ilp & takka

kumpi ja kampi

Varaavaatakkaa lämmitetty 1m3/ kk vaudilla ja mieleen tuli paljonkos
ilp kuluttaa sähköä kk jos iltaisn pyörittää 2h ja aamuksi ajastaa 2h..tyyliin..
joka riittää meillä hyvin..

Takkapuiden hinta on n 50eur/1m3 , eli tuo menee kuukaudessa
(sis puiden noudon)

..eli paljonkos ilp keskimäärin kuluttaa sähköä minimikäytöllä..

4

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiuytre

      Minimikulutus riippuu ILPistä ja ulkolämpötilasta. Meillä on takan kaverina Toshiban Super Daiseikai ja siinä taitaa minimit olla jossakin 70 watin tietämillä. Siellä 150-200W:n tietämillä ne minimit kaiketi yleensä ovat. ILPin takkatoiminto on kuitenkin oleellisempaa. Esim Toshiba hoksaa, että takkaa lämmitetään, jolloin se lopettaa itse lämmittämästä ja siirtyy pelkälle puhallintoiminnolle (ulkoyksikkö sammuu).

      Mutta se on joka tapauksessa selvää, että ostopuilla lämmittäminen on joka tapauksessa perhanasti kalliimpaa kuin ILPillä, joten miksipä sellaisen hankittuaan sitä ei käyttäisi 24h?

    • säästäjä

      Joo, näin on, lämmitä ilpillä jatkuvasti koko talvi, ja kun pakkanen tulee niin kovaksi että ilppi ei enää riitä, sitten takkaan tuli, Ilppiä ei kuitenkaan sammuteta, se itse vähentää tehoja sitä mukaa kun takka lämmittää. Meillä laitetaan takkaan tuli kun pakkanen ollut 3 päivää -15 tai yli. Tämä kaikki sen takia että ILPin käyttö tulee halvemmaksi kun ostetut puut, meillä maksaa heittokuutio koivua 45€.

    • ac^dc

      Meillä Toshiba Daisekai ja takka, RT 90m2

      marraskuu 1234 kWh, lämmitystarveluku 465, (100% ILP)
      joulukuu 1383 kWh lämmitystarveluku 873, (runsaahko takan käyttö ILP)
      tammikuu 1292 kWh, lämmitystarveluku 740, (takka n. 5 krt)

      sähköpatterit eivät ole olleet päällä vielä tälle talvelle.

      kesäkuukauden kulutus on välillä 650-700 kWh .... eli lämmitykseen menee 600-1000kWh/kk talvikuukausina. Lämmitys maksaa siis noin 60-110€/kk, Itse en näillä lukemilla ostaisi puuta.

    • kumpi ja kampi

      Tuossa laittelin tarjousta ilp > aurinkosähköön, jolla saisi aika hauskasti ilp "ilmaiseen sähköön" Asennettuna paketti 3900eur, jolloin etenkin ilp omistaja tykkää kun viilennyksen kesällä samalla, ilman sähkökuluja.

      Toki tuolla investoinnilla on pieni kotitalousvähennys olemassa, eli 10v tähtäimellä n 3000eur kuolletus olisi, eli 300eur vuosi luokkaa.. "heitto"

      Toisella palstalla jo laittelinkin asiasta, mutta laitan tänne kanssa, niin sadaan keskustelua liittyen kumpi ja kampi ..

      Oletteko ajatelleen siirtyä aurinkoenergiaan ilp:n kanssa?

      Surin ongelma on ns auringonsaanti ja akkujen kesto n 5v maksimissaan.
      eli ei ihan huoltovapaita ole..

      Koekmuksia ja mielipiteitä sitten tähän asiaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      142
      2362
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      399
      2012
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1894
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1260
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      103
      1151
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1139
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1073
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1027
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe