Mitäs mieltä olette hirsitalosta, jossa seinät koostuvat kahdesta neljän tuuman massiivihirrestä joiden välissä on n. 15 cm puukuituvillaa?
Lämpöarvo on varmasti hyvä, mutta näettekö mitään ongelmaa rakenteessa? Olisiko tämä parempi ratkaisu sisäilman kannalta kuin esim paksu vaikka n. 250mm lamellihirsi ilman lisäeristettä tai hirsi puukuituvilla ilmansulkupaperi hirsipaneeli systeemit? Eli jos samalla hinnalla saisi, niin mikä kannattaisi ottaa näistä?
Paras ratkaisu sisäilman kannalta?
5
225
Vastaukset
- se siitä
250mm massiivihirsi (ei lamelli) jos samaan hintaan saat.
- Suomihome
Eikös lamellihirsi ole liimattu suikalekimppu? Liimasta tulee päästöjä. Tuolta hyvä ratkaisu.
http://www.iltalehti.fi/allergia/2012082615998382_al.shtml - Suomihome
Tässä se alunperin aiottu linkki: http://homepakolaiset.fi/media/homepakolaiset_HaSa_27.8.2012.pdf
- Home sweet "home"
Aika järjetöntä materiaalinkäyttöä (kaksi kehikkoa)? Rakenteena tuskin ongelma koska noudattaa samaa periaatetta kuin esim. rintamamiestaloissa käytettiin?
Lamelli on liimapuuta asiaa sen enempää kommentoimatta asennevamman takia.
Noista vaihtoehdoista miel. viimeinen sillä erolla että minimaalinen eriste (tuulensuojalevy) ulkopuolelle ja hirsi sisäpuolelle.
Sisäilman kannalta ja muutenkin paras olisi pelkkä hirsi mutta ei ole mahdollista kuin järjettömillä hirsivahvuuksilla. Asia josta puhutaan (hirsi lisäeristäminen) vuosikymmenien jälkeen kun se viimeinenkin "terve" rakennus eli hirsitalokin onnistuttiin pilaamaan? - goforlamelli
Eiköhän se ole niin, että sisäilman kosteusprosentti on oleellisin asia sisäilman puhtauden kannalla. n.30-50% kosteuden takaa se, että on mahdollisimman paljon hirttä talossa. Eli eiköhän tuo paksu lamellihirsi ilman eristeitä ole paras.
Kumma miten lamellihirttä täällä keskusteluissa haukutaan, mutta yhtään tutkimusta en ole vielä nähnyt siitä, että liimapinta katkaisisi kosteus-hengittävyyden. Päinvastoin taas lamellia puoltavia tutkimuksia löytyy kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391