Olen melko toivoton 15vuotiaan poikani ja 14vuotiaan tyytöni kanssa. Olen asunut heidän kanssaan lähes aina kolmistaan, ja kummallakaan ei ole ollut minkäänlaista isä-hahmoa. Pojan isä on ollut jo pitkään vangittunu ja jos jotain kiinnostaa niin hän on romanitaustainen. Tyttäreni isä taas on ihan kunnon mies, mutta hän on vain jotenkin jäänyt taka-alalle. Olemme asuneet aina itä-helsingissä ja epäilen, että se on ollut huonoksi lasten kannalta. He ovat tutustuneet ja nähneet liian nuoresta asti elämän kurjempia puolia ja monet heidän kavereistaan ovat ongelmatapauksia. En ole kuitenkaan pystynyt/halunnut vaikuttaa lasteni kaveripiirin .
Poikani on ollut aina hyvin menevä tapaus. Hänen vaikeutensa alkoivat jo jäi ala-asteella, ja hän jäi luokalle jo kolmosella. Tupakkaa hän on polttanut samoista ajoista asti ja siihenkään en ole voinut vaikuttaa. Hänellä on aina ollut vanhempia kavereita jotka ovat saaneet hänet houkuteltua kaikenlaiseen mukaan. Poikani jäi ala-asteella monesti kiinni näpistyksestä ja kutosluokalla ekan kerran poliisille alkoholin käytöstä. poikani otettiin huostaan kun hän oli 13. Hän jäi kahden ystävänsä kanssa kiinni kioskin ryöstöstä ja toisesta ryöstöstä helsingin rautatie asemalla. Tuossa toisessa ryöstössä he olivat ryöstäneet 35-vuotiaan miehen käyttäen apunaan pippurisumutetta ja nyrkkirautaa. Aluksi poikani oli herttoniemessä vastaanotto keskuksessa, mutta karkasi sieltä kahden viikon jälkeen ja en kuullut hänestä kolmeen viikkoon mitään. Eräänä iltana tuli puhelu, että poikani oli löytynyt sekavassa tilassa pitäjänmäestä. Seuraavana päivänä häneltä otettii huumetestit jotka näyttivät sekä essot, että kannabiksen positiiviseksi. Poikani sijoitettiin kiireellisenä tapauksena mikkeliin, ja hän oli kaksi kuukautta pelkästään siellä. Hän hieman rauhoittui tai ei ainakaan jäänyt kiinni mistään. Vuosi myöhemmin tuli kaksi mopovarkautta ja muutamia ryöstöjä kun hän oli lomilla ja lomat evättiin taas tällä kertaa kolmeksi kuukaudeksi. Poikani kuitenkaan ei suostunut tähän vaan karkasi Mikkelistä pääsi junalla takaisin helsinkiin ja pysytteli pakosalla lähes puolitoista kuukautta. Tänä aikana hän kuitenkin piti minuun yhteyttä puhelimella, mutta huoli oli silti valtava. Hän oli ilmeisesti asunut romaneitten luona tänä aikana. Hän jäi kiinni 14.syyskuuta helsingin rautatieasemalla lyötyään miestä kasvoihin, koska mies ei heittänyt hänelle tupakkaa. Hänet siirrettiin muhokselle koulukotiin, jossa hän vietti lähes vuoden. Lomillaan hän kuitenkin poltti pilveä jatkuvasti ja ryöstöt jatkuivat. Samana päivänä kun hän täytti 15vuotta hänet kotiutettiin koe-ajaksi ja koe-aika meni hyvin. Huostaanotto purettiin 23.12.2012 ja 26.12 hän jäi kiinni asuntomurrosta. Siinäkin muut tekijät olivat mustalaisia vanhin heistä oli jo 22-vuotias. Heti kuulustelujen jälkeen poikani haettiin uudestaan ensin kahdeksi päiväksi vastaanotto keskukseen ja tämän jälkeen hänet sijoitettiin Keravalle nuorisokotiin. Hän karkasi 14pvä ja sen jälkeen hänet ollaan nähty liikkumassa itäkeskuksessa,malmilla ja vuosaaressa. Huoli on kova, mutta tavallaan tiedän että hän pärjää. Maailma on kovettanut hänet liian nuorena liian kovaksi. Tuon ikäisen ei kuuluisi elää tuolla lailla ja toivoisin, että voisin palata taaksepäin ja kasvattaa hänet eri tavalla.
Tyttäreni on helppo tapaus verrattunu isoveljeensä. Hänellä suurin ongelma on ainoastaan koulunkäynti. Tyttöäni ei saa millään kouluun, vaikka mitään syytä hänellä ei ole. Hänellä on paljon kavereita, eikä häntä kiusata, mutta silti hänen koulunsa on tökkinyt monta vuotta. Hän on kerrannut vitos-ja seiskaluokan ja hän ei ole todellakaan tyhmä. Likalla kyllä olisi älyä, mutta hän ei vaan suostu menemään kouluun. Jos pakotan hänet menemään kouluun hän menee kaupungille pyörimään tai ystävälleen nukkumaan. Hänkin on tupakoinut hyvin nuoresta(9v) ja koulu teki hänen jatkuvasta tupakoinnistaan sekä poissaoloistoon sosiaali merkinnän. En halua, että hänelle käy samanlailla kuin pojalleni ja hänet sijoitettaisiin jonnekkin. Joten mikä neuvoksi?
Olen kai niin surkea äiti kun joudun tulla täältä neuvoa kysymään. En vain kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä. Olisi myös mukava keskustella vanhempien kanssa keillä on samanlaisia ongelmia. Hyvää alkanutta vuotta! :)
Mitä enää voi tehdä? surkein äiti maanpäällä?
68
2640
Vastaukset
- poika 14v
Vaikka olen itsekin nuori minusta tuntuu että sinun pitäisi ottaa tiukempi ote poikaan ja keskustellu hänen kanssaan!
- Epäonnistunut äiti
Tiedätkö kun sen otteen ottaminen on vähän myöhäistä tässä vaiheessa. Hän on tavallaan jo siirtynyt siihen vaiheeseen aikoja sitten, että voin vain antaa hänelle neuvoja, mutta muuta en voi tehdä mitään. Poikani kuuntelee minua ja kunnioittaa minua, mutta hän on jo mennyt niitten rajojen yli ettei äiti enää ole ainoa oikea ratkaisu. Kiva, että täällä käy myös fiksun oloisia nuoria!
- raakkuna1
Epäonnistunut äiti kirjoitti:
Tiedätkö kun sen otteen ottaminen on vähän myöhäistä tässä vaiheessa. Hän on tavallaan jo siirtynyt siihen vaiheeseen aikoja sitten, että voin vain antaa hänelle neuvoja, mutta muuta en voi tehdä mitään. Poikani kuuntelee minua ja kunnioittaa minua, mutta hän on jo mennyt niitten rajojen yli ettei äiti enää ole ainoa oikea ratkaisu. Kiva, että täällä käy myös fiksun oloisia nuoria!
Olet ollut kuitenkin tunnollisesti kummankin lapsesi huoltaja ja äiti, ja olet olosuhteiden pakosta yksinään halunnut kantaa parhaasi mukaan vanhemman vastuun kummastakin. Voin kertoa että poikasi isä on peräisin kunnollisesta romani perheestä, mutta hän on omien sanojensakin mukaan hairahtunut elämän tiellä. Ja niinpä pojallasi on kuitenkin melko hyvät ja terveet perintötekijät kummaltakin vanhemmaltaan, ja melkoinen menemisen ja tekemisen tarve hänellä ilmenee kaikessa sekoilussakin joka on ymmärrettävää tuossa nuoruuden vaiheessa. Pojallasi ei ole mitään todellista hätää elämänsä suhteen, ja hän tulee kyllä löytämään tiensä eteenpäin kohtuullisen hyvin. Ja tyttäresi ilmentää enemmänkin sinun omia kohtalaisen laadukkaita perintötekijöitäsi, ja hänen ongelmansa on ainoastaan tarkoituksen puute elämässä.
- rakkaudella äitisi
Voi, voi äitiparka!
Olet liian huoleton hulivili, ehkä adhd itsekin? Vai päihteidenkäyttäjä? Oletko selvittänyt omia taustojasi ja diagnoosejasi?
Sinun velvollisuutesi äitinä on huolehtia, että lapsesi saavat ravitsevaa ruokaa, rakkautta ja rajat, miten toimia.
Lapsesi ovat vielä alaikäisiä, sinun vastuullasi edelleen. Tarvittaessa saat tukea sosiaaliviraston lastensuojelusta.
Otan osaa, mutta hae pian apua!!! - Old School
Jälkiviisaus on toki se helpoin viisauden laji, mutta pakko silti sanoa, että sinun olisi pitänyt olla tiukemmin läsnä poikasi ollessa lapsi. Sillon olisit luonut auktoriteetin, jota sinulla ilmeisesti ei hänen suhteensa ole koskaan ollut. Sama koskee tytärtäsikin ja hänen kouluvaikeuksiaan. Niihin täytyy puuttua ajossa ja hyvin aktiivisesti. Vanhemman täytyy olla, ja uskaltaa olla, se turvallnen vanhempi.
No, menneisyyteen et enää voi vaikuttaa, enkä halua sinua syyllistää. Vaikeassa tilanteessa olet. Ehkä ensiksi sinun pitäisi yrittää luoda edes jonknasteinen dialogi poikasi kanssa ja yrittää osoittaa, että olet hänelle aina läsnä ja olemassa, etkä hylkää häntä missään tilanteessa. Sen jälkeen aste asteelta voit päästä rakentamaan ja syventämään suhdettanne. Helppoa se ei tule olemaan ja takapakkiakin varmasti välillä tulee.
Poikasi rikollinen kierre ja päihderippuvuus olisi ensi saatava katkaistua. Sitä ennen hän ei edes ymmärrä puhetta, saati, että olisi vastaanottavainen. Hänen tulee löytää melekäs sisältö elämäänsä ennenkuin on liian myöhäistä. Nyt ollaan jo niillä rajoilla.
Irrottaminen päihteistä ja huonosta seurasta ei ehkä onnistu kuin eristämällä hänet riittävän kauas kotikonnuiltaan ja tarkasti valvottuihin olosuhteisin. Suomessa ei liene "Boot Camp" - tyylisiä nuorten koulutusohjelmia, joissa opetetaan kädestä pitäen auktoriteetin hyväksyminen ja edellytetään jokaiselta aktiivista osallistumista. Joku sen tapainen menetelmä voisi olla pojallesi toimiva. Sillä systeemillä on saatu hyviä tuloksia nuorisorikollisten parissa ulkomailla. Idea on karu, mutta ilmeisen toimiva ääritapauksiin, johin poikasi on jo luettava.
"Boot Campin" idea on yksinkertaistettuna se, että jos esim. haluat ruokaa, sinun on tehtävä jotain sen eteen. Nuorten on osallistuttava itse kaikkeen tomintaan ja opittava pieni annos kerrallaan kantamaan vastuuta, sekä opittava alistumaan armeijatyyliseen ehdottomaan kuriin. Kuulostaa rajulta, mutta tomii. Silloin, kun mikään muu ei enää toimi.
- kdkf
Toiko pitäs lukee prääh
- 15 v kiltti tyttö
rappio kaveriani käytettiin tutustumassa vankilaan niin hän muutti hiaman tapojaan :) , ja voisit tytölle asettaa jonkun suman esim kuukaudessa 20 e jos käy koulua :), ja jos pelkäät että tytöstä tulis samanlainen kun poijastasi aseta rajat vaikka jos hän haluaa juoda niin sanot sille että voi pari esim kotona juoda ja jos juo jossain pitää aina kertoa, mutta kunhan et liikaa rupea silti tyttöäsi painostamaan kouluun jne, tuli varmaan kirjoitus virheitä mutta siinä oli vinkkejä :)
- Nuori aikuinen
Kannusta tytärtäsi käymään koulussa, vaikka tietty määrä rahaa kuukaudessä (esim. 20e) pelkästä koulunkäynnistä ja kokeissa menestymisestä lisää taskurahaa.
- Epäonnistunut äiti
Kiitos voisihan tuo raha olla hyvä vaihtoehto kun sitä aina nuoret tarvitsevat. Ja mitenkäs kaverisi pääsi tutustumaan vankilaan? Paha juttu on vaan siinä, että vankila vosi periaatteessa olla oikeasti edessä ensikuun lopussa kaksi oikeudenkäyntiä. Eikai apua voi pyytää enää muulta kun jumalalta. Kiitos vastauksistanne.
- jkfcdbdbxlj
Eikös ne romanit oo rikasta kansaa???????? vai
- Maya10
Onko sosiaali puolen työntekijät tosissaan noin avuttomia, että poika pääsee jatkuvasti karkaamaan hoidoista jne. Onko hänelle pidetty terapiaa. päässyt puhumaan sinun ja jonkun ulkopuolisen kanssa, mikä hänet ajaa jatkuvasti rötöstelemään. Uskon, että hän purkaa omaa pahaa oloaan tuolla tavalla. Hän ei vaan ole saanut sanottua asiaansa, koska "kovat jätkät" ei turhia lässytä. Totta se on että asiaan olisi pitänyt puuttua aikoja sitten, mutta toivottavasti tilanne on vielä pelastettavissa tyttäresi osalta. Nuorelta ei missään nimessä kannata kokonaan kieltää mitään (alkoholia, tupakkaa) sillä he varmasti sitä löytävät jostain. Ennemin puhua hänelle miten hänelle käy jos jatkaa samalla tapaa. Tytön veli on varmasti hyvä esimerkki siitä ja uskon että tyttö suree jollain tavalla veljensä puolesta. Puhu myös tytölle, jotta saisit puserrettua hänestä tunteita ulos. Tilanne on todella paha teillä, mutta toivon että pelkkä puhuminen auttaa. Kuullostaa aika vähäiseltä, mutta kun saa purettua omaa huonoa oloa, niin se kummasti vaikuttaa. Rohkaise tyttö käyttäytymään hyvin (raha, jonkin muu palkkio) mutta pakottaminen ja uhkailu ei ole tapa. Se provosoi lapisa käyttäytymään entistä huonommin.
Toivottavasti saatte tilanteeseen ratkaisua, vaikka hyvin vaikea tuo onkin- Äiti myöskin
Näissä päihdeasioissa ottakaa vanhemmat napakka ote lapsiinne. Mikään kokeilu ei ole suotavaa tai hyväksyttävää. Antakaa esim. kotiarestia, jos jäävät kiinni kokeilusta. Sitä nuori itsekin toivoo. Turvallisen, jämäkän vanhemman, joka asettaa rajat. Nuori haluaa tietää, rakastetaanko ja välitetäänkö, vai annetaanko tehdä mitä haluaa.
Sinulle äiti. Olen todella huolissani pojastasi. Hän on jo valinnut tiensä, koska et osannut olla tarpeeksi vahva ja jämäkkä. Lapsellesi pitäisi saada täydellinen irtiotto, esim. maaseudulla, rakastavassa, kärsivällisessä perheessä, jossa annetaan rajat. Muistakaa, että pelkkä tupakan poltto voi olla aina tie vahvempiin aineisiin. Aineisiin, joista ei ole paluuta.
Osoita pojallesi, että rakastat ja mitä hän tekee, se on väärin. Ole vahva ja horjumaton. Voimia sinulle. - :...................
Äiti myöskin kirjoitti:
Näissä päihdeasioissa ottakaa vanhemmat napakka ote lapsiinne. Mikään kokeilu ei ole suotavaa tai hyväksyttävää. Antakaa esim. kotiarestia, jos jäävät kiinni kokeilusta. Sitä nuori itsekin toivoo. Turvallisen, jämäkän vanhemman, joka asettaa rajat. Nuori haluaa tietää, rakastetaanko ja välitetäänkö, vai annetaanko tehdä mitä haluaa.
Sinulle äiti. Olen todella huolissani pojastasi. Hän on jo valinnut tiensä, koska et osannut olla tarpeeksi vahva ja jämäkkä. Lapsellesi pitäisi saada täydellinen irtiotto, esim. maaseudulla, rakastavassa, kärsivällisessä perheessä, jossa annetaan rajat. Muistakaa, että pelkkä tupakan poltto voi olla aina tie vahvempiin aineisiin. Aineisiin, joista ei ole paluuta.
Osoita pojallesi, että rakastat ja mitä hän tekee, se on väärin. Ole vahva ja horjumaton. Voimia sinulle.Samaa mieltä,. Tiukka linja alkon ja tupakan käytöstä. Itse uhkasin poikaani että jos niille reiteille lähtee, joutuu heti nurisokotiin, jossa korkeintaan joskus käyn katsomassa. Kerroin myös että alkon ja tupakan käyttö kuin myös tarjoaminen on alaikäiselle rikos, josta vanhemmat kantavat vastuun, joten siksikään en suositellut käyttöä enkä hyväksynyt,
Ankara jouduin myös olemaan, välistä huudettiin niin että ulos asti kuului. Poika kyllä itse ymmärsi tilanteensa, sanoi minulle joskus että "minnekä minä kotoa karkaisin". Hoiti koulunsa mallikkasti,. ja val,mistuu pian yliopistosta.
Tämä ei kaikilta yksinhuoltajilta onnistu, eikä myöskään kaksinhuoltajilta. Nuori tarvitsee myös paljon tukea ja kannustusta koulunkäyntiin kuin muuhunkin .
Mutta myös rajat ja kurin. Ja tässä en tarkoita väkivaltaa, sekä ole myös itse esimerkkinä lapsillesi, opettaen työssäkäynnin mallia, koulunk'äynnin tärkeyttä ym.
Ja nuorna vitsa väännettävä, myöhässä olet jo. Jopa Raamattu sanoo vanhan viisauden: Opeta poikanen tiensä suuntaan , niin hän ei siltä vanhanakaan poikkea. - ....................
:................... kirjoitti:
Samaa mieltä,. Tiukka linja alkon ja tupakan käytöstä. Itse uhkasin poikaani että jos niille reiteille lähtee, joutuu heti nurisokotiin, jossa korkeintaan joskus käyn katsomassa. Kerroin myös että alkon ja tupakan käyttö kuin myös tarjoaminen on alaikäiselle rikos, josta vanhemmat kantavat vastuun, joten siksikään en suositellut käyttöä enkä hyväksynyt,
Ankara jouduin myös olemaan, välistä huudettiin niin että ulos asti kuului. Poika kyllä itse ymmärsi tilanteensa, sanoi minulle joskus että "minnekä minä kotoa karkaisin". Hoiti koulunsa mallikkasti,. ja val,mistuu pian yliopistosta.
Tämä ei kaikilta yksinhuoltajilta onnistu, eikä myöskään kaksinhuoltajilta. Nuori tarvitsee myös paljon tukea ja kannustusta koulunkäyntiin kuin muuhunkin .
Mutta myös rajat ja kurin. Ja tässä en tarkoita väkivaltaa, sekä ole myös itse esimerkkinä lapsillesi, opettaen työssäkäynnin mallia, koulunk'äynnin tärkeyttä ym.
Ja nuorna vitsa väännettävä, myöhässä olet jo. Jopa Raamattu sanoo vanhan viisauden: Opeta poikanen tiensä suuntaan , niin hän ei siltä vanhanakaan poikkea.Lisään vielä että kasvatin lapseni yksin, jotta kyllä yksinhuoltaja voi onnistua.
- PoRVoosta taas
Nää liian tarkat ja yksityiskohtaiset novellit ei vaan mee läpi. Sopivasti ripoteltu muitakin provoja tarinan joukkoon ja porukkaa hyppii innosta taas seinille ja laukoo idiotimejaan julkisesti luettavaksi.
- kasvatttaja
Miksi ihmetellä, kun kotona näytetään esimerkkiä, miten on elettävä.
Turvallisesta avioliitosta ei tietoakaan ja jos onkin naimisissa, ensimmäisestä riidasta eropaperit hakuun.
Miten luulette hoitavanne lapset, kun ette osaa edes itsestänne huolehtia.
Tiedän paikkakuntia, jossa avioeroprosentti lähes 60.
Mitään kuritusta ei saa eikä voikaan antaa. Kun tulee traumoja.
Mutta sitten ei tule traumoja, kun on huostaanotettu. Yes.
Maailmassa on kuitenkin kylvämisen laki. Mitä kylvät, sitä niität.
Kyllä monen isän ja äitin surun syy löytyy sieltä peilistä, näin on! - nizihitlerrasistiraakami
Ei ois kannattanu sekaantua mustalaisiin...
- heh he
Kakarat pistetään yleensä kuriin ja kunnolla. Anna likkakin huostaan jos ei sinua usko.
Tietenkin kukaan ei voi geeneilleen mitään ;)). - ....................
Rakkautta rakkauden perään. Puhumista puhumisen perään.
Aina on joku syy, miksi nuori käyttäytyy juuri noin.
Se täytyy vain selvittää.
Mikään ei ole mahdotonta tässä elämässä.
Te vanhemmat tiedätte itse sisimmässenne, mistä kaikki johtuu. - Taasnaita
Kaanna kelloa takaperin ja mene kunnon miehen kanssa naimisiin ja kasvattakaa lapset yhdessa turvallisella omakotialueella.
- surullinen1
Minun mieheni kuoli 5 vuotta sitten jäin yksin kasvattamaan 3 poikaani(23v. 19v. ja 17v.) tällä hetkellä niistä kaksi vanhinta istuu vankilassa ja yksi on sinne joutumassa kahdella vanhimmalla on vaarallinen rikostausta, nuorin menee joukon mukana. minä mietein yksinpitkään missä meni vikaan, syytä en keksinyt mutta vanhin pojistani sanoin minulle sä olet maailman paras äiti tää ei todellakaan johdu susta tai sun opetuksistas me vaan tehdään elämässä se mikä meistä tuntuu hyvältä järkytyin pojan sanoista ja totesin että väkivalta tuntuu hyvältä vai poikani vastasi se äiti mikä ei satuta sinua ei pitäisi myöskään häiritä sinua...olen hyväksynyt poikani rakastan heitä kaikesta huolimatta ja olen aina tukena koska en mahda asialle mitään... pojat eivät muutu
- Löytyisikö sos.vir.
tukea sinulle kasvattamiseen? Tai voisiko sinut ja ainakin tyttäresi ohjata terveyskeskuksen kautta perheterapiaan? Kannattaa hankkia itselle ensin evästä, niin on mistä tarjota.
- verivetää
Jos mahdollista, niin itse tuossa tilanteessa varmaan muuttaisin lapsien kanssa kauas helsingistä. Poika pitäisi saada irti tuosta kaveriporukasta väkisin. Tiukat rajat ja kännyä ja tietokoneen käyttöä valvoa. Hän on alaikäinen ongelmanuori ja jo niin paha rikollinen, että tiedä vaikka tulevaisuudessa raiskaa tai vie hengen joltakin ihmiseltä. Voiko poika käydä katsomassa isäänsä vankilassa? toisalta tuskin auttaisi, kun tuntuu olevan niin rappiolla ja hälläväliämenoa.
Romaniveri se on mikä myös vaikuttaa. Romaneissa niitä rikollisia riittää. Se on taivahan tosi ja sen tietää jos vaan on ollut koskaan tekemisissä niiden kanssa. Joka romanisuvussa on varmasti joku vankilassa tai muuten aiheuttaa harmia ihan niille kunnollisillekin romaneille, ei ne mannet itsekään sitä tosiasiaa hyssyttele. Tutun tutussa romaniperheessä äiti vankilassa ja mummo kasvatti lapset. Joista tulikin mahdottomia kriminaaleja myös. niitä riittää. - halloota,
Kannatti sitten romanin kanssa pentu tehdä........ olisit huolehtinut muksustas aikanasi, turha vinkuu, ku paskat on housuissa!!!!!!!!!!
- narkkarin kuolema
Ei ihmeempiä sossun päihdehuoltopuolelle, sieltä apua myös aloittaville, hoito on terapiaa joten ota puhuttelluun ja käske katsomaan vaikka päihdelinkin sivuja,
sieltä näkyy:::: tulevaisuus nykymenolla. - mamman tyttö
komppaan nimimerkkiä *äiti myöskin*.
itse olen vähä päälltä parikymppinen (21v) ja ihan lapsesta asti on asetettu selvät rajat. Välillä on kyllä ylilyöntejä tullu mutta niistä on opittu aina jotain. Myönnän että olen kokeillu aineita, mutta kokeiluiksi ne on jääny ja hyvin pärjään ilmankin. Alkoholin kanssa sama juttu. Poltin 4 vuotta ja lopetin koska rahaa meni ja terveys osittain siinä samalla.
mutta tosiaan niin tänäkin päivänä, vaikka asun kotona ja saan aika vapaasti liikkua ja olla kavereiden kanssa, mutta kyllä äiti silti pitää ne tietyt rajat enkä ole siitä pahakseni pistäny. Ota yhteys ammattiauttajiin, et pysty itse saamaan asioita kuntoon.
- sössöttääkösössösöös
Olisit aikoinaan miettinyt millaisen miehen valitset. Nuoret tarvitsevat uskottavaa auktoriteettia. Tyhjänpäiväinen sössöttäminen vain pahentaa asioita.
- -äiti-
Jaksamista todellakin. Omasta kokemuksesta poikani ja työni kautta olen vahvasti sitä mieltä, että nuorten psyykepuolen häiriöiden diagnosointi ovat lapsen kengissään. Kenttä on laaja ja toimijoita vähän.
Poikasi pitkäaikaisen oireilun taustalla on luultavimmin jotain hoitamatonta. Ja kun perheessä yksi oireilee, niin rankat kuviot sairastuttavat muitakin ja periytyvyys on suurta. Nuorten masennusta, käytöshäiriöitä ei välttämättä tunnisteta. Esim. nuoren masennus voi oireilla esim.aggressiivisuutena. Käytöshäiriöihin kuuluvat vahvasti esim. impulssiivisuus, agressiivisuus ja itsemurhayritykset.
Toivon nuortesi tielle fiksuja ammatti-ihmisiä, jotka oikeasti pysähtyvät nuorten kohdalla. Hoidon jatkuvuus on tärkeää, sitä eivät nämä sijoitukset tue, vaikka ovatkin jossain tapauksessa paras ratkaisu. Elämän tukipilarit pitäisi mielestäni pystyä rakentamaan omaan elinympäristöön.- seon FaCtA
No Niin Siinä taas NÄHDÄÄN KU ILMAN ISÄÄ PENTUJA KASVATTAA Poika diilaa ja Tytär koht Jakaa..siitäs sait.
- lapsien parhaaksi!!!
Poikasi ja tyttäresi ovat vielä nuoria ja koulutkin heillä näyttävät olevan käymättä - vaikka oppivelvollisuus maassamme on 16.ikävuoteen saakka.
Etkö ole missään vaiheessa ottanut sosiaalivirastoon yhteyttä, että olisit saanut/saisit psykologin tai terapeutin apua lapsillesi? Sitähän he ensisijaisesti tarvitsevat! Mikä teidän perhe-elämässä on lasten pieninä ollessa mennyt niin vikaan, että lapset ovat aivan hunningolla.
Mene ihmeessä ja pikaisesti puhumaan asioistasi sos.viranomaisten kanssa, että saat lapsillesi jotain apua - on kauheata, kun yhteiskunnan taholtakin vaan nuoret laitetaan johonkin laitokseen ja koulukotiin, jossa porukalla keksitään lisää kolttosia. Lastesi tulevaisuuden takia - älä enää jahkaile, vaan toimi!!! - ymmärtäjä
muuttakaa pois sieltä itä-helsingistä se on ihan... aluetta. Ei tee lapsille hyvää. kokemusta on minulla. huumeita pyörii siellä ihan perkuleesti ja alkoholiakin on helppo saada siellä päin. Minä olin sentään niin järkevä että minä jätin ne porukat ketkä käytti huumeita jo 16v. Jos poikasi ei ole yhtä fiksu niin suosittelen muuttoa pois jonnekkin kauas ja äkkiä.
- mami...
Vanhempien vika, jos muksuista tulee tommosii, minäkin kasvattanu 2poikaa ja yhen tytön, eikä mittään ole ongelmia ollut. Olen aina ollut pennuille läsnä... enkä juossut ties missä......
Et sinä ole maailman huonoin äiti, Epäonnistunut äiti. Ihmiset eivät ole syntyessään tyhjiä tauluja, joihin voi syöttää oman arvomaailmansa. Vaikuttaa voi paljonkin, mutta aina kun sinua joku arvostelee, kuulet vain helppoa jälkiviisastelua. Se ei auta ketään eikä mitään, eikä näiden jälkiviisaiden näkemyksistä olisi välttämättä ollut etukäteenkään mitään apua. Heidän perimmäinen tarkoituksensa lienee nähdä asiat mahdollisimman helppoina ja yksinkertaisina, ettei vain joutuisi vaivaamaan päätään elämän vaikeuksilla.
Olin aikanaan töissä tuollaisessa huoltolaitoksessa. Ja kyllähän niistä karkuun pääsee, koska niissä lähtökohtana on se, että edes yritetään rakentaa luottamusta. Ihminen, jota pidetään lukkojen takana ei taatusti luota kehenkään ja toimii sen mukaisesti. Valitettavasti etukäteen ei tiedä, kuka lopulta on luottamuksen arvoinen. Osa näistä ongelmanuorista pääsee jaloilleen, osa jatkaa rikos- ja laitoskierteessään koko elämänsä. Tavallisten ihmisten kannalta olisi ensi näkemältä helpointa sulkea kaikki oireilevat nuoret laitoksiin. Ja kohta meillä olisi ennen näkemätön määrä nuoria laitoksissa oppimassa toisiltaan koiruuksia. Lisäksi minusta näytti alalla työskennelläsni siltä, että kaikki niiden laitosten henkilökuntaan sopivat ihmiset ovat jo työssä. Osa henkilökunnasta oli jo silloinkin väkivaltaisia paskiaisia, jotka olivat siellä kiusaamassa nuoria ja sen myötä aiheuttamassa lisää väkivaltaa ja ongelmia. Osa, ehkä myös minä, taas auttamatta liian kilttejä ja naiivin hyväntahtoisia. Ja sitten oli niitä, joiden työ näytti tosiaan kantavan hyvää hedelmää. Niistä hyvistä työntekijöistä, joilla oli auktoriteettia nuoriin nähden, voin sanoa vain, että heidän persoonansa oli vielä etäämpänä taviksesta kuin tämä minun olemukseni ja elämäni.
Koulunkäynnistä sen verran, että minäkään en käynyt koulussa yläasteella. Lintsailin aika reippaasti. Pärjäsin kyllä opinnoissa, koska kävin tekemässä kokeet ja olin sentään joskus läsnä. Tavalliselle peruskoululle vaihtoehtoisia tapoja, joita kannattanee selvittää ja harkita. Voi olla, että mikään ei sovi tyttärellesi, mutta ainakaan ei kannata yrittää yhtä ja samaa konstia, jos se kerran toisensa jälkeen on osoittautunut toimimattomaksi. Jokin syyhän siihen on, miksi nuori ei koulussa viihdy. Se ei silti ole syy jättää oppivelvollilsuuttaan hoitamatta.
Kaikkineen nämä nettikeskustelut ovat sellaisia, joihin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Ei edes tähän minun kommenttiini. Valtaosa täällä ei tiedä tuon taivaallista ongelmoivien nuorten arjesta ja kuittaavat kaiken kuulemansa naurettavan yksinkertaisin tokaisuin. Siellä laitoksessa työskennellessä sen aikanaan näki. Lyhyenäkin aikana sinne tuli monen moista harjoittelijaa ja pätkäduunaria, jotka koivukujalta osastolle saavuttuaan olivat mielestään kovia kurinpitäjiä. Osaa ei näkynyt enää toisena tai kolmantena päivänä...- äiti isolla äällä
Tässäkin yksinhuoltajaäiti ja kaksi teinipoikaa, jo 15 v ja 17 v , kaikki sujuu hyvin ja pojat fiksuja ja käyvät koulunsa hyvin, toinen jo lukiossa toinen vielä yläasteella.
Haluan vain sanoa että vaikka on ollut rahasta tiukkaa emmekä ole asuneet hienostoalueilla, on lapsille ollut rajat ja rakkaus ja aina on puhuttu kaikesta. Heidänkin isän puolelta on "juoppogeeni" mutta kumpikaan ei ole ainakaan tähän päivään mennessä edes juonut saati kokeillut mitään huumeita.
Tsemppiä yksinhuoltajaäideille, ei yksinhuoltajuus todellakaan tarkoita että lapset menevät AINA huonoille teille, päinvastoin hienoja nuoria miehiä olen onnistunut kasvattamaan ja olen ylpeä heistä. Väsynyt olen välillä ollut, ja rahat on menneet poikien urheiluharrastuksiin, mutta nyt kantaa hedelmää taakka jonka olen kantanut. Älkää luovuttako, vaikka mies ei olekaan tukena.- yhtä lasta,
kasvattanut, vaikka 4-lasta onkin.
Normilapsen kanssa on eläminen helppoa, mutta jos sattuu olemaan ADHD tai jotain muuta elämä on huomattavan vaikeaa ja avun saanti vaikeaa. Ehkä nykyään jo saa apuakin helpommin.
Helppolta kuulostaa tuo sinun tapaus "äiti isollä ääällä".
4-lapsen yksinhuoltaja ja yhdellä ADHD. Ainakin omalla ADHD-lapsella. Oli joka aamuinen ongelma kouluun lähtö. Ei juuri helppoja aamuja löytynyt, edes päiväkotiaikaan. Se vaatii voimaa ja yhteistyötä kolun kanssa. Uuvuttavaa joka aamuinen kouluun lähtö muiden ongelmapiirteiden lisäksi. Ihme, kun hengissä vielä on.äiti ja poikakin peruskoulun suorittanut, stipendillä.
- SuperHauskaLinkki
- Hex77
Suosittelen myös muuttoa, koska samalla lasten huonot kaverit saattavat "jäädä" vähemmälle ja keskittyminen menee paremmin kouluun.. Toivottavasti.
Suosittelen myös lämpimästi yhdessä tehtäviä "retkiä" erilaisiin kohteisiin, kuten "Narkkispaikkoihin", "porttikongeihin" ja muihinkin ko. heebojen käyttämiin paikkoihin. Kun tyttäresi näkee ne housuihin paskoneet ikätoverinsa ja piikit kaduilla, rappukäytävissä ym. paikoissa, saattaa innostus niiden aineiden kokeiluun tippua roimasti.. Ei muutakun bongaamaan kurjuutta, niin kyllä se paskakin mieli alkaa paranemaan.
Koulunkäyntiin tosiaan auttaa kannustimet. Kaikki viikkorahat ym. pois ja hyvällä käytöksellä ja koulumenestyksellä ansaittu raha tilalle! - Surkit jää
Sä olet auttamatta 10 vuotta myöhässä murheinesi.
Sun ote lapsiisi on kadonnut ja kauan sitten.
Ehkä paljon varhaisempi sijoitus oli pelastanut, silloin kun lapsellesi olisi vielä löytynyt perhe eikä sellainen nuorisokoti.
Mutta et ole todellakaan ainoa. Tulevaisuus tuo jättimäisen syrjäytyneiden porukan, joka elätetään, jos elätetään harvojen työtäkäyvien rahoilla. Mutta viitsiikö sitä Suomessa työtä ahertaa, jotta saa elätettäväksi 4-6 omaa ikäluokkaansa olevaa luuseria . Suomen fiksu nuoriso lähtee muualle.- Mepa.
Miksi roskasakki välittäisi jälkikasvustaan... kyllä sossu maksaa ja sosiaalitädit pitävät kakaroista huolen. Sossupummaus opitaan jo vanhemmilta... suomessa elää suhteellisen leveästi avokätisillä vastikeettomilla sosiaalituilla. Sosiaalituet ovat rappion ja laiskuuden alkulähde. Sosiaalitukia vain todella hätää kärsiville... ei loisiville työkykyisille aikuisille.
- Luonnollisesti.
Missä uusioperheet ja yh-äidit siellä ongelmat. Koulumaailmassa sen näkee mitkä lapset oirehtii ja häiriökäyttäytyy. Uusioperheissä lapset ovat tiellä ja toisen tekemät kakarat ei jaksa kiinnostaa. YH-äidit suoltavat miesvihansa tyttäriinsä ja pojat häpeävät epätoivoista äitiä joka katkeroituu yhdenyön hoitojen kanssa.
- voi että
Sulla olisi pitänyt olla selkeät rajat lasten kanssa! Välillä niitä pitää KIELTÄÄ ja VAHTIA!!!!
Kavereiksi ei saa kelpuuttaa mitä tahansa narkkarisakkia! Lapsille pitää keksiä älykästä ja haastavia virikkeitä ja lähteä lasten kanssa mukaan tapahtumiin. Virhe on häätää lapset ulos pihalle oman onnensa nojaan!!!!!!!!
Suurin juttu on se, että PUHUISIT lastesi kanssa aina ihan kaikesta!!! Esim. tyttärelläsi lienee hyvä syy, miksei halua kouluun. Hänen pitäisi avautua sinulle. Koulussa voi esim. olla p.ska ilmapiiri eikä siellä pysty keskittymään.
Ja naiset, miettikää nyt kaksi kertaa että kenen kanssa p.neskelette ja hommaatte lapsia!!! KAIKKI päihteidenkäyttö on ehdoton NO NO!!!! - Nuoren mielipide
Se ei voi olla pelkästään isän vika, jos lapset on huonosti kasvatettu. Minustakin vaikutti oikeastaan ihan hyvältä idealta, jos muuttaisitte johonkin toiselle paikkakunnalle parin sadan kilometrin päähän ainakin. Otat itseäsi niskasta kiinni ja alat viimeistään nyt panostamaan oikein kunnolla perheesi eteen. 15-v ja nuorempi tuskin ovat vielä mitään menetettyjä tapauksia. He ovat vielä lapsia ja pystyt vaikuttamaan heidän elämään ja varmasti he toivovatkin sitä, että osoitat välittäväsi heistä. 15-vuotiasta ei saa jättää omilleen löytämään elämänsä suuntaa!! Se ei ole omillaan pärjäämistä, jos varastelee elääkseen ja muuttaa vaikka asumaan kavereiden nurkkiin tai ties mihin.
Enpä usko, että sinulla on yhtään hyvää syytä olla huolehtimatta lapsistasi. Olisi vastuullista asettaa vähän rajoja ja muualle muuttaminen voisi pikkuhiljaa irtaannuttaa pojan rikolliskavereista. On ymmärrettävää, ettei nuoria voi vahtia kokoajan, eikä todellakaan kuuluisikaan , mutta heidät täytyy vain todellakin saada ymmärtämään, miksi ei saa tehdä sitä ja tätä ja karata kotoa. Surullista, että jo ihan pikkulapsena on oppinut huonoille teille. Se ei ole mitään murrosiän kapinaa.
Millasta elämää itse elät? Mieti, olisiko sinulla jotain parantamisen varaa, jotta voisit näyttää parempaa esimerkkiä? Puhut vain lastesi puolesta. Vaikuttaa siltä, että taidat olla vihdoin tulossa järkiisi.- Älä luovuta, koska sulla on vielä todella paljon tehtävissä. Näytä lapsille, etä rakastat heitä ja kerro se. Sinulla on myös todella aihetta olla ankara. Jos suostullelet heidät säännöllisesti taskurahalla käymään koulussa, se ei näytä heille mitä elämä on. Älä nyt todellakaan anna heille sellaista kuvaa että he ovat jotenkin etuoikeutettuja. Itse olin yläasteella vielä pari vuotta sitten, eikä minun ole vaikea kuvitella sen ikäisen leuhkivan sillä, että mutsi maksaa siitä että käyn koulussa. Ja sehän antaa sellaisen kuvan, että koulussa ei tarvi kuin käydä. Siihen kuuluu paljon muutakin. Koulussa kuuluu tulla toimeen kaikkien ihmisten kanssa ja pitää myös tehdä läksyt.
Yritä pikkuhiljaa saada keskustelua aikaan lastesi kanssa. Heillä olisi varmasti paljonkin kerrottavaa, jos vain välität ja kysyt. He saattavat lähteä ovesta ulos, olla hiljaa tai vittuilla, mutta se osoittaa vain sen, että he eivät ole tottuneet avautumaan vanhemmilleen. Se voi vaatia pitkäjänteisyyttä, mutta älä luovuta. Älä päästä heitä menemään ennenkuin he ovat oikeasti kertoneet mitä heille kuuluu ja mitä on tapahtunut. Rehellinen pitää olla vaikka olisi tehnyt väärin ja ehdottomasti myös silloin.
Ja siitä vielä, että jos vaikka päädytte muuttamaan niin keksikää myös parempaa vapaa-ajan tekemistä, on olemassa valtavasti erilaisia harrstuksia, jokaislle löytyy omansa. Ei kannata mitenkään pakkovieroittaa lapsia vanhoista kavereista, mutta sekin on sallittua jos kaverit ovat vaikka täysikäisiä rikollisia tai tosi hunoa seuraa muuten. Poikasi ei välttämättä itsekään tunne oloaan turvalliseksi kaveripiirissään.
Annoin vinkkejä omasta ja kaverini kokemuksesta koska olen itsekin aika nuori (18v). Mulla ei ole ollut päihdeongelmia, enkä ole tehnyt rikoksia, mutta lähipiirissä on käyty vähän samankaltaisia asioita läpi. ja jokainen nuori kaipaa turvaa oli millainen tahansa. Toivottavasti pystyin auttamaan edes vähän , älä pelkää pyytää ammattiapua. :) uskalla myöntää myös lapsille omat virheesi ja kuuntele loppuun saakka kun he puhuvat.- Nuoren mielipide
Tuli aika pitkä teksti, mutta halusin vaan vastata koska asiasi oli tärkeä. Kirjoitit lastesi tarinan aika yksityiskohtaisesti ja se on varmaan tunnistettavissa, jos joku tuttu sattuisi sen lukemaan, mutta ei se välttämättä mikään huono juttu ole
- KARSKI-JARSKI 777
ANTAKAA LAPSENNE KÄYTTÄÄ HUUMEITA!MUTTA ÄLKÄÄ VAIN ANTAKO NIIDEN KÄYTTÄÄ ALKOA!
ESIM.KOTONA VOITTE ANTAA HUUMAUS AINEITA VALVOVAN SILMÄN ALLA!
ON MUUTEN MUKAVAA PUUHAA...
JA HUOM:OLEN TOSISSANI JA ITSEKKIN VANHEMPI! - kale20
Kaikki lähtee omasta esimerkistä, miksi tehdä vuoden välein 2 lasta eri miehille (toinen vankilakundi) ja toinen muuten vaan jätetty taka-alalle?
- Ootko kuullut?
Rajat ovat rakkautta. Lapsista, joilla niitä ei ole, tulee tuollaisia. Sääli lapsia, mutta vanhemman vika.
- Kannattaa harkita
Äitini on aikanaan sanonut sisarelleni, että ei olisi koskaan pitänyt hankkia lapsia. Hän kasvatti meitä kolmea sisarusta yksin, ja sai vielä poikalapsen 42 vuotiaana. Isäni oli sodan jälkeen täysin alkoholisoitunut. Minut lähetettin Ruotsiin ja olin siellä monta vuotta. Meistä kaikista neljästä tuli kuitenkin kunnon kansalaisia, vaikka kotimme oli aineellisesti katsoen köyhä. On väärin arvostella ihmisiä heidän syntyperänsä mukaan. Kyllä tässä elämässä on jokin muu, joka viitoittaa ihmisen tien niin kasvattajana kuin muutenkin. Olen monasti miettinyt äitini sanoja. Ensin en ymmärtänyt, että joku äiti voi sanoa sillä lailla. Tänä päivänä voisin sanoa samaa. Mitä mieltä on uhrata nuoruutensa ja parhaan osan elämästään lasten ja lastenlasten kasvatukseen? Yksin olet kuitenkin loppusuoralla.
- mie ite
Et sie epäonnistunu varmaan ole? Heitän pikku esimerkin: Miulle Muori osti perjantaisin pentuna vinkkupullon, ko olin jotai 14. Ehtona oli, et kotona imasee... Pikkuveljelle (3v nuorempi) ei samanikäsenä ostanu. Se meni kaupungille hommaamaan. Seuraus? Broidi alko käyttämään aineita. Veti Häntä nuoremman siskoni ja lasteni äidin myöhemmässä vaiheessa mukaan... No lapsilleni piti hommata elämä, ko ei kehannu hölmöilyä katsoa. Ite töitä tekee ja muut hölmöilee... (olivat pieniä ja sijaisperheissä tällä hetkellä) Kaik muuten järjesty ok, paitsi seurauksena edellisestä systeri hyppäsi parvekkeelta n. vuosi sitten. Mullan alla on. :( Löysässä hihnassahan koiraki pitää kulettaa ja rajat olla. Oikeaan aikaan sit hihnasta nykästä....
- armosta uskolla
Aloittaja, sinähän annoit jo itsellesi hyvän neuvon: Jumala.
Rukoile ja rakasta lapsiasi niin kuin olisit itse halunnut lapsena tulla rakastetuksi. Aseta rajatkin sen mukaan. Jos olet epävarma, pyydä apua ja neuvoa muilta uskovilta ja rukoilkaa lastesi ja itsesi puolesta yhdessä.
Muista että Jeesus on kuollut ristillä sinunkin ja lastesikin tähden.
Rukoillaan uskovat tämänkin perheen pelastumiseksi. - URAAA!
"Pojan isä on ollut jo pitkään vangittunu ja JOS JOTAIN KIINNOSTAA NIIN HÄN ON ROMANITAUSTAINEN."
En ihmettele, miksi on vankilassa.... - Äiti ja Isä.
Ole Isä tai Äiti, älä koskaan ole kaveri lastesi kanssa, Ainoastaan se vahvempi ja luotettava eikä mitään hämärää. Jokaisessa kodissa on omat säännöt mitä noudatetaan, ole aina hyväesikuva lapsillesi.
- erakko
Muuttaa pois johonkin kaikkien ulottuvilta, lapin korpeen mistä on n. 200 km lähimmälle bussipysäkille, kännykät ja tietokoneet ja rahat totaalisesti pois koko talosta, aina autonavaimet kassakaapissa numerolukon takana, sekä käydä kotikoulua, kai olisi ainoa vaihtoehto. Tekisin sen omien lasteni vuoksi, jos he alkaisivat käyttää jotain aineita.
- kura-haara boikotti
jaahas, vain niin !!!, että näitä tapauksia.
no niin, nyt onkin sitten helvetin hyvä tilaisuus näiden
"suoli24" -isin pikku prinsessojen katsoa ihan elävästä elämästä esimerkki miten siinä käy kun on ollaan "niin helevetisti pieniin päin, eikä (SAATANAN UUVATIT !) edelleenkään ole sitä rahaa elättää ja ylläpitää sitä lasta.
on varmarmasti ihan v.itun koemeata siellä sumppi pöydissä työpaikalla lässyttää " kun MEIDÄN tiina-petteri kävi rullaamassa naapurin kääkän, SIIS voi viddu että MÄ olin onnellinen, meidän tiina-petteri etenee elämässä.
ei sillä ikään isää ole ollut kun se (teki järki liikkeeen JA lähti litomaan aikoinaan) ja nyt MINÄ olen ollut esimerkkinä ja vähäks olen ylpee että tuo puoli-mieli on edennyt elämässä. - paviaani1
Sinulla on ongelma. Kuvailet tytärtäsi rauhallisemmaksi ja kuitenkin kuva jonka hänestä maalaat on lapsesta saakka päihdeongelmainen (tupakka) lintsaaja. Ennen kaikkea Sinä olet tottunut karun ympäristösi ilmiöihin.
Ellei tyttösi ala käydä koulua, niin hänen tulevaisuutensa on sinetöity. Jos koulusta puuttuu paperit tai paperit ovat huonot, niin tytöllesi jää vähän vaihtoehtoja. Ne ovat lähinnä siivooja, telemyyjä tai vankila. Koulussa kiusaamista voivat harrastaa myös opettajat ja tyttösi kaltainen alisuoriutuja onkin siihen hyvää uhri. Ikävää, mutta totta koulumaailmassa. Kavereille on vielä helppo näyttää, että tekee parannuksen mutta opettaja onkin kovempi pala. Koulun vaihto voisi auttaa.
Toivon, että saat taottua tytöllesi päähän, että huonolla päättötodistuksella ei pääse kouluun vaikka kuinka haluaisi. Ei vaan pääse. Ellei hän nyt opiskele, hänestä ei tule koskaan mitään. Miksi tehdä itsestään siivooja väkipakolla?
ps: tyttösi ei oikeasti taida ymmärtää, miksi koulua käydään! - Perinnöllistä on
Hei Paviaani, mitä vikaa on siivoojan työssä? Työ on tarpeellista vaikka palkka varmaan huono. Tästä sen juuri näkee! Paskaduunit ei kelpaa, vaan vaikka sitten rikoksilla hankkii leveänpää elämää. Helpolla pitää päästä. Vaikka maksaa pennuille kouluun raahautumisesta. Sellaisita sitten muka tulee aloitekykyisiä ja ahkeria työntekijöitä.
Hirveästi ihmettelen aloitusta. Kuka äiti kirjoittaisi lapsensa rikoshistorian yksityiskohtia myöten? Oikea CV tosiaan! Seuraavaksi saamme lukea sairaskertomuksia. Aina avaan paranee.- fiuug
Itse tienasin kokopäiväisenä siivoojana nettona 1876e/kk, kyllä sillä laskut maksoi ja eleli, hommasi vielä oman asunnonkin ja maksoi lainat pois. Teininä joskus 18-20vnä puhelinmyyjänä tienasin 2500e/kk pitää vaan osaa puhua ku ruuneperi.. KYllä niillä paskaduuneillakin elelee.. parhaimmat puhelinmyyjät tienaa reippaasti yli 3000 euroa kuukaudessa. Paskaahan se on mutta työn vaativuuteen nähden palkka on aika huisi.
Vapaa kasvatus kunniaan, tästä nähdään tulokset.
- oldfashion education
Jos et itse selviä kasvatusvastuusta, niin ota nyt hyvä ihminen yhteyttä koulukuraattoriin ja -psykologiin. Tarvittaessa lapsi vähäksi aikaa sijoitusperheeseen, jossa nuorella on tosi kova kuri (kotiintuloajat, velvollisuus tehdä kotitöitä ja läksyjä). Sitten samaa systeemiä noudattamaan kotona eli lapselta pitää vaatia niitä rajoja. Rajat ovat rakkautta.
Lapsella pitää olla velvollisuuksia (koulunkäynti, läksyjen hoitaminen, kotityöt esim. tiskaaminen ja oman huoneen siivous, asiallinen käyttäytyminen muita perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan) ja kun ne velvollisuudet hoitaa, niin sen jälkeen annetaan vapautta (esim. saa olla läksyjen tekemisen jälkeen kavereiden kanssa, saa viikkorahaa, saa käydä harrastuksissa). Nuoren tulee oppia, että aikuisuus ei ole sitä, että saa tehdä mitä huvittaa, vaan aikuisuus on sitä, että ensin työ ja sitten huvi.
Jutteletko ollenkaan nuortesi kanssa? Miten vietätte yhdessä perheenä aikaa? Millaisia tulevaisuudenhaaveita nuorillasi on? Kasvatusta ei voi ulkoistaa koululle, vaan se pitää tehdä itse. Lasta kasvatetaan pienestä asti ja tulosta alkaa nähdä kouluikäisenä. Jos vanhemmat vaan dokaavat ja lapset ovat omissa oloissaan, niin lapsista kasvaa sosiaalisesti kyvyttömiä, jotka eivät sitten murkkuina osaa tehdä muuta kuin käyttää päihteitä.
Mietipä ihan itse, että mihin rahasi menevät? Meneekö ne sinulla juomiseen ja tupakkaan? Oletko käyttänyt lapsiasi pienenä joka päivä puistossa, lukenut heille kirjoja, jutellut heidän kanssa asioista, laulanut heille, tutustuttanut heidät sukulaisiinsa, käyttänyt heitä kaverisynttäreillä, käynyt talvella hiihtämässä ja pulkkamäessä heidän kanssaan? Jos lapsi oppii siihen, että vapaa-aikana voidaan tehdä kivoja ja TERVEELLISIÄ asioita esim. luistella, käydä kirjastossa ja sen jälkeen vaikka moikkaamassa vanhaa tätiä, niin yleensä semmoiset lapset eivät ole ekana ryyppäämässä ala-asteikäisenä ahdistustaan pois.- old fashion educatio
Olen itse kahden teini-ikäisen yksinhuoltaja ja rahasta on ollut aina pulaa. Silti lapseni eivät ole jääneet mistään paitsi. Rakkautta, harrastuksia, kavereita ja elämänsisältöä on ollut aina.
Nyt toinen opiskelee ammattiin ja toinen vielä peruskoulussa. Kumpikin pärjää koulussa hyvin ja kummallakin on kavereita. Päihteistä ovat pysyneet erossa. Ovat oppineet tekemään kotitöitä esim. ruoanlaittoa ja pyykinpesua siksi, että he tarvitsevat niitä taitoja myöhemmin elämässään. Vaikka rahasta on tiukkaa, niin lasten harrastusmenoista yritän olla tinkimättä.
Ongelmista ollaan aina juteltu ja tunteista ollaan puhuttu. Annan kehuja ja kerron rakastavani, mutta annan myös rakentavaa palautetta. Tällä tavalla nuorista kasvanut normaaleja tavallisia koltiaisia. Eivät ole täydellisiä, mutta sitä en vaadikaan. Kunhan kasvavat tasapainoisiksi ja onnellisiksi, niin se on tavoitteeni.
- Paviaani1
Jos tienaatte siivoojina alle 2000 e/kk ja siitä verot pois, niin ei käy kateeksi. Pienellä vaivalla palkan voisi nostaa lähelle 3000 e/kk, eikä tarvitse olla nero sen tehdäkseen.
Pidemmän päälle tuollaiselle reilulla tonnilla kitkuttelu on ankeaa ja nöyryyttävää. Painat niska limassa työtä, mutta et saa koskaan hankittua esimerkiksi omaa asuntoa tai lomamatkaa. Ja lopulta huomaat, että oletkin sairaseläkkeellä kun rankka siivoustyö vei terveydenkin. Siinä on kiva katsella kun ajan mersulla pihaan ja valitan, että on vaikeaa kun taas tarvisi päättä minne lennettäisiin kesälomalla.
Mielekäs ja rahallisesti rikas elämä on lopulta aika pienistä valinnoista kiinni. - Äitiainakin sadas
Voi Jessus että täällä seilaa omituisia öykkäreitä, miten joku voi kirjoittaa noin pöllöjä.
Voimia aloittajalle, en osaisi sinun sijassasi toimia muuten kuin olet jo toiminut. Meillä oli aikanaan vaikeahko lapsi. Isä sanoi että annetaan sen olla, kyllä siitä hyvä tulee kun sitä rakastetaan. Siitä tuli, ei ehkä täydellinen mutta meille riittävän hyvä. Iloitsemme hänestä paljon. - haeapuva
Muutat heti pois tollaisesta ympäristöstä ettei tyttäresi ajaudu samaan. Jos tyttärelläsi on kunnollinen isä ota siihen yhteyttä ja pohtikaa mitä hän voi tehdä asialle. Pojalle tuskin itse mitään mahdat, joku sijaiskoti tai mitä niitä on tarjolla tollaisille tapauksille. Juttelemaan jonkun sosiaaliohjaajan kanssa mitä voit tehdä. Jos tyttö menee vähänkin pahempaan suuntaan, älä jää odottelemaan vaan apua jostain.
Et voi heille enää yksin mitään. Jos et ole halunnut puuttua heidän kaveripiiriinsä, nehän juuri vetää lapset perässään jos väärään seuraan joutuu. Tuo on paha ikä. Ja toiset on vaan helposti vietävissä.
Anna tyttäresi vaikka huostaan, jos et itse saa otetta. Vaikka tuntuisi kuinka pahalta, niin parempi kuin poikasi kohtalo. Yritä puhua tyttärellesi millaiseksi elämä menee jos ei koulu maita. Kysy haluaako hän samanlaisen elämän kuin veljellään on? Jutelkaa mikä häntä pännii ja miksi lapsesi eivät välitä mistään varsinkin poikasi?
Lähde nyt hakemaan apua, koko perhe yhdessä juttelemaan. - työtyötyö
Joku kysyi mitä vikaa siivoojan työssä?Ei mitään vikaa. Mutta kuka haluaa omalle lapselleen tulevaisuutta, että alkaisi siivoajaksi. Sopii väliaikaiseksi työksi, opiskelijoille, jos ei kouluja viitti käydä, vanhemmille ihmisille jos ei enää muuta työtä tahdo saada ym.
En aliarvioi se on työtä niinkuin muutkin, mutta jos nuorena valitsee siivoojan työn, niin aika tylsää ja raskasta on elämä pitemmän päälle.
Olen itse tehnyt tylsää tehdastyötä nuorena, että oli viikot pitkiä ja tylsiä. Nyt vanhempana siivoilin vanhusten asuntoja pari vuotta ja terveys alkoi reistailla, raskasta se oli.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän arvostaa koulutusta ja harmittelee miksei nuorena tajunnut asioita. - horttopeelo
Ota mallia mannesta, He osaavat kasvattaa lapsensa.
- Epäonnistunut äiti
Pahoittelut etten ole kirjoitellut hetkeen, mutta kiitos hyvistä ja rakentavista kommenteista. Ja te ketkä luulette olevanne niin mahtavia ja tietävänne kaiken lasten kasvatuksesta niin onnea teille!
Mutta itse asiaan niin on alkanut mennä vähän paremmin perheessämme. Poikani sijoitettiin uuteen rauhallisempaan paikkaan vähän lähemmäs, koska karkailulle on tärkeä saada loppu. Lisäksi vietimme todella mukavat viisi päivää poikani kummisedän mökillä kun lapsilla oli hiihtoloma. Sinä aikana sain puhua kummankin lapseni kanssa rauhassa yms. Eräs hieno hetki mökillä oli kun poikani sanoi että haluasi aloittaa jalkapallon uudestaan (on pelannut nuorempanu 6vuotta). Toinen hieno juttu oli kun ihmettelin että miksi poika kävelee niin kauas tupakalle niin hän sanoi että: "tajuutko oot mun mutsi emmä haluu polttaa sun edessä". Aikaisemmin mitään tälläistä ei ole ollut. Molemmat oikeustapauksetkin menivät sovittelulla ja olemme sopineet poikani sosiaalivirkailijailijan kanssa, että maksut hoidetaan kesätöinä. Mutta olen sydämmestäni iloinen vaikka muutos onkin viellä näin pientä.
Tyttäreni on alkanut käymään hieman paremmin koulussa, mutta tekemistä on paljon. Meillä oli palaveri luokanvalvojan ja rehtorin kanssa ja sovimme että hän pääsee luokalta jos saa nostettua paria ainetta. Lisäksi hän seurustelee nykyään, mitä en pidä mitenkään pahana asiana.
Takaisin vastauksiin. En ymmärrä teitä ketkä puhutte ivallisesti romanitaustasta! Vaikka poikani isä ei ole mistään parhaasta päästä niin minulla on monia todella hyviä romaniystäviä ketkä ovat hoitaneet elämänsä hyvin.
Toinen mikä minua ärsyttää on vanhemmat ketkä luulevat kaikkien lasten olevan samanlaisia. Jokainen lapsi on yksilö ja erilainen. Toiset tarvitsevat enemmän tukea toiset vähemmän. Jotkut ovat aina villimpiä.
Ja monet suosittelisivat muuttoa kauemmaksi. En pidä sitä hyvänä ideana, koska lapset ovat asuneet koko ikänsä helsingissä samoin minä. Eivät he osaa olla,liikkua,toimia missään muualla. Ja täältä tunnen heidän kaverinsa. Tiedän ongelmatapaukset, mutta arvostan myös kaduilla olevaa asennetta, että kaverit ovat kuin veljiä ja niitä ei jätetä. Tiedän itsekkin että alueella on paljon huumeita ja muita ongelmia. Pahimmillaan tiedän, että pihapiiristämme 6 alle 18-vuotiasta on ollut samaan aikaan oikeudessa. Mutta en väitä myöskään että näillä alueilla tulee pakosti rikollisiksi,narkkareiksi tai juopoiksi. Monet tuttumme ovat onnistuneet kasvattamaan hyvin lapsensa asuinpaikkaan,perhekuvioon tai varallisuuteen katsomatta.
HYvää alkanutta kevättä! - itä kasvattaa
- elämä kasvattaa
juuri nää vitun itä kasvattaa pellet aiheuttaa ongelmia! onhan itä-helsingin tietyt alueet (kontula,vesala,kivikko ja mellunmäki) aikalailla levottomia alueita, mutta mitään ghettoa se ei ole! Yhtälailla myös muualla tapahtuu rikoksia ja nuoret ovat rappiolla. Itse olen asunut kontulassa, mutta myös esim länsihelsingissä (kannelmäki) ja en ole eroa huomannut. Nykyään asun keravalla ja keravan ja järvenpään nuoriso on aivan yhtä levotonta. Tuhoavat paikkoja,pummivat tupakkaa ja rahaa, haastavat riitaa ja ryöstävät ihmisiä. Muutenkin nuorisoporukat ovat samanlaisia koko pääkaupunki seudulla. Ongelmat johtuvat siitä ettei aikaa,rahaa tai mahdollisesti toista vanhempaa ole kuvioissa. Koulu ei kiinnosta ja kaduilta löytyy tekemistä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759