näyttelyistä

tempmil

Onko täällä porukkaa joka on pitänyt näyttelyn taiteelleen joskus? Minua kiinnostaisi joskus hamassa tulevaisuudessa pitää näyttely kun ensin olen maalannut paljon töitä. Mitä tulisi ottaa huomioon, ja mistä etsiä galleriaa tai näyttelytilaa? Kiitollinen vinkeistä. :)

12

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se että näyttely on kiinnostava kokonaisuus ja että sopii tilaan ja että on rahoitus 1000-3000€ gallerian vuokraan - on ilmaisiakin tiloja mutta ne ei ole niin hyviä. Itse tilojen vuokraaminen on yksi vaihtoehto siis toimisto-, liike- tai varastotilaa. Valaistus. Mahdollinen markkinointi eli julisteet.

      Itselle kokemusta vain ilmaisista tiloista baarit ja suhteilla. Mutta kun saisin tarpeeksi vahvan taidekosteen niin sitten näyttelyä ehdottomasti. Mutta itse taiteen tekemisen ja elämisen rahoitus on suurempi ongelma kuin näyttelyiden järjestäminen.

      • tempmil

        Niin näyttelyssä onkin yhtä sun toista huomiotavaa. Jos näyttelytila maksaa 1000€ täytyy myydä sen edestä töitä myös ... ja sitten mainokset maksavat extraa. Varastotila saattaisi olla huokeampi, mutta ihmiset pitäisi saada tulemaan sinne.

        Olet saanut baareihin ym töitä näytille? Kirjastotkin saattavat pitää esillä töitä, niinkuin Leppävaaran kirjastossa on yleensä jonkun töitä näytillä.

        Suomessa on niin vähän markkinoita taiteelle että pelkällä taiteella eläminen voi olla todella haastavaa. Itse ajattelin tehdä työtä maalaamisen ohessa, tai maalata työn ohessa. Se on vähän harrastelijamaista, mutta ruoka pitää saada pöytään ja katto pään päälle.


    • http://www.rytmi.net - ravintola/baari rytmissä on jo kuukausi muuttuva taidenäyttely joka ei maksa mitään. sen lisäksi on art goes kapakka. jotain teema näyttelyitä joskus kaapelitehtaalla (aika harvoin). taidejärjestöjen näyttelyitä - itse en ole jaksanut liittyä. kesäisin on varsinkin maalla taidenäyttely paikkoja.

      olisi hienoa newyork/berlin/lontoo tyyliset varastotaidenäyttelyt - pitäisi hankkia vaan rahaa jotka on valmis hävittämään.

      • tempmil

        Ahaa, onhan niitä siis ilmaisiakin sitten mahdollisuuksia ... Täytyypäs alkaa tutustua aiheeseen tässä maalaillessa. Ehkä sitten kun on näyttelyllinen töitä valmiina tiedänkin jo paremmin mitä on ja missä. :)

        Ovatko ne varastotaidenäyttelyt siis varastoihin rakennettuja näyttelyitä, vaiko näyttelyitä joissa on varastotunnelma? Vanhoilla savuuntuneilla punatiiliseinillä ja valaistustekniikka industrial style voisi saada tunnelmaa ...


      • tempmil kirjoitti:

        Ahaa, onhan niitä siis ilmaisiakin sitten mahdollisuuksia ... Täytyypäs alkaa tutustua aiheeseen tässä maalaillessa. Ehkä sitten kun on näyttelyllinen töitä valmiina tiedänkin jo paremmin mitä on ja missä. :)

        Ovatko ne varastotaidenäyttelyt siis varastoihin rakennettuja näyttelyitä, vaiko näyttelyitä joissa on varastotunnelma? Vanhoilla savuuntuneilla punatiiliseinillä ja valaistustekniikka industrial style voisi saada tunnelmaa ...

        Minulle ihanteellinen olisi betoniseinäinen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Freeze_(art_exhibition)
        http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2010/10/telaviv-ed01.jpg
        http://www.bigartlabs.com/galleries/exhibition/content/images/large/KMO_5482.jpg
        http://b.vimeocdn.com/ts/261/853/261853119_640.jpg
        http://www.burnaway.org/wp-content/uploads/2010/08/WarehousePano.jpg

        Oulun keskustassa on järjestetty tyhjään liiketilaan näyttely. Voi olla hyvin vaikeeaa etsiä helsingistä tyhjiä tiloja, sattuman ja suhteiden kautta ehkä löytyy.


      • tempmil
        orfeus87 kirjoitti:

        Minulle ihanteellinen olisi betoniseinäinen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Freeze_(art_exhibition)
        http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2010/10/telaviv-ed01.jpg
        http://www.bigartlabs.com/galleries/exhibition/content/images/large/KMO_5482.jpg
        http://b.vimeocdn.com/ts/261/853/261853119_640.jpg
        http://www.burnaway.org/wp-content/uploads/2010/08/WarehousePano.jpg

        Oulun keskustassa on järjestetty tyhjään liiketilaan näyttely. Voi olla hyvin vaikeeaa etsiä helsingistä tyhjiä tiloja, sattuman ja suhteiden kautta ehkä löytyy.

        Joo varastossa on tunnelmaa, toiselle sopii tiiliseinät toiselle betoni - molemmissa on omaa tunnelmaansa ja betonissa on sitä karua kaupunkifiilistä joka jättää lähes kaiken mielikuvituksen varaan. Minä tykkään punatiilistä, mutten niistä uusista vaan niistä mitä on joissakin vanhoissa tehtaissa, tummanpunaisia ja pienikokoisia. Sekin olisi tyylikäs kun olisi tiiliseinä jonka peittona oleva betoni on rapautunut paljastamaan tiiliseinän paikoittain. :)

        Espoosta saattaisi löytyä tyhjiä liiketiloja käytettäväksi näyttelyihin. Oulussa olen käynyt useaan otteeseen mutta matkaa sinne on täältä etelästä aikalailla. Tuo varasto - ja liiketila idea kyllä pitää laittaa korvan taakse.


    • sog

      Jos olet kiinnostunut yhteisnäyttelystä, niin voisin ajatella. Myös galleriat käy minulle, silloinhan 3000 jaettana puoliksi olisi 1500 ja 1000 vastaavasti 500e. Noissa galleria maksuissa nimittäin.

      Minulla on tuotantoa aika paljon: 400 taulua maalattu ja niistä 39 on parempia, mielestäni (sellaisa että saisi galleria kokoelmaakin niistä koottua). Olen pitänyt tähän mennessä 6 näyttelyä, tosin kaikki yhteisnäyttelyitä ja paikka on ollut aina Hki.

      • tempmil

        Sinä oletkin ehtinyt maalailla aika paljon. Minulla ei ole vielä riittävästi tauluja näyttelyyn, kyselen vähän etukäteen tässä niin en sitten ole ihan pallo hukassa kun niitä töitä on tarpeeksi. Että minulla on paljon työtä edessä näyttelyä varten. Muutoin olisi mukava pitää yhdessä näyttely - ehkä jonakin päivänä vielä ... :)

        Siitäpäs tulikin mieleeni että kuinka paljon töitä yleensä näyttelyyn tarvitaan? Miten suuria ne tilat ovat? Galleriamaksu on siin n. 3000€? Siinä täytyy olla jo vähän hinnakkaampia töitä että se tulee katettua, vai onko sinne pääsylippu? Joo olen vähän noviisi ... :)


      • tempmil kirjoitti:

        Sinä oletkin ehtinyt maalailla aika paljon. Minulla ei ole vielä riittävästi tauluja näyttelyyn, kyselen vähän etukäteen tässä niin en sitten ole ihan pallo hukassa kun niitä töitä on tarpeeksi. Että minulla on paljon työtä edessä näyttelyä varten. Muutoin olisi mukava pitää yhdessä näyttely - ehkä jonakin päivänä vielä ... :)

        Siitäpäs tulikin mieleeni että kuinka paljon töitä yleensä näyttelyyn tarvitaan? Miten suuria ne tilat ovat? Galleriamaksu on siin n. 3000€? Siinä täytyy olla jo vähän hinnakkaampia töitä että se tulee katettua, vai onko sinne pääsylippu? Joo olen vähän noviisi ... :)

        Lasipalatasin pikkugalleria, mutta ihan keskustassa kiasman, kampin yms. läheisyydessä oli noin 1300€/kk - on varmaan halvin/paras - hintasuhde - pieni se on ja sokkeloinen


      • tempmil
        orfeus87 kirjoitti:

        Lasipalatasin pikkugalleria, mutta ihan keskustassa kiasman, kampin yms. läheisyydessä oli noin 1300€/kk - on varmaan halvin/paras - hintasuhde - pieni se on ja sokkeloinen

        1300€/kk on vielä ihan asiallinen hinta, jos olettaa tienaavansa töillään jotakin. Olisi varmaan hyvä olla niitä varastossakin siltä varalta että niitä myydäänkin. Kävelin viikolla sen pikkugallerian ohi ja jäi mietityttämään paljonko mahtaisi hinta olla mutten kiireessäni ehtinyt kysymään - kiitos informaatiosta, kaikenkaikkiaan.

        Minulla on vaan se ongelma että sitä mukaa kun töitä tulee valmiiksi en haluaisikaan enää myydä niitä ... joo, ne ovat monet lähellä sydäntä eikä joku vieras niistä ehkä irti saa ollenkaan niin paljoa kuin minä niitä tehdessäni. Hehe. :) Tarpeen ottaa sellainen linja että tekee myyntiin työt erikseen ja itselleen ne työt joista ei sitten voi kuitenkaan luopua.


    • Sellon kirjasto
      • tempmil

        Joo kävin siellä katselemassa töitä taannoin. Minun on tarpeen ensin tehdä niitä töitä että eipäs tässä kiirettä ole. Jos vielä syksylläkään ... kiitos vain vinkistä ja linkistä.:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe