Saara-äiti ja huoruus?

1.Moos.16.
1 Saarai, Abramin vaimo, ei synnyttänyt hänelle lasta. Mutta Saarailla oli egyptiläinen orjatar, jonka nimi oli Haagar.
2 Ja Saarai sanoi Abramille: "Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä". Ja Abram kuuli Saaraita.
3 Ja Saarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Haagarin, sitten kuin Abram oli asunut kymmenen vuotta Kanaanin maassa, ja antoi hänet miehellensä Abramille vaimoksi.

Yllyttikö Saara miestään tekemään huorin? Miksi tämä Saara-äiti on VL-liikkeessä jokin esikuva?

46

789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lydia •

Uskotsä tyyppi että Raamattu on totta? Vai satua?

Susta ota selvää, ellet kerro sitä nyt tässä selväsanaisesti.

• Totesin mitä Raamatussa on kerrottu. Eli mikä esikuva VL-liikkeelle on Saara-äiti, joka kehoitti miestään yhtymään toiseen naiseen.
        Selväsanaisesti se tarkoittaa sitä, että kehoittaisiko VL-vaimo aviomiestään yhtymään toiseen naiseen? Niin teki Saara, ja hyväksyttäisiikö se myös VL-liikkeessä.

• lappix kirjoitti:

Totesin mitä Raamatussa on kerrottu. Eli mikä esikuva VL-liikkeelle on Saara-äiti, joka kehoitti miestään yhtymään toiseen naiseen.
        Selväsanaisesti se tarkoittaa sitä, että kehoittaisiko VL-vaimo aviomiestään yhtymään toiseen naiseen? Niin teki Saara, ja hyväksyttäisiikö se myös VL-liikkeessä.

Vanhassa testamentissa on paljon muutakin tosi hullua, kuten esim että pitää kivittää naapuri ym ym

• hihiiiii...
        Devoit kirjoitti:

Vanhassa testamentissa on paljon muutakin tosi hullua, kuten esim että pitää kivittää naapuri ym ym

Tuon samaisen satukirjan pauloissa olet sinäkin polonen totuuttasi julistamassa. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:-D:-D:-):-):-):D:-):-):):):):):D:D:D:D:):D

• etsivä-xx

Miksi tämä Saara-äiti on VL-liikkeessä jokin esikuva?

Johtuu Paavalista

Hagar ja Saara
      21 Te, jotka tahdotte elää lain alaisuudessa, vastatkaa: ettekö kuule, mitä laki sanoo?
      22 Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että Abrahamilla oli kaksi poikaa, joista toisen synnytti orjatar, toisen vapaa nainen. [1. Moos. 16:15, 1. Moos. 21:2]
      23 Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta. [1. Moos. 16:4, 1. Moos. 17:16]
      24 Tämä on vertauskuva. Naisilla tarkoitetaan kahta liittoa. Toinen on Siinainvuoren liitto, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Hagar. [Jer. 31:32; Gal. 5:1; Hepr. 8:9]
      25 Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa.
      26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]
      27 Onhan kirjoitettu: -- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies. [Jes. 54:1]
      28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli. [Room. 9:8]
      29 Niin kuin luonnonjärjestyksen mukaisesti syntynyt silloin vainosi Hengen vaikutuksesta syntynyttä, niin on laita nytkin.
      30 Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]
      31 Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:29]

Olemme Saaran lapsia emme Hagarin.

Minulle tämä on sillä lailla vieras ajatus, että sen jälkeen aletaan puhumaan Saara äidistä synonyyminä seurakunnalle.

Seurakunnasta käytetään nimitystä äiti.
      2. Joh. 1:1
      Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]

Olemme syntyneet lupauksesta Abrahamin jälkeläisiksi. Mutta sen siirtäminen seurakunnan nimeksi on vähän outoa. Kuunelen itse mieluummin puhetta seurakunnasta selvällä suomenkielellä. Ei luterilaiset tunnustuskirjatkaan Saara-äideistä puhu onneksi vaan seurakunnasta ja kirkosta.

Minulle lestadiolaisuuden ulkopuolella kasvaneelle tulee sanasta Saara-äiti mieleen katolisen kirkon Maria puheet ja opit. Sille en voi mitään, että näin se assosiaatio on minulla. Saara oli ihminen kuten oli Mariakin. Saaran tehtävä oli synnyttää Isak, joka oli vain esikuva sille mikä oli tuleva, mutta Kristuksen synnyttäjä Maria sai paljon suuremman tehtävän eikä hänesta mainita sanaakaan. Saaran voisi palauttaa siihen asemaan mihin hän kuuluu suhteessa Mariaan ja siihen miten luterilainen suhtautuu Mariaan.

Olen aika ihmeissäni näiden Saara-oppien kanssa. Jos kyse on siitä, että on hengellisesti jonkun lapsi eikö Maria olisi paljon paremmin tai ainakin yhtä hyvin seurakunnankin äiti.

• etsivä-xx

Saaran ottamisesta esiin uskon määrittäjänä ja äitinä tulee minulle vielä mieleen sekin omituisuus että Saara ei suinkaan ollut mikään uskon ja kuuliaisuuden esikuva:

1. Moos. 18
        10 Silloin yksi heistä sanoi: "Ensi vuonna minä palaan sinun luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin on vaimollasi Saaralla poika." Mutta Saara oli hänen takanaan teltan ovella kuuntelemassa.
        11 Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta.
        12 Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi." [1. Moos. 15:4, 1. Moos. 17:17]
        13 Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?'
        14 Onko Herralle mikään mahdotonta? Ensi vuonna minä palaan luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin Saaralla on poika." [Luuk. 1:37]
        15 Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

Kun sensijaan vastaavan ilmoituksen saanut Maria ilmaisee nöyrää kuuliaisuuttaan:
        Luuk. 1
        28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"
        29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä.
        30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa.
        31 Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. [Ks. selitystä Matt. 1:21.][ Jes. 7:14 | Matt. 1:21; Luuk. 2:21]
        32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. [Jes. 9:6; Mark. 5:7 | Matt. 1:1 ]
        33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua." [4. Moos. 24:17 | 1. Aik. 17:14; Dan. 7:14; Hepr. 1:8]
        34 Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon."
        35 Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. [Matt. 1:20]
        36 Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella -- hän, jota on pidetty hedelmättömänä! [Luuk. 1:26]
        37 Jumalalle ei mikään ole mahdotonta." [Mark. 10:27 ]
        38 Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.

Paljon enemmän kuin Saaraan minä tunnen kunnioitusta Mariaa kohtaan, kuten Elisabet:
        Luuk. 1.
        41 Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä.
        42 Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
        43 Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni?

• 3+14
        etsivä-xx kirjoitti:

Saaran ottamisesta esiin uskon määrittäjänä ja äitinä tulee minulle vielä mieleen sekin omituisuus että Saara ei suinkaan ollut mikään uskon ja kuuliaisuuden esikuva:

1. Moos. 18
        10 Silloin yksi heistä sanoi: "Ensi vuonna minä palaan sinun luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin on vaimollasi Saaralla poika." Mutta Saara oli hänen takanaan teltan ovella kuuntelemassa.
        11 Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta.
        12 Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi." [1. Moos. 15:4, 1. Moos. 17:17]
        13 Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?'
        14 Onko Herralle mikään mahdotonta? Ensi vuonna minä palaan luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin Saaralla on poika." [Luuk. 1:37]
        15 Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

Kun sensijaan vastaavan ilmoituksen saanut Maria ilmaisee nöyrää kuuliaisuuttaan:
        Luuk. 1
        28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"
        29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä.
        30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa.
        31 Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. [Ks. selitystä Matt. 1:21.][ Jes. 7:14 | Matt. 1:21; Luuk. 2:21]
        32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. [Jes. 9:6; Mark. 5:7 | Matt. 1:1 ]
        33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua." [4. Moos. 24:17 | 1. Aik. 17:14; Dan. 7:14; Hepr. 1:8]
        34 Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon."
        35 Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. [Matt. 1:20]
        36 Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella -- hän, jota on pidetty hedelmättömänä! [Luuk. 1:26]
        37 Jumalalle ei mikään ole mahdotonta." [Mark. 10:27 ]
        38 Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.

Paljon enemmän kuin Saaraan minä tunnen kunnioitusta Mariaa kohtaan, kuten Elisabet:
        Luuk. 1.
        41 Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä.
        42 Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
        43 Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni?

Kirjoitit #Saaran ottamisesta esiin uskon määrittäjänä ja äitinä tulee minulle vielä mieleen sekin omituisuus että Saara ei suinkaan ollut mikään uskon ja kuuliaisuuden esikuva:#

Siksi juuri sopii hyvin srk:n nykykuvaan - pois poikenneeseen ja harhautuneeseen ja itse itsensä ainoaksi oikeaksi julistaneeseen, pöhöttyneeseen ukkokööriin - turmeltuneeseen lahkoon.

• pölhökustaawer4568

Juu, näistä esikuvista ja symbleista olen kuullut kyllikseni. Eikö myös VT voitaisi otta sellaisena kuin se on?

• etsivä-xx

Jotenkin on minulle ollut aika vaikea ymärtää miksi Jumala ylipäätään antoi Moosekselle eri ohjeet kuin Jeesus.

Jeesus perustelee muutostaan avioliittoa koskevia kohtia laissa, mikä lienee ainoa kohta missä hän niin tekee.
      Markus 10
      2 Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka häntä koetellakseen kysyivät, saako mies hylätä vaimonsa. [Mark. 8:11 ]
      3 Hän vastasi heille: "Mitä Mooses on siitä säätänyt?"
      4 He sanoivat: "Mooses antoi meille luvan kirjoittaa erokirjan ja hylätä vaimon." [Matt. 5:31 ]
      5 Silloin Jeesus sanoi: "Te olette kovasydämisiä, siksi hän laati teille sen säännöksen.
      6 Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. [1. Moos. 1:27 , 1. Moos. 5:2 ]
      7 Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, [1. Moos. 2:24 ; Ef. 5:31]
      8 niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi.
      9 Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." [1. Kor. 7:10]
      10 Kun he olivat keskenään, opetuslapset kysyivät uudestaan tätä asiaa.
      11 Jeesus sanoi heille: "Se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, on avionrikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan. [Matt. 5:32; Luuk. 16:18]
      12 Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, hänkin tekee aviorikoksen."

Tästä alkaa kristillinen yksiavioisuus uudessa testamentissa

• Ef.5.
        21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
        23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
        24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
        25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,

Seurakunnan esikuva ja pää on Kristus.

• Etsivä.

Juuri siinä on ero Uuden ja Vanhan Liiton verran.
        Tätä ei tajua VL;t ja se on myös muille usein hukassa. Kristityille se on selvää.
        Lestadiolainen hakee aina lain, ei itseään, vaan muita vastaan. Sillä on paras hallita, mutta heikoin tie pelastukseen.

Kes.

• Ei yllyttänyt, koska sen mahdollisti laki.
      Mutta penkaiset hieman Saaraa, joka oli silloin vielä Saarai, niin neuvoisin lukemaan hieman lisää.
      Esitän kysymyksen; Monenko miehen kanssa Saara asui ( oli yhdessä elinaikanaan )?
      Kes

• Esitän kysymyksen; Monenko miehen kanssa Saara asui ( oli yhdessä elinaikanaan )?
        Kes

Mistä sen tietää moniko mies oli faaraon hovissa Saarain kanssa ? Hän oli samalla kertaa seka Abramin ja faaraon vaimo.

• lappix kirjoitti:

Esitän kysymyksen; Monenko miehen kanssa Saara asui ( oli yhdessä elinaikanaan )?
        Kes

Mistä sen tietää moniko mies oli faaraon hovissa Saarain kanssa ? Hän oli samalla kertaa seka Abramin ja faaraon vaimo.

Ei ollut vastaus.

Sieltä löytyy jopa nimet?

• Kesitas kirjoitti:

Ei ollut vastaus.

En suhtaudu kertomuksiin kovin yksityiskohtaisesti. Pääpaino on kertomusten sisällössä ja miten silloiset käytännöt sopisivat tämän päivän uskonnollisiin käsituksiin.

• Kesitas kirjoitti:

Ei ollut vastaus.

Ei ollut vastaus.

En yleensä pane muistiin nimiä, koska keskityn enemmän kertomuksen sisältöön ja sen sanomaan. Saarain elämänmeno oli sen perusteella sellaista, että nykyään häntä kutsuttaisiin huoraksi.

• lappix kirjoitti:

En suhtaudu kertomuksiin kovin yksityiskohtaisesti. Pääpaino on kertomusten sisällössä ja miten silloiset käytännöt sopisivat tämän päivän uskonnollisiin käsituksiin.

Joskus on vain pakko myöntää, ettei tiedä. Miten saat kompetenssia, ellet perehdy yksityiskohtaisuuksiinkin?
        Minulla menee usein sormi suuhun, mutta pyrin kuitenkin selvittämään aina asian.
        Valaisen.
        Abramina Gen 12;15
        Abrahamina Gen 20;2
        Kes.

• Kesitas kirjoitti:

Joskus on vain pakko myöntää, ettei tiedä. Miten saat kompetenssia, ellet perehdy yksityiskohtaisuuksiinkin?
        Minulla menee usein sormi suuhun, mutta pyrin kuitenkin selvittämään aina asian.
        Valaisen.
        Abramina Gen 12;15
        Abrahamina Gen 20;2
        Kes.

Raamattu ei ole missään suhteessa kirjaimellisesti otettava, joten kertomuksiin on suhtauduttava oikealla tavalla. Jos taas menemme yksityiskohtaisuuksiin, niin sen kummallisemmaksi tuo kirja muuttuu. Otetaan yksityiskohtainen esimerkki.

1. Kun. 8:63
        Ja Salomo uhrasi yhteysuhrina, jonka hän Herralle uhrasi, kaksikymmentäkaksi tuhatta raavasta ja satakaksikymmentä tuhatta lammasta. Niin he, kuningas ja kaikki israelilaiset, vihkivät Herran temppelin.

Kun Raamattu korostaa Salomon viisautta, niin tuollaisen lahtaamisen jälkeen hän oli vähintään hullu.

• lappix kirjoitti:

Ei ollut vastaus.

En yleensä pane muistiin nimiä, koska keskityn enemmän kertomuksen sisältöön ja sen sanomaan. Saarain elämänmeno oli sen perusteella sellaista, että nykyään häntä kutsuttaisiin huoraksi.

Hän ei ollut toisessa tapauksessa Saarai, vaan Saara.

Hieman täsmennystä, nimi on juuri sisällön fokus.

Olisi hieman naurettavaa, - se yksi midianilainen nainen?

Häellä oli jo nimi

Kes.

• yks1
        lappix kirjoitti:

Raamattu ei ole missään suhteessa kirjaimellisesti otettava, joten kertomuksiin on suhtauduttava oikealla tavalla. Jos taas menemme yksityiskohtaisuuksiin, niin sen kummallisemmaksi tuo kirja muuttuu. Otetaan yksityiskohtainen esimerkki.

1. Kun. 8:63
        Ja Salomo uhrasi yhteysuhrina, jonka hän Herralle uhrasi, kaksikymmentäkaksi tuhatta raavasta ja satakaksikymmentä tuhatta lammasta. Niin he, kuningas ja kaikki israelilaiset, vihkivät Herran temppelin.

Kun Raamattu korostaa Salomon viisautta, niin tuollaisen lahtaamisen jälkeen hän oli vähintään hullu.

Oet oikejsassa! Salomon oli hullu , muta ei nin hullue kuin miä , joka uklon tuohon soppaan.

Hävettää niin , etten voi tätä vastusta kiroittaa rekisteröitynenä.. Kompinenttini saan silti Raamatuista.

Kes

• Niinpä. Kyseessä oli muinainen aavikkokansa, joka asui alueella jossa palveltiin pelkästään epäjumalia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Baal

1. Moos. 13:12
      Abram asettui Kanaanin maahan, Loot asettui lakeuden kaupunkeihin ja siirtyi siirtymistään telttoineen Sodomaan asti.

1.Moos.33
      18 Ja Jaakob saapui matkallansa Mesopotamiasta onnellisesti Sikemin kaupunkiin, joka on Kanaanin maassa, ja leiriytyi kaupungin edustalle.
      19 Ja hän osti sen maapalstan, johon hän oli pystyttänyt telttansa, Hamorin, Sikemin isän, pojilta sadalla kesitalla.
      20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen EEL, Israelin Jumala.

Eel oli kanaanilaisen epäjumala Baalin isä ja luojajumala.

• Höpsis,

El on Jahve, yksiarvoinen Herra.

Mistä nimi israEL

Tietosi on tosi pinnalista

• aslak Lapista
        Kesitas kirjoitti:

Höpsis,

Mistä nimi israEL

Tiedolla ei mennä taivaiseen. Mutta ole huoletta, pääset sinne kyllä, olet tyhmä kuin aasi.

• Kesitas kirjoitti:

Höpsis,

Mistä nimi israEL

Kesitas. On uskonnollisesti sokeita, jotka ohittavat mielellään omalle uskolleen epämukavat todisteet Raamatusta, kuten israelilasten palvomat jumalat.

Äsken kaipailit nimiä, joten mainitsen nyt muutamia israelilaisten palvomien jumalien nimiä.
        Saat sitten valita näistä sopivimman itsellesi.

Eel, Sebaot, Jahve, JHWH, Baal, Asera, Molok, kultainen vasikka.

• aslak Lapista kirjoitti:

Tiedolla ei mennä taivaiseen. Mutta ole huoletta, pääset sinne kyllä, olet tyhmä kuin aasi.

Jeesus myös sanoo Sinulle - Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa ( Matt 22;29)

Kannattaa kommentoida kirjoitustani, eikä älykkyysarvoani, siihen ei paukkusi riitä. Olt eksynyt.
        Kes.

• lappix kirjoitti:

Kesitas. On uskonnollisesti sokeita, jotka ohittavat mielellään omalle uskolleen epämukavat todisteet Raamatusta, kuten israelilasten palvomat jumalat.

Äsken kaipailit nimiä, joten mainitsen nyt muutamia israelilaisten palvomien jumalien nimiä.
        Saat sitten valita näistä sopivimman itsellesi.

Eel, Sebaot, Jahve, JHWH, Baal, Asera, Molok, kultainen vasikka.

Minä kristittynä peräänkuulutan Jeesuksen VAATIMUSTA; Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa ( Matt 22;29)
        En kaipaillut näitä nimiä, vaan aivan eriä.
        Menikö sinulta hermot lappix, muuten niin fiksulta ihmiseltä.

Kes.

• Uusi päivä kesitas. Ei toki minulta mene hermot, koska minun ei tarvitse olla oikeassa. Minun ei tarvitse puolustaa mitään uskontoa eikä kirkkoa, koska ole vapaa niistä kaikista. En siis ole "uskovainen" mihinkään ihmisten keksimään uskontoon.
      Kun tutkimme Raamatun yhtäläisyyksiä babylonian muinaisuskontoihin, niin kertomukset ovat melko samanlaisia. Vain jumalien nimissä on eroja. En siis pane suurta painoarvoa muinaisten kansojen taikauskolle, jotka tietämättömyydessään luulivat selittämättömiä ilmiöitä aina jumalien aikaansaannoksiksi.
      Nykyiset uskonnot uskovat myös henkiin, joita ei ole olemassakaan. Siis kaikki on lopulta uskoa johonkin, olipa se sitten olemassa tai ei.

• Olet kyllä oikeassa siinä, että taipumus meillä on kautta aikojen ollut epäjumalan palelukseen. Jopa Raamattu sen osittaa, mutta kuitenkin pääsääntöisesti uskomme Abrahamin ja Isakin Jumalaan ja luapukseen.

Suurin epäjumala juutalaisuudessa tuppaa olemaan raha.
      Siunauksella
      Kes.

• Totta puhut. Rahalla on taivaallinen voima = Jumala.

• Vain pohjasakkaa

Olivatko täysin syyttömiä seksuaalisesti ahdistellee/kiusanneet väkivaltahoitajat huoria? Hehän toimivat seurakunnan nimissä ja pitivät itseään Jumalan valtakuntana.

• Minä puhui eräästä kertomuksessa maninitusta naisesta nimeltään Saarai / Saara, jota nimitettäisiin nykymoraalin mittapuun mukaan huoraksi. Kuitenkin Saara-äiti on VL-liikkeen seurakunnan esikuva?

• Ei VT;n aikaan ollut seurakuntia.

Temppelihuoria oli vasta Hellenistisessä kulttuurissa.

Kes.

• Kyllä niitä "seurakuntia" Raamatun mukaan oli, vai valehteleeko kirja.

4. Moos. 14:5
      Silloin Mooses ja Aaron lankesivat kasvoilleen Israelin kansan koko seurakunnan eteen.

Mitä tulee taas huoriin, niin eiköhän jokaisella kuninkaalla ollut sivuvaimoja, jotka lienee mainitsemiasi temppeli / linnahuoria.

1.Kun.11
      1 Mutta kuningas Salomolla oli paitsi faraon tytärtä monta muuta muukalaista vaimoa, joita hän rakasti: mooabilaisia, ammonilaisia, edomilaisia, siidonilaisia ja heettiläisiä,
      2 niiden kansain naisia, joista Herra oli sanonut israelilaisille: "Älkää yhtykö heihin, älköötkä hekään yhtykö teihin; he varmasti taivuttavat teidän sydämenne seuraamaan heidän jumaliansa". Näihin Salomo kiintyi rakkaudella.
      3 Hänellä oli seitsemänsataa ruhtinaallista puolisoa ja kolmesataa sivuvaimoa; ja hänen vaimonsa taivuttivat hänen sydämensä

• luku toukka

Totta, tuo pässi (Hän) ei osaa edes lukea. Kirjoittamisen taitokin Hänellä nyt oma lukunsa on. :D

• Numeri 14;5 Kertoo;
        Silloin Mooses ja Aaron painoivat kasvonsa maahan yhteen kokoontuneiden israelilaisten edessä.
        Tämä on lähinnä alkutekstiä, muuta ovat väärin käännetty: Biblia sekä osin -38 on käännetty James Kingin käännöksestä, eli käännöksen käännös ja se on väärin.
        Uusimmat käännökset ovat oikein, ne on käännetty alkuteksteistä ja asiayhteyksistä, kontekstin huomioiden.
        Silloin sivuvaimo ei ollut huora, vaan sivuvaimo, laki salli sen. Kerrotko missä se ilmeni huoruutena, lain vastaisena tekona?
        Miksi Jeesus sanoi Pietarille - tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita?
        Miksi rakentaa, jos olisi ollut jo rakennus?
        Kes.

• narttu kiimassa
        Kesitas kirjoitti:

Numeri 14;5 Kertoo;
        Silloin Mooses ja Aaron painoivat kasvonsa maahan yhteen kokoontuneiden israelilaisten edessä.
        Tämä on lähinnä alkutekstiä, muuta ovat väärin käännetty: Biblia sekä osin -38 on käännetty James Kingin käännöksestä, eli käännöksen käännös ja se on väärin.
        Uusimmat käännökset ovat oikein, ne on käännetty alkuteksteistä ja asiayhteyksistä, kontekstin huomioiden.
        Silloin sivuvaimo ei ollut huora, vaan sivuvaimo, laki salli sen. Kerrotko missä se ilmeni huoruutena, lain vastaisena tekona?
        Miksi Jeesus sanoi Pietarille - tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita?
        Miksi rakentaa, jos olisi ollut jo rakennus?
        Kes.

Eikö nykyinen huoruus ollut ennen huoruus vaikka teko olisi sama?

• narttu kiimassa kirjoitti:

Eikö nykyinen huoruus ollut ennen huoruus vaikka teko olisi sama?

Nykyinen liitto ei ollut silloin voimassa.

Kysyin jo aijemmin, missä se Laissa merkittiin huoruudesksi?

Lappix ei vain tajunnut, ettei Liitot ole samat, nyt ja silloin.

Mihin perustuu epäilysi?

Kes.

• narttu kiimassa
        Kesitas kirjoitti:

Mihin perustuu epäilysi?

Kes.

Voiko siis olla syntiä nyt mikä ei ollut ennen?
        Onko syntikäsite muuttunut?

• narttu kiimassa kirjoitti:

Voiko siis olla syntiä nyt mikä ei ollut ennen?
        Onko syntikäsite muuttunut?

Vastaa tuohon "huoruuteen"?

On. Se on muuttunut.

Ennen oli laki, nyt Jeesusken mukaan; Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun,
        Joh 16;9.

Kes.

• Kesitas kirjoitti:

Mihin perustuu epäilysi?

Kes.

Kyllä minä kesitas tajuan . On vanha liitto ja uusi liitto, sillä ei nyt ole merkitystä. Mikäli miehen vaimo, kenen hyvänsä vaimo, asuu ja makaa muiden miesten kanssa miten haluaa, niin hyväksytkö sellaisen naisen pyhäksi esikuvaksi? Se mitä hän teki, olipa sitten liittoja tai ei, niin onko sekin hyväksyttävää naiselta?

Tietysti uskonnolliselle liikkeelle saattaa kelvata huorakin seurakunnan äidiksi, mutta millainen uskonto sellainen ylipäätään on? VL-liikkeelle kelpaa sellainen esikuva.

• lappix kirjoitti:

Kyllä minä kesitas tajuan . On vanha liitto ja uusi liitto, sillä ei nyt ole merkitystä. Mikäli miehen vaimo, kenen hyvänsä vaimo, asuu ja makaa muiden miesten kanssa miten haluaa, niin hyväksytkö sellaisen naisen pyhäksi esikuvaksi? Se mitä hän teki, olipa sitten liittoja tai ei, niin onko sekin hyväksyttävää naiselta?

Tietysti uskonnolliselle liikkeelle saattaa kelvata huorakin seurakunnan äidiksi, mutta millainen uskonto sellainen ylipäätään on? VL-liikkeelle kelpaa sellainen esikuva.

Jumalalle liitto on sopimus. Kaikki tulee ihmisen tehdä aina eri sopimusten mukaan, kuten nyt tämä UL.

Vanha liitto ei kuulu pakanoille, se on meidän ja Jumalan välinen.

Soitä vain pakanat apinoivat.1. Moos. 17:7
        Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.

Ja pakanoille; 1. Moos. 17:14
        Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."

Tämä Vanhasta liitosta, Uudenhan jo tiedätkin. ( Varsin vain kerroin hänelle tietämättömyydestäsi, kyllä tiedät, jopa kaikki 6 liittoa, mutta konnailet)

Hyvää yötä, aamutta kello seitsemäksi jäähallille.

Kes.

• Kesitas kirjoitti:

Jumalalle liitto on sopimus. Kaikki tulee ihmisen tehdä aina eri sopimusten mukaan, kuten nyt tämä UL.

Vanha liitto ei kuulu pakanoille, se on meidän ja Jumalan välinen.

Soitä vain pakanat apinoivat.1. Moos. 17:7
        Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.

Ja pakanoille; 1. Moos. 17:14
        Mutta jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton."

Tämä Vanhasta liitosta, Uudenhan jo tiedätkin. ( Varsin vain kerroin hänelle tietämättömyydestäsi, kyllä tiedät, jopa kaikki 6 liittoa, mutta konnailet)

Hyvää yötä, aamutta kello seitsemäksi jäähallille.

Kes.

""" Vanha liitto ei kuulu pakanoille, se on meidän ja Jumalan välinen. """"

Oletko juutalainen Kesitas ??

• lappix kirjoitti:

""" Vanha liitto ei kuulu pakanoille, se on meidän ja Jumalan välinen. """"

Oletko juutalainen Kesitas ??

olen.

Se oli vain 40/ 50 lukujen aikaan pidettävä usein salassa.

Siitä tiedän meistä enemmän, kun ihmiset yleensä.

Kes.

• Kesitas kirjoitti:

olen.

Se oli vain 40/ 50 lukujen aikaan pidettävä usein salassa.

Siitä tiedän meistä enemmän, kun ihmiset yleensä.

Kes.

Asia selvä kesitas. Tietenkään se ei muuta sitä, että Jumalan suunnitelma uudessa liitossa ihmisen pelastuksesi olisi juutalaisella ja pakanalla erilainen. Siinä ei ole erotusta.

• yks1
        lappix kirjoitti:

Asia selvä kesitas. Tietenkään se ei muuta sitä, että Jumalan suunnitelma uudessa liitossa ihmisen pelastuksesi olisi juutalaisella ja pakanalla erilainen. Siinä ei ole erotusta.

Kyllä seon erikainen. Tarvitaessa voin pisitää paikan Raamatuista väieiden tueki.
        Olio muta epäselvää?

Kes

• yks1 kirjoitti:

Kyllä seon erikainen. Tarvitaessa voin pisitää paikan Raamatuista väieiden tueki.
        Olio muta epäselvää?

Kes

Moni luulee asian olevan niin, muttei se ole. Laitahan se erilainen pelastussuunnitelma näkyville.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe