Minkä takia minä en koe oppineeni koulussa mitään?
Minulla on ammatillinen koulutus, mutta se on aivan sama, sillä minulle ei jäänyt mitään oppia päähän kyseisestä koulusta. Miksi minä en opi enkä ymmärrä enkä arvosta kouluja? Olin kiinnostunut tuosta alasta ennen kuin menin kouluun, mutta kiinnostukseni alaa kohtaan kuoli ns. koulutuksen aikana. Kun tein kyseisen alan työtä huvikseni vapaa-aikana, se oli mielekästä.
Osaan lukea ja kirjoittaa ja nämä asiat olen kai koulussa oppinut, mutta siihen se oppiminen sitten onkin tyrehtynyt.
Istuin tunnilla käskyjen mukaan, mutta mitään en muista, mitä tunneilla muka-opetettiin. Ok, muutama sana englantia on jäänyt päähän ja matematiikantaidot lienevät jotain kolmosluokkalaisen tasoa nykypäivänä.
Miten olen edes läpäissyt peruskoulun...??
Olenko joku neurologinen poikkeusaikuinen, joka ei vain tajua mistään mitään? Mensan testeissä olen käynyt ja tulos on sieltä yläpäästä. Silti en tajua mistään mitään.
Lapsia en ole osannut auttaa kouluasioissa mitenkään. Onneksi heillä on ollut älyä kouluttaa itse itsensä ja he ovat sisäistäneet saamansa opetuksen.
Ihmettelen, kun jotkut kehuvat opiskelleensa jotain alaa ja olevansa alan asiantuntijoita. Oma suhteeni kaikkeen koulutukseen on negatiivinen. Paikallaan koulussa istuminen oli vain ja ainoastaan _kidutusta_
Mitä koulutus on?
9
137
Vastaukset
- Jaakko L
TOSI ON !
- lehtori49
Suomessa ei ketään voi opettaja pakottaa oppimaan. Opettaja voi motivoida ko aineen oppimiseen, ei muuta.
Olet epäilemättä kertomasi perusteella poikkeava yksilö. Jos se sinua vaivaa mene lääkäriin- ap.
Käyvätkö kaikki erityisopetukseen ohjattavat lapset nykypäivänä lääkärissä ennen luokkasiirtoa?
En haluaisi mennä lääkäriin, vaikka minulla on esim. yliherkkyyttä valolle. Mitä lääkäri voi sille asialle tehdä? Eikö ole parempi, että minä sammuttelen valoja kuin että alkaisin turruttamaan aistejani lääkkeiden avulla? - ap.
Se, mitä minä yritän sanoa, on, että konkretian tulisi kulkea teorian kanssa rinta rinnan, jotta minä pystyisin omaksumaan ylipäätään mitään tietoa.
Ajatellaan vaikkapa matematiikkaa. 5 potenssiin 2. Tämänkaltainen opiskelu on minulle utopiaa. Mikä heIvetin 5 potenssiin 2? Ok, vastaus on 25, mutta mitä sitten? Missään en elämässäni ole tuota tietoa tarvinnut enkä tiedä tänä päivänäkään, kuka tuota potenssilaskua tarvitsee ja käyttää!
Eräs inhokkini oli biologia, vaikka siinä oli jotain typerää käytännön käyntiä rannalla. Siitä sitten ongittiin jotain haaviin ja ihmeteltiin, että mitä nyt. Niin, että mitä nyt? - ap.
ap. kirjoitti:
Se, mitä minä yritän sanoa, on, että konkretian tulisi kulkea teorian kanssa rinta rinnan, jotta minä pystyisin omaksumaan ylipäätään mitään tietoa.
Ajatellaan vaikkapa matematiikkaa. 5 potenssiin 2. Tämänkaltainen opiskelu on minulle utopiaa. Mikä heIvetin 5 potenssiin 2? Ok, vastaus on 25, mutta mitä sitten? Missään en elämässäni ole tuota tietoa tarvinnut enkä tiedä tänä päivänäkään, kuka tuota potenssilaskua tarvitsee ja käyttää!
Eräs inhokkini oli biologia, vaikka siinä oli jotain typerää käytännön käyntiä rannalla. Siitä sitten ongittiin jotain haaviin ja ihmeteltiin, että mitä nyt. Niin, että mitä nyt?Koulutus on aina ollut teoriaa, joka pitäisi soveltaa käytäntöön, mutta minulle sen pitäisi olla käytäntöä, jota voisi soveltaa teoriaan.
- http://keskustelu.su
"Eräs tunnettu kansainvälinen romaanikirjailija sanoi inhoavansa opettajia, koska he yleensä ovat keskinkertaisia ja nitistävät ihmisyyden ja luovuuden ja tekevät maailmasta tylsemmän. Mielestäni hän on oikeassa."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9502879 - 4+1
Eikö Juicekin laulanut, että ne jotka ei osaa, ne ryhtyy opettamaan..
Koulussa ei mitään opi jostain ammatista, se on ihan selvä. Jotain perusjuttuja ehkä mutta kyllä se työ opitaan työtä tekemällä käytännössä.
Meilläkin on koulussa minun alani opettajia ja kun heitä kuuntelen niin ajattelen että mihin ne ovat jämähtäneet, arkityö ei tosiaankaan kulje noin. Opettajille tekisi hyvää pakollinen jakso opettamansa alan töissä aina silloin tällöin. - ap.
Olin 40 , kun minulle ensimmäisen kerran joku ihminen sanoi, että 'ajattele itse'. Olin aivan hämmästynyt, että miksei kukaan koskaan aiemmin ole tuota minulle sanonut. Siitä päivästä lähtien aloin ajattelemaan itse.
Työpaikoissa kyllä sanottiin, että 'kato silmillä äläkä silmänrei'illä' ja 'pistä vähän vauhtia siihen hommaan', mutta kukaan ei sanonut koskaan koulussa eikä työpaikoissa, että 'ajattele itse!' - seonAAPEESEE!!!
Kyyninen näkökulma: kasvatustiede on psykologian osa-alue, jossa tarkastellaan oppilaiden käytöksessä merkkejä, joiden voitaisiin vähimmässäkin määrin tulkita indikaatioksi oppimisesta / ymmärtämisestä / ajattelemisesta. Opettaminen on toimintaa, joka opettajan näkökulmasta on opettajan egoa pönkittävää itsesumutusta. Opettajan opettamistoiminnalla ja oppilaan omalla oppimisella ei välttämättä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se joka haluaa oppia, oppii, mutta se joka ei halua, ei opi. Opettaminen oppimaan auttamisena taasen on lumejargonia, jolla peitellään äsken mainitua vastenmielistä totuutta. Koska opettaminen ja kasvattaminen on vain psykologiaa, niin psykologian tieteellisyys voidaan kyseenalaistaa, koska psykologia on pelkkää mutua, joka voidaan perustella epämääräisellä psyyken käsitteellä. Lahjakkaiden älykkäiden oppilaiden kanssa opettajan ei tarvitse suorittaa opettamistoimenpiteitä, mutta yleensä opettaja on myös näitä lapsineroja paljon tyhmempi, eikä siis voisikaan opettaa lahjakkaita oppilaita. Lahjakkaat oppilaat keskenään käyvät keskusteluja ja sitä kautta oppivat enemmän ja nopeammin sekä generoivat yhä monimutkaisempia oivalluksia. Se on samanlaista kuin esim. antiikin filosofien keskustelut viinin ja seurustelun merkeissä. Opettamisessa ei sitä vastoin ole mitään filosofista. Historiallisesti ottaen opettaminen on ollut enemmän tai vähemmän väkivaltaista, jopa sananmukaisestikin halolla päähän hakkaamista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820