Rokottamattomat

Rok2

Hei

Minua kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia vanhemmilla on lapsenne kokonaan tai osittain rokottamatta jättämisestä? Entä onko aikuisia joita ei ole itse ikinä rokotettu?

Asiallisia vastauksia kiitos!

52

3003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rok2

      Ihan järkyttävää :(

    • 383

      Neuvolan ja lääkäreiden puolesta ei hyviä kokemuksia. Synnytyssairaalassa lääkäri uhkasi että lapsesi kuolee kun ei saa rokotteita. Kolme lasta, kaksi nuorinta ei ole saaneet yhtään rokotusta. Itse olen valitettavasti saanut kaikki rokotukset, vuoteen 1993 asti. Nyt 39v.

    • Rok2

      Hei ja kiitos vaustauksistanne.

      Mites 383, ovatko lapsesi pysyneet terveenä? ovatko he "säästyneet" flunssilta, korvatulehduksilta yms.? Ovatko siis sairastelleet vähemmän kuin ikätoverinsa? Entä oletko huomannut kehityksen olevan nopeampaa lastesi ikätovereihin nähdän? kävelemään ja puhumaan oppiminen ja muut taidot yms. Entä lastesi kasvu onko ollut tasaista?

      Kiitos jo etukäteen.

      Lisää asiallisia vastauksia kaipailen asian tiimoilta.

      • 383

        Yksittäisiä korvatulehduksia on ollut muutama. Keskimmäisellä oli eniten 6, 3 vuoden aikana. Häneltä lopulta poistettiin molemmat risat. Harvoin ovat flunsassa ja kun ovat, tauti on lievempi, verrattuna rokotettuihin. Kehityksessä en ole huomannut eroja muihin. Kasvu on kyllä ollut huimaa keskimmäisellä, muttei nuorimmalla. Nuorin juo eniten maitoa (.n.1 lasi päivässä), juustoa ym. ja silti hitaimmin kasvaa. Kasvanut kuitenkin normaalisti. Toitotetaan että maitoa pitää juoda että luut vahvistuu.... Tärkeämpää on D3 vitamiini. Sitä lapset saavat 100µg päivässä. Vanhin 18v asuu jo yksin, enkä ole vahtimassa ottaako vitamiininsa, vaikka toitotankin siitä.


    • Doc Brown

      Terve. Olen tk-lääkäri ammatiltani ja lisäksi kahden lapsen isä.
      Suhtaudun rokottamiseen analyyttisesti ilman suuria intohimoja suuntaan jos toiseen.

      Kysyt kommentteja rokottamattomien lasten vanhemmilta, jollainen minä en ole. Olen omani rokotuttanut normaalisti. Halusin kuitenkin vastata muutamaan kysymykseesi.

      Rokotteiden haitat tulevat yksilölle ja hyödyt yhteiskunnalle. Jos rokotetaan 1000 henkilöä, on tilastollinen fakta että muutama saa rokotteista haittavaikutuksia. Yleensä nämä ovat onneksi lieviä paikallisreaktiooita eli pistokohdan kipuja.
      Jos rokotuskattavuus on hyvä, käytännössä yli 90%, suojaavat rokotetut myös rokottamattomia.

      Rokotteet eivät suojaa flunssilta eivätkä toisaalta niitä aiheuta. Siinä suhteessa rokotteet ovat neutraaleja. Pneumokokkirokote, joka siis ei kuulu yleiseen rokotusohjelmaan antaa osittaista suojaa korvatulehduksia ja keuhkokuumetta vastaan.

      Tutkimuksissa ei ole havaittu eroja kehityksen suhteen. Myös kasvu on samalla tasolla rokotetuilla ja rokottamattomilla.

    • Rok2

      Hei Doc Brown

      Kiitos vastauksistasi. Työskentelen myös itse terveysalalla. Olen ammatiltani sairaanhoitaja /terveydenhoitaja. Lähes kaikki kohtaamani allallamme työskentelevät työntekijät (lääkärit, hoitajat) "puoltavat" rokotteita. Joka sinäänsä on asiaan kuuluvaa (kai?). Kyseenalaistaa tietysti joskus voisi.

      Minä kuitenkin olen itse ajautunut siihen tilanteeseen, että joudun todella miettimään voinko jatkaa tätä vastuuntunnotonta ammattia enää päivääkään. Rokotan lapsia ja saan jatkuvasti kuulla minkälaisia haittavaikutuksia heille näistä "terveyttäedistävistä" rokotteista koituu. Pieniä vauvoja taantuu ja jopa menehtyy. Rokotteiden haitat eivät jää suinkaan lieviin paikallisreaktioihin. Prosenttuaalinen rokotekattavuus on suomessa hurjan suuri ja meitä Suomalaisia vedetään kuin pässiä narussa tämänkin asian kanssa. Taudit joihin rokotteita annamme ovat alkaneet hävitä maailmalta jo paljon ennen kuin alettiin rokottamaan. Tautien häviämiseen auttoi mm. parantunut hygienia jne.

      Minua huolettaa nämä viattomat lapset, joita käytetään koekaniineina mm. rokotetutkimuksissa ja pistellään milloin mitäkin rokotetta mihinkin vaivaan. Lisäksi rokotusohjelmaan lisätään tämän tuosta uusia rokotecoctaileja, joiden sisällöstä ei niiden keksijäkään ole itsekään perillä.

      Itse olen terveydenhoitajana nähnyt ja saanut seurata muutamia rokottamattomia lapsia ja voin sanoa että ero heidän kehityksessä ja kasvussa verrattuna rokotettuihin on kuin yöllä ja päivällä. Minua todella huolestuttaa nämä pienet lapset ja niiden vanhemmat, joille ei kerrota koko totuutta rokotteista. Jokainen ottaa rokotteen täysin luottaen terveydenhuoltoon ja rokotevalmistajiin.

      En missään nimessä halua syyllistää vanhempia. Kehoitan kuitenkin jokaista vanhempaa harkitsemaan pitkään ja hartaasti rokottaako oman lapsensa vai ei. THL:n sivuilta löytyy valitettavasti vain heidän kantansa asiaan ja tottahan toki he tätä kannattavat, raha saa tekemään ihmeellisiä asioita ja pelaamaan ihmishengillä.

      Mielesytäni rokottamattomien lasten vanhempia on aivan turha syyllistää. He ovat kyseenalaistaneet ristiriitaisen asian ja ottaneet siitä selvää. Minusta tuntuu, ettei monikaan rokotetun vanhempi tiedä minkä vuoksi, mitä ja millaista tautia vastaan lapsensa rokottaa. Ottakkaamme siis asioista selvää ja tehkäämme ratkaisut sen pohjalta.

      • Doc Brown

        Oletko tehnyt haittatapahtumailmoitukset noista? Ainakaan minun tietääkseni Suomessa ei ole juurikaan ollut todennettuja kuolemantapauksia tai taantumisia rokotteiden johdosta.

        Haittavaikutuksista voi lukea vaikkapa tuolta:
        http://www.thl.fi/fi_FI/web/rokottajankasikirja-fi/

        Itse pidän kyllä THL:ää luotettavana organisaationa, joka ei tavoittele voittoa.

        Mutta joo, varmasti kaikki näkökulmat pitää ottaa huomioon ja ketään syyllistämällä ei päästä asiassa eteenpäin. Vanhemmilla on oikeus päättää lastensa rokottamisesta ja hyvä niin.
        Ikävä kuulla että olet tuollaista työssäsi kohdannut.


      • Opettajajaitseajatteleva

        Jos THL olisi luotettava, miksi he sitten ostivat sikainfluenssa Pandemrix rokotteen v 2009 heidän tutkimustyötään rahoittavalta lääkefirmalta ilman kilpailutusta? Todella luotettavaa!


    • Rok2

      Haittailmoituslomakkeet on täytetty niiden tapausten osalta jotka minua ovat koskeneet. Lääkäri ottaa kuitenkin usein kantaa neuvolassakin asiaan ja usein tämän pohjalta rokotusten aiheuttamat haittavaikutukset tyrmätään ja vanhemmat saadaan uskomaan, ettei haitat ole rokotteista johtuvia. Suoranaisia kuolemantapauksia ja taantumisia ei olekaan tilastoissa, koska niitä ei rokotteiden aiheuttamiksi kirjata. Hämmentävää vain on mm. tietooni tulleet kätkytkuolemat ja yhteys hieman ennen vauvojen kuolemaa annettuihin rokotteisiin. Terveitä lapsia kun olivat ennen rokotteita. Vanhempia lohdutetaan ja kukaan ei mainitsekaan rokotteiden mahdollisista vaikutuksista asiaan. Tilastot saadaan kyllä muokattua "luettaviksi", tämä on mielipiteeni.

      Tämä on kyllä todella kurjaa..unelma-ammattini, josta pitkään haaveilin ja sen saavutin paljastuikin ihan hirmuiseksi kuoleman enkelin työksi. Unelmani terveydenhoitajan työstä, jossa saan auttaa ihmisiä heidän terveyteenliittyvissä asioissa taitaa kaatua tähän.

      Surullinen!

    • Rok2

      Moikka 383.

      Kuullostaa hyvältä. Rokottamattomia, terveitä laspia ja d3 vitamiinikin todella loistavalla annoksella. Meillä myös vedetään d3 purkkikaupalla :) Onko muuten teillä tuttava perheitä joissa myös rokottamattomia lapsia? Miten esim. ystäväsi ovat suhtautuneet rokottamatta jättämiseen? vai oletko kertonut?

      • 383

        Kielteisesti yleensä suhtauduttu. Tiedän rokottamattomia perheitä, mutten ole kovin sosiaalinen joten en ole heihin yhteyksissä. Olen omantien kulkija ja yksinäinen susi...


    • piikeistä vaan saira

      Meillä kaikki neljä ei oo saaneet piikin piikkiä ja nuorin on nyt 17 v ja vanhin 29 v. Mitään flusnssaa pahempaa ei oo ollu ja korvatuhlehduksia.

      Ihan terveitä ovat olleet, mutta en menisi sanomaat jos olisivat saaneet niitä piikkkejä.

      Meille ei tulut meileenkään että saisivat, sillä emme halunneet myrkkyjä lapsiimme.

      Itsekkään en ole ottanut varmaan 40 vuoteen yhtään, enkä ota.

      Mutta lapset säästin kaikelta, ja terveinä on olleet,.

    • therewasnoholocaust

      nää ihme jokavuotiset h5n1 lehmä ja kana taudit, niillä levitetää uutisten kautta tietoa kansalle et ottais sen jonku piikin... mutta mitä on piikissä, jotain joka tuhoaa immuniteetin/immuunijärjestelmän tulevalta biotuhaseilta, näin se on.. ei se kemiallinen ase tapa, vaa se myrkky joka pääsee sun elimistöön sen vitun rokotuksen takia...

    • Vapaamatkustaja?

      Mitä mieltä olette laumaimmuniteetista? Onko se ihan tuulestatemmattu juttu, jolla syyllistetään rokottamattomia?

    • hörhö joukossanne

      Esikoisen kanssa olin tyhmä ja uskoin neuvolaa. Kaikki rokotteet ennen MPR:ää annettiin, mutta MPR:n kanssa kehtasin kysyä asiasta (haittavaikutuksista, mahdollisuudesta ottaa yhdistelmän rokotteet erikseen yms.). Se, mitä tapahtui, oli jotain järkyttävää. Tuntui kuin olisi tullut yleinen hälytys. Terveydenhoitaja melkein haukkui minut pystyyn, juoksi ulos huoneesta ja pyysi toista naista keskustelemaan kanssani. Keskustelu oli syyllistämistä ja syyttämistä (tapan lapseni, haluanko, että lapseni kuolee), mitään kantaa ei otettu haittavaikutuksiin, ei haluttu puhua niistä, ja rokotteiden ottaminen erikseen oli kuulemma mahdotonta. Kun halusin kieltää rokotteen lapseltani, sanottiin, että se on niin vaikea prosessi, ettei minun kannata sellaiseen ryhtyä.

      Lapseni ei kuitenkaan saanut sitä rokotetta, eikä mitään enää sen jälkeen. En edelleenkään tiedä, mikä oli se vaikea prosessi, koska muutimme juuri tuolloin ja seuraavassa neuvolassa rokottomattomuus onnistui ilman mitään sen kummempaa. Kuopusta ei ole koskaan rokotettu. Tosin olen saanut kuittailuja joiltakin terveyden ammattilaisilta.

      Sattumaa tai ei, esikoinen kärsi pahasta korvatulehduskierteesta, joka loppui aika nopeasti, kun rokotteitakaan ei lisää tullut. Tosin syytän tästä kierteestä aika paljon myös itseäni ja sitä, etten osannut tai tajunnut etsiä tietoa ja uskoin sokeasti, mitä neuvola ja lääkäri sanoivat. Enpä usko enää ja kumpikin lapsistani on terve.

      Lähipiirissä ei tiedetä rokottomattomuudesta, en ole puhunut siitä, koska en halua selitellä. Lisäksi tiedän, että konflikteja tulisi ystäväperheiden kanssa, koska he eivät ole kyseenalaistaneet rokotuksia, eivätkä ymmärtäisi "hysteriaani" asiaa kohtaan. Anoppi saisi varmaan kohtauksen, hän itki ovemme takana, kun kielsin aikoinaan antamasta sikipiikkiä lapsilleni. Narkolepsiakohun jälkeen sikapiikkiä ei enää otettu puheeksi, vaikka ennen sitä anoppi puhui vuolaasti ja innoissaan rokotuksista. Samoin sukulaisperheessä on napattu kaikki rokotukset ja ostettu lapsille lisärokotuksia. Toisessa sukulaisperheessä vauva joutui sairaalaan rokotteen jälkeen (jalat halvaantuivat muutaksi päiväksi). En voi oikein sen jälkeen huudella, ettei me otettu sitä rokotetta, vaikka sydän kirkuukin varoitushuutoja.

      Tiedän yhden toisen perheen, jossa ei lapsia ole rokotettu. He luultavasti tietävät meidät. Samoin kuin tuo toinenkin perhe, mekin syömme d3-vitamiinia "yli suosituksen", annan lapsille ajoittain superfoodeja ja suosimme luomua. Mutta ei näistä asioista voi puhua, koska samantien leimautuu hihhuliksi tai hörhöksi.

    • ei meillä ikinä

      Meillä ketään neljästä ei ole pistetty, nyt ovat aikuisia kaikki eikä mitään tauteja ole ollut. Hyvino vat pärjänneet, mutta jos olisi roketettu varmasti olisivat sairaampia.

      Nykyisinhän pistetään joka ainoaan sairauteen ja tautiin eikä anneta lasten sairastaa, jolloin he sisivat sen immuniteetin luonnollisesti.

      Allergiatkin on lisääntyneet kun pistetään joka tautiin.

    • -----------

      Meillä viisi lasta, joille on annettu vain jäykkäkouristusrokotteet kaikkine ylimääräisine lisineen, mitä niihin nykyisin pakosta tungetaan. Eli poliot (miksi ihmeessä, eihän sitä enää juurikaan edes ole maailmassa?) ja hinkuyskät. Nuokin olen antanut vasta hieman vanhempana, en rokotusohjelman mukaisesti, koska mielestäni on jo järjenvastaista, että vastasyntyneeseen vauvaan tungetaan kaikenlaisia taudinaiheuttajia väkipakolla ja vielä monta tautia kerralla.

      Lapseni eivät ole sairastaneet mitään rokotuksilla suojattavissa olevaa tautia, eivätkä oikeastaan mitään muutakaan. Kahdella vanhimmalla on ollut elämänsä aikana yhdet korvatulehdukset ja niihin lääkekuurit, kerralla meni ohi. Kolmella nuorimmalla ei ole ollut sitäkään, eli ei koskaan antibiootteja tai mitään. Vanhin lapseni on nyt 13-vuotias ja lapset ovat olleet päivähoidossa suurimman osan siitä ajasta, kun en ole ollut äitiys- tai vanhempainlomalla, eli olen ollut töissä. Kaikkien näiden vuosien aikana voisin sanoa, että sormilla voi laskea ne kerrat, kun yhteensä olemme olleet pois töistä lasten sairastumisten takia. Toki joku flunssa on osunut viikonloppuun tai lomaan, mutta pääsääntöisesti ovat olleet erittäin terveitä. Isompien koulupoissaolot ovat myös harvinaisia, ei joka vuotisia.

      Mitään allergioita ei kenelläkään ole, ei myöskään mitään muitakaan terveysongelmia. Tosin meillä on muutenkin varsin terveellinen elämä, ei tupakointia tms, liikutaan ja ulkoillaan paljon, syödään ravitsemussuositusten mukaisesti jne. Ja kai ne hyvät geenitkin vaikuttavat...

    • emme ole uskaltaneet

      Kuka uskaltaa? Lapsethan on näitä rokotefirman koekaniineita. Usein lehdessälukee että etsitään koehenkilitä. Jos tauti iskee, kuten narkolepisiasta olemme saaneet lukea, niin kukaan ei olekkaanhalukas korvaamaan. Eipä, koska se on vapaaehtoista.

      Sillä ne suojaa sen ettei tarvi korvata.

      Jostain luin että eräs firman johtaja sanoi ettei itse ikinä antaisia lapsiaan tai itseään moisiin kokeisiin.

      Meillä kaikki lapset ovat olleet terveitä, ja jo aikuisia, joten hyvin menee paremmin kuin jos olisivat myrryjä saaneet.

    • Rok2

      Hienoa kuulla, että on näin paljon rokottamattomia perheitä. Ihanaa että on olemassa vielä fiksuja ihmisä jotka kyseenalaistaa asioita, eikä usko aina mitä lääkärissä ja neuvoloissa sanotaan. Iso peukku teille kaikille.

    • ...
    • ...

      Tämä keskustelu on aika hurja, näin ulkopuolisena sitä seuraavan terveydenhuollon ammattilaisen silmin, jolla ei ole mitään mielipidettä rokottamisesta...

      Mutta pari juttua ei voinut olla osumatta ja uppoomatta. Ensinnäkin rokotukset aiheuttavat kuolemantapauksia, siis rokotukset todistetusti ja tästä vaietaan? Siksi terveydenhoitaja kokee työnsä pyöveliksi enemmän kuin kutsumukseksi... Ei voi olla enempää provoamista, vai voiko? Jos terveydenhuollon ammattilainen ei osaa hoitaa anflaktista shokkia , niin kai jokainen muukin toivoo, ettei hän tosiaan työskentele terveydenhoitajana, hänhän joutuu työssään antamaan mm. rokotuksia lapsille, josta voi seurata hengenvaarallisiakin allergisiareaktioita...

      Ja sitten on toinen hurahtanut joka syöttää 100 mikrogrammaa D-vitamiinia lapsilleen päivässä (suositus siis tällä hetkellä 7,5-10 (oikein terveyshurahtaneille 20) µg ) ja terveydenhoitaja kehuu annoksen kuulostavan juuri hyvälle...?

      Hmmm...

      Niin, jos oma kanta kiinnostaa, niin olen itse rokotettu ja lapseni on rokotettu. Ja kyllä kumpikin olemme olleet terveitä kuin pukki aina. Halvaantuneita emme ole, kuolleet ei kertaakaan, eikä narkolepsiaakaan ole, kuten ei korvatulehduksia, poskiontelotulehduksia, allergioita tai muutakaan. D-vitamiina syömme suositusten mukaisesti, lapsi 3-v 7,5µg (lisäksi maito juomana), minä 10 µg (ei pisaraakaan maitoa-> henkinen allergia eläinkunnantuotteille melko laajasti).

      • 383

        Et ilmeisesti tiedä että EU:n uudet D:n suositukset ovat 1-10v 50µg ja 100µg 10v ylöspäin. Käyppä huviksesi mittauttamassa perheesi D- tasot, eivät kyllä riitä luustolle nuo määrät. Jos olet tilastoja yhtään seurannut, tiedät että murtumatilastot ovat kasvaneet. Se on suoraanverrannollinen D:n puutteeseen. Vai voitko väittää muuta? Maidosta saa liikaa kalsiumia ja liian vähän Deetä. Kalsiumia ylistetään maasta taivaaseen, kun taas Deetä vähätellään. Jos saa riittävästi Deetä, ei maitoa tarvitse edes juoda. Eikä ole edes terveellistä, vaikka Valio on ihmiset aivopessyt että TÄYTYY JUODA 6dl päivässä!


      • just joo
        383 kirjoitti:

        Et ilmeisesti tiedä että EU:n uudet D:n suositukset ovat 1-10v 50µg ja 100µg 10v ylöspäin. Käyppä huviksesi mittauttamassa perheesi D- tasot, eivät kyllä riitä luustolle nuo määrät. Jos olet tilastoja yhtään seurannut, tiedät että murtumatilastot ovat kasvaneet. Se on suoraanverrannollinen D:n puutteeseen. Vai voitko väittää muuta? Maidosta saa liikaa kalsiumia ja liian vähän Deetä. Kalsiumia ylistetään maasta taivaaseen, kun taas Deetä vähätellään. Jos saa riittävästi Deetä, ei maitoa tarvitse edes juoda. Eikä ole edes terveellistä, vaikka Valio on ihmiset aivopessyt että TÄYTYY JUODA 6dl päivässä!

        Aivopessyt??


      • 383
        just joo kirjoitti:

        Aivopessyt??

        Nimenomaan. Jokapaikassa toitotetaan että maitoa TÄYTYY juoda vähintään 6dl päivässä. Ihminen tulee hyvin toimeen ilman maitotuotteita, mikäli saa RIITTÄVÄSTI D3-vitamiinia.


      • ...
        383 kirjoitti:

        Nimenomaan. Jokapaikassa toitotetaan että maitoa TÄYTYY juoda vähintään 6dl päivässä. Ihminen tulee hyvin toimeen ilman maitotuotteita, mikäli saa RIITTÄVÄSTI D3-vitamiinia.

        Tunnet sanan...

        Mitä mielestäsi on THL:n vastaiset karppaajien jakamat suositukset ruokavalioista?


      • Neljäs käsi
        383 kirjoitti:

        Nimenomaan. Jokapaikassa toitotetaan että maitoa TÄYTYY juoda vähintään 6dl päivässä. Ihminen tulee hyvin toimeen ilman maitotuotteita, mikäli saa RIITTÄVÄSTI D3-vitamiinia.

        Nyky-Suomen ravinto- ja terveyssuositukset ym. ovat syvältä.

        Maidon homogenointi on täysin turha toimenpide ja terveydelle haitallinenkin, mutta sitä jatketaan, koska jotkut ihmiset eivät osaa ravistaa maitotölkkiä. Hei, haloo!

        Miksi Suomessa ei ole rohkeaa terveysvalvontaa, joka ei anna rahan sanella missä milloinkin mennään?

        Miksi Valiota ja muita meijereitä ei pakoteta lopettamaan maidon homogenointia?

        Miksi elintarviketeollisuus saa käyttää kovetettuja kasvisrasvoja?

        Siksikö, että kolesterolilääkkeet tekisivät kauppansa, eikä suomalaiset eläisi liian vanhaksi terveinä?


      • Otan d-vitamiinin
        383 kirjoitti:

        Nimenomaan. Jokapaikassa toitotetaan että maitoa TÄYTYY juoda vähintään 6dl päivässä. Ihminen tulee hyvin toimeen ilman maitotuotteita, mikäli saa RIITTÄVÄSTI D3-vitamiinia.

        Mieluummin ruoasta, kuin purkista pillereitä.


      • 383
        Otan d-vitamiinin kirjoitti:

        Mieluummin ruoasta, kuin purkista pillereitä.

        Eli syötkö kilon kuhaa tai ankeriasta päivässä? Jos syöt, silloin saat RIITTÄVÄSTI D-vitamiinia ruuasta.


      • ennenkin elettiin
        383 kirjoitti:

        Eli syötkö kilon kuhaa tai ankeriasta päivässä? Jos syöt, silloin saat RIITTÄVÄSTI D-vitamiinia ruuasta.

        Ei ihmiset koskaan ole tarvinneet noin paljon.
        Täyttä soopaa.


    • 383

      En karppaa, mutta turhat HH:t ovat pahasta. Leipä ei ole välttämätön, marjoista, hedelmistä ja kasviksista saa riittävästi hyviä hiilihydraateja ja kuituja. Ei sovi unohtaa rasva-aineenvahdunnan ja aivojen kannalta hyviä rasvoja: pähkinät, siemenet ja mantelit.

      • Koti-insinööri

        Hei,

        Olen kohta 11kk vauvan äiti. Pientä ei vielä ole rokotettu. Lukemani perusteella olen tullut siihen tulokseen että tuo jäykkäkouristusrokotus olisi hyvä saada. Valitettavan vaikeaa se vain vaikuttaa olevan erillisenä saada alle 5-vuotiaalle. Lisäksi lapseni isä haluaisi perusrokotukset lapselle. Hän ei ole kiinnostunut ottamaan asioista selvää, valitettavasti, vaan sopulina haluaa mennä viranomaisten viitoittamaa tietä. Todennäköisesti taivun siis tuohon pienimpään mahdolliseen yhdistelmärokotteeseen.

        Ensimmäisenä talvena pieni sairasti 2 kunnon flunssaa. Epäilen että olisi myös ollut yksi korvatulehdus mutta se parani kotikonstein, emme käyneet lääkärissä sen takia joten on vain oma epäilyni. Tuttivauvoilla korvatulehdukset taitavat olla yleisempiä, meillä siis tutti vielä käytössä. Mutta kun ilman antibiootteja selvittiin niin immuniteetti kasvoi.

        En ollut ajatellut tuota kehittymistä ennen tämän ketjun lukemista. Ja vauvan fyysinen ja psyykkinen kehitys on tietysti kovin kovin monista asioista kiinni, geeneistä, muusta yleisestä terveydestä, elinympäristöstä jne. Kuitenkin on mielenkiintoista huomata että meidän pieni on aika vauhdikasta lajia. Oppi kääntymään selältä vatsalle ja vice versa 3,5 kk, istumaan 8kk, konttaamaan vähän yli 8kk, nousemaan tukea vasten vajaa 9kk. Vielä ei kuitnkaan kävely suju. Erään äitiystäväni vauva joka on muutaman päivän vanhempi (normirokotettu) on juuri oppinut ryömimään ja istumaan, siis vasta tässä vajaa 11 kk. Mutta yksittäistapauksista tuskin voi paljoa päätellä. Siksi olisikin niin kiinnostavaa jos joku puolueeton taho ryhtyisi ko. asioita seuraamaan. Mutta eipä sitä tietenkään tapahdu, viranomaisverkosto on lääkeyhtiöihin sidoksissa ja luonollisesti omiin strategioihinsa, joiden (esim rokotukset) kyseenalaistaminen lienee jokaiselle yksittäiselle viranomaiselle ja terveyden huollon ammattilaiselle itsemurha uralla. Surullista kaikkien yksittäisten rokotusvaurioituneiden vauvojen ja heidän vanhempiensa kannalta, että puolueetonta tietoa on vaikea saada. Vain yksittäisiä tutkijoita, lääkäreitä ja ammatillisesti päteviä kyseenalaistajia on rohjennut tulla esiin mielipiteineen.


      • 383
        Koti-insinööri kirjoitti:

        Hei,

        Olen kohta 11kk vauvan äiti. Pientä ei vielä ole rokotettu. Lukemani perusteella olen tullut siihen tulokseen että tuo jäykkäkouristusrokotus olisi hyvä saada. Valitettavan vaikeaa se vain vaikuttaa olevan erillisenä saada alle 5-vuotiaalle. Lisäksi lapseni isä haluaisi perusrokotukset lapselle. Hän ei ole kiinnostunut ottamaan asioista selvää, valitettavasti, vaan sopulina haluaa mennä viranomaisten viitoittamaa tietä. Todennäköisesti taivun siis tuohon pienimpään mahdolliseen yhdistelmärokotteeseen.

        Ensimmäisenä talvena pieni sairasti 2 kunnon flunssaa. Epäilen että olisi myös ollut yksi korvatulehdus mutta se parani kotikonstein, emme käyneet lääkärissä sen takia joten on vain oma epäilyni. Tuttivauvoilla korvatulehdukset taitavat olla yleisempiä, meillä siis tutti vielä käytössä. Mutta kun ilman antibiootteja selvittiin niin immuniteetti kasvoi.

        En ollut ajatellut tuota kehittymistä ennen tämän ketjun lukemista. Ja vauvan fyysinen ja psyykkinen kehitys on tietysti kovin kovin monista asioista kiinni, geeneistä, muusta yleisestä terveydestä, elinympäristöstä jne. Kuitenkin on mielenkiintoista huomata että meidän pieni on aika vauhdikasta lajia. Oppi kääntymään selältä vatsalle ja vice versa 3,5 kk, istumaan 8kk, konttaamaan vähän yli 8kk, nousemaan tukea vasten vajaa 9kk. Vielä ei kuitnkaan kävely suju. Erään äitiystäväni vauva joka on muutaman päivän vanhempi (normirokotettu) on juuri oppinut ryömimään ja istumaan, siis vasta tässä vajaa 11 kk. Mutta yksittäistapauksista tuskin voi paljoa päätellä. Siksi olisikin niin kiinnostavaa jos joku puolueeton taho ryhtyisi ko. asioita seuraamaan. Mutta eipä sitä tietenkään tapahdu, viranomaisverkosto on lääkeyhtiöihin sidoksissa ja luonollisesti omiin strategioihinsa, joiden (esim rokotukset) kyseenalaistaminen lienee jokaiselle yksittäiselle viranomaiselle ja terveyden huollon ammattilaiselle itsemurha uralla. Surullista kaikkien yksittäisten rokotusvaurioituneiden vauvojen ja heidän vanhempiensa kannalta, että puolueetonta tietoa on vaikea saada. Vain yksittäisiä tutkijoita, lääkäreitä ja ammatillisesti päteviä kyseenalaistajia on rohjennut tulla esiin mielipiteineen.

        Meillä ei ole edes jäykkäkouristusrokotusta saanut 13 ja 15v , 18v. Ei ole välttämätön sekään, silläkin pelotellaan: "Se on PAKKO ottaa 10v välein! " Minäkään en ole ottanut 20 vuoteen. Hyvin harvinainen on jäykkäkouristus ja hoidettavissa muutenkin. Joten ei tarvitse murehtia sen suhteen.


    • 373

      Minua on myös kiinnostanut ottaa selvää rokotteista. Lopputulos on ainakin kohdallani ollut se, että mitä enemmän olen asiasta lukenut ja selvää ottanut, sitä selvemmäksi minulle on käynyt rokotteiden hyödyllisuus. Selvää ottaminen vaatii aika paljon, pitää ymmärtää alan detaljeita, tieteellisen tutkimuksen perusteita ja kritiikkiä, lukea alkuperäisiä tutkimuksia ilman toisten suodatusta yms.

    • onneksi en ole antan

      Lapset ovat koekaniineita, ei lääfirmat ajattele seurauksia. Siksihän ne lapsilla niitä testaakin kun eivät välitä. En ikinä ole pystynyt omia lapsiani antamaan koekäyttöön, ja siksi he ovatkin täysin terveitä, mitään sairauksia ei ole, ollut. Kaikki yli kakskymppisiä aikuisia. Olen niin onnellinen että oli järki päässä enkä alistunut lääkefirmojen painosukselle.

      No nytkin on sikapiikki aiheuttanut monille loppuelämän sairauden, eikä lääkerfirma myönnä ja tiukassa on korvaukset... mitä väliä ihmisillä kun saa koekaniineita ilmaiseksi.. lapsi parat.

    • jfajfajfaöjfö

      Meillä ei kanssa ole ainuttakaan lasta ikinä rokeotettu, ja ovat aikuisia. Mitään sirauksia ei ole tullut kenellekkään.

      Huomaa sen että kun aikuiste antavat rokotuttaa lapsensa, niin kaikilla on astmaa tai muuta sivuoireita tullut. Lapset ovat sairaampia kun heillä ei ole sitä luonnollista vastustuskykyä.

      • ...

        Niin, helppohan se täällä on sanoa, kun kaikki muut ikätoverit on rokotettu, niin ei ole niiden puremista tartuntoja saaneet.

        Mutta oleppa sissi ja mene seuraava lapsi tekemään jonnekin Nigeriaan ja tuleppa sitten kertomaan meille tilastosi; montako rokotusta ja montako sairautta...

        Eli älä kehu. ole vain hiljaa. juuri siksi ne lapsesi ovat terveenä pysyneet, että muut eivät tee samoin. Esimerkiksihän lastenlapsiesi terveys on näet uhattuna mikäli kaikki ottavat vinkistäsi vaarin, eikä monikaan enää rotkotuta lapsiaan.


      • säästytty paljolta
        ... kirjoitti:

        Niin, helppohan se täällä on sanoa, kun kaikki muut ikätoverit on rokotettu, niin ei ole niiden puremista tartuntoja saaneet.

        Mutta oleppa sissi ja mene seuraava lapsi tekemään jonnekin Nigeriaan ja tuleppa sitten kertomaan meille tilastosi; montako rokotusta ja montako sairautta...

        Eli älä kehu. ole vain hiljaa. juuri siksi ne lapsesi ovat terveenä pysyneet, että muut eivät tee samoin. Esimerkiksihän lastenlapsiesi terveys on näet uhattuna mikäli kaikki ottavat vinkistäsi vaarin, eikä monikaan enää rotkotuta lapsiaan.

        No enpä ole kiinnostunut lähtemään nigeriaan. En ole matkaaja tyyppiä, koskaan en ole ruosia pidemmällä ollut, eikä kiinnosta.

        Mutta lapset ovat säästyneet taudeilta kun heitä ei ole koskaan rokotettu. Myrkkyjä ei lapsiini pumpata. Yksikään lapsistani ei ole sairastanut flunssaa pahempaa vaikkei myrkkyjä ole saaneetkaan.

        Josolisivat varmasti kaikki olisi todella sairaita.


      • ...
        säästytty paljolta kirjoitti:

        No enpä ole kiinnostunut lähtemään nigeriaan. En ole matkaaja tyyppiä, koskaan en ole ruosia pidemmällä ollut, eikä kiinnosta.

        Mutta lapset ovat säästyneet taudeilta kun heitä ei ole koskaan rokotettu. Myrkkyjä ei lapsiini pumpata. Yksikään lapsistani ei ole sairastanut flunssaa pahempaa vaikkei myrkkyjä ole saaneetkaan.

        Josolisivat varmasti kaikki olisi todella sairaita.

        Niin, juuri siksi sinun ei kannata mainsotaa rokottamattomuutta. Jos käy niin,e ttä ihmsiet ottavat nyt neuvostasi vaarin ja jättävät lapsensa rokottamatta, niin sanotaan kymmenessä vuodessa meillä on jo sellaiset määrät tauteja ja sellaisia tauteja,e ttä tulevat sukusi lapsetkin tulevat olemaan todellakin todella sairaita.

        Roktousten teho perustuu siihen, että kun tarpeeksi porukkaa rokotetaan taudin kanta kuolee yhteisöstä. Silloin ne muutamat rokottamtaaomatkin voivat elää yhteisössä turvallisesti, koska yhteisössä ei ole saatavana kyseisiä sairauksien aiheuttajia. Tuorein rokotusten tehon esimerkkjhän on varmastikin raivotauti. Rabiesrokotusten myötä suomen luonnossakaan ei enää elä raivotautia, koska kanta ei pääse leviämään. Raivotautia levittää ennenkaikkea lemmikkieläimet, koska ovat tekemisissä toisten yksilöiden ja lajien kanssa. Kun taas sama sairaus kukoistaa itärajan takana kovastikin, koska siellä ei lemmikkieläinten rokottaminen ole yleistä. Joku venäläinen koiran omistaja varmasti tapaasi ylpeilee siitä, että koira on pysynyt terveenä vaikkei ole rokotusta saanutkaan. Ja se raivostuttaa monia jotka eivät raivotaudista niin kovasti pidä tai joiden eläin on taudin saanut, koska siinä, että jokainen ei osaltaan osallistu näiden tautien nujertamiseen koko yhteisöstä, ei pitäisi olla minkäänlaista kehumisen aihetta.


      • emme ole koekäyttöön
        ... kirjoitti:

        Niin, juuri siksi sinun ei kannata mainsotaa rokottamattomuutta. Jos käy niin,e ttä ihmsiet ottavat nyt neuvostasi vaarin ja jättävät lapsensa rokottamatta, niin sanotaan kymmenessä vuodessa meillä on jo sellaiset määrät tauteja ja sellaisia tauteja,e ttä tulevat sukusi lapsetkin tulevat olemaan todellakin todella sairaita.

        Roktousten teho perustuu siihen, että kun tarpeeksi porukkaa rokotetaan taudin kanta kuolee yhteisöstä. Silloin ne muutamat rokottamtaaomatkin voivat elää yhteisössä turvallisesti, koska yhteisössä ei ole saatavana kyseisiä sairauksien aiheuttajia. Tuorein rokotusten tehon esimerkkjhän on varmastikin raivotauti. Rabiesrokotusten myötä suomen luonnossakaan ei enää elä raivotautia, koska kanta ei pääse leviämään. Raivotautia levittää ennenkaikkea lemmikkieläimet, koska ovat tekemisissä toisten yksilöiden ja lajien kanssa. Kun taas sama sairaus kukoistaa itärajan takana kovastikin, koska siellä ei lemmikkieläinten rokottaminen ole yleistä. Joku venäläinen koiran omistaja varmasti tapaasi ylpeilee siitä, että koira on pysynyt terveenä vaikkei ole rokotusta saanutkaan. Ja se raivostuttaa monia jotka eivät raivotaudista niin kovasti pidä tai joiden eläin on taudin saanut, koska siinä, että jokainen ei osaltaan osallistu näiden tautien nujertamiseen koko yhteisöstä, ei pitäisi olla minkäänlaista kehumisen aihetta.

        Joo ja sama määrä tulee sairauksia kun rokottaakin. Näilläkään joilla nyt on elämänpituinen narkolepisia, eivät olisi sitä saaneet, jos eivät olisi ottaneet sikapiikkiä.

        Joten miksi puolustaa rokotuksia kun niistä tulee ihan samallalailla tauteja ja sairauksia kuin ei rokottamattomille.

        Mistä muuten johtuu että piikkejä puolustellaan, vaikka ne aiheuttaa samalla lailla tauteja kuin ei rokottamattomille??

        Turha kinatas iitä kumpi on parempi vaihtoehto, jokainen saa sen valita itse.

        Ja meillä valittiin se, ettei meidän lapsedt ole koekaniineita, eikä neulatyynyjä lääketehtaille, vaan lapsemme on ihmisiä, joilla ei testailla myrkkyjä ikinä.

        Aikuiset lapset eikä mitään sairuksia ole ollut. Toisin olisi jos olivat saaneet kaikki miljoonat myrkyt.


      • rgwa
        emme ole koekäyttöön kirjoitti:

        Joo ja sama määrä tulee sairauksia kun rokottaakin. Näilläkään joilla nyt on elämänpituinen narkolepisia, eivät olisi sitä saaneet, jos eivät olisi ottaneet sikapiikkiä.

        Joten miksi puolustaa rokotuksia kun niistä tulee ihan samallalailla tauteja ja sairauksia kuin ei rokottamattomille.

        Mistä muuten johtuu että piikkejä puolustellaan, vaikka ne aiheuttaa samalla lailla tauteja kuin ei rokottamattomille??

        Turha kinatas iitä kumpi on parempi vaihtoehto, jokainen saa sen valita itse.

        Ja meillä valittiin se, ettei meidän lapsedt ole koekaniineita, eikä neulatyynyjä lääketehtaille, vaan lapsemme on ihmisiä, joilla ei testailla myrkkyjä ikinä.

        Aikuiset lapset eikä mitään sairuksia ole ollut. Toisin olisi jos olivat saaneet kaikki miljoonat myrkyt.

        Höpö höpö.


      • xxx20
        emme ole koekäyttöön kirjoitti:

        Joo ja sama määrä tulee sairauksia kun rokottaakin. Näilläkään joilla nyt on elämänpituinen narkolepisia, eivät olisi sitä saaneet, jos eivät olisi ottaneet sikapiikkiä.

        Joten miksi puolustaa rokotuksia kun niistä tulee ihan samallalailla tauteja ja sairauksia kuin ei rokottamattomille.

        Mistä muuten johtuu että piikkejä puolustellaan, vaikka ne aiheuttaa samalla lailla tauteja kuin ei rokottamattomille??

        Turha kinatas iitä kumpi on parempi vaihtoehto, jokainen saa sen valita itse.

        Ja meillä valittiin se, ettei meidän lapsedt ole koekaniineita, eikä neulatyynyjä lääketehtaille, vaan lapsemme on ihmisiä, joilla ei testailla myrkkyjä ikinä.

        Aikuiset lapset eikä mitään sairuksia ole ollut. Toisin olisi jos olivat saaneet kaikki miljoonat myrkyt.

        Mistä tiedät, että olisi sairauksia tullut rokotuksista? Mistä tiedät, että rokottamattomuudesta johtuu, ettei ole sairauksia?


      • 383
        xxx20 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että olisi sairauksia tullut rokotuksista? Mistä tiedät, että rokottamattomuudesta johtuu, ettei ole sairauksia?

        No katsoppas ympärillesis, sukulaiset, naapurit tutut jne. Miten moni rokotettu vauvat/lapset yleensä ovat terveitä? On astmaa, allergioita, diabetestä, tulehduskierteitä, syövät lisääntyneet, kun soluihin työnnetään myrkkyjä jne! Sattumaako tämä on?


      • siinäpä sitä sulle
        383 kirjoitti:

        No katsoppas ympärillesis, sukulaiset, naapurit tutut jne. Miten moni rokotettu vauvat/lapset yleensä ovat terveitä? On astmaa, allergioita, diabetestä, tulehduskierteitä, syövät lisääntyneet, kun soluihin työnnetään myrkkyjä jne! Sattumaako tämä on?

        Ja kaksi sukupolvea taaksepäin kun ei rokotettu, minunkin suvussa kuoltiin hinkuyskään vauvana, vammauduttiin ja kuntouduttiin poliosta, ja asuttiin keuhkotauti parantolassa. Tämä kaikki yhdessä ainoassa suvussa.

        On totta, että syövät ovat lisääntyneet. Ennen ihmiset kuolivat ennen sitä. Nykyäänhän ihminen elää pitempään.

        Allergia ja astma taas on edelleenkin maalaislapsilla harvinaisempia kuin kaupunkilaisilla. Maalla lapset saavat enemmän ärsykettä immuunipuolustukselle.


      • xxx20
        383 kirjoitti:

        No katsoppas ympärillesis, sukulaiset, naapurit tutut jne. Miten moni rokotettu vauvat/lapset yleensä ovat terveitä? On astmaa, allergioita, diabetestä, tulehduskierteitä, syövät lisääntyneet, kun soluihin työnnetään myrkkyjä jne! Sattumaako tämä on?

        Entäs ne rokotetut, jotka ovat terveitä? Ei allergioita, ei astmaa, harvoin kipeitä (joskus pientä flunssaa). Tiedä useita näitä ja tiedän myös rokottamattomia, joilla sairauksia on.

        Ei siinä mitään, jokainen tekee valintansa. Mutta haluan väittämiin rokottamattomuudesta faktatietoa, ei mitään mutu tuntumaa.

        Ja kun taas syytellään lääkeyhtiöiden ahneudesta, niin mikä yritys ei tavoittelisi voittoa. Myös lääkeyhtiöt käyttävät paljon rahaa tutkimuksiin. Ja onko vain rokotukset pahoja? Vai myös esim. syöpätutkimukset?

        Painotan edelleen, että minun puolesta jokainen tekee ratkaisunsa itse, mutta turhaa myös syyllistää niitä vanhempia jotka rokotuttavat lapsensa. Erikoista seurata, että nämä rokottamattomuuden puolesta puhujat ovat melkoisen suvaitsemattomia.


    • no ei noi

      teidän höpinät ihan järkipuheelta kuulosta..

    • ...

      Pitää vain kuvitella se maailma jossa kukaan ei rokota lapsiaan. Historian kirjoissa löytyy siitä hyvää kuvausta.

      Jokainen rokottamaton ihminen saattaa vaaraan myös niitä jotka on rokotettu, mutta rokotteesta huomatta on jäänyt immuniteetti saamatta. Ja etenkin niitä pikkuvauvoja, jotka eivät vielä ole ehtineet rokotetta saada.

    • Linalool

      Entisaikana tietysti taudit jylläsivät aivan eri tavalla, kuin nykyään. Mutta veikkaanpa, että huonolla ravinnolla, huonolla hygienialla ja huonolla terveyden tuntemuksella on ollut enemmän vaikutusta tautien puhkeamiseen, kuin rokottamattomuudella.

      Vakavat kulkutaudit ovat tutkimuksienkin mukaan alkaneet hävitä jo ennen kuin rokotuksia alettiin antamaan. Tästä löytyy monia tutkimuksia.

      Ja mitä tulee laumasuojaan, sitä ei suurimmasta osasta rokotteita edes synny, koska rokotettu ihminen voi olla rokotuksesta huolimatta oireeton taudinkantaja. Laumasuoja syntyy ainoastaan polio ja mpr-rokotteista. (Polio on suurimmaksi osin hävinnyt maapallolta.)

      Varmaan noista ylläolevista tiedoista jo selvisi, että meillä ei suosita rokotuksia. Lapsemme on ollut mielestäni terveempi, kuin ikätoverinsa. Monet tuntuvat olevan flunssassa jatkuvasti. Hän on myös kehittynyt nopeammin.

      Nykyään, tiedon aikakautena, on helppo ottaa asioista itse selvää, eikä luottaa itsensä tai lapsensa terveyttä pelkästään muiden käsiin.

      • Leikkiä hengillä

        Lapseni sairastui tuberkuloosiin, kun tehosterokotus oli jäänyt ottamatta eli ei ne taudit maapallolta ole mihinkään hävinneet.


      • 383
        Leikkiä hengillä kirjoitti:

        Lapseni sairastui tuberkuloosiin, kun tehosterokotus oli jäänyt ottamatta eli ei ne taudit maapallolta ole mihinkään hävinneet.

        Ei ole annettu tehostetta, kun ei koko rokotusta ole annettu 7 vuoteen...Eikä rokotus suojannut edes tubin vakavilta muodoilta.


      • Leikkiä hengillä
        383 kirjoitti:

        Ei ole annettu tehostetta, kun ei koko rokotusta ole annettu 7 vuoteen...Eikä rokotus suojannut edes tubin vakavilta muodoilta.

        Vaan lapseni onkin vanhempi kuin 7-vuotias. Lähikontakstissa olleet ja rokotetut eivät sairastuneet.


    • 15 + 17

      Meillä on kaikki sellaiset otettu, jotka ovat kuuluneet yleiseen rokotusohjelmaan jo vuosikaudet. Mielestäni on typerää alkaa totaalikieltäytyjäksi, vaikka tietyissä rokotteissa onkin ollut epäilyjä ongelmista. Sikapiikin jätimme ottamatta epäselvyyksien takia ja mihinkään uusien rokotteiden kokeiluryhmiin emme poikaamme tule ilmoittamaan, niistä kun ei ole sitä vuosikausien tietoa jota toisaalta ei ikinä saadakaan jos ei kokeiluja tehdä.. Pakko myöntää että luottamus THL:ään on romahtanut, mutta oikean tiedon hankkiminen on tavalliselle tallaajalle melko vaikeaa kun tuntuu ettei ammattilaisetkaan osaa varmuudella sanoa yhtään mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe