Mitä koulutus on?

tyhjä pää

Minkä takia minä en koe oppineeni koulussa mitään?

Minulla on ammatillinen koulutus, mutta se on aivan sama, sillä minulle ei jäänyt mitään oppia päähän kyseisestä koulusta. Miksi minä en opi enkä ymmärrä enkä arvosta kouluja? Olin kiinnostunut tuosta alasta ennen kuin menin kouluun, mutta kiinnostukseni alaa kohtaan kuoli ns. koulutuksen aikana. Kun tein kyseisen alan työtä huvikseni vapaa-aikana, se oli mielekästä.

Osaan lukea ja kirjoittaa ja nämä asiat olen kai koulussa oppinut, mutta siihen se oppiminen sitten onkin tyrehtynyt.

Istuin tunnilla käskyjen mukaan, mutta mitään en muista, mitä tunneilla muka-opetettiin. Ok, muutama sana englantia on jäänyt päähän ja matematiikantaidot lienevät jotain kolmosluokkalaisen tasoa nykypäivänä.
Miten olen edes läpäissyt peruskoulun...??

Olenko joku neurologinen poikkeusaikuinen, joka ei vain tajua mistään mitään? Mensan testeissä olen käynyt ja tulos on sieltä yläpäästä. Silti en tajua mistään mitään.
Lapsia en ole osannut auttaa kouluasioissa mitenkään. Onneksi heillä on ollut älyä kouluttaa itse itsensä ja he ovat sisäistäneet saamansa opetuksen.

Ihmettelen, kun jotkut kehuvat opiskelleensa jotain alaa ja olevansa alan asiantuntijoita. Oma suhteeni kaikkeen koulutukseen on negatiivinen. Paikallaan koulussa istuminen oli vain ja ainoastaan _kidutusta_

9

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakko L

      TOSI ON !

    • lehtori49

      Suomessa ei ketään voi opettaja pakottaa oppimaan. Opettaja voi motivoida ko aineen oppimiseen, ei muuta.

      Olet epäilemättä kertomasi perusteella poikkeava yksilö. Jos se sinua vaivaa mene lääkäriin

      • ap.

        Käyvätkö kaikki erityisopetukseen ohjattavat lapset nykypäivänä lääkärissä ennen luokkasiirtoa?
        En haluaisi mennä lääkäriin, vaikka minulla on esim. yliherkkyyttä valolle. Mitä lääkäri voi sille asialle tehdä? Eikö ole parempi, että minä sammuttelen valoja kuin että alkaisin turruttamaan aistejani lääkkeiden avulla?


      • ap.

        Se, mitä minä yritän sanoa, on, että konkretian tulisi kulkea teorian kanssa rinta rinnan, jotta minä pystyisin omaksumaan ylipäätään mitään tietoa.

        Ajatellaan vaikkapa matematiikkaa. 5 potenssiin 2. Tämänkaltainen opiskelu on minulle utopiaa. Mikä heIvetin 5 potenssiin 2? Ok, vastaus on 25, mutta mitä sitten? Missään en elämässäni ole tuota tietoa tarvinnut enkä tiedä tänä päivänäkään, kuka tuota potenssilaskua tarvitsee ja käyttää!

        Eräs inhokkini oli biologia, vaikka siinä oli jotain typerää käytännön käyntiä rannalla. Siitä sitten ongittiin jotain haaviin ja ihmeteltiin, että mitä nyt. Niin, että mitä nyt?


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Se, mitä minä yritän sanoa, on, että konkretian tulisi kulkea teorian kanssa rinta rinnan, jotta minä pystyisin omaksumaan ylipäätään mitään tietoa.

        Ajatellaan vaikkapa matematiikkaa. 5 potenssiin 2. Tämänkaltainen opiskelu on minulle utopiaa. Mikä heIvetin 5 potenssiin 2? Ok, vastaus on 25, mutta mitä sitten? Missään en elämässäni ole tuota tietoa tarvinnut enkä tiedä tänä päivänäkään, kuka tuota potenssilaskua tarvitsee ja käyttää!

        Eräs inhokkini oli biologia, vaikka siinä oli jotain typerää käytännön käyntiä rannalla. Siitä sitten ongittiin jotain haaviin ja ihmeteltiin, että mitä nyt. Niin, että mitä nyt?

        Koulutus on aina ollut teoriaa, joka pitäisi soveltaa käytäntöön, mutta minulle sen pitäisi olla käytäntöä, jota voisi soveltaa teoriaan.


    • http://keskustelu.su

      "Eräs tunnettu kansainvälinen romaanikirjailija sanoi inhoavansa opettajia, koska he yleensä ovat keskinkertaisia ja nitistävät ihmisyyden ja luovuuden ja tekevät maailmasta tylsemmän. Mielestäni hän on oikeassa."

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9502879

    • 4+1

      Eikö Juicekin laulanut, että ne jotka ei osaa, ne ryhtyy opettamaan..

      Koulussa ei mitään opi jostain ammatista, se on ihan selvä. Jotain perusjuttuja ehkä mutta kyllä se työ opitaan työtä tekemällä käytännössä.

      Meilläkin on koulussa minun alani opettajia ja kun heitä kuuntelen niin ajattelen että mihin ne ovat jämähtäneet, arkityö ei tosiaankaan kulje noin. Opettajille tekisi hyvää pakollinen jakso opettamansa alan töissä aina silloin tällöin.

    • ap.

      Olin 40 , kun minulle ensimmäisen kerran joku ihminen sanoi, että 'ajattele itse'. Olin aivan hämmästynyt, että miksei kukaan koskaan aiemmin ole tuota minulle sanonut. Siitä päivästä lähtien aloin ajattelemaan itse.

      Työpaikoissa kyllä sanottiin, että 'kato silmillä äläkä silmänrei'illä' ja 'pistä vähän vauhtia siihen hommaan', mutta kukaan ei sanonut koskaan koulussa eikä työpaikoissa, että 'ajattele itse!'

    • seonAAPEESEE!!!

      Kyyninen näkökulma: kasvatustiede on psykologian osa-alue, jossa tarkastellaan oppilaiden käytöksessä merkkejä, joiden voitaisiin vähimmässäkin määrin tulkita indikaatioksi oppimisesta / ymmärtämisestä / ajattelemisesta. Opettaminen on toimintaa, joka opettajan näkökulmasta on opettajan egoa pönkittävää itsesumutusta. Opettajan opettamistoiminnalla ja oppilaan omalla oppimisella ei välttämättä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se joka haluaa oppia, oppii, mutta se joka ei halua, ei opi. Opettaminen oppimaan auttamisena taasen on lumejargonia, jolla peitellään äsken mainitua vastenmielistä totuutta. Koska opettaminen ja kasvattaminen on vain psykologiaa, niin psykologian tieteellisyys voidaan kyseenalaistaa, koska psykologia on pelkkää mutua, joka voidaan perustella epämääräisellä psyyken käsitteellä. Lahjakkaiden älykkäiden oppilaiden kanssa opettajan ei tarvitse suorittaa opettamistoimenpiteitä, mutta yleensä opettaja on myös näitä lapsineroja paljon tyhmempi, eikä siis voisikaan opettaa lahjakkaita oppilaita. Lahjakkaat oppilaat keskenään käyvät keskusteluja ja sitä kautta oppivat enemmän ja nopeammin sekä generoivat yhä monimutkaisempia oivalluksia. Se on samanlaista kuin esim. antiikin filosofien keskustelut viinin ja seurustelun merkeissä. Opettamisessa ei sitä vastoin ole mitään filosofista. Historiallisesti ottaen opettaminen on ollut enemmän tai vähemmän väkivaltaista, jopa sananmukaisestikin halolla päähän hakkaamista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      121
      7475
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      658
      4857
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3184
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1327
    5. 50
      1325
    6. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      93
      1204
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      144
      1132
    8. Ajattelen sinua kiitollisuudella

      Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      55
      983
    9. Sinulle tiedoksi

      Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      27
      873
    10. Mitä olisitte sanonut hänelle?

      Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      864
    Aihe