miten marimekko-laukku vähemmän kulahtaneen näköiseksi?

möö

Musta laukkuni on aika kulahtanut, vaikka ollut käytössä vasta vuoden. Onko jotain ainetta tai liikettä, jolla / jossa saisin laukkuni taas uudehkon näköiseksi. Itse mietin mustaa kenkäväriä, mutta en ole varma pilaako se laukun.

4

6111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nezz1e

Osta Dylonin mustaa pesukoneväriä ja värjää sen ohjeiden mukaan pesukoneessa. Saa esimerkiksi supermarketeista. Toimii, mutta on tärkeää annostella tarpeeksi ainetta.

• ei maineensa arvoine

Dylon ei todellakaan auta, jos laukun väri on epätasainen eli jos siinä on kulumia. Yritin vanhaa takkia värjätä sillä, niin väri muuttui, mutta kulumat erottuvat siitä edelleen...

• Taigervood

Takin jos värjää ja haluaa peittävää väriä, tarttee varmasti useamman väripaketin. Yhdellä paketilla värjää vain 600 g kuivaa vaatetta tummaksi. Takki painaa herkästi enemmän. Riippuu tietysti koosta ja materiaalista.

• kaksoisvinkki

Jos laukkusi on 100% puuvillaa, ja jos laukun voi pestä käsin tai pesukoneessa edellisen kirjoittajan mainitsemalla Dylon-värillä pitäisi onnistua itse tehty värjäyskin.
      Muitakin vaihtoehtoja on kuin Dylon. Kaupoista saataviin väreihin on liitetty myös suola, jolla saa värin kiinnittymään. Mikäli laukkusi materiaalissa on synteettisiä tekokuituja, tai vaikka vain yhtä, värjäyksen tulos tulee hyvin todennäköisesti epäon-
      nistumaan. Värien tarttuvuus muoveihin on usein huono itse tehdyssä värjäyksessä, ja
      vaikka väri tarttuisikin, tulos on epätasainen. Jos laukku on 100% puuvillaa (100% CO)
      eikä tukimateriaaleina ole esimerkiksi pahvia tms., ja laukun voi pestä, niin itse tekisin
      niin, että pesisin ensin laukun puhtaaksi pesukoneessa (ei huuhteluainetta), sitten an-
      taisin laukun kuivua kuivaksi, jonka jälkeen värjäisin valitun värin ohjeiden mukaan.
      Toinen keino on värittää koko laukku esimerkiksi tekstiileille tarkoitetuille merkkaus-
      kynillä, mutta siinäpä vasta värittämistä. Myös vedenkestävät (waterproof) tussit ja huopakynät ovat yksi vaihtoehto, jos laukkua ei voi pestä vesipesussa.
      Kyniä saa tavarataloista ja kirjakaupoista. Värjääminen kynillä on vaihtoehto varsinkin
      silloin, jos laukun materiaalissa on muovia esimerkiksi vaikka polyesteri tai polyamidi
      (tai muita muoveja). Kynistä tosin saattaa jäädä materiaaliin kyseisille kynille ominai-
      nen tuoksu, mikä kyllä haihtuu ajastaan. Materiaalin koostumuksesta on siis paljon
      kiinni se mitä voi tehdä, ja millainen lopputulos tulee olemaan. Itse olen saanut erinomaiset tulokset Dylon- värillä (musta puuvillatakki ja farkut).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      80
      2847
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1666
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      73
      1461
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1395
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1345
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1246
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1220
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      92
      1122
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      77
      1118
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      74
      1107
    Aihe