Scarpetta

Jännää

Olen lukenut kaikki Cornwellin Kay Scarpetta-romaanit, viimeisin eli Raatokärpänen erosi muista siten, että se oli kirjoitettu kolmannessa persoonassa, ja se jotenkin häiritsi lukemista: ikäänkuin Scarpetta olisi jotenkin etäisempi kuin aikaisemmissa kirjoissa, ei enää se tuttu hahmo johon oli helppo hypätä sisään lukiessaan. Olenko ainoa jota tuo uusi piirre hämäsi? Onkohan alkuperäinen kirja kirjoitettu näin, eikai se voi olla suomentajan kikka? (Suomentaja on tässä kirjassa eri kuin aikaisemmissa mutta sama kuin marraskuussa ilmestyvässä Pahan jäljillä -kirjassa.)

7

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännä

Olen lukenut melkein kaikki Cornwellin kirjat, mutta mielenkiinto on loppunut, kun tuntuu että ne muistuttaa liian paljon toisiaan. Olen lukenut mielipiteitä Raatokärpäsestä, sekä heiltä jotka on lukenut alkuperäiskielellä ja myös muillakin kielillä, niin valittavat justiin tuota kirjoitusmuotoa, kolmas persoona. Niin eipä enään innosta lukemaan.

• piuku

itse taas tykkäsin kolmennesta persoonasta, samoin siitä ettei scarpetalla asiat enää olleetkaan niin täydellisesti. enemmän häiritsi se ettei koko kirjassa oikeastaan tapahtunut yhtään mitään. samoin koko sarjassa häiritsee se kuinka ällöttävän täydellisiä hahmot ovat marinoa lukuunottamatta... toisaalta tapahtumien kärryillä pysyi paljon paremmin kuin aiemmissa kirjoissa:) kannattaa se kuitenkin lukea, jos scarpetoista tykkää.

• Kalmo

Cornwell yrittää uudistaa pahasti paikalleen junnaamaan jämähtänyttä Scarpetta-sarjaansa. Minusta metsään mennään ja komeasti. Tarinoiden uskottavuus on kadonnut aika päiviä sitten ja tilalle on tullut saippuaoopperamaisia juonenkäänteitä. Herätellään jo kerran kuolleita henkilöitä henkiin yms älytöntä.

• fani

..mutta lukemattahan en siis jätä.
      kirjan kirjoitus tyyli oli pettymys, ei ollenkaan sitä mitä olin odottanut. ja tähän asti ainakin olen ollut scarpettaan tyytyväinen. kirjan hektisyys meni hieman pilalle kun normaalin scarpettan pään sisästä kurkkimisen sijaan koutui leijailemaan ympäriinsä. kuitenkin odottelen ilomielin syksyä..
      ..ihanaa, siis uusi kirja taas tulossa!!!

• martsa

Scarpetat ovat olleet suosikkidekkareitani, mutta myös minua häiritsi hirveästi kolmannen persoonan käyttö Raatokärpäsessä. Toinen häiritsevä tekijä on Cornwellin yhä kasvava amerikkalainen yltiöpatrioottisuus ja suorastaan militantti mahtipontisuus, Scarpettan pyöriminen omien neuroosiensa ympärillä ja uskomattomat kertomuskehittelyt: en ollut uskoa silmiäni, kun luin, että Benton Wesley elää, kaikesta aiemmin tapahtuneesta huolimatta!!!
      Silti jostain syystä jokainen uusi Scarpetta on pakko ahmia!

• MariaH

Raatokärpänen täydellinen pettymys. Jopa juonikuviokin oli riman alitus... Scarpetta joutaisi jo eläkkeelle ja nämä uudet hahmot Herhiläispesästä (ja mikä sen toisen kirjan nimi olikaan) kehiin! Ne olivat riemastuttavaa luettavaa! Cornwell osaa olla jopa hauska.

• pat

EHDOTONTA ELIITTIÄ !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      350
      6431
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3816
    3. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      97
      1015
    4. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      890
    5. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      0
      880
    6. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      856
    7. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      137
      833
    8. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      41
      830
    9. Haluatko sitten

Rakastella miten paljon?
      Ikävä
      68
      820
    10. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      8
      813
    Aihe