muuttoavustus?

jyujyujyu

Eli onko kenelläkään tietoa (ilmeisesti sossun maksamasta) muuttoavustuksesta? tilanteeni on siis se, että olen opiskelija noin elokuuhunelokuuhun asti, mutta opintotukikuukauteni loppuvat helmikuussa. teen kuitenkin osa-aikaista työtä, josta saan palkkaa juuri sen verran, etten toimeentulotukea saa.

suunnittelin kuitenkin muuttavani huhtikuussa noin 600 kilometrin päähän, koska saisin töitä kyseiseltä paikkakunnalta. nykyinen määräaikainen työsopimukseni loppuu maaliskuussa. muutto noin kauas usean kk takuuvuokra ensimmäinen vuokra maksaisivat kuitenkin niin paljon, ettei minulla yksinkertaisesti ole niin paljon rahaa kerralla maksettavaksi.

onko minulla siis mahdollisuuksia saada muuttoavustusta, vaikka en ole toimeentulotuen saaja? entä onko takuuvuokraan mahdollista saada avustusta?

10

1674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+6

Jos et ole muutenkaan oikeutettu toimeentulotukeen ei sitä myönnetä edes muuttoon. Muutenhan kaikki hakisivat muuttoavustusta sossusta kun muuttavat.

• jyujyujyu

tuloni ovat siis saman verran, kuin jos saisin toimeentulotukea enkä tekisi töitä ollenkaan, joten mikä perustelu tuo muka on? (tai toimeentulotukeni olisi noin 20e kk, jos sitä hakisin) saavathan toimeentulotuenkin asiakkaat tuon normaalin tuen päälle sen muuttoavutuksen?

• 4+2

Muistaakseni siinä tosiaan on jokin tietty tuloraja, jotta muuttoavustusta voi saada, joten ei tietenkään millä tahansa tuloilla saa. Jos tulosi kuitenkin ovat noin pienet, että tulosi ovat samaa luokkaa toimeentulotuen kanssa, saat todennäköisesti muuttoavustusta. Takuuvuokrien maksusta en kyllä osaa sanoa.

• Neuvo-

Vie se työtodistus uudesta työstäsi siellä 600 kilometrin päässä ja uuden asuntosi edes alustava vuokratodistus sossuun niin saattaapi sossu muuttoon antaakin jotain kun lähdet työn perään noinkin kauas. Takuuvuokraan tuskin saat apua, mutta onhan se muuttoavustuskin enemmän mitä monikaan saattaa saada.

• kannattaa hakea silt

Vaikka saisit 5€ toimeentulotukea, se kannattaa hakea silti. Sillä samalla saat kaikki muut palvelut: sossu maksaa kaikki lääkkeet ja lääkärikäynnit, sähkölaskut, jne... Ja mm voi auttaa muutossa.

• jyujyujyu

täytyypä soitella sossuun ja kysellä tarkemmin asiasta. uutta työsopimusta mulla ei siis vielä ole allekirjoitettuna, koska ilman mitään avustuksia mulla ei ole varaa muuttaa kyseiselle paikkakunnalle.

• ,,,,,,

Kaikkeen voi saada, jopa uuteen lukkoon, todennäköisesti joudut maksamaan takaisin jos käyt töissä.
      He määräävät mitä muuttofirmaa voit käyttää, kysy ensin arvio.

• ex-muuttaja

Ei siellä muuttofirmaa määrätä, raja muuttoavustukseen takuulla. Itse kun aikoinani muutin toiselle paikkakunnalle, sain muuttoavustuksen mutta vuokratakuuta ja vuokraa piti hakea sieltä paikkakunnalta mihin muutti. Ja silloin ainakin piti olla hyväksyttävä syy muuttamiseen mutta työnsaanti sitä varmaan on. Ja arvio muutokuluihin piti toimittaa.

• Petu...

Mielestäni sinun kannattaa hakea sieltä sossusta se parikymppiä nyt jo tammikuulle ja aina tästä eteenpäin joka kuukausi jolloin olisit sossun asiakas kun muutat. Ja mys silti vaikka laskelma jäisi pikkaisen plussalle.

Kun muuton syynä on työpaikan saanti niin selvitä ensin mahdollisuus saada muuttoon avustusta TE-keskukselta (työvoimatoimisto). Sitten jos sieltä ei saa niin kyllä sossun pitäisi maksaa kohtuulliset muuttokulut sekä vuokravakuus. Vuokravakuuden maksaa sen kunnan sosiaalitoimisto jossa tuen saaja asuu silloin kun vakuus pitää maksaa.

Ensimmäisen kuukauden vuokran haet sitten uuden asuinkuntasi sossusta jos tarvitset. Ja ei kun valitusta kehiin jos eivät maksa mitä kuuluu. Sitten kun HaO aikanaan kumoaa päätökset, oli jos asiakkaalla onkin ollut oikeus tukeen, niin saa nuo rahat. Ja sen jälkeen...

* * *

Itselläni on tässä vireille mielenkiintoinen tapaus liittyen työnsaantiin. Henkilö oli saanut vakituisen työpaikan mutta olisi tarvinnut töissäkäyntiin välttämättä autoa. Hän anoi siihen rahaa sossusta muttei saanut. Niinpä hän perui työn aloittamisen vaikka oli jo kirjoittanut sopimuksen.

Jos sitten aikoinaan HaO ( KHO) toteaa, että autoon olisi pitänyt pieni summa myöntään niin tarkoitus on nostaa vahingonkorvauskanne tulomenetyksistä. Saas nähdä kuinka käy?

http://www.valtakunta.fi

• jyujyujyu

kiitos asiallisista vastauksista! työkkäristä tuskin saan yhtään mitään, koska olen edelleen opiskelija, enkä näin ollen voi ilmottautua sinne työttömäksi työnhakijaksi.

onko toimeentulotukea tapana hakea kullekin kuukaudelle jäkikäteen vai etukäteen? jos siis haen toimeentulotukea esim. helmikuulle, haenko sitä helmikuun lopussa vai jo tammikuun puolella? helmikuussa en tosin tule mitään saamaan, kun saan vielä opintotukea, mutta maaliskuulta todennäköisesti saisin noin parikymppiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe