Urakoitsijat hoi! Vittumaisimmat asiakkaat gallup...

JuizeTheFruit

Noin reilun 300 pientalon tietyn osaalueen urakoineena on tiettyä kokemusta tullut rakennuttajista ja nyt haluaisin teettää pienen listan vittumaisimmista asiakastyypeistä...

1. IT-alan insinöörit
2. Muut insinöörit, jotka eivät ole kosketuksissa rakennusalaan
3. Tee se itse miehet appiukko yhdistelmä
4. Isännöitsijät
5. Pikkupomot aka työnjohtajat
6. Avaimet käteen ammattivalittajat


Parhaimmat asiakkaat:

1. Isot johtajat
2. Lääkärit
3. Duunarit
4. Tyypit, jotka ovat antaneet projektin ammattilaisten hoidettavaksi...

35

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haista ite

      Teitä tikkumaisia urakoitsijoita löytyy vieläkin enemmän.
      Muista, että nuo mainitsemasi on sinunkin asiakkaita.

      Onko se paha jos ihminen on tarkka rahoistaan ja ostamansa palvelun laadusta ???????

      Sinulle hyvä asiakas on se jota voi kusettaa mennen tullen ja palatessa ja siinä sivussa pikkuisen luistaa työnlaadusta ja jäljestä. Toivottavasti maine kiirii ja työt loppuu tuollaiselta !!!!!!!!!!

      • JuizeTheFruit

        Nyt ei ollut kyse työjäljestä, hinnasta tai muusta urakointiin liittyvästä, vaan vittumaisimmista työn teettäjistä. Lista perustuu omaan kokemukseen.

        Täytyis varmaan korjata listaa hieman ja nostaa Duunarit parhaimpien asiakkaiden ykköseksi, niiltä sentään saa joskus kahvit ja pullat työmaalle....


      • mröyh

        Koistine espoosta on vittumaisin, vaikkei kuulukkaan galluppiis.


      • ffffffff,
        JuizeTheFruit kirjoitti:

        Nyt ei ollut kyse työjäljestä, hinnasta tai muusta urakointiin liittyvästä, vaan vittumaisimmista työn teettäjistä. Lista perustuu omaan kokemukseen.

        Täytyis varmaan korjata listaa hieman ja nostaa Duunarit parhaimpien asiakkaiden ykköseksi, niiltä sentään saa joskus kahvit ja pullat työmaalle....

        Tämäkin on kuultu laskua annettassa : "Mutta kun tarjosin ne kahvitkin"...


    • Yläfemma

      Pitää olla melko aasi, että kuvittelee ihmisen ammatin liittyvän vittuimaisuuteen asiakkaana. Asia on erikseen mitä ketjun aloittaja pitää vittuimaisuutena... Sitäkö, että elämänsä ehkä suurinta hankintaa tekevä ihminen osaa sanoa ääneen mitä haluaa tai jos ei ole tyytyväinen krapulaisen timpurin maanantaiaamun työnjälkeen?
      Toivon todella, että aloittajan kaltaista luumusukkaa ei eksy minun tai tuttavieni rakennustyömaille soittamaan nahkahuiluaan kun asiallisia ja luotettavia urakoitsijoitakin on vielä tarjolla. Ammatillisuudesta kertonee jo ihan riittävästi se, että tulee keskustelufoorumille kirjoittelemaan noin ääliömäisellä avauksella...

    • Kyrpiintynyt rakennu

      Lista vittumaisimmat urakoitsijat.

      Otetaan urakka valmistalosta, jota ei osata rakentaa.
      Luullaan olevansa jotain saatan tohtoreita joille pitäs antaa joka kalikka käteen, tosiasiassa tarkkiksen poikia jotka ei päässy amikseen, jälki sen mukaista
      Ollaan kuultu jostain että timpurit tienaa hyvin osaamatta mitään, sitten asiakaas valittaa työn jäljestä.
      Jos meistä talon ostajista on vittumaisia 80% niin teistä osaamattomia on kaikki.

    • ymmärrettävää

      Kyllä ne it-inssit ja oikeastaan muukin nokiaväki on olleet veemäisintä asiakaskuntaa viime vuodet. Mutta ei se pelkästään niiden syy ole, kyllä se kiristää kun kesken rakennusajan alkaa yt:t työmaalla, koko ajan on pelko persalassa miten käy ja elämän suurin investointi on juuri käynnissä.
      Ja moni on joutunut uuden talonsa nyt panemaan myyntiinkin.

    • Onpasinulla

      Referenssit, muut mainostavat vähän ammatilliselta pohjalta.

    • En njummärrä

      Ahas, voit olla oikeassakin. Mutta: miten parhaimmat asiakkaat liittyvät tuollaiseen Hra M. Ulkqvistiin? Sinähän juuri kerroit tehneesi tiettyjä pimeitä keikkoja sinne sun tänne hutiloiden ja lisäksi vittuilleesi itseäsi viisaammille IT-ammattilaisille. Miten tuollaisilla lahjoilla kukaan lääkäri rempparepeä palkkaisia "ammattilaiseksi"?

    • Vtun kommarit

      Finnairin kommunistipilotit on täysiä kyrpiä asiakkaina. Niillä on liikaa vapaa-aikaa kyylätä selän takana. Duunareita meillä ei ole asiakkaina kun niillä ei ole rahaa.

      • jioö

        > kyylätä selän takana

        Eli valvoa että työ tulee tehdyksi oikein? Mitä muuta rakennuttaja voi tehdä, jos koskaan ei tiedä, milloin työmaalle tulee joku, jolle puhe eikä piirustukset mene perille?


      • Töitä riittää
        jioö kirjoitti:

        > kyylätä selän takana

        Eli valvoa että työ tulee tehdyksi oikein? Mitä muuta rakennuttaja voi tehdä, jos koskaan ei tiedä, milloin työmaalle tulee joku, jolle puhe eikä piirustukset mene perille?

        Eihän lentäjänkään selän takana kukaan ole kyyläämässä ja antamassa neuvoja. Meillä on mitta täysi kaikkitietävien lentäjien kanssa. Eli emme ota kyseisiä kusipäitä asiakkaiksi.


      • piilotit
        Töitä riittää kirjoitti:

        Eihän lentäjänkään selän takana kukaan ole kyyläämässä ja antamassa neuvoja. Meillä on mitta täysi kaikkitietävien lentäjien kanssa. Eli emme ota kyseisiä kusipäitä asiakkaiksi.

        Yllättäin keski-uudellamaalla kuulee ikäviä tarinoita lentäjien mielenterveydestä, jonkun pitäisi kytätä ja antaa niille neuvoja :D.

        Pientaloalueellamme on kanssa yksi perämies ja sillä kyllä tekijät vaihtuvat jatkuvasti, hommat seisovat kun kokoajan pitää purkaa ja aloittaa alusta. Kaveri ei tajua rakentamisesta mitään mutta ohjeita satelee, surullista. Nyt siirtynyt jo käyttämään Aasialaista työvoimaa, Suomalaiset ja Virolaiset ei varmaan enää suostuneet ;(.


      • oijjioö
        Töitä riittää kirjoitti:

        Eihän lentäjänkään selän takana kukaan ole kyyläämässä ja antamassa neuvoja. Meillä on mitta täysi kaikkitietävien lentäjien kanssa. Eli emme ota kyseisiä kusipäitä asiakkaiksi.

        No, kaikki mitä ohjaamossa puhutaan, menee talteen. Suuri osa Euroopan ilmatilasta on valvottua, eli lennonjohto "kyylää." Lisäksi on CRM eli lentomiehistö monitoroi toistensa tekemisiä. Jos tulee virhe, se puidaan varsin julkisesti.

        Eli kysytkö siis aina mahdolliselta asiakkaalta, mikä hän on ammatiltaan, ja jos vastaus on lentäjä, ekonomi, insinööri jne., niin sanot että no sitten ei voida tehdä?


      • kAunuu
        oijjioö kirjoitti:

        No, kaikki mitä ohjaamossa puhutaan, menee talteen. Suuri osa Euroopan ilmatilasta on valvottua, eli lennonjohto "kyylää." Lisäksi on CRM eli lentomiehistö monitoroi toistensa tekemisiä. Jos tulee virhe, se puidaan varsin julkisesti.

        Eli kysytkö siis aina mahdolliselta asiakkaalta, mikä hän on ammatiltaan, ja jos vastaus on lentäjä, ekonomi, insinööri jne., niin sanot että no sitten ei voida tehdä?

        sähköpostiosoitteesta usein voi päätellä jotain? Lisäksi Meille tarkastetaan aina puhelinnumero myös Finderista, siitä näkee usein työnantajan.

        meillä ei kokemusta lentäjistä täällä kainuussa.


    • urakoitsija9

      Kyylätä selän takana= hidastaa työn tekemistä. Samoin kun ns. turhat kysymykset.

    • samaa mieltä

      Aloittajan lista on täysin totta, yleensä nämä pahimmat kitisijät teetättävät luotolla kallista remonttia, eli tonnilla pitäsi saada kymppitonnin jälki!!! sitten opetellaan netistä kirjatietoa ja leikitään viisasta, ja juuri pahimmat ovat nämä appiukko poika yhditelmät menet tekemään tarjouksen ja kaikki niin hyvää pataa, vaan kun aloitat hommat ilmestyy se saamarin vanha ukko kyyläämän hommia, kehuu kun on rakentanut Selman kanssa homeisen hartiapankkitalon ja tietää kaiken miten nykymaailmassa pitää tehdä, yleensä ammattina ollut insinööri tai ekonomi jolla vittuilu veressä ja sosiaaliset taidot hukassa! sitten rutistaan ja laskunmaksusta kikutellaan ja uhkaillaan kaikenmaailman netti yms palstoilla, onneksi lopetin ja siirryin muihin hommiin , tehkää itse kun osaatte sillä nettitiedolla!!!

      • valvovarakmestari

        eli tonnilla pitäsi saada kymppitonnin jälki...Eli
        Tonnin remontista yritetään veloittaa kymppitonni.
        Hyvä vaan ,että maksaja tarkkailee edes mitä jälkeä
        remppamies
        saa aikaiseksi.Useimmiten sutta ja sekundaa...


    • mene avantoon

      Eli olet hosunut sutta ja sekundaa. Ei se ole asiakkaiden vika.

    • muumyyjä

      Lista on aikalailla sama kuin monilla muillakin aloilla.

      MUTTA, toisaalta inssit, ja varsinkin DIPLOMIinssit voivat olla niitä parhaitakin asiakkaita jos homman vain hoitaa oikein. Ne kun eivät millään kehtaa tunnustaa jos eivät jotain tiedä. Joten kehu vaan kun jotain kyselevät että tottahan sinä insinöörinä tämän tiedät että näinhän se pitää tehdä eikös vaan....no joo tottakai...homma pulkassa.

      Ei niiden kanssa kannata väittelemään ruveta.

    • insinöörirakentaja

      Itse IT-alan inssinä rakennutin loistavien timpurien avulla taloni. Itse tein sen mihin pystyin, eli toimin lähinnä apupoikana ja hoidin työmaata. Toki sitä matkan varrella oppi paljon uutta ja loppua kohden taisi minustakin olla enemmän hyötyä kuin haittaa......
      Se mikä kuva minulla vahvistui monesta alalla työskentelevistä ihmisistä oli, että enemmän kyllä isoegosia ja kaikentietäviä puoliammattilaisia tuntuu olevan rakennusalalla kuin täällä IT-alalla. Useaa rakennusprojektia samalla alueella seuranneenna voin onnekseni todeta, että noita kavereita ei omalla tontilla onneksi näkynyt. Muutamalla naapurilla ei ihan niin hyvää onnea ollut. Taisi olla aloittaja siellä kiukuttelemassa kun oli hommat sössinyt :-)

      • yugvluijö

        Pellenä ne timpurit sua piti... Juoksuttivat sua joka päivä "asioille", että saisivat hetken rauhassa työskennellä. Olit kuullemma digikameroinesi kokoajan tiellä. Olisit vaan käynyt ehtoolla siivoomassa...


      • juupajuu....
        yugvluijö kirjoitti:

        Pellenä ne timpurit sua piti... Juoksuttivat sua joka päivä "asioille", että saisivat hetken rauhassa työskennellä. Olit kuullemma digikameroinesi kokoajan tiellä. Olisit vaan käynyt ehtoolla siivoomassa...

        "Asioilla", eli rakennustarvikkeiden hakua rautakaupoista oli varmaan ihan turhaa......kyllähän se talo ilman tarvikkeitakin olisi valmistunut,eikö?
        Jestas mikä pelle oletkaan.......


    • rak,mest

      Nykyisin nämä rakentajat ja remonttifirmat ovat melkoisen ammattitaidotonta porukkaa,työn jälki ei kestä kriittistä tarkastelua.Ammattiylpeys on täysin kadonnut.

    • eeeqeqeeeqeqe

      mites jos asiakas ei tarjoiskaan sitä kahvia vaa se joka tulee urakoimaan niin näkyiskö se laskussa?

    • huippumies

      miksi ammattimiesten palkat on vedätetty kerjäläistasolle?olisiko osa syy?

    • HÖYLÄ 50

      täällä on näitä talokaupiaita jotka puhuu puhuu ja puhuu mutta ei ymmärrä niistä paskaakaan kohan vaan luulevat tietävänsä, teetä talos kokonaan paikanpäällä eikä mitään palikkataloa JA OLE TYYTYVÄINEN..

    • 1+5

      Eiköhän jokaisesta ammattikunnasta löydy ne besserwisserit ja epäilevät tuomaat. Ja jokainen katsoo luonnollisesti omasta vinkkelistä asioita.
      Harvoin voit kuitenkaan miellyttää kaikkia ja sanomista tulee vaikka ei aihetta olisikaan, kun asiakas nyt vaan ei sattunut luottamaan sinuun henkilönä, niin hän kaivaa virheet ja epäkohdat esiin ja valittaa.

      Ymmärrän talonrakentajia. He tekevät elämänsä isointa investointia ja joutuvat luottamaan työn sekä samalla rahansa toisille, ammattilaisille ja useinkaan rakentajilla ei ole hajukaan rakentamisesta. Helposti voi tulla olo, että vedätetään ja tulee huijatuksi.
      Uskon myös, että stressitilanteessa itse rakentaja ei käyttäydy välttämättä asiallisesti vaan tulee ylilyöntejä. Oma iso projekti saa elämässä sellaiset mittakaavat ettei välttämättä toimi rationaalisesti eikä osaa suhteuttaa/priorisoida omaa ongelmaa.

      Itse en ole rakennusalalla, mutta palveluammatissa. Talon olen tehnyt ja jonkinverran näki rakennusalan työntekijöitä. Toiset hallitsivat asiakas/palvelutyön toiset eivät. He eivät ilmeisesti miellä olevansa ja elävänsä ihmisten hyvästä palvelemisesta.

      Siksipä itse miellänkin kusipäisyyden olevan ammatista riippumatta opittu/sisäsyntyinen ominaisuus. Asiakas tai työtekijä voi olla hankala. Tiukassa tilanteessa työntekijän olisi syytä kuitenkin hallita tilanne provosoitumatta. Olisi toivottavaa, ettei asiakaskaan provosoisi, mutta hän on kuitenkin se joka palkan maksaa . En kuitenkaan tarkoita, että asiatottomuuksia tarvitsisi hyväksyä (ei puolin eikä toisin)

    • Pelkkätimpuri

      Olen timpurina työskennellyt perheeni yrityksessä (en johtoteht), sekä tehnyt hieman omalla nimellä.

      Asiakkaita ja tekiöitä on aina löytynyt moneen lähtöön. Heti alusta lähtien kun vaan toteuttaa asiat SOVITULLA aikataululla, kuuntelee asiakasta (voi kertoa mahdottomuuksista ihan rehellisesti tai vaikeista töistä ja niiden tulevista kustannusarvioista), tekee parasta mahdollista jälkeä (niin pintaan kun pinnan allekin rakenteellisesti tärk. kohtiin) ja pyrkii samalla kustannustehokkuuteen, ettei ihan turhia hiero yhtä nurkkaa kuukausi tolkulla.

      Myös se että säilyttää raaka-aineita niiden vaatimalla tavalla ja pitää työmaan siistinä on vaikutusta työjälkeen ja ammattitaitoiseen olemukseen. Välillä huomaan olevani itse tarkempi asioista kuin asiasta tietämätön, välillä taasen ihmiset mittaavat millien mukaan valojen ja peilien paikkoja. Turhaan, mutta en siihen puutu jos ei minun työtä hidasta.

      Asiakkailta voi myös vaatia aikataulua heidän raaka-aine valinnoissaan, ettei sitten tarvi odotella kädet ristissä ja näistä ilmoituksista ovat kyllä tykänneet. Yleensäkin ennakointi ja niistä informoiminen.

      Pääasioita asiakkaan ja urakoitsijan väliseen hyvään ilmapiiriin ovat mielestäni:

      Urakoisijat/timpurit
      -Tiedonvälitys & Aktiivisuus
      -Pitävät aikataulut & Sopimukset
      -Jälki
      -Avoimuus & Rehellisyys
      -Jakaa neuvoja ja olla asiantuntija (ei välinpitämätön rahankerääjä)
      -Tehdä sovitut työt loppuun
      -Tehdä selkeä urakkasopimus
      -Ylläpitää luottamus ylläolevien asioiden hallitsemisella


      Asiakas:
      -Valitse tekijät myös muun kuin alhaisen tuntipalkan perusteella
      -Selvät vaatimukset tulevasta lopputuloksesta
      -Antaa tilaa tekijälle(työrauha) ja osoittaa luottamusta (ei tarkoita etteikö saisi jutella/kysellä, mutta 5min välein hihasta vetäminen/60min jutustelut ja kokopäivä työmaalla pyöriminen eivät ehkä ole optimaalinen yhdistelmä)
      -Tehdä päätöksiä, koska niitä aina tulee eteen urakan aikana
      -Kuunnella urakoitsijaa
      -Ymmärtää urakkasopimus eikä yrittää soveltaa jokaista kohtaa jälkikäteen omaksihyväksi (saa kysyä sisällöstä ennen tilausta)
      -Ymmärrät ja arvostat hyvintehtyä kädenjälkeä (puuta vuoltaessa ei aina pysty laser tarkkuuteen, tosin hyvästä jäljestä on harvoin valitettukaan)
      -Maksaa laskut ajallaan
      -Tarjota vaikka kahvit välillä, ei pahitteeksi

      JOS petät asiakkaasi luottamuksen heti alussa tai osoitat välinpitämättömyyttä on loppu varsin kuoppainen urakoitsijana/timpurina

      JOS (yllä olevasta myös seuraa tämä) asiakkaana vahtaat, häiritset ja valitat kaikesta kesken olevasta ja pienestä, jotka VAIN silmillä voit havaita, koska et ehkä rakentamisesta mitään ymmärrä - vähenee tekijällä mielenkiinto kommunikoida asioista ja tod. näk. lähtevät kahville heti autosi tultua työmaalle.

      "Pitkät" urakat kuten omakotitalot ovat raastavaa aikaa molemmille jos kemiat pilataan heti ensi kättelyssä ja niitä on vaikea enään korjata kun asiakas epäilee jokaista liikettä ja tekijä ärsyyntyy kokoajan enemmän. Tekijänä yritän pitää aina mielessä kuinka tärkeä ja kallis projekti on kyseessä asiakkaalle ja kuinka kauan hän joutunee rakennusta tuijottamaan jatkossa.

      Ensikertaa rakentavat ovat olleet joskus täydellisen stressin vallassa loppusuorilla kaikkien päätöstensä kanssa yms. ja parisuhteetkin ovat rakoilleet kotona. Rakennusurakka voi tuntua myös avioliitolta asiakkaan&tekijän välillä, joka vaatii hyvän ilmapiirin ylläpitoa toimiakseen.

      Itse en kehtaa tulla näyttämään ja esittelemään omaa naamaani työmaalle, ja tämän jälkeen tehdä sutta ja vaatia täyttä korvausta. En tiedä onko kyse sitten ammattiylpeydestä. Ainenkaan en ole huonoja kommenteja työstäni kuullut ja kehujakin jopa tullut välistä.

      On aivan sama mitkä ammatit näissä rooleissa kohtaavat. Kyse on molempien sosiaalisista taidoista sekä ammattitaidosta.

      • pelkkätimpuri

        [{edit] ..siis tottakai olen myös huomautettavaa kuullut työstäni, joskus aiheesta ja joskus aiheen vierestä, mutta niitä päiviä on ollut näin myöhemmin aika harvakseltaan. Ensikertaa rakentavilla tarkoitan tietenkin asiakkaita 3. viimeisessä kappaleessani.


    • kokenut2

      Voi kun oliskin tuollaisia työmiehiä. Mutta ei se poista ongelmaa, jos vika on toisessa päässä.

      Virheitä tulee jokaiselle. Tärkein asia onkin miten virheet tunnustetaan, korjataan ja erimielisyydet sovitaan. Siinä työmies punnitaan.

      Ilmapiiti on tietenkin tärkeä asia. Asiakas voi tietysti ajatella että koska minä maksan, niin on herttasen yhdentekevää miten työntekijää kohtelen. Näinhän ei asia tietenkään inhimillisistä syistä ole. Niin kuin työelämässäkin, pitää niitä johtamistaitoja pikkuisen olla jotta saa porukan HALUAMAAN tehdä hyvää jälkeä.

    • MaarakPro

      Ah! IT-asiantuntijat... Tehtiin maarakennusurakkaa IT-alan ammattilaiselle hienolle soraharjulle, johon vastaavamestari ehdotti salaojien pois jättöä. IT-insinööri epäili jotain filunkia ja totesi, että tärkeitä salaojia ei todellakaan jätetä pois.

      Salaojat asennettiin ja IT-insinööri oli tyytyväinen, kunnes reilun vuoden päästä soi puhelin.. IT-insinööri oli asettunut taloksi ja tehnyt tarkastuksia salaojientarkastuskaivoihin. Oli huomannut, että jokainen kaivo oli tyhjä vedestä, eli salaojat eivät toimineet kuten olisi hänen mielestään pitänyt ja vaati hyvitystä pohjaurakasta...
      Siinä vaiheessa en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa!!!

    • työn iloa!

      Onpa hauskaa! Työmiehet tekevät sutta ja sekundaa, sitten vielä arvostellaan asiakkaita. Näin Suomessa. Ihan oikeesti mikä teitä suomalaisia vaivaa? Ainut mukava työtekijä meidän raksalla oli maanrakennusliikettä lukuunottamatta virolainen työntekijä. Teki hyvää jälkeä ja ennen kaikkea korjasi virheet, perusteli ratkaisut ja tuli joka päivä töihin hymyssä suin. Kun taas suomalaisten käytös oli jotain aivan uskomatonta tympeää käytöstä, vikalista koetaan kiusaamisena, mitään ei korjata. Huh huh!

    • efewewf

      Kylläpä nauratti näin it-inssinä. Juuri äsken korjailin timpurin jälkiä keittiön asennushommissa. No taas tuli se perusjuttu todettua: tee itse niin saat priimaa.

      työkaveri, nuorena käynyt amiksen rakennuspuolen ja vaihtanut sitten alaa ja opiskellut myös inssiksi, kertoi että alan vaihdon syy oli helvetin tyhmä työkaveriporukka. Juttujen taso oli heillä ollut sellaista paskaa...puolet porukasta täysiä deekuja, apukoululaisia ja yhteisunnan pohjasakkaa.

    • **************

      "Tyypit, jotka ovat antaneet projektin ammattilaisten hoidettavaksi... "
      Siis ammattilaisten??? MITÄ NE ON??? Rakennusalalla nykyään täysin tuntematon käsite. Kaikki on sutta ja sekundaa. Ei edes katsota piirustuksia, toivotaan vaan, ettei asiakas huomaa mitään ja yritetään peitellä mokat - joita siis on enemmän kuin onnistumisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe