Takajarrupalat (passat tdi -96 variant) oli toiseltapuolen kuluneet (satula jumissa). Vaihtaisin uudet palat, mutta en saanut uusia "sisään" koska jarrusylinteri ei suostunut menemään sisään tosissaan painamalla eikä kiertämällä. Miten sylinteri saadaan painumaan, että saan uudet palat sopimaan?
passatin takajarrupalojen vaihto?
3
2504
Vastaukset
- asentaja
käy ostaan bilteemasta työkalu jolla kierrät männän sisään, siinä on nääs käsijarru. Muuton ei onnistu.
- Olli
Passatin jarrut taitaa olla huonohkosti suojattu ja korroosio on todelinen ongelma.
Jos et käytä käsijarua jatkuvasti on mahdollista, että sekin puutuu. Perusongelmana lienee jarrusylintereieden korrooso. Siitä ei pääse eroon muulla kuin täydellisellä jarruhuollolla.
Jos osaat huoltaa jarrut itse, hanki tai omaa oikeat työkalut ja tee homma pois, mutta jos et ole varma asiasta ,jätä työ ammattilaiselle. Samalla kannattaa sitten vaihtaa koko jarrusysteemin nesteet, koska osa kuitenkin huollon yhteydessä häviää. Itse jouduin puhdistuttamaan takajarrut jo 75000 huollossa liiallisen likantumisen vuoksi (vrt. suojaus).
Kuten kolleega mainitsi, tarkista käsijarrun vaikutus, ettei se kanna vanhan säädön vuoksi. Normaali tapa on päästää käsijarrun vaijerin säätö kokonaan vapaaksi ennen jarrupalojen asennusta ja säätää se sitten lopuksi uudestaan.
Jos tämä ei riitä lienee parasta purkaa koko jarrusatula ja puhdistaa sylintereiden korrodoituneet alueet. Varaa täydellinen tiivistsarja ja riittävästi jarrunestettä ennekuin aloitat itsetutkiskelun. Kysy sylinteriden hiomiseen ohjeet asiaa paremmin tuntevilta. Suosittelisin tasoa 500 mikron vesihiontaa käsivaraisesti kunnes pinnassa ei näy enää vaaleata oksidipinnoitetta.
Jarrujen ilmaus onkin sitten oma lukunsa jos ilmausruuvit eivät ole kunnossa.- Octavisti
Edellinen kommentti oli melko tyhjentävä, mutta helpomminkin homma voi käydä, ainakin Octaviassa (180tkm ajettu).
Sain takalevyjen männän sisään vanhan ulosvetäjän (työntäjän) ja sokkapihtien avulla. Toki hommassa oli sen verran tuuria, että työntäjä ja pihdit olivat juuri täpärästi sopivan kokoiset ja muotoiset.
Mitään hiontoja, tiivisteitä, nesteitä, ilmauksia yms. lisähommia en tehnyt. Vain uudet palat ja taas pysähtyy! Sama homma tuli tehtyä eteenkin. Oli helpompi, koska mäntää ei tarvinnut kiertää. Hieman mirkelihommia teetti satulan kiinnityksessä käytetty 7mm kuusiokolopultti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315440Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283489HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2712433- 1281763
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1281474Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3771426Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101223- 131143
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905