Paimentaminen?

shepherd_

Hei. Mieleeni juolahti ajatus, että kuinka vahva rottweilerin paimennusvietti on? Onko siitä koitunut kenellekkään ongelmia koiran aikuistuttua? Olen ainakin kuullut näykkivistä rottweilereistä, mutta se taitaa johtua huomionhausta.

Itselläni on pian puolivuotias rottweiler narttu ja välillä harjoittelemme luoksetuloa, minä karkuun juosten ja koira minut kiinni ottaen. Joskus koira murisee, kuin paimentaisi minua. Murina on sellaista iloista ja innostunutta, niin kuin rottweilerillä leikkiessä on. Ja joskus tuo on lenkillä tietyille kengillekin murissut ihan kuin paimentaen.

Ajattelin että pitääkö hieman vähentää tätä keinoa, ettei tuo paimennus pääse turhaan vahvistumaan ja aiheuta myöhemmin ongelmia, esimerkiksi juoksevien ja kirkuvien lasten kanssa.

4

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älyhoiiiii

      Ei ne mitään paimenna, samaa tekee noutajat ja spanielitkin, äly hoi

    • rusettirinta

      Se on saalisvietti varmaan mitä tarkoitat. Pitää lopettaa heti. Karkuun juoksun pentu kokee leikkinä, mutta murista ei omistajalle saa edes leikkiessä. Pennun pitää oppia, ettei omistajaa hallita. Luoksetuloa opetetaan niin, että seistään paikallaan ja kutsutaan. Aluksi vain muutaman metrin päästä ja jos tulee, niin iloinen kehu ja "hyvä" sana. Jos ei tule, niin kävellään poispäin hitaasti ja kutsutaan. Jos ei tule, niin puun taakse piiloon ja sieltä tarkkaillaan pentua. Pentu pian huomaa, että on yksin ja alkaa etsimään. Siiinä pitää olla tarkkana, ettei pentu pinkaisi peloissansa väärään suuntaan ja eksy. Jos pentu tulee piiloa kohti, niin ollaan hiljaan ja odotetaan, kunnes pentu löytää tai voi myös antaa pienen kutsuäänen. Täläinen omistajan piiloon meno laittaa pennun tarkkailemaan omistajaa ja muutaman kerran koettuaan pelästyksen oppii luokse tulon, kun kävelet hiljaa poispäin pennusta.

    • rakas3

      Älä opeta sitä niin et ite juokset karkuun.Mä tein niin rotikka nartulle, se oli virhe. Ja se myös juostessa alkoi puremaan kenkii.Oli aika vaikee saada se tapa loppumaan. Luoksetuloo just niin et ite seisot paikalla ja kutsut. Koiran tullessa luo kehut hirveesti.Ja opettele sitä paljon.Pari kertaa ei riitä.Mutta kuhan muistat että kenkii se ei saa repii.Mulle tuli siitä paha ongelma.Koirani nyt just kohta 5v ja on todella kiltti ja oppinut elämän perusasiat.

    • Nöpöset

      En ole ikinä opettanut koiralleni luoksetuloa. Nythän toi rotikkamuori on jo 9 vuotias, mutta aina se minun perässä kävellä jupittaa, kun ei halua eksyä johtajastaan.

      Kun Nöpsö oli pieni, kävelin paljon maastossa ja kun villi pentu harhautui omille teilleen, jatkoin kävelyä huomioimatta pennun touhuja. Joskus menin vähän piiloon, että oppi siinä koira, ettei ihan itekseen metsässä ole kivaa.

      En suosittele karkuunjuoksemisleikkejä opetusmielessä. Mieluummin niin, että sinä menet kaikkialle aina edellä ja koira tulee perässä. Kyllä täysipäinen rotikka sitten osaa lastenkin kanssa olla viilipyttynä:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe