miten marimekko-laukku vähemmän kulahtaneen näköiseksi?

möö

Musta laukkuni on aika kulahtanut, vaikka ollut käytössä vasta vuoden. Onko jotain ainetta tai liikettä, jolla / jossa saisin laukkuni taas uudehkon näköiseksi. Itse mietin mustaa kenkäväriä, mutta en ole varma pilaako se laukun.

4

3004

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nezz1e

Osta Dylonin mustaa pesukoneväriä ja värjää sen ohjeiden mukaan pesukoneessa. Saa esimerkiksi supermarketeista. Toimii, mutta on tärkeää annostella tarpeeksi ainetta.

• ei maineensa arvoine

Dylon ei todellakaan auta, jos laukun väri on epätasainen eli jos siinä on kulumia. Yritin vanhaa takkia värjätä sillä, niin väri muuttui, mutta kulumat erottuvat siitä edelleen...

• Taigervood

Takin jos värjää ja haluaa peittävää väriä, tarttee varmasti useamman väripaketin. Yhdellä paketilla värjää vain 600 g kuivaa vaatetta tummaksi. Takki painaa herkästi enemmän. Riippuu tietysti koosta ja materiaalista.

• kaksoisvinkki

Jos laukkusi on 100% puuvillaa, ja jos laukun voi pestä käsin tai pesukoneessa edellisen kirjoittajan mainitsemalla Dylon-värillä pitäisi onnistua itse tehty värjäyskin.
      Muitakin vaihtoehtoja on kuin Dylon. Kaupoista saataviin väreihin on liitetty myös suola, jolla saa värin kiinnittymään. Mikäli laukkusi materiaalissa on synteettisiä tekokuituja, tai vaikka vain yhtä, värjäyksen tulos tulee hyvin todennäköisesti epäon-
      nistumaan. Värien tarttuvuus muoveihin on usein huono itse tehdyssä värjäyksessä, ja
      vaikka väri tarttuisikin, tulos on epätasainen. Jos laukku on 100% puuvillaa (100% CO)
      eikä tukimateriaaleina ole esimerkiksi pahvia tms., ja laukun voi pestä, niin itse tekisin
      niin, että pesisin ensin laukun puhtaaksi pesukoneessa (ei huuhteluainetta), sitten an-
      taisin laukun kuivua kuivaksi, jonka jälkeen värjäisin valitun värin ohjeiden mukaan.
      Toinen keino on värittää koko laukku esimerkiksi tekstiileille tarkoitetuille merkkaus-
      kynillä, mutta siinäpä vasta värittämistä. Myös vedenkestävät (waterproof) tussit ja huopakynät ovat yksi vaihtoehto, jos laukkua ei voi pestä vesipesussa.
      Kyniä saa tavarataloista ja kirjakaupoista. Värjääminen kynillä on vaihtoehto varsinkin
      silloin, jos laukun materiaalissa on muovia esimerkiksi vaikka polyesteri tai polyamidi
      (tai muita muoveja). Kynistä tosin saattaa jäädä materiaaliin kyseisille kynille ominai-
      nen tuoksu, mikä kyllä haihtuu ajastaan. Materiaalin koostumuksesta on siis paljon
      kiinni se mitä voi tehdä, ja millainen lopputulos tulee olemaan. Itse olen saanut erinomaiset tulokset Dylon- värillä (musta puuvillatakki ja farkut).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En minä alussa sua pitänyt kauniina

Mutta nyt olet silmissäni maailman ihanin nainen. En edes käsitä, mitä tapahtui. Pikkuhiljaa muutuit silmissäni haluttavimmaksi naiseksi koko maailmas
      Tunteet
      179
      2141
    2. Tämäkin vielä! Steppi suviseuroissa

Nyt on maailmankirjat sekaisin, En ollut uskoa silmiäni. Selvänä teltassa lauloi muiden mukana.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      2002
    3. Voisitko mies kirjoittaa

Jotain kivaa ja siten että tunnistaisin itseni varmasti? Ei ilkeilyjä..
      Ikävä
      48
      1054
    4. Kirjoitan sulle sydämestäni

Syvin toiveeni on päästä kanssasi suhteeseen, saada tutustua sinuun ja että sinäkin tuntisit minut sellaisena kuin olen. Minulla on paljon rakkautta s
      Tunteet
      58
      807
    5. uskallatkohan laittaa

Kerro jotain mistä sinussa pidän? Tunnemme toisemme riittävän hyvin tietääksemme toisistamme nämä asiat melko osuvasti.
      Ikävä
      36
      734
    6. Homseksuaaliksi syntyminen - vuosisadan sumutus?

Tieteellinen fakta on ettei homoseksuaaliksi voi syntyä vaan homoseksuaaliksi ruvetaan. Tätä kylmää ja itsestäänselvää tosiasiaa ei aivan viime vuosik
      Luterilaisuus
      254
      707
    7. Meillä on vain telepaattinen suhde

Tai siis mulla suhun. Yksipuolinen se on, ja romanttinen kaikesta huolimatta. Mielikuvitus korvaa sen, mitä ei koskaan ollut.
      Ikävä
      61
      685
    8. Ei tiemme enää kohtaa

Joten älä odota, että ilmestyisin elämääsi. Se, mitä on tapahtunut on mennyttä, eikä sitä enää saa takaisin. Voi olla, että et näe minua pitkään aikaa
      Ikävä
      69
      670
    9. Body count

Sanotaan että miehellä tulevaisuus ratkaisee ja naisella menneisyys kun etsitään oikeasti vakavaan parisuhteeseen toista. Jos naisella paljastuu oleva
      Sinkut
      238
      641
    Aihe