Glaukooman laserhoito

Punaluomi

Pyytäisin niitä, joilla on kokemusta yllämainitusta kertomaan kokemuksiaan. Meillä tuntuu siltä, että tippahoito tuo monia riskejä ja muitakin hankaluuksia.

31

14157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+1

      Laserhoito on vain tilapäinen apu jos glaucooma!

      • entä sitten?

        Voitko perustella? Laserhoito on uusittavissa ja tilapäisestihän me kaikki täällä olemme eli tilapäinen paineenlasku esim. viisi kertaa viiden vuoden välein voi olla ihan riittävä.


      • Punaluomi
        entä sitten? kirjoitti:

        Voitko perustella? Laserhoito on uusittavissa ja tilapäisestihän me kaikki täällä olemme eli tilapäinen paineenlasku esim. viisi kertaa viiden vuoden välein voi olla ihan riittävä.

        Tätähän minä ajan takaa. Esim Cosopt-tiputuslääke varoittaa kilpirauhas-, sokeri-, ja verenpainelääkkeiden sopimattomuudesta lääkinnässä. Jos lisäksi on alkua muistisairaudesta niin muistin menetyskin on tarjolla sivuvaikutuksissa. Monella iäkkäällä on nuo yllämainitut sairaudet joten tilapäisempikin laserapu tuntuu harkitsemisen arvoiselta. Jos silmä rasittuu tipoista niin punoittavalle pinnalle tiputus tuo omat ongelmansa.


    • 3+1

      Jos silmiä punottaa niin käytä esim oftageltippoja päivittäin,auttaa. Eikä tule kalliiksikaan kun reseptillä ne saat silmälääkäriltäsi.

      Laserhoito on kyllä uusittavissa JOS sarveiskalvot tarpeeksi paksut, mutta huonommaissa tapauksessa sen voi tehdä vain kerran, parhaimmassa ehkä kolme.
      Ja totta, tilapäisesti täällä kaikki ollaan, en minäkään tiedä ketään joka tänne on jäänyt.
      Mutta ei yksi laserhoito luultavasti mitään viittä vuotta "toimi", yhtä hyvin toimii vain puoli vuotta, ja mitä sen jälkeen?!?
      Puhu silmälääkärisi kanssa, esim trabekulektomia hyvä vaihtoehto.

      • oho, meni metsään.

        Nyt sä et tiedä yhtään mistä puhut. Glaukooman laserhoidoissa ei ohenneta sarveiskalvoa, jollaista käytetään taittovirhekirurgiassa. Glaukooman laserhoidoissa joko käsitellään kammiokulmaa tai värikalvoa.

        Puolet laserhoidoista toimii viisi vuotta, osalla siis vielä pidempään. Ja hoito siis uusittavissa periaatteessa loputtomasti jos vain teho riittää.

        Olkaa ihmiset varovaisia täällä netissä, toisilla on auttamishalua mutta ei -taitoa.


      • 3+1
        oho, meni metsään. kirjoitti:

        Nyt sä et tiedä yhtään mistä puhut. Glaukooman laserhoidoissa ei ohenneta sarveiskalvoa, jollaista käytetään taittovirhekirurgiassa. Glaukooman laserhoidoissa joko käsitellään kammiokulmaa tai värikalvoa.

        Puolet laserhoidoista toimii viisi vuotta, osalla siis vielä pidempään. Ja hoito siis uusittavissa periaatteessa loputtomasti jos vain teho riittää.

        Olkaa ihmiset varovaisia täällä netissä, toisilla on auttamishalua mutta ei -taitoa.

        Tiedän tasan takkaan mistä puhun, käyn poikani kanssa parin kuukauden välein suomen parhailla silmälääkäreillä, käynyt jo vuosia, hänellä glaucooma ja muita silmäongelmia. Ja jos laserhoitoa antaa, se ohentaa AINA sarveiskalvoa...

        Ja toi että puolet laserhoidoista toimii 5v on täyttä puppua, hatusta taisit vetää..

        Juu, SIITÄ ollaan nimimerkki: oho,meni metsään, kanssa samaa mieltä, varokaa ihmiset näitä joilla auttamishalua, mutta ei tietotaitoa, niinkuin nyt tällä "oho, meni metsään.

        Mutta tehkää hyvät ihmiset niin että varaatte ajan silmäpoliltanne ja käytte oikean silmälääkärin puheilla, SE on paras vaihtoehto!
        Hyvää talven jatkoa teille kaikille!


      • ihan sama...
        3+1 kirjoitti:

        Tiedän tasan takkaan mistä puhun, käyn poikani kanssa parin kuukauden välein suomen parhailla silmälääkäreillä, käynyt jo vuosia, hänellä glaucooma ja muita silmäongelmia. Ja jos laserhoitoa antaa, se ohentaa AINA sarveiskalvoa...

        Ja toi että puolet laserhoidoista toimii 5v on täyttä puppua, hatusta taisit vetää..

        Juu, SIITÄ ollaan nimimerkki: oho,meni metsään, kanssa samaa mieltä, varokaa ihmiset näitä joilla auttamishalua, mutta ei tietotaitoa, niinkuin nyt tällä "oho, meni metsään.

        Mutta tehkää hyvät ihmiset niin että varaatte ajan silmäpoliltanne ja käytte oikean silmälääkärin puheilla, SE on paras vaihtoehto!
        Hyvää talven jatkoa teille kaikille!

        Kysypä ensi kerralla siltä silmälääkäriltä millä mekanismilla mainittu laserhoito ohentaisi sarveiskalvoa. Olet ymmärtänyt jotain väärin. Kysy myös mikä on tuo "sarveiskalvoa ohentava" glaukooman laserhoito.

        Palataan sitten asiaan. Nyt on peruasiat nimittäin sekaisin.


      • Punaluomi
        ihan sama... kirjoitti:

        Kysypä ensi kerralla siltä silmälääkäriltä millä mekanismilla mainittu laserhoito ohentaisi sarveiskalvoa. Olet ymmärtänyt jotain väärin. Kysy myös mikä on tuo "sarveiskalvoa ohentava" glaukooman laserhoito.

        Palataan sitten asiaan. Nyt on peruasiat nimittäin sekaisin.

        Olen alkuperäinen kysyjä ja kiitollinen siitä, että vastasitte kysymykseeni. Kävin itse tänään silmälääkärillä. Sain kuulla, että laserhoidossa on kriittistä se mihin kohtaan laser suunnataan, ja toiseksi kuulin sen, että hoito olisi toistettavissa vain kerran. Ei siis ihan ehdoton vaihtoehto lääkehoidolle.


      • oldnews.
        Punaluomi kirjoitti:

        Olen alkuperäinen kysyjä ja kiitollinen siitä, että vastasitte kysymykseeni. Kävin itse tänään silmälääkärillä. Sain kuulla, että laserhoidossa on kriittistä se mihin kohtaan laser suunnataan, ja toiseksi kuulin sen, että hoito olisi toistettavissa vain kerran. Ei siis ihan ehdoton vaihtoehto lääkehoidolle.

        Olet kuullut vanhoja. Olet kuullut argonlasertrabekuloplastiasta. Kysypä selektiivisestä lasertrabekuloplastiasta. Teho sama, toistettavissa ns. loputtomasti.


      • aikuistukaa
        oldnews. kirjoitti:

        Olet kuullut vanhoja. Olet kuullut argonlasertrabekuloplastiasta. Kysypä selektiivisestä lasertrabekuloplastiasta. Teho sama, toistettavissa ns. loputtomasti.

        Miksi tuo "punaluomi" saa ylöspeukutusta, vaikka tieto on aivan vanha ja väärä? Onko sillä täällä joku yhtä pihalla oleva kaveri? Ja miksi mulle miinusta kun kerron miten asiat todellisuudessa ovat?! Mikä tätä palstaa vaivaa?


      • Punaluomi
        aikuistukaa kirjoitti:

        Miksi tuo "punaluomi" saa ylöspeukutusta, vaikka tieto on aivan vanha ja väärä? Onko sillä täällä joku yhtä pihalla oleva kaveri? Ja miksi mulle miinusta kun kerron miten asiat todellisuudessa ovat?! Mikä tätä palstaa vaivaa?

        En minä ansaitse kummankaan suuntaista peukutusta enkä myöskään tunne ketään palstalaista. Esitin silmälääkäriltä kuulemaani (kai sitten epäajankohtaista) tietoa. Olen ymmälläni näistä asioista ja olin hakemassa vertaiskokemuksia.


      • ihme juttu
        Punaluomi kirjoitti:

        En minä ansaitse kummankaan suuntaista peukutusta enkä myöskään tunne ketään palstalaista. Esitin silmälääkäriltä kuulemaani (kai sitten epäajankohtaista) tietoa. Olen ymmälläni näistä asioista ja olin hakemassa vertaiskokemuksia.

        HÖH, vertaistukea minäkin kaipaan, mutta ei sitä täältä inakaan tunnu saavan :(


      • thxverymuchvaan
        ihme juttu kirjoitti:

        HÖH, vertaistukea minäkin kaipaan, mutta ei sitä täältä inakaan tunnu saavan :(

        Luulisi olevan edes kiva että joltakin saa oikeaa tietoa.


      • kovasti kiitos
        thxverymuchvaan kirjoitti:

        Luulisi olevan edes kiva että joltakin saa oikeaa tietoa.

        Kiitos vain, voisitkos linkittää, missä on oikeata vertaistukea ko. asiasta ? kiitos


    • gfhgfhgfhhhhhh

      fggfgh

    • laserhoito kerran

      Minulle on oikeaan silmään tehty kerran tuo selektiivinen lasertrabekuloplastia. Espoon silmäsairaalassa, jonka ainakin minä tällä hetkellä luen asiantuntevaksi paikaksi.
      Siellä silmäkirurgi sanoi että vaikka sitä voidaan uusia loputtomasti, teho heikkenee mitä useamman kerran sen tekee.
      Ja minulla (ikää 42) se ei tepsinyt, saman verran joudun tippoja tiputtelemaan kuin ennenkin =(

      • Punaluomi

        Vielä yksi lisäys. Kuulin, että harmaakaihileikkauksella on myös silmänpainetta alentava vaikutus. Sattuisiko tästä olemaan kokemuksia? Voisiko tämä olla riittävä toimenpide jos tiputusten sivuvaikutukset uhkaavat?


      • totta toinen puoli
        Punaluomi kirjoitti:

        Vielä yksi lisäys. Kuulin, että harmaakaihileikkauksella on myös silmänpainetta alentava vaikutus. Sattuisiko tästä olemaan kokemuksia? Voisiko tämä olla riittävä toimenpide jos tiputusten sivuvaikutukset uhkaavat?

        Keskimäärin paine laskee muutaman pykälän muutamaksi vuodeksi, mutta pitkäaikaistuloksista ei vielä tietoa. Nuorelle ei varmaan hyvä idea, varttuneemmalle lievällä kaihella voinee harkita aikaistettua kaihileikkausta. Pienehköllä osalla paine voi myös nousta ja siihen paras henkisesti varautua. Pientä arpapeliähän se on.

        Kaihileikkaus on yksi vaihtoehto, jos keinto alkavat muuten loppua.


    • Pigmenttiglaukooma

      Mulla tehtiin 5pv sitten lasertrabekuloplastia jonka toivotaan auttavan siihen asti, että pääsen/joudun kirurgiseen leikkaukseen. Ikää 34v ja paineet Combiganista lääkityksestä huolimatta 29 ja 35. Nyt laseroinnin jälkeen lisättiin illaksi Taflotan tippa kun en halunnut tabletteja niiden vaikeiden sivuvaikutusten takia. Vaikea sanoa onko laseroinnista ollut apua sillä vaikutus tulee 1-2kk kuluessa. Aluksi silmät aika valonarat ja kipeät. Lääkärin mukaan n. puolella potilaista kipuherkät silmät jotka aistivat mm. paineen nousun kipuna ja minulla tietysti juuri sellaiset silmät. Toisaalta hyvä kun tietää itsekkin milloin paineet alkavat nousta.
      Vaikeaahan tämä on kun ei oikein tiedä mitä toimenpiteitä edessä. Hoitoni aloitettiin suoraan ostopalvelupaikassa, ei kuulemma tarvetta silmäsairaalaan tulla. Nyt vasta kun paineet vaan nousevat niin sitten heti sairalaan ja lääkäri hätäpäissään miettii mitä toimenpiteita sitä tekisi että paineet saataisiin alas. Mielestäni laserointi olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten ettei tilanne omalta kohdaltani olisi päässyt näin pahaksi. Glaukoomaa olen sairastanut nyt 3,5 vuotta. Tautini muoto on korkeapainenen pigmenttiglaukooma.

      • silmäpaine

        Eilen sain ajan mennä kuukauden päästä SLT-käsittelyyn. Pelottaa.
        Nyt vaihdettiin lääkkeet lisäaineettomiin. Luomet turvoksissa, valkuaiset punaset, kirvelee, kutittaa yms..... pelottaa.


      • ei huolta
        silmäpaine kirjoitti:

        Eilen sain ajan mennä kuukauden päästä SLT-käsittelyyn. Pelottaa.
        Nyt vaihdettiin lääkkeet lisäaineettomiin. Luomet turvoksissa, valkuaiset punaset, kirvelee, kutittaa yms..... pelottaa.

        Helppo hoito, ei kannata turhaan pelätä. Ei tunnu juuri missään.


      • silmäpaine
        ei huolta kirjoitti:

        Helppo hoito, ei kannata turhaan pelätä. Ei tunnu juuri missään.

        DO DII, nyt se sitten on ensi viikolla (ke).....nyt vain mietin, että pystynkö toimenpiteen jälkeen ajamaan autoni itse kotiin ?...Matkaa on 40 km, ei julkisia kulkuneuvoja :(.


      • snl2
        silmäpaine kirjoitti:

        DO DII, nyt se sitten on ensi viikolla (ke).....nyt vain mietin, että pystynkö toimenpiteen jälkeen ajamaan autoni itse kotiin ?...Matkaa on 40 km, ei julkisia kulkuneuvoja :(.

        Parempi olisi jättää auto kotiin. Kokenut kaiken tietää.


    • Mie seo vaa

      Heips! minulle tehtiin SLT-käsittely tänään aamulla klo 10.40. Autolla menin ja autolla tulin. Menihän siinä ruokatunti ja takaisin työhön.150€ /silmä kelan korvauksen jälkeen. Ensimmäinen toimenpide,ei tippoja aikaisemmin. Mittasi paineen heti toimenpiteen jälkeen ja kas kummaa 6 numeroa vähemmän heti. Huomenna mitataan tosi-arvot ja katsotaan lähtölukemat. Minulla on iso sukurasite ja kävin 2 vuotta sitten ensimmäisem kerran tarkassa hermopäiden kuvauskoneessa, nyt uudestaan ja muutoksia oli tapahtunut. Siitä sit tämä Laser. Näkökykyni on ollut aina priimaa ja sitä se on nytkin vielä. Hienot on nykyajan laitteet ja nyt voin olla hyvilläni,ettei sokeus iske pikkuhiljaa vuosien/ kymmenen vuoden päästä kuten kävi äitini sisarille ja isälleen.
      T. 55 v mies

    • ?-merkkejä...

      Paine laskee kun silmää tulee hoitolinssillä paineltua, ei laserin ansiosta ja pikemminkin paine nousee ensimmäisenä päivänä.

      Huomisilla arvoilla ei ole väliä. Teho arvioidaan 2-4 kk kuluttua. Onko lääkäri tehnyt näitä aiemmin? Miksi mittasi heti ja miksi huomenna..?

      Hyvä, että sait hoitoa. Glaukooma voi olla paha tauti.

    • mie seo vaa

      On sama lääkäri tehnyt paljon samaa juttua ja mullekin lupasi 98 % varmuudella 30% painetta pois,mutta lähtikin 50. seuraavana päivänä mitattuna lukemat 9 ja 11. Tiedän kyllä,että 2-4 kk kuluttua ne ovat suuremmat,mutta jos 15 on luku,niin sekin aivan mainio.
      Niin se mittaus samalla asemalla maksaa 5 e, aionkin käydä siinä tulevaisuudessa. Siinä toimenpiteessähän laser tekee pieniä reikiä"jonnekin" ja silmässä oleva nesteenkierto paranee ja paine alenee.Näin minulle kerrottiin. Fysiikan lakien mukainen juttu.

      • eifysiikkaa

        SLT ei tee reikiä.


      • Heze69
        eifysiikkaa kirjoitti:

        SLT ei tee reikiä.

        Jos glaukoomaa ei saada hallintaan silmänpainetta alentavilla lääkkeillä, lääkäri voi suositella lasertrabekuloplastiaa. Tässä toimenpiteessä kirurgi polttaa gonioskoopin prisman avustamana suurienergialaserilla pieniä reikiä trabekkeliverkkoon. Toimenpide parantaa kammionesteen virtausta pois silmästä. Voidakseen kohdistaa laserin oikeaan kudokseen, silmäkirurgi saa rakovalo-biomikroskoopin ja gonioskoopin avulla yksityiskohtaisen kuvan kammiokulmasta, jossa värikalvo, sarveiskalvo ja kovakalvo yhtyvät."
        -> eli kyllähän siinä pikureikiä ammutaan laserilla silmään, tosin aika lailla kivuton ja huomaamaton toimenpide (napse vain kuului pään sisältä!) -itselle moinen operaatio tehty jo yli vuosikymmen sitten, jolloin ammuttiin satakunta laukasta / silmä ja paineet ovat sen jälkeen hyvin pysyneet aisoissa silmätipoilla. Alenivat tosiaan alun 35 -> 19 seutuville, jossa ovat nyt olleetkin


    • Ryti

      oon huomannu saman. voisiko joku kertoa kokemuksistaan, jos on kokeillut lääkekannabis- hoitoa?

    • Tämäontotta

      Alkoholin nauttiminen pudottaa tilapäisesti silmänpainetta. Jotain hyvää taas siitäkin.

    • Kustaagöran

      Tuon alkon vaikutuksen olen minäkin huomannut , siis käytännössä, ei paineita mitaten todistettuna.
      Mulla välillä melko korkeat paineet, todennäköisesti alentavat visusta ja muutaman viinin otettuani näkö on selvästi parantunut telkkaria katsoessani.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe