Nizzan historiallinen puoli?

Nice

Hei!

Olemme miehen kanssa suunnitelleet matkaa Nizzaan, tosin vasta elokuussa. Mieheni on hurahtanut historiaan ja minä rantaloman kiireettömyyteen. Tarkoitus olisi siis viettää 2 viikkoa etelän lämmössä siten, että molemmat pääsisivät nauttimaan omalla tavallaan.
Mieheni olisi jo pää kolmantena jalkana menossa Roomaan, mutta kun itse kävin siellä juuri 2 vuotta sitten, niin hinku olisi kovasti mennä muualle. Ja Roomassahan ei rantalomaa paljon vietellä.
Nizzassa olen käynyt n.17 vuotta sitten, ollessani 10-vuotias. Siitä asti olen aina pitänyt sitä ihanimpana paikkana missä olen koskaan käynyt. Onkohan aika kullannut muistot? Hope not.

Kysymys kuitenkin on;
Löytyykö Nizzasta/lähistöltä riittävästi näkemistä Rooman raunioihin rakastuneelle historiafriikki-miehelleni? Emme siis kaipaa museoita, vaan jotain aidompaa. Esimerkiksi sotien runtelemat nähtävyydet tai vuosituhansia vanhat monumentit, sekä tarinat näiden takana ovat se juttu mitä nyt niin kovasti koitan kaivaa Nizzan lähistöltä. Koitan siis saada mieheni ymmärtämään, että Nizza on hänenkin mielestään paras paikka, mihin kesälomalla kannattaa lähteä :)

Vai olisiko joku ihan toinen kaupunki tai maa, mihin meidät lähettäisitte?

Viime vuonna poikettiin keväällä Barcelonassa ja syksyllä Sisiliassa... Niihin ei siis tänä vuonna...

Kiitos jo etukäteen!

4

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähes ranskatar

      Nizzan historia ei ole Rooman kaltainen, mutta jos miehesi on kiinnostunut arkkitehtuurista, belle epoque -ajoista ja tyylikkään matkailun historiasta - tai taidehistoriasta - sitä alueella riittää. Melkein kyllä sanoisin, että kuvailusi mukaan Nizza ei ole miehesi lempikohde.

      Nizzaan kannattaa lähteä avoimin mielin, nautiskelemaan, kävelemään ja aistimaan, ei raunioita kuvailemaan. Jos roomalaisia raunioita haluaa nähdä, kannattaa matkustaa junalla Arlesiin tai jos vanha kivi kiinnostaa yhä vaan, suunnatkaa retkelle paavien kesäkaupunkiin, Avignoniin. Ylipäänsä alueen kirkot ovat todella upeita.

      Nizzasta on kohtuullinen matka myös Italian puolelle Genovaan. Se on kaupunki, joka kiehtoo merellisen historiansa ja omalaatuisen tunnelmansa vuoksi.

    • nice..

      Kiitos tuhannesti! Juuri tuollaista Arlesin kaltaista kaupunkia oltiin vailla. Saa mieskin pienen palan Roomaa ja minä IIISON palan Nizzaa. Huikeaa! Kiitos!!!!!

      • toinen "hurahtanut"

        Minä taasen olen ajatellut toteuttaa tällaisen loman. Otamme päämajapaikaksi Montpellierin, jossa uskoisin olevan jo itsessään paljon nähtävää hienon arkkitehtuurinsa vuoksi ja myös historiallistakin näkemistä löytyy. Kaupungissa on viihtyisä ilmapiiri (näin olen ymmärtänyt) ja upeat rannat lyhyen bussimatkan päässä.
        Montpellieristä on lyhyt matka Nimesiin, joka on sitten todella historiallinen.Nimesissä voisi viettää 2-3 yötä ja tehdä sieltä päivämatkan niin Arlesiin kuin Avignoniinkin. En pysty kertomaan ajankohtaa, milloin tämä toteutuu, mutta elämys se olisi varmasti miehellesikin. Kannattaa selvittää alueen nähtävyyksiä ja historiaa etukäteen. Varmasti alkaa kiinnostamaan.


    • nicematin

      Musée d'archéologie de Nice / Musées et expositions / Culture ...
      www.musee-archeologique-nice.org

      Terra Amata
      www.musee-terra-amata.org

      historiaaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1817
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1687
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      809
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe