Liian rauhallinen koira

ei mikään kouluttaja

Minulla on 10kk ikäinen narttu. Aina rauhallinen ja asiallisesti käyttäytyvä koira. Mutta olen saanut pyyhkeitä koulutuksessa (toko pk), että minun pitäisi innostaa koiraa. Tuo tekee vaadittavat asiat ja sen paras palkka on nami. Koira ei edes tykkää silittämisestä vaan vaivaantuu siitä. Vieraiden huomiosta pitää, mutta ei niin perusta perheenjäsenten huomiosta. (tosin saattaa hyppiä vieraiden päälle yms). Nyt olen yrittänyt innostaa koiraa "kimittämällä" ja muuten touhottamalla mutta tuloksena on ollut hämmentynyt koira. Kerran nappasi ranteestakin kiinni...

Miksi koiran pitää koheltaa? Ohjaaja sanoi ettei koira tiedä tehneensä oikein jos se ei innostu palkkauksesta. Jos sanon "hyvä, hieno tyttö" niin koiralla alkaa valumaan kuola, joten eikö se tiedä tehneensä oikein ja odottaa palkkaa? Tuolle pystyy opettamaan pitkiä liikesarjoja, koska keskittyy hyvin ja oppii yleensä 1-2 toistolla sen mitä haluan.

Onko mulla joku ongelma suhteessa koiraan kun se ei innostu sanallisista kehuista, eikä muutenkään näytä innostumista? Iltaisin vielä pentuvillin iskiessä innostuu silmät palaen, mutta ei silloin pysty kovin vaativiin tehtäviin... enkä kyllä vaadikaan. En koskaan komenna kovasti koiraa, vaadin hiljaisesti toimimaan asetettujen sääntöjen mukaan, en myöskään koske koiraan fyysisesti vaan vaadin aina olemuksella toimimaan oikein. Itse olen rauhallinen ja hidas ihminen.. Vietän paljon aikaa koiran kanssa vain vaeltelemalla metsissä, muutaman kerran ehkä kutsun luokse ja oma-aloitteisesta kontaktista palkkaan silloin tällöin ja myös siitä että jättää villieläimen jäljen ajamisen ja lähtee juoksemaan luokseni oma-aloitteisesti.

Tuolla koulutuksissa olen seurannut toisia koiria ja ne osoittavat usein alistumista ja joskus jopa painuvat maahan kun omistaja toruu tai edes katsoo vihaisesti. Minun koira ei. Silloin kun se lähestyy minua tervehtiäkseen, silloin painaa päätä alas ja korvia alas ja häntä heiluttaa koiraa. Tokossa yms koira on valpas ja tuijottaa kiinteästi korvat hörössä. Jos kiellän (harvoin ja kielto on normaaliäänellä, rauhassa sanottu), koira vain korjaa käytöstä ja odottaa korjaavaa käskyä/ohjausta. Ei tuosta tietenkään ole kisakoiraksi, mutta en sellaista haluakaan. Jos koiralla ei ole virettä tai se ei nauti kiihtyneestä tilasta niin onko pakko? Tajuaahan tuo tehneensä oikein ilman kiihtymistäkin? Vai olenko ihan metsässä? En ole ennen koiraa näin kouluttanut, entiseltä vaadin vain hyvän kotikäytöksen ja lenkkikäyttäytymisen enkä opettanut mitään käskyjä.

17

3203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntematta ,mutta kirjoituksen perusteella sanoisin,että ihan hyvältä teidän suhde ja hommat kuulostaa :)

      Itselläni on ryhmissä ollut välillä ihan tuonoloisia koiria.Tekee tehtävänsä,omalla mentaliteetillään,mutta ihan ok.Ja minusta se on ihan ok.
      Onhan noita perusluonteeltaankin hyvin rauhallisia,vähän flegunkin oloisia jotkut,mutta mitäs siitä.Samalla lailla ne opettaa voi ja oppii,mutta tyyli vaan on siinäkin luonteenomaista.Kyllä rauhallisella tyylillä kisaamaankin voi ihan mennä,jos teknisesti pelittää.Toiset tuomarit ja riippuu mistä on kyse(rodutkin joskus vähän huomioidaan),tosin arvostaa vietikkäämpää,mutta ei se vielä maailmoja kaada,sekään.

      "Nyt olen yrittänyt..." Kannattaa miettiä,jos ei ihan kovasti ainakaan,ettei mene liiaksi koiralle.
      Itselläsi taitaa olla ihan hyvää silmää,luota siihen ;)
      Se,että liikaa toohottaa,varsinkin jos se on "vähän väkinäistä" ja koira ei vaan siihen luonnistu,niin saattaa pitemmän päälle alkaa tehdä sijaistoimintoja koiralle,kuten tuo ranteesta nappaaminen.Voi myös alkaa haitata koulutusta,jos/kun koira alkaa kokea sen epämiellyttäväksi,kun omistaja aina silloin menee sen mielestä ihan höperöksi.

      "Ohjaaja sanoi..." Toisaalta se on myös totta.Mutta,koirat voi palkkautua eritavoilla,kuin myös olla eleillään erilaisia.Toiset voi olla hyvin hienovaraisia,mutta silti niistä näkee,että kyllä vaan uppoaa,toiset taas hyvin vahvaeleisiä.Eli tempperamentti tässäkin vaikuttaa.

      "Jos koiralla ei ole..." Ei mikään pakko.Ja kyllä ne saattaa hyvinkin tajuta.Tuloksista koiran kanssakin sen näkee,ihan normielämässäkin.

      ps.Olen joskus miettinyt,että voihan ne ihmisten luonteet joskus hyvinkin vaikuttaa myös koiriinsa.Itse tunnen muutaman hyvin,hyvin rauhallisia ihmisiä.Ja niillä,jopa rodusta riippumatta,koirat hyvin samanlaisia,viimeistään aikuisena...Toki kasvatuksellakin osansa,mutta jos kuitenkin ihmisen tahtomattaankin vaikuttaa...
      Itse olen taas ihan vastakohta,ja täytyy sanoa,rodusta riippumatta,vähän samanlaisia hörhöjä koiratkin taitaa olleet :D

    • c.f

      "Vieraiden huomiosta pitää, mutta ei niin perusta perheenjäsenten huomiosta"

      ""Nyt olen yrittänyt..." Kannattaa miettiä,jos ei ihan kovasti ainakaan,ettei mene liiaksi koiralle"

    • Ihana murkku

      Hei, älä välitä, niin munkin koira ottaa iisisti kaiken eikä oo mikään no semmon sylikoira. On vähän niinku oman tiensä kulkija. Tottelee kyllä ja tykkää touhuta ja oppii helposti. Tosin vasta 8 kk. Katotaan mitä tulee. Toinen rekkuni on jo viis ja oikea "sylikissa", mutta luonnetta löytyy tarvittaessa. Lisäksi oikea filmari kun ollaan ns. ihmisten ilmoilla, eli menemme johonkin missä paljon porukkaa, niin kaikillle esiintyy ja kaikki pitäis tulla rapsuttelemaan. Tämä nuorempi ennemmin väistää, mutta ei ole agressiivinen. Harvat ja valitut huomioidaan ja meidät ehkä aamuisin kun herätään. Nukkuu lattialla vanhempi meidän jalkopäässä. Ei edes halua tulla sänkyyn muuta kuin viikonloppuna rähjäämään ja leikkimään niin toisen koiran kuin meidän kanssa. Semmosii ne koirat on jokainen oma persoonansa. Ole onnellinen koirastasi, toivottavasti pysyykin samanlaisena.

    • aapee

      No tämä tyttöni on vasta 10kk ja muut tokossa ja pk:ssa ovat lähellä 2 vuotta. Tuo vaan oppii äärettömän helposti. Meidät viskattiin penturyhmistä pois ensimmäisen kerran jälkeen ja siirrettiin vanhempien ryhmään.

      Ehkä mun tapa opettaa uusia juttuja vaikuttaa myös rauhallisuuteen. Esimerkiksi halusin että tuo kantaa minulle palikat jotka ovat olleet aiemmin kädessäni. Opetin niin että pistin hetkeksi koiran ulos, nakkelin alakerran huoneisiin palikoita ja otin koiran sisälle. sitten menin keittiöön istumaan ja näytin koiralle jauhelihakippoa. Sitten vain odotin. Ensin se yritti kaikki temput, toi omat lelut ja puruluutkin ennen kuin hoksasi ensimmäisen palikan. Sen jälkeen iloisesti häntä heiluen etsi loputkin ja kiikutti sievästi ne käteeni. Ikää tuolla oli silloin n 6kk. Samalla tavalla opetin esineruudunkin. Joskus laitan koiran pilkkopimeään lasten huoneeseen joka on täynnä leluja ja sen pitää löytää palikka sieltä haistelemalla. Istun vain keittiössä odottamassa milloin kantaa palikan käteeni. Koiran ilmeestä näkee että nauttii siitä että joutuu miettimään ja saa uusia haasteita.

      Hyvä juttu, jos ei ole suhteessa mitään vikaa. Ehdin jo miettiä vaikka mitä. En oikein pidä koiran käskemisestä, mutta pakko välillä on käskyjäkin harjoitella. Palkkaan paljon siitä että koira toimii oma-aloitteisesti niin kuin haluan. Esimerkiksi lenkillä istuu kujanpäähän odottamaan että laitetaan hihna ennen kuin voi jatkaa matkaa. Se toimi jopa niin hyvin kun lähti jahtaamaan jänistä, joka juoksi tien yli niin koira pysähtyi ja jäi odottamaan innoissaan hihnaa että pääsee jatkamaan jahtaamista... Toinen on se että palkkaan aina kun auto tulee vastaan, nyt koira hakeutuu aina viereen (suu auki) kun auto tulee. Näin ei tarvi käskeä viereen kun näkee auton lähestyvän, kun osaa automaattisesti tulla viereen. Eli opetustapani on myös aika laimeita ja rauhallisia.

    • think twice

      Sun koiras on ihan normaali :) ! Ole iloinen et se on rauhallinen tasapainoinen koira :). Niinkuin sanoit et itsekin olet rauhallinen :). Onks tuo kuolan valuminen vaahtoa vai kuolaa ? Eli onks hän namien perään vai stressaako?. Kaikista ei ole agiin ja tokoon -kilpailuihin. Jos mun koira olis noin normi niin kiittelisin Herraa. Kouluttajat vaan yrittää pitää sut messissä :). Koira kuulostaa loistavalta tapaukselta. Miks muuttaa sitä ? :). Varsinkaan innostuneemmaksi ???

    • ...

      Koirakoulussa käydään yleensä ns. riviharjoituksissa opettelemassa kisaliikkeitä tulevia kisoja varten.

      Kuten itsekin olet oivaltanut, koirasi ei ole tuollaisenaan kisakelpoinen, pisteitä sille ei ropise, jos se ei osoita pätkääkään innostusta hommaa kohtaan. Et halua kisata joten asia on ok teidän kohdalla, mutta se ei muuta sitä miksi yhdistykset järjestävät treenejä. Ne järjestävät niitä siis saavuttaakseen menestystä, toki myös tehdäkseen koirista yhteiskuntakelpoisia.

      • canis.familiaris

        Juu, eikö koiran kentällä juuri pidä olla palvelualtis..Palvelualtiskoira erottuu pelkästä suoritekoirasta...

        Jos ap.n tavoite on arki ja sen hallinta, niin ei tilanne huono ole.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Juu, eikö koiran kentällä juuri pidä olla palvelualtis..Palvelualtiskoira erottuu pelkästä suoritekoirasta...

        Jos ap.n tavoite on arki ja sen hallinta, niin ei tilanne huono ole.

        "Palvelualtiskoira..." Mutta suoritekoira ei ole sama,kuin eleettömästi/eleettömämmin toi miva ;) Jos vaikka rotuominaisuuksiltaan hyvin rauhallinen,niin ei kuitenkaan koiran luonnetta täydy muuttaa. Jos koirasilmää on,niin kyllä erottaa tämäntyyppisen koiran ns.suoritekoirasta.


      • Tosin nykypäivänä on jokusiakin kenttiä,joilla on erikseen ns.arkitottelevaisuusryhmät(ei siis tarvetta kisaamaan),kuin myös ihan niitä,joilla ei ole ihmeemmin kisatavoitetta.

        Itse en luetun perusteella tyrmää kisakelpoisuutta.Sen verran nuori koirakin,että oikealla tavalla,voidaan viellä "äksööniäkin" saada.
        Ei tuo koira minusta mitenkään evvk-koiralta edes vaikuta.Rauhallisen tyylinen vaan.
        Ja tokossa tuolla pääsee,jos liikkeet muuten riittävän hyvät teknisesti,vaikka valioksi asti ;)
        Jos/kun sijoituksista kisataan,niin on hiukan eri juttu.


    • aapee

      Käytiin tämän kyseisen rodun omassa tokossa ja tulipa ihan toisenlaista palautetta. Koiraani kehuttiin loistavaksi ja potentiaaliseksi kisakoiraksi! Meidät jopa valittiin siltä seisomalta kilparyhmään! Seurailin siinä sivusilmällä muiden suorituksia ja tämä rotu ei hästää. Mun koira oli jopa nopea siinä sakissa. Tietysti kun koira on vasikan kokoinen niin ei se yhtä simpsakasti liikehdi kuin jotku pienet belggarit tai bordercolliet. Eli nyt voin mennä ylpeänä taas pk-treeneihin. Kisatavoitteita ei ole, haluan vain BH-kokeen läpi, jälki on se joka koiraa kiinnostaa jopa makupaloja enemmän ja sitä voin kisatakin mutta vain koiran iloksi. Omia tavoitteita ei ole.

      • Hienoa :) Johan yritin vääntää,että tuskin mitään hätää ;D

        Pk-jäljessä on kumminkin tottelevaisuusosuus,mutta jos treenaat teknisen puolen oikein hyvin,niin ei hätää.Tuomari tosin voi huomauttaa/huomioida jonkun verran,jos hänen mielestään ei ole riittävää vireeltään.


      • nuuskaa

        Omat tavoitteet kiinnostaa sitten kun alatte edistyä, jäljestys on kivaa sitä voikin harrastaa varmaan lähes joka rodulla.


      • nuuskaa
        nuuskaa kirjoitti:

        Omat tavoitteet kiinnostaa sitten kun alatte edistyä, jäljestys on kivaa sitä voikin harrastaa varmaan lähes joka rodulla.

        Tämä edllinen oli aapee nimimerkille.


    • Pellolle?

      Tutustu fh-jälkeen (peltojälkeen)! Vaikutatte oikein soveliailta molemmat siihen lajiin :) Ja sitten, jos joskus innostut kisaamaan, niin siinä lajissa arvostetaan rauhallisen varmaa, pitkäjännitteistä koiraa. Lisäksi kokeessa ei ole esineruutua eikä tottista....
      Nykyään pk-puolella pyritään kaikista koirista saamaan "viettipommeja". Jos se ei ole sinun juttusi, niin voit koulutuksessa kertoa (ystävällisesti), että sinun päämääräsi on ainoastaan opettaa koiralle tietyt asiat (liikkeet) eikä sinulla ole tarkoitus lähteä koiran kanssa kisaamaan.

    • tavllinen rakhu

      "Miksi koiran pitää koheltaa?" samaa kysyisin minäkin. Tälläistä on tullut vastaan nimenomaan tuolla toko-koulutuksissa, jotenkin tuntuu että koiran pitäisi olla häslä, jotta .... joo, en oikein ymmärrä edes minkä takia.

      Jos koira oppii ja suorittaa, niin mikä siinä sitten on muka huonosti? osaako koira liian hyvin ;) ? ... ei voi osata, kun ei häslää, ei se voi ihan oikeestii....väärin palkattu....

    • Aaapeeee

      Hah hah, kohtalon ivaa? Laitoin Googleen hakusanaksi "liian rauhallinen koiranpentu" ja oma kirjoitus tuli vastaan. Olen nimittäin hankkimassa uutta koiraa ja puntaroin kahden välillä. Toinen on rauhallinen, äänetön ja heti tuli luokseni. Toinen pomottaa kaikkia ja on rohkea ja vilkas. Ihastuin rauhalliseen. Tämä entinen koirani josta alunperin kirjoitin, on todella rauhallinen. Ja kyllä olemme kilpailleet ja esim voitti rotunsa tokomestaruuden :). Jalkavaiva vaan tuli joten jäänee pois kisakäytöstä. Nyt vaan mietin otanko rauhallisen jonka kanssa vireen rakentaminen vaatii työtä vai otanko koiran jolla vireen hallinta on tärkeää?

      • Neuvonion

        Ota vaan se rauhallinen. Noiden ad/hd-hörhöjen kanssa menee vaan omatkin hermot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1649
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1421
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1119
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1081
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      981
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 5
      955
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe