Avaimen korjaus

====

Avaimestani putosi se osa josta se ripustetaan avaimenperään, kysyin suutarilta ei voida tehdä mitään kun avain on vanhanaikainen. Miten pärjään niin kauan että saan rahaa uuteen lukkoon.

13

4974

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avainasiakaskas

No mutta jos avain toimii, niin mikäs hätä sulla on. Jos pelkäät avaimen katoavan, säilytä/ kuljeta sitä jossain 'rasiassa'. Jos avain on pieni, mahtuu se esim. muoviseen suklaamunan sisukseen. Siihen saa liitettyä vaikka ripustusnauhan.

• sitroen.

Olen korjannut auton avaimia ainakin kolme kappaletta seuraavasti:
      Leikkaa 0,7 mm ruostumattomasta pellistä sopivan kokoinen pala jonka taivutat kaksinkerroin avaimen paksuisen levyn avulla U:n muotoiseksi niin, että avaimen pää sopii taitoksen sisälle. Viilaa sivut haluttuun muotoon ja purseet pois ainakin ulkopuolelta.
      Sitten tarvitaan kaksi parin-kolmen millin paksuista ruostumattoman teräslangan pätkää, esimerkiksi hitsauslangasta.
      Pane avaimen pää taitetun pellin sisään ja poraa koko nipun läpi rst-langan mentävä reikä. Lanka reikään tueksi ja toinen reikä.
      Poraamiesi reikien reunat lyöt hieman sisään pistepuikolla molemmin puolin avaimen ollessa välissä. Ensin teet kuitenkin avaimeen poraamiisi reikiin pienet viisteet isommalla poralla.
      Sitten katkaiset rst-langasta kaksi pätkää niitiksi poraamiisi reikiin (joista olet purseet poistanut ulkopuolelta). Niitit teet hivenen pitemmiksi kuin nipun paksuus ja viilaat niittien päät suoriksi.
      Niitit reikiin ja pikku vasaralla vähän taot. Pieni ja kevyt vasara levittää vain niitin pään, isolla pilaat koko projektin. Lopuksi pistepuikolla niittien päihin molemmin puolin kolot, että ne vielä vähän laajenisivat. Ja taas naputtelet kevyellä vasaralla niittauksen varmistamiseksi.
      Poraa reikä avainrenkaalle ja viimeistele sen reunoista purseet pois.
      Seuraavaksi sekoita Aralditia tai vastaavaa epoksia ja valuta sitä kaikkialle tekemäsi avaimenpään sisälle. Kierrä maalarinteippiä tarvittaviin kohtiin estääksesi epoksin valumisen ulos.
      Purista avaimen pää kahden ehkä 6 mm paksuisen kumilevyn ja metallisten välilevyjen välissä ruuvipenkkiin lujasti niin kauaksi aikaa, että epoksi on täysin kovettunut. Kaksinkertainen paksu muovikelmu avaimen ja kumin välissä estää kumien liimautumisen avaimeen. Kumi ja puristus viimeistelevät avaimenpään kauniin muotoiseksi.
      Epoksin kovetuttua ota avain pois ruuvipenkistä ja viimeistele viilalla.
      Tulee hyvä ja ikuinen! Tosin helpommalla pääset teettämällä lukkoliikkeessä uuden avaimen, mutta kukin tehköön tavallaan. Minä olen tehnyt näitä 3 kpl ja ainakin 15 vuotta nuo ovat kestäneet jokapäiväistä käyttöä.

• ====

Tietysti asut toisella puolella Suomea, kaikki tarvikkeet puuttuvat minulta.

• sitroen.

Kaikki tarvikkeet saat kaupasta, osan jopa romuista. Askarrellahan halusit, niin siitä vain toimeksi! Kun teet kerralla kunnollisen, niin sitä ei tarvitse korjata koskaan.
        Minullakin toimii v 1988 tekemäni matkaradion virtalähde kuin uutena. Muuntajan käämin itse, tasasuuntaajan autodiodeista, transistori ja muutama muu komponentti rikkoutuneesta auton jännitesäätimestä, virtajohdon kulmaliitin kaupan liittimestä ja epoksista, isommat konkat, zener, katkaisin ja sulake rasioineen kaupasta ja kaikki kasaan tinattuna kiinalaiseen teepurkkiin.
        Toisen samanlaisen tein lestaattisiskolleni (rauta)peltiseen puolen litran kolmosolutpurkkiin, mutta se joutui hukkaan kolarissa. Itselläänkin oli kuukauden taju poissa sairaalassa.

• Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

Kaikki tarvikkeet saat kaupasta, osan jopa romuista. Askarrellahan halusit, niin siitä vain toimeksi! Kun teet kerralla kunnollisen, niin sitä ei tarvitse korjata koskaan.
        Minullakin toimii v 1988 tekemäni matkaradion virtalähde kuin uutena. Muuntajan käämin itse, tasasuuntaajan autodiodeista, transistori ja muutama muu komponentti rikkoutuneesta auton jännitesäätimestä, virtajohdon kulmaliitin kaupan liittimestä ja epoksista, isommat konkat, zener, katkaisin ja sulake rasioineen kaupasta ja kaikki kasaan tinattuna kiinalaiseen teepurkkiin.
        Toisen samanlaisen tein lestaattisiskolleni (rauta)peltiseen puolen litran kolmosolutpurkkiin, mutta se joutui hukkaan kolarissa. Itselläänkin oli kuukauden taju poissa sairaalassa.

Vot.melko tarina.👍

• lestaatti?

Minä ainakin olisin tehnyt nuo virtalähteet sähköä johtamattomaan (muoviseen)koteloon.
      Tietysti jo lestaattisiskosi halusi tehdä lähempää tuttavuutta yläkerran ukon kanssa, niin miksi ei sitten peltipurkkikin ole ollut hyvä ratkaisu.

• sitroen.

Se pitää vain osata...

• outoavainjuttu

Siis jos minä nyt oikein ymmärsin avaimesi on katkennut siten, että se osa avainta, josta väännetään, on irronnut.
      Kuinka vanha avain sitten oikein on? Jos ei se nyt mikään antiikin aikainen ole, niin kai lukkoseppä voi tehdä sinulle uuden avaimen sen entisen perusteella.
      Jos avain taas on näitä vanhoja isoja avaimia, joita on mm. kellareissa ja ulkosaunoissa enimmäkseen, pyydä jotain ihmistä hitsaamaan siihen uusi "kädensija". Se nyt ei paljon kustanna, kun siihen kerran pari hitsillä räkäsee.

• ====

Se on niin vanha ettei saada varakappaletta, avaimesta irtosi musta pää ja metalli jäi jäljelle. Jos lähistöllä asuisi citroen-tyylinen henkilö olisi ok.
        Olen kyllästynyt joten odotan kunnes saan rahaa uuteen.
        Lukkosepät eivät suostuneet tähän asti.
        Askarteluni ovat enimmäkseen neuletöitä.
        Ihmettelen eikö mistään saisi valmiina avaimeen liitettävää jatkokappaletta.

• hitsattava kaiketi
    • hen3kka

Uudet kuoret löytyy täältä: www.autonavaimet.fi

• jhdsss

miksi et laittaisi päätä askartelumassasta. kovettuu itse. saa askartelukaupasta

• A vain

Yks konsti olis ihan lukkopihdit. Osta sellaset pienet, niin ei oo paha kantaa mukana. Niillä saa helposti kiinni avaimen päästä. Niille on usein muutakin käyttöä esim. autossa jos jostain säätimestä tms. irtoaa kahva/nuppi.

tuon tyyliset:
      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.onlyqualitytools.com/catalog/Irwin/WR.gif&imgrefurl=http://www.onlyqualitytools.com/catalog/Irwin/VISE-GRIP_Locking_Pliers.html&h=158&w=463&tbnid=jyTTMeuxCTO_lM:&zoom=1&docid=bk0ZFykf6fW2sM&ei=ZcaFVNTkMMizUe3AghA&tbm=isch&client=firefox-a&ved=0CFEQMyhJMEk4ZA&iact=rc&uact=3&dur=351&page=10&start=165&ndsp=17

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      86
      1610
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      76
      1251
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      175
      1180
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      54
      935
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      888
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      878
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      812
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe