Kesätöissä Ruotsissa 1970-80 -luvuilla.

Matti Myöhäinen

Suomalaiset muuttivat sankoin joukoin Ruotsiin työn perässä 1960-luvulla ja vielä 1970-luvun alussakin. Sitten muuttovirta tyrehtyi 1970-luvun loppupuolella, mutta yksittäisiä Matti Myöhäisiä lähti vielä silloinkin sinne.

Itse olin yksi heistä. Minä lähdin sinne tosin vain kesätöihin, mutta useampi kesä siellä kului. Muutamia sukulaisia oli muuttanut pysyvästi Tukholmaan jo 15 vuotta aiemmin, ja he hankkivat minulle sieltä töitä. Asunto järjestyi eri kesinä eri sukulaisten luota.

Siihen aikaan ei nuorille ollut Ruotsin laivoilla sellaisia ikärajoja kuin nykyään - rinkka vain selkään, junalla Helsinkiin ja sieltä laivaan. Matka ei paljon maksanut. Kansipaikka, hyttiä en ottanut, vaan nukuin rappusten alla makuupussissa. Siihen aikaan laivalla syöminenkin oli vielä halpaa.

Perillä piti sitten pärjätä kouluruotsilla ja matkustaa sukulaisten luokse. Tukholmassa liikkuessa kävi onneksi usein niin, että paikallisjunan lipunmyyjänä tai bussikuskina oli suomalainen, joka tunnisti tönkköruotsini perusteella, että tulin Suomesta, ja vaihtoi suomen kieleen.

Se oli todella hienoa aikaa, töissä oli työkavereina aina muutamia muita suomalaisnuoriakin, ja Tukholma oli siihen aikaan suomalaispojalle kansainvälinen suurkaupunki, jossa riitti vapaa-ajalla nähtävää ja koettavaa. Ruotsin kielen taitokin kehittyi silloin kummasti. Onko muita Ruotsissa 1970-80- lukujen vaihteessa kesätöissä olleita?

14

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep. Yksi ilmoittautuu. Kuusi vuotta vierähti ja avartava kokemus kaikenkaikkiaan. Opin ruotsin ja kotiin palattuani opiskelin itselleni parit ammatit ruotsin kielellä, joten ei mennyt hukkaan sekään hurvittelu kausi...heh heh... Sittemmin on paikka löytynyt kotosuomesta ja töitäkin piisannut. Et kiitos vaan Ruotsi kun sain vierailla.

• Kultaiset kesät

Täällä myös yksi ilmoittautuu. Olin eka kerran jo 70-luvun puolivälin paikkeilla. Silloin ero Suomen ja Ruotsin välillä oli suuri. Ruotsissa oli siistimpää ja kauniimpaa. Kesälomatili oli hurjan iso. Myöhempi hyöty oli rahallista paljon tuntuvampi, ja olen noista työkokemuksista ja kielitaidosta edelleen saanut nauttia. Auttoivat eteenpäin elämässä.

• Roskapellet.

-Kultaiset kesät-
        Kyllähän Ruotsissa on vieläkin siistimpää
        kuin meillä. Suomalaisten asuttamat lähi-
        öt ovat vieläkin roskaisempia.
        Meillä on ihmeellinen rakkaus rojuun. E-
        simerkiksi suomalaisessa kirjahyllyssä on
        valokuvia ja joulukoristeita, mutta ei kirjoja.
        Pari vuotta sitten kiertelimme Suomea ja
        tarkkailimme roskaisuutta. Enpä ole Ruot-
        sissa niin roskaista slummia nähnyt.
        Siistein kaupunki oli Lappeenranta.

• turistiii1
        Roskapellet. kirjoitti:

-Kultaiset kesät-
        Kyllähän Ruotsissa on vieläkin siistimpää
        kuin meillä. Suomalaisten asuttamat lähi-
        öt ovat vieläkin roskaisempia.
        Meillä on ihmeellinen rakkaus rojuun. E-
        simerkiksi suomalaisessa kirjahyllyssä on
        valokuvia ja joulukoristeita, mutta ei kirjoja.
        Pari vuotta sitten kiertelimme Suomea ja
        tarkkailimme roskaisuutta. Enpä ole Ruot-
        sissa niin roskaista slummia nähnyt.
        Siistein kaupunki oli Lappeenranta.

no ei sit ihan varmaan ole... kyll suomessa on tienvarret puhtaammat ja kaupungit. joka vuosi ajetaan etelästä pohjoiseen ja nautitaan suomen puhtaudesta. ihmettelen miten paljon oikeastaan olet liikkunut ruotissa ? asustusalueet on asia erikseen... ruotsissa ei kunnolla löydä edes roskapönttöjä tienvarsilta.

• Tsau

Olen itse lähtöisin kaksikielisestä kodista. Äitini oli ruotsinkielinen mutta faijani suku täysin suomenkielinen. Eräänlainen kieli-ongelmallinen minusta tuli. Meillä ei himassa ruotsia puhuttu mutta, kyllä sitä tietysti kuulin, äitini puhui aina sisarustensa kanssa ruotsia. Tätini (äidinpuolelta) ja heidän sukulaisiaan asui sitten Ruotsissa. Tämä tätini työskenteli Tukholmassa yli 40 v. pankissa. Hän olisi halunut minut sinne, he olivat miehensä kanssa varsin hyvätuloisia ja ainoa lapsikin heillä opiskeli Yhdysvalloissa joten he olisivat kyllä pystyneet tukemaan minuakin taloudellisesti... Olisi järjestänyt työpaikan ja asunnon...en tiedä mikä etsi lähtemästä, ehkä se että, nuorena kuitenkin töitä aina järjestyi olinhan suorittanut kaupallisentutkinnon perusopinnot..sai valita useammasta vaihto-ehdosta sen työpaikan...sitä mukaa sitten mitä enemmän näitä erilaisia työkokemuksia tuli eri työnantajilta sen helpompaa oli vaihtaa täällä työpaikkaa...ainoa ongelma minkä nuorena naisena koin oli kyllä että, silloinkin asuminen oli täällä kallista...sama ongelmahan tuo on vieläkin. Sitä kun perhettä en minäkään heti nuorena halunut;)) ja aina kun vähän itsepäinen luonne minullakin sitä on halunut pärjätä omillaan ihan itse...Vasta tämän ikäisenä olen oppinut että, saahan sitä ihminen ottaa apua myöskin vastaan;))) Kaikesta EI tarvitse itse selviytyä...suomalaisena naisena. Tiukkassa vaan tuo käsitys on istunut....

Tsau:Friidu

• ihme, todella.

-tsau-
        Kerrot käyneesi kouluja, mutta minne
        on kadonnut kirjoitustaitosi?

• Tsau
        ihme, todella. kirjoitti:

-tsau-
        Kerrot käyneesi kouluja, mutta minne
        on kadonnut kirjoitustaitosi?

Todennut useaan otteeseen minulla on lukihäiriö.. en käytä näitä ohjelmia joilla tekstejä ns.korjataan. Minulle tämä on VAIN keskustelu painotus sanalla keskustelu ei kirjoituspalsta eikä mikään ammattipalsta. Monelle näyttää olevan. Olen pahoillani jos, virheeni haittaavat sinua;)) En pyri minkäläiseen täydelliseen tekstiin vain k e s k u s t e l u u n.

Jokainen saa minun puolestani taplata täällä omalla tavallaan. Minä taplaan omallani...En koskaan puutu muiden kirjoitusvirheisiin tai lauserakenteisiin ym. pisteisiin tai pilkkuihin tai isoihin kirjaimiin tai välimerkkeihin;))) nämä kaaretkin joitakin harmittavat minusta ne ovat hauskoja koska ilmaiset lyhyesti muille olen varsin hyvällä tuulella tekstiä tai vastausta luodessani..... ASIAT ja eri kommentit täällä kiinnostavat itseäni ei se millä tavalla itse tuo sisältö tai teksti tänne on ns. muotoutunut...mutta, jokaisella se oma näkökantansa.

• Tsau
        Tsau kirjoitti:

Todennut useaan otteeseen minulla on lukihäiriö.. en käytä näitä ohjelmia joilla tekstejä ns.korjataan. Minulle tämä on VAIN keskustelu painotus sanalla keskustelu ei kirjoituspalsta eikä mikään ammattipalsta. Monelle näyttää olevan. Olen pahoillani jos, virheeni haittaavat sinua;)) En pyri minkäläiseen täydelliseen tekstiin vain k e s k u s t e l u u n.

Jokainen saa minun puolestani taplata täällä omalla tavallaan. Minä taplaan omallani...En koskaan puutu muiden kirjoitusvirheisiin tai lauserakenteisiin ym. pisteisiin tai pilkkuihin tai isoihin kirjaimiin tai välimerkkeihin;))) nämä kaaretkin joitakin harmittavat minusta ne ovat hauskoja koska ilmaiset lyhyesti muille olen varsin hyvällä tuulella tekstiä tai vastausta luodessani..... ASIAT ja eri kommentit täällä kiinnostavat itseäni ei se millä tavalla itse tuo sisältö tai teksti tänne on ns. muotoutunut...mutta, jokaisella se oma näkökantansa.

Olen varsin kiltti kun ylipäätään viitsin vastata tällaiseen...;))) Koska tämä ei itsestäni ole suinkaan keskustelua vaan toisen kirjoittajan suoranaista v-noilua ja myöskin aliarvioimista ihmisenä...mutta, joillekin tämäkin tuottaa iloa ja ehkä tyydytystä...kulkea arvostelemassa ja ikäänkuin leimaassa muita paremmiksi tai huonnonmiksi? Itselleni tällainen herättää vain yhden kysymyksen: Miksi ihmeessä? Mitä tekemistä tällaisella on keskustelun sisällön kanssa tekemistä? Pohjimmiltaan halutaan? - Ymmärrän selvekästi kyllä sen jos, ASIAT ovat ristiriitaisia keskenään ja niistä on erimieltä. Mutta, osoittaako kovin sivistynyttä tasoa keskustelijasta itsestään jos, hän ei muuhun ikäänkuin kykene? Kuin arvostelemaan toisen luomaa tekstiä puutu sisältöön selkeästi jos, itse aiheessa on jotain...tällaista halpahintaista mollaamista nimittäin minun on hvyin vaikea ymmärtää? Kun sanoo ensin A...B:kin tulee luonnostaan vai mitä?

• kivaa oli silloin

Vain hyviä muistoja 70-80-lukujen Ruotsista. Yhteiskunnan ilmapiiri oli jotenkin inhimillisempi kuin Suomessa. En tiedä, onko maa enää yhtä lempeä, uutisten mukaan paljon levottomuutta, harmin paikka

• tanj a

Olin vain yhden kesän 80-luvulla.

Kaukainen sukulainen järkkäsi töitä muutamaksi viikoksi kioskiinsa Tukholmassa, mutta töitä sai helposti lisää ja päädyin lopulta siivoojaksi lähiöön. Kieltä opin huonosti, koska joka paikassa törmäsin suomenkielisiin ja esim. esimieheni olivat suomenkielisiä siivoushommissa.

Ramppasin innolla museoissa, näyttelyissä ja ihailemassa nähtävyyksiä.

Asuin Nackan kunnassa okt:n kellarissa ja seutu innosti kovasti valokuvaamaan. Merta ja vanhoja rakennuksia.

En kaipaa sitä aikaa. Jotenkin Tukholma ei kolahtanut niin lyhyessä ajassa.

• Rankka työ

Joo kuusi vuotta kolmessa eri jaksoissa tuli työskenneltyä siellä. Työ långvårdenilla eli 40-paikkaisessa pitkäaikais osastolla oli rankkaa. Mitähän sieltä hain? No täällä suomessa ei ollut töitä eikä varakkaita vanhempia. Oppi elämään omillaan ainakin.

• näin on elämä

1970 etelä Ruotsi, sama tänään-- en kaipaa Suomea muuten kuin näin ja jos ei niin ei.

Muistot elämässä tulevat aina esiin, muistoilla on vain arvoa minulle.

• vuodet vierivät

Tulin kaksikymppisenä 80-luvun alussa ja piti olla vain puoli vuotta. On venähtänyt, siitä on yli 30 vuotta nytten. Kaipaan Suomea mutta tiedän, että kaikki on kovasti muuttunut näiden vuosikymmenten aikana enkä ehkä viihtyisi enää vaikka uskaltaisin muuttaa takaisin.

• ...

Not.

Onhan noita suomalaisia muuttanut vähän jokapuolelle, Ausseihin, Kanadaan, jenkkeihin, Norjaan, ja just ruotsiin. Ainakin puoli miljoonaa.

Elintasopakolaisiksi.

Jostain syystä suomessa paheksutaan tänne ilmestyneitä mamuja.

Noin muuten, nuorena oli aikomusta muuttaa ruotsiin töitten perään, kun oli peecee auki, Elämä meni erilailla, mutta onhan tuota aikansa ulkomailla asustellutkin myöhemmin.

Mun mielestä pitäisi peruskoulun oppimäärään lisätä kaikille pakolliseksi aineeksi "vuosi ulkomailla rinkka selässä". Jo alkais mamuille pään aukominen vähenemään.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      44
      1721
    2. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      283
      1709
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      23
      1578
    4. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1238
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1077
    7. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      986
    8. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      960
    9. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      935
    10. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      13
      921
    Aihe