa paukuttaa =) Itse olen ampunut kiekkoja ihan vain hupailu mielessä enoni pihalla ja siitä ei kyllä aiheutunut mitään vaaraa tai häiriötiä kellekkään. Ja se oli vieläpä täysin laillista.


    • Anonyymi

      Aseluvan hakeminen on 🇫🇮vaikea prosessi jos aiot hakea esim pistoolilupaa toiminta-ammuntaan/reserviläistoimintaan. Ensin vaaditaan hyväksytty TA -kurssi jonka jälkeen 2 vuoden päästä voit ostaa oma aseen. Mukana pitää olla: todistus ampuma-asekouluttajalta, seuran jäsenyydestä, ampumaratapäiväkirja jossa on merkinnät harrastuksesta. Sen jälkeen poliisi tutkii omakannasta hakijan terveystiedot onko jotain estettä myöntää lupa esim: masennus, psykiatrinen hoito yms. Sen jälkeen haastattelu jossa kysellään perheolot, yleinen henkinen hyvinvointi ja jne. Kun on sitten laput kourassa niin seuraavaksi on aseen osto ja sovittu näyttö laitoksella. Ja eka lupa on aina määräaikainen joka pitää muistaa uusia ajallaan. Puoliautomaattikivääreiden kohdalla sama rumba paitsi se EU;n lipasperseily asetus määrää että 10ptr lipas max ennen kun sitten saat Ervaluvan. Haulikon ja metsästyskiväärin saa esittämälä vomassa olevan metsästyskortin/seuran jäsenyyden ja selvityksen siitä mitä metsästät ja missä, mitä lajia harrastat Trap/skeet ja selvityksen säilytyksestä (kaappi)*

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe