Veikö ilves kissani?

Neuvoja kiitos!

Sisäkissani pääsi viikonloppuna ulos. Paikka on tuttu. Kissa on syntynyt siellä ja ollut siellä aina silloin tällöin hoidossa.Näin talvella se ei kauaa ulkona viihdy vaan tulee kissaluukusta sisällä viimeistään illalla. Eilen se ei tullutkaan sisään. Ei yöksi eikä aamupäivälläkään löydyynyt. Alueella on tehty usein ilveshavaintoja. Tämänkin talon pihan poikki on ilves joskus kulkenut jäljistä päätellen. Ajattelimme, että kissa voi valoisan aikaan olla ulkona, mutta heti kun hämärtää sitä ei ole päästetty ulos. emme kuitenkaan ole havainneet ilveksen jälkiä katoamisen jälkeen pihassa. Mikäli ilves nappaa kissan kotipihasta pitäisikö siitä jäädä jotain jälkiä esim.karvatuppoja , verta ? Vai osaako se siisti viedä sen kauemmaksi ja tappaa vasta siellä? Voihan olla, että jäljet ei näy jos on kulkenut aurattuja alueita pitkin. Mitä mieltä olette?

14

2655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilveksen evästä

      Kyllä ilves vie kissoja. Jotkut yksilöt oikein erikoistuvat kissoihin. Muutama vuosi sitten oli Fiskarsin suunnalla eräs ilves joka pisteli 50 kissaa suihinsa.
      Yleensä ilves tulee pihapiiriin kissoja jahtaamaan, kun ruoka alkaa metsässä käymään vähiin ja niinhän on jo monilla aluilla käynyt.
      Ei jää kissasta mitään kun ilves sen nappaa, puraisu niskaan ja se vie sen suussaan rauhallisempaan paikkaan, jossa pistää poskeensa. Tassut voivat jäädä jäljelle ja usein myös pää.

    • Neuvoja kiitos!

      onko yleistä, että se tulee pihaan päiväsaikaan?
      Mitä mieltä olet pitäisikö jalanjäljet näkyä lumessa?
      Lähtisin etsiskelemään pidemmälle, jos näkyisi minne jäljet ovat menneet.
      Toivon todella, ettei ole napannut kissaani.

    • no toivotaan.

      Ei ole kovin yleistä, että päivällä pihaan tulisi. Toki silloin jos on jo nälkiintynyt, silloin ei enää varovaisuus ohjaa ja voi tulla pihaankin.
      Jäljet näkyy lumessa kyllä, silloin kun muiltakin eläimiltä jäljet jää näkyviin.

      • Ilves-Petteri

        Mä oon löytänyt Ilveksen jäljiltä kolme tapettua Kissaa ja pari Kettua, mitään noista se ei ollut syönyt, vaan tappanut vain. Katsoisinkin tapausten olevan useinmiten reviirin puolustamista, jonka takia uhkaajat poistetaan alueelta. Ilveksethän ovat lähes kaupunkilaistuneet lisääntyessään, eikä taajama-alueelta tavatut Ilveksen jäljet ole enää mikään harvinaisuus.


      • Juoksulla kissasi
        Ilves-Petteri kirjoitti:

        Mä oon löytänyt Ilveksen jäljiltä kolme tapettua Kissaa ja pari Kettua, mitään noista se ei ollut syönyt, vaan tappanut vain. Katsoisinkin tapausten olevan useinmiten reviirin puolustamista, jonka takia uhkaajat poistetaan alueelta. Ilveksethän ovat lähes kaupunkilaistuneet lisääntyessään, eikä taajama-alueelta tavatut Ilveksen jäljet ole enää mikään harvinaisuus.

        Tulee parin viikon päästä ja muutaman viikkoa siitä pentuja.


      • Tappopaikalla
        Ilves-Petteri kirjoitti:

        Mä oon löytänyt Ilveksen jäljiltä kolme tapettua Kissaa ja pari Kettua, mitään noista se ei ollut syönyt, vaan tappanut vain. Katsoisinkin tapausten olevan useinmiten reviirin puolustamista, jonka takia uhkaajat poistetaan alueelta. Ilveksethän ovat lähes kaupunkilaistuneet lisääntyessään, eikä taajama-alueelta tavatut Ilveksen jäljet ole enää mikään harvinaisuus.

        Onko ne tapettu paikan päällä vaiko viety jonnekin kauemmas ne syömättömät raadot?


      • Ilves-Petteri
        Tappopaikalla kirjoitti:

        Onko ne tapettu paikan päällä vaiko viety jonnekin kauemmas ne syömättömät raadot?

        Pääsääntöisesti net on tapettu paikanpäällä lyhyen ajojahdin jälkeen, eikä ainakaan kovin kaus ole raahattu. Osa tapauksista on tapahtunut sulmaan aikana, joten niistä on mahdoton sanoa onko niitä raahattu kauempaa, mutta en usko niin käyneen.


    • Neuvoja kiitos!

      Kyllä kissojen konstit tunnen. On omiakin kissoja ja joskus kesällä saattavat ollakarkuteillä viikkoja. Olen kyllä loukuttamalla saanut karkaavan leikatun kollipojan kotiin jo kahdelta aiemmalta reissulta. Mutta tämä tyttäreni leikattu pullea kerrostalossa asusteleva maalaistalosta kotoisin oleva kollipoika onkin eri juttu. ei ole lähtenyt aiemmin minnekkään pihasta. Lisäksi on talvi ja lunta. Pihasta ei ollut poispäin mitää jälkiä tai ainakaa en huomannut. Elikäs poikasia on turha varttua. Mietin sitäkin, että voisiko joku iso petolintu viedä sen? Kissa kyllä painoi ainakin 6 Kg. Kotipihassa ei lumentulonkaan jälkeen ole mitään jälkiä. Ei luultavasti majaile ainakaan kotipihassa. Voiko ilveksen jäljet olla niin pienet, että olen sekoittanut ne ? Katselin jälkiä ja ajattelin, että kaikki pihasta löytyvät ovat niin pieniä, että ne ovat kissan. Voiko pienikokoinen ilves liikkua yksin ja saada kissan saaliiksi? Metsästäjistä olen varmaan pöljä kun tälläista kyselen, mutta hyvä tietää vastaisuudenkin varalle.

      • Ilves-Petteri

        Ainoat täällä tavattavat petolinnut, jotka voisivat tuon kokoisen Kissan tappaa on Kotka ja Huuhkaja. Tuskin kuitenkaan noi on ollut asialla ja jäljet noistakin hyökkäksistä jäis. Kotka taitaa olla ainoa joka lennosta nappais moisen katin suoraan ilmaan, eikä jälkien päähän muistoksi jäis kuin siipien naarmaisut hankeen.


    • mettämiesmies

      Jos ilvestapaus, niin kaikki kannattaa ehdottomasti ilmoittaa petoyhdistys miehelle tai riistanhoitopiiriin.

      Näillä ilveksen tehdyillä tuhoilla/ pahan teoilla ne kaatoluvat saadaan.

      • Monikissahävinnyt

        Onko autoja käyny pihassa? Kelläpä ei olisi. Jotku kissat nousee moottoritilaan lämmittelemään ja eivät uskalla hypätä pois kun omistajat lähtee liikkeelle autolla.


      • siis uskomatonta

        Tuhoilla! Mitä ihmettä sä sönkkäät? Onko kissan tai koiran tappaminen tuho ja pahateko? Haloo!! Ne on vaan kissoja ja koiria!


      • Anonyymi
        siis uskomatonta kirjoitti:

        Tuhoilla! Mitä ihmettä sä sönkkäät? Onko kissan tai koiran tappaminen tuho ja pahateko? Haloo!! Ne on vaan kissoja ja koiria!

        Vitun taliaivo. Jos kissa tai koira tapetaan kotipihaan niin on se vahingonteko viimeisenpäälle. Ja syyllisen saa ampua vaikka ois ihminen.


    • uskomatonta mutta

      Niimpä, eihän se ilveskään ole kun vaan vähän isompi kissa, vai mitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 19
      1031
    Aihe