Avaimen korjaus

====

Avaimestani putosi se osa josta se ripustetaan avaimenperään, kysyin suutarilta ei voida tehdä mitään kun avain on vanhanaikainen. Miten pärjään niin kauan että saan rahaa uuteen lukkoon.

13

4929

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avainasiakaskas

No mutta jos avain toimii, niin mikäs hätä sulla on. Jos pelkäät avaimen katoavan, säilytä/ kuljeta sitä jossain 'rasiassa'. Jos avain on pieni, mahtuu se esim. muoviseen suklaamunan sisukseen. Siihen saa liitettyä vaikka ripustusnauhan.

• sitroen.

Olen korjannut auton avaimia ainakin kolme kappaletta seuraavasti:
      Leikkaa 0,7 mm ruostumattomasta pellistä sopivan kokoinen pala jonka taivutat kaksinkerroin avaimen paksuisen levyn avulla U:n muotoiseksi niin, että avaimen pää sopii taitoksen sisälle. Viilaa sivut haluttuun muotoon ja purseet pois ainakin ulkopuolelta.
      Sitten tarvitaan kaksi parin-kolmen millin paksuista ruostumattoman teräslangan pätkää, esimerkiksi hitsauslangasta.
      Pane avaimen pää taitetun pellin sisään ja poraa koko nipun läpi rst-langan mentävä reikä. Lanka reikään tueksi ja toinen reikä.
      Poraamiesi reikien reunat lyöt hieman sisään pistepuikolla molemmin puolin avaimen ollessa välissä. Ensin teet kuitenkin avaimeen poraamiisi reikiin pienet viisteet isommalla poralla.
      Sitten katkaiset rst-langasta kaksi pätkää niitiksi poraamiisi reikiin (joista olet purseet poistanut ulkopuolelta). Niitit teet hivenen pitemmiksi kuin nipun paksuus ja viilaat niittien päät suoriksi.
      Niitit reikiin ja pikku vasaralla vähän taot. Pieni ja kevyt vasara levittää vain niitin pään, isolla pilaat koko projektin. Lopuksi pistepuikolla niittien päihin molemmin puolin kolot, että ne vielä vähän laajenisivat. Ja taas naputtelet kevyellä vasaralla niittauksen varmistamiseksi.
      Poraa reikä avainrenkaalle ja viimeistele sen reunoista purseet pois.
      Seuraavaksi sekoita Aralditia tai vastaavaa epoksia ja valuta sitä kaikkialle tekemäsi avaimenpään sisälle. Kierrä maalarinteippiä tarvittaviin kohtiin estääksesi epoksin valumisen ulos.
      Purista avaimen pää kahden ehkä 6 mm paksuisen kumilevyn ja metallisten välilevyjen välissä ruuvipenkkiin lujasti niin kauaksi aikaa, että epoksi on täysin kovettunut. Kaksinkertainen paksu muovikelmu avaimen ja kumin välissä estää kumien liimautumisen avaimeen. Kumi ja puristus viimeistelevät avaimenpään kauniin muotoiseksi.
      Epoksin kovetuttua ota avain pois ruuvipenkistä ja viimeistele viilalla.
      Tulee hyvä ja ikuinen! Tosin helpommalla pääset teettämällä lukkoliikkeessä uuden avaimen, mutta kukin tehköön tavallaan. Minä olen tehnyt näitä 3 kpl ja ainakin 15 vuotta nuo ovat kestäneet jokapäiväistä käyttöä.

• ====

Tietysti asut toisella puolella Suomea, kaikki tarvikkeet puuttuvat minulta.

• sitroen.

Kaikki tarvikkeet saat kaupasta, osan jopa romuista. Askarrellahan halusit, niin siitä vain toimeksi! Kun teet kerralla kunnollisen, niin sitä ei tarvitse korjata koskaan.
        Minullakin toimii v 1988 tekemäni matkaradion virtalähde kuin uutena. Muuntajan käämin itse, tasasuuntaajan autodiodeista, transistori ja muutama muu komponentti rikkoutuneesta auton jännitesäätimestä, virtajohdon kulmaliitin kaupan liittimestä ja epoksista, isommat konkat, zener, katkaisin ja sulake rasioineen kaupasta ja kaikki kasaan tinattuna kiinalaiseen teepurkkiin.
        Toisen samanlaisen tein lestaattisiskolleni (rauta)peltiseen puolen litran kolmosolutpurkkiin, mutta se joutui hukkaan kolarissa. Itselläänkin oli kuukauden taju poissa sairaalassa.

• Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

Kaikki tarvikkeet saat kaupasta, osan jopa romuista. Askarrellahan halusit, niin siitä vain toimeksi! Kun teet kerralla kunnollisen, niin sitä ei tarvitse korjata koskaan.
        Minullakin toimii v 1988 tekemäni matkaradion virtalähde kuin uutena. Muuntajan käämin itse, tasasuuntaajan autodiodeista, transistori ja muutama muu komponentti rikkoutuneesta auton jännitesäätimestä, virtajohdon kulmaliitin kaupan liittimestä ja epoksista, isommat konkat, zener, katkaisin ja sulake rasioineen kaupasta ja kaikki kasaan tinattuna kiinalaiseen teepurkkiin.
        Toisen samanlaisen tein lestaattisiskolleni (rauta)peltiseen puolen litran kolmosolutpurkkiin, mutta se joutui hukkaan kolarissa. Itselläänkin oli kuukauden taju poissa sairaalassa.

Vot.melko tarina.👍

• lestaatti?

Minä ainakin olisin tehnyt nuo virtalähteet sähköä johtamattomaan (muoviseen)koteloon.
      Tietysti jo lestaattisiskosi halusi tehdä lähempää tuttavuutta yläkerran ukon kanssa, niin miksi ei sitten peltipurkkikin ole ollut hyvä ratkaisu.

• sitroen.

Se pitää vain osata...

• outoavainjuttu

Siis jos minä nyt oikein ymmärsin avaimesi on katkennut siten, että se osa avainta, josta väännetään, on irronnut.
      Kuinka vanha avain sitten oikein on? Jos ei se nyt mikään antiikin aikainen ole, niin kai lukkoseppä voi tehdä sinulle uuden avaimen sen entisen perusteella.
      Jos avain taas on näitä vanhoja isoja avaimia, joita on mm. kellareissa ja ulkosaunoissa enimmäkseen, pyydä jotain ihmistä hitsaamaan siihen uusi "kädensija". Se nyt ei paljon kustanna, kun siihen kerran pari hitsillä räkäsee.

• ====

Se on niin vanha ettei saada varakappaletta, avaimesta irtosi musta pää ja metalli jäi jäljelle. Jos lähistöllä asuisi citroen-tyylinen henkilö olisi ok.
        Olen kyllästynyt joten odotan kunnes saan rahaa uuteen.
        Lukkosepät eivät suostuneet tähän asti.
        Askarteluni ovat enimmäkseen neuletöitä.
        Ihmettelen eikö mistään saisi valmiina avaimeen liitettävää jatkokappaletta.

• hitsattava kaiketi
    • hen3kka

Uudet kuoret löytyy täältä: www.autonavaimet.fi

• jhdsss

miksi et laittaisi päätä askartelumassasta. kovettuu itse. saa askartelukaupasta

• A vain

Yks konsti olis ihan lukkopihdit. Osta sellaset pienet, niin ei oo paha kantaa mukana. Niillä saa helposti kiinni avaimen päästä. Niille on usein muutakin käyttöä esim. autossa jos jostain säätimestä tms. irtoaa kahva/nuppi.

tuon tyyliset:
      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.onlyqualitytools.com/catalog/Irwin/WR.gif&imgrefurl=http://www.onlyqualitytools.com/catalog/Irwin/VISE-GRIP_Locking_Pliers.html&h=158&w=463&tbnid=jyTTMeuxCTO_lM:&zoom=1&docid=bk0ZFykf6fW2sM&ei=ZcaFVNTkMMizUe3AghA&tbm=isch&client=firefox-a&ved=0CFEQMyhJMEk4ZA&iact=rc&uact=3&dur=351&page=10&start=165&ndsp=17

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      129
      6238
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      571
      2241
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      38
      1495
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      112
      1308
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      88
      1165
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1035
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1028
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      64
      990
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      958
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      946
    Aihe