Viron korkein oikeus on linjannut, että virolaisyhtiöiden on maksettava Suomeen lähetetämilleen työntekijöille Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa.
Rakennusteollisuus RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari pitää Viron korkeimman oikeuden tuoretta päätöstä helpottavana. Se kaventaa virolaisyritysten kilpailuetua suomalaiskilpailijoihin verrattuna.
”Periaatteessa tämä on suomalaisten yritysten kannalta hyvä päätös. Se on hyvä myös virolaisille työntekijöille. Virolaisten yritysten kilpailukykyä se vie”, sanoo Kari.
Viron korkein oikeus on linjannut, että virolaisyritysten on maksettava Suomeen lähetettäville työntekijöille Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa. Viron päätöksestä kertoi ensimmäiseksi Yle.
Tähän asti moni virolainen työntekijä ja virolaisyritys on tulkinnut, että palkaksi riittää Viron palkkatason mukainen palkka. Suomalaisyritysten sen sijaan on jo nyt maksettava Suomen sopimusehdot täyttävää palkkaa.
”Kyllä tällä on merkitystä ja se selkiyttää tilannetta”, Kari sanoo.
Pelisäännöt ovat Karin mukaan nyt samat molempien maiden yrityksille.
Perusteena kansainväliset työlait
Lapin yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen tulkitsee Virosta tulleita tietoja varovaisemmin. Hänen mukaansa Viron päätös juontaa kansainväliseen lainsäädäntöön ja Rooman sopimuksen tulkintaan.
Koskisen mukaan vieraaseen maahan lähettävän työntekijän palkkauksessa voidaan käyttää lähtömaan palkkatasoa, jos kyse on lyhytaikaisista komennuksista.
Lyhytaikaisuutta on Koskisen mukaan vaikea määrittää. Muutaman kuukauden tai puolen vuoden sopimukset voisivat olla sellaisia.
VIRON KORKEIN OIKEUS LINJASI
5
214
Vastaukset
- Bolse
Kyllä ne rosvot keksivät kiertotien alta aikayksikön.
- Tes-Est=50%
Takaisinperintä tapahtuu sitten Virossa.
- nähty on
Nyt kun saadaan nuo virulaiset rosvot pois rakennuksilta niin alkaa aikataulut pitämään ja laatu paranemaan.
Hyvästi virun rosvot. - Oik.yo.
No, kerrotaanpa, niin tulee tämäkin asia selväksi.
Tuossa tapauksessa oli kyse lähetetyistä työntekijöistä, eli yksinkertaistettuna siitä, että virolainen firma on tehnyt suomalaisen firman kanssa sopimuksen siitä, että tämä virolainen firma suorittaa tietyn työsuorituksen. Sitten sopimuksen täyttääkseen tämä virolainen firma on lähettänyt omat työntekijänsä suomeen tekemään kyseisen työn, jonka jälkeen työntekijät ovat palanneet Viroon. Työntekijät eivät siis ole olleet työsuhteessa suomalaiseen työnantajaan.
Ja sitten tulee jackpot: Suomessa on voimassa laki lähetetyistä työntekijöistä (9.12.1999/1146), jonka mukaan Suomessa työskentelevälle lähetetylle työntekijälle on maksettava yleissitovan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tämä kyseinen laki perustuu EU:n direktiiviin 96/71/EY, joka velvoittaa jäsenvaltioita säätämään tällaisen lain.
Tähän Viron korkeimman oikeuden tuomio perustuu, eikä se ole mitenkään "yllättävä uusi linjaus". Juuri noin sen pitääkin mennä.
Ja huomautettakoon vielä, että jos virolaiset heput olisivat suomalaisen työnanatjan palveluksessa heille pitäisi luonnollisesti maksaa TES:n mukaista palkkaa siinäkin tapauksessa. - hyvin pelaako ?
Onko jo asia käytännössä toteutunut ?
Muhahhahhahh !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279