Satakunnan AMK, Pori

jaana

Olen ajatellut hakea keväällä tuonne Satakunnan Ammattikorkeakouluun Porin yksikköön terveydenhoitajaksi lukemaan. Kyselisin vain että millaista opiskelu tuolla on..? Kannattaako mielestänne hakea sinne..? Onko hankala saada asuntoa..? Kertokaa kaikki mitä mieleen tulee..=)

18

3168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samkin sh-opiskelija

Itse olen opiskellut samkissa nyt 3 vuotta ja en oikeastaan suosittele. Osa opettajista on todella huonoja ja harjoittelupaikoista on ainainen tappelu(niitä ei ole tarpeeksi) Lähes kaikki käytännönasiat on usein epäselvää kaikille.
      asunnon porista saa suht helposti, mutta kaupungissa ei ole kehumista. Kuten olet ehkä itsekin huomannut niin pori on aina otsikoissa jonkin ikävän tapahtuman johdosta.
      suosittelisin jotain muuta kuin samkia. Opetuksen tasossa ei todellakaan ole kehumista!!!!

• poppi

olla vain kateellinen jos uusia typyjä tulee kaupunkiin. Mä opiskelin siellä hoitsuksi 10 vee sitten ja pidin kovasti kaupungista vaikka isommasta olin kotoisin. Ja sillon opetus oli hyvää ja porilaiset tosi kivoja ihmisiä. Mulla ón oikeestaan iso ikävä sinne...

• samkin sh-opiskelija
        poppi kirjoitti:

olla vain kateellinen jos uusia typyjä tulee kaupunkiin. Mä opiskelin siellä hoitsuksi 10 vee sitten ja pidin kovasti kaupungista vaikka isommasta olin kotoisin. Ja sillon opetus oli hyvää ja porilaiset tosi kivoja ihmisiä. Mulla ón oikeestaan iso ikävä sinne...

Taso on kai sitte laskenut. ainakin amk:n myötä opettajatkin on sanoneet että kaiki on mennyt alaspäin ja harjottelupaikkoja ei todellakaan riitä. Itse jouduin kirurgian harjoitteluun raumalle. Autoa en omistaja koulu sano ettei ole heidän ongelma millä kuljen. Linja-autolla olisi tullut liian kalliiksi. Tein harjoittelun kesällä.
        Hyvin monet ryhmät on syventämis vaiheessa tehnyt valituksen opetuksen tasosta. Porissa asunnot on halpoja mut muuten kaupunki on kuollut, ei mitään yöelämää yms. Tuu itte kattoon millasta täällä nykyään on! taitaa aika kullata muistot... enää vuosi ja sitten pääsee takas kotiseudulle pois pirujen kaupungista!!

• poppi
        samkin sh-opiskelija kirjoitti:

Taso on kai sitte laskenut. ainakin amk:n myötä opettajatkin on sanoneet että kaiki on mennyt alaspäin ja harjottelupaikkoja ei todellakaan riitä. Itse jouduin kirurgian harjoitteluun raumalle. Autoa en omistaja koulu sano ettei ole heidän ongelma millä kuljen. Linja-autolla olisi tullut liian kalliiksi. Tein harjoittelun kesällä.
        Hyvin monet ryhmät on syventämis vaiheessa tehnyt valituksen opetuksen tasosta. Porissa asunnot on halpoja mut muuten kaupunki on kuollut, ei mitään yöelämää yms. Tuu itte kattoon millasta täällä nykyään on! taitaa aika kullata muistot... enää vuosi ja sitten pääsee takas kotiseudulle pois pirujen kaupungista!!

No, voi että, ihan Raumalle. Kävin minäkin Harjavallassa junalla harjottelun ja ihan ite kärsin hinnat. Ei kai missään ihan kaikille just keskustasta löydy, pitää joustaa...nykynuoret vaan tahtoo kaiken heti ja helposti.
        Ja (okei en tiedä mitä se nyt siellä on) mutta kyllä silloin se yöelämä OLI vilkasta ja hauskaa. Ei ole aika mitään kullannut, kyllä se oli elämää siinä ja nyt ja tajusin jo silloin ´miten hyvin viihdyin, enemmän kamuja kuin koskaan ennen tai jälkeen ja elämä oli yhtä sykettä :)
        Saispa elää ne vuodet uudestaan niin ottasin vielä enemmän siitä kaupungista irti.

• poppi
        poppi kirjoitti:

No, voi että, ihan Raumalle. Kävin minäkin Harjavallassa junalla harjottelun ja ihan ite kärsin hinnat. Ei kai missään ihan kaikille just keskustasta löydy, pitää joustaa...nykynuoret vaan tahtoo kaiken heti ja helposti.
        Ja (okei en tiedä mitä se nyt siellä on) mutta kyllä silloin se yöelämä OLI vilkasta ja hauskaa. Ei ole aika mitään kullannut, kyllä se oli elämää siinä ja nyt ja tajusin jo silloin ´miten hyvin viihdyin, enemmän kamuja kuin koskaan ennen tai jälkeen ja elämä oli yhtä sykettä :)
        Saispa elää ne vuodet uudestaan niin ottasin vielä enemmän siitä kaupungista irti.

Nyt vielä (ettei mee turhaksi riitelyksi ;)) että okei, sä et viihdy, mä viihdyin :)
        Vois käydä vaikka tää kysyjä tutustuu yhtenä viikonloppuna kaupunkiin ja miettiä sitä kautta voisko viihtyä.

• samkin sh-opiskelija
        poppi kirjoitti:

Nyt vielä (ettei mee turhaksi riitelyksi ;)) että okei, sä et viihdy, mä viihdyin :)
        Vois käydä vaikka tää kysyjä tutustuu yhtenä viikonloppuna kaupunkiin ja miettiä sitä kautta voisko viihtyä.

harjavallassa kävin minäkin ja ihan tiedoksi vaan että olen vapaa-aikana töissä ravintolassa ja kuollutta on. niinkuin nykypäivänä jopa yliopistokaupungeissa. mut ihan sama mulle, jokainen hakee itse kouluunsa ja kärsii seurauksensa.

• samkin sh-opiskelija

harjavallassa kävin minäkin ja ihan tiedoksi vaan että olen vapaa-aikana töissä ravintolassa ja kuollutta on. niinkuin nykypäivänä jopa yliopistokaupungeissa. mut ihan sama mulle, jokainen hakee itse kouluunsa ja kärsii seurauksensa.

mä en tiedä millasta täällä on 10 vuotta sitten ollu mutt nykypäivä on tätä.

• poppi

mä en tiedä millasta täällä on 10 vuotta sitten ollu mutt nykypäivä on tätä.

onko siellä vielä se ilmainen asuntola siinä Tiilimäellä (eli koulua vastapäätä, se korkea keltainen rakennus), siellä mä asuin. Ja tosiaan ainakin sillon oli ilmaista.
        Missä sä asut, ihanko kaupungin vuokratalossa? Mihin suuntaudut?

• samkin sh-opiskelija
        poppi kirjoitti:

onko siellä vielä se ilmainen asuntola siinä Tiilimäellä (eli koulua vastapäätä, se korkea keltainen rakennus), siellä mä asuin. Ja tosiaan ainakin sillon oli ilmaista.

Asuntola ei ole ilmainen ja on tarkoitettu ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille. taitaa olla nyt itseasiassa suljettukin, kun menee remonttiin.
        ja asun kyllä siippani kanssa kaupungin keskustassa omassa kolmiossa.

• Mikko Vilkastus
        poppi kirjoitti:

Maailma on muuttunut kymmenessä vuodessa poppiseni. En ole koskaan kuullut sairaanhoito-oppilaitoksen asuntolan olevan ilmainen edes porissa. Vaikka osa asukkaista taisi maksaa jossain vaiheessa vuokran luonnossa jonnekin... Huoneet olivat omaan porissa oloaikioina homeessa ja vetoisia. Tästä on alle kymmenen vuotta!

Satakunnan AMK:n kuuluu kolme (3) sairaanhoito-oppilaitosta vaikka sairaaloita on maakunnasta lakkautettu tai siirretty osastoja poriin. Oppilasmäärä on pysynyt ennallaan. Mihin tämä johtaa. Sairaanhoitajien ylitarjontaan! Työpaikkoja löytyy pääkaupunkiseudulta ja ulkomailta, mutta vientiteollisuuden palveluksessa olevana veronmaksajana kiehahdan jokaisesta ulkomaille muuttaneesta, suomessa koulutetusta sairanhoitajasta.

Pori-Harjavalta väli maksoi kymmenen vuotta sitten opiskelijakortilla ja sarjalipulla 8mk suunta. En tiedä tämänpäivän hintaa, opintotuet ja harjoittelupalkat eivät ainakaan ole nousseet tuona aikana. Rauman hintoja en edes muista. Sielläkin tuli silloin käytyä.

Ja pori ei ole koskaan ollut hyvä kaupunki opiskella jos omaat porilaisia tuttuja. Ulkopaikkakuntalainen nainen on porissa riistaa, josta leuhkitaan työpaikalla. Uskon paikallisten kohteliaisuuden johtuvan muista syistä!

Lopuksi vielä. Porissa ei ole yliopistoa koska sitä ei sinne koskaan ole haluttu! Siellä on kolmen yliopiston sivukonttori, sivutyönä opetuksen hoitavat professorit ja oppilaat jotka ovat nokkapystyssa opetusta verrattaessa AMK:n ja ns. yliopiston välillä. Tosin tämä tapahtui pari vuotta sitten ja ihmiset ovat voineet muuttua. Minä en ainakaan syvään juurtuneine asenteineni muutu mitä keskusteluun porista tulee.

• poppi
        Mikko Vilkastus kirjoitti:

Maailma on muuttunut kymmenessä vuodessa poppiseni. En ole koskaan kuullut sairaanhoito-oppilaitoksen asuntolan olevan ilmainen edes porissa. Vaikka osa asukkaista taisi maksaa jossain vaiheessa vuokran luonnossa jonnekin... Huoneet olivat omaan porissa oloaikioina homeessa ja vetoisia. Tästä on alle kymmenen vuotta!

Satakunnan AMK:n kuuluu kolme (3) sairaanhoito-oppilaitosta vaikka sairaaloita on maakunnasta lakkautettu tai siirretty osastoja poriin. Oppilasmäärä on pysynyt ennallaan. Mihin tämä johtaa. Sairaanhoitajien ylitarjontaan! Työpaikkoja löytyy pääkaupunkiseudulta ja ulkomailta, mutta vientiteollisuuden palveluksessa olevana veronmaksajana kiehahdan jokaisesta ulkomaille muuttaneesta, suomessa koulutetusta sairanhoitajasta.

Pori-Harjavalta väli maksoi kymmenen vuotta sitten opiskelijakortilla ja sarjalipulla 8mk suunta. En tiedä tämänpäivän hintaa, opintotuet ja harjoittelupalkat eivät ainakaan ole nousseet tuona aikana. Rauman hintoja en edes muista. Sielläkin tuli silloin käytyä.

Ja pori ei ole koskaan ollut hyvä kaupunki opiskella jos omaat porilaisia tuttuja. Ulkopaikkakuntalainen nainen on porissa riistaa, josta leuhkitaan työpaikalla. Uskon paikallisten kohteliaisuuden johtuvan muista syistä!

Lopuksi vielä. Porissa ei ole yliopistoa koska sitä ei sinne koskaan ole haluttu! Siellä on kolmen yliopiston sivukonttori, sivutyönä opetuksen hoitavat professorit ja oppilaat jotka ovat nokkapystyssa opetusta verrattaessa AMK:n ja ns. yliopiston välillä. Tosin tämä tapahtui pari vuotta sitten ja ihmiset ovat voineet muuttua. Minä en ainakaan syvään juurtuneine asenteineni muutu mitä keskusteluun porista tulee.

ihan sama vaikka miten vänkkäätte kyllä siellä voi jotkut viihtyäkkin, ja meitä oli koko kerros jotka tykkäs Porista ja sorry, vaan ei me mitään riistaa oltu >onpa tosiaan Pori muuttunu kymmenessä vuodessa. Teidän mukaanhan se on kuollut kylä jossa asuu hulluja piruja ja naisten hyväksikäyttäjiä. Huh, huh, onneksi tuli oltua siihen aikaan kun kaikki oli hyvin tässä maailmassa ja Porissa.
        Ihmettelenpä että paljonpa Porissa on ulkomaalaisia opiskelijoita jos se koko asuntola, Neljätoista kerrosta, tais olla neljännestä yhteentoista asuttuja ja hmmm. kuinkahan monta meitä asu aina kerroksessaan...toistakymmentä. Vai liekkö enää sama rakennuskaan pystyssä, ei varmaan, sehän on jo jääny pommien alle tms. kun on niin muutos käynyt siinä kaupungissa. Ja ilmaisia oli meille vieraspaikkakuntalaisille, ruokakin oli koulussa ilmaista, enää ei siellä tietysti saa syötävääkään vaan omat eväät täytyy tuoda.
        Pitääpä suunnata syysreissu muistelualueille, vaan jaksankohan mä sitä järkytystä näin kolmikymppisenä enää...Ja alkuperäiselle, älä mene "poriin" se on kauhujen kaupunki, susta tulee siellä huora (kun kuulema "vilkastus" tietää että ainakin siinä asuntolassa perseellä vuokra maksettiin) ja susta tulee yleinen rasia työpaikoilla miesten mielestä. Pysy hus, pois!

• samkin sh-opiskelija
        poppi kirjoitti:

ihan sama vaikka miten vänkkäätte kyllä siellä voi jotkut viihtyäkkin, ja meitä oli koko kerros jotka tykkäs Porista ja sorry, vaan ei me mitään riistaa oltu >onpa tosiaan Pori muuttunu kymmenessä vuodessa. Teidän mukaanhan se on kuollut kylä jossa asuu hulluja piruja ja naisten hyväksikäyttäjiä. Huh, huh, onneksi tuli oltua siihen aikaan kun kaikki oli hyvin tässä maailmassa ja Porissa.
        Ihmettelenpä että paljonpa Porissa on ulkomaalaisia opiskelijoita jos se koko asuntola, Neljätoista kerrosta, tais olla neljännestä yhteentoista asuttuja ja hmmm. kuinkahan monta meitä asu aina kerroksessaan...toistakymmentä. Vai liekkö enää sama rakennuskaan pystyssä, ei varmaan, sehän on jo jääny pommien alle tms. kun on niin muutos käynyt siinä kaupungissa. Ja ilmaisia oli meille vieraspaikkakuntalaisille, ruokakin oli koulussa ilmaista, enää ei siellä tietysti saa syötävääkään vaan omat eväät täytyy tuoda.
        Pitääpä suunnata syysreissu muistelualueille, vaan jaksankohan mä sitä järkytystä näin kolmikymppisenä enää...Ja alkuperäiselle, älä mene "poriin" se on kauhujen kaupunki, susta tulee siellä huora (kun kuulema "vilkastus" tietää että ainakin siinä asuntolassa perseellä vuokra maksettiin) ja susta tulee yleinen rasia työpaikoilla miesten mielestä. Pysy hus, pois!

Ruoka ei ole missään ammattikorkeassa ilmasta ja maksaa meilläkin 2.35e. asuntolasta on opettajien toimistoina osa ja huoneet todellakin ovet vetoisia ja homeisia. Koita nyt hyvä ihminen käsittää että maailma muuttuu 10 vuodessa.
        Keskusteluni päättyy tähän.

• jere

Asuntola ei ole ilmainen ja on tarkoitettu ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille. taitaa olla nyt itseasiassa suljettukin, kun menee remonttiin.
        ja asun kyllä siippani kanssa kaupungin keskustassa omassa kolmiossa.

omassa kolmiossa. Tuotahan se nykynuorisolla näkyy olevan, kaikki pitää saada nyt ja heti ja uutta ja kallista (oli varaa tai ei). Kyllä ennen oltiin tyytyväisiä vaikka siihen asuntolaan, minäkin asunut sellaisessa, tosin toisessa kaupungissa. Oltiin tyytyväisiä kun oli edes se katto pään päällä jos vähän veti ikkunoista, niitä tilkittiin. Opiskelija elämä nyt oli sellaista. Ehkä köyhää, mutta myös huoletonta.
        Entä nyt, suurinosa asuu ainakin vuokrakämpissä (yleensä vastarakennettuja ja jopa parempia kuin monen työssäkäyvän).
        Tuo sun vastaus oli kyllä kovin ylimielinen, alkaako kohta itku kun palkka on surkee, saat varmasti tehdä lopunikääsi kahta duunia että voit säilyttää tuonkin elintason (oma kolmio ja vielä opiskelu aikana, harvalla on pokkaa opintojen aikan parikymppisenä ottaa vielä asuntolainaa, vai siippako sut "asuttaa")?
        Ja ei, en ole katkera sun kolmiostas. Asun tukevasti omilla käsillä tehdyssä omakotitalossa, omalla tontilla, mutta työlläni olen nämä hankkinut. Mutta se opiskeluaika oli toista.

• Mikko Vilkastus
        poppi kirjoitti:

Minä en tule.

Olet opiskellut vanhaan hyvään aikaan ja muistan kuinka kiroiltiin maksullista ruokailua ammattikorkean tullessa.
        Silloin tosiaan oli monet asiat paremmin. Muistan hyvin satakunnnan kansan jutun asuntolan bordellista. Pakolaisiakin siellä asutettiin yhdessä vaiheessa.

Porissa kauhuja sattuu torilla joka yö. Et varmaan tiilimäessä siitä päässyt selville. Kävitte rauhassa sorsabupissa ennen kymmentä ja viimeisellä kasin bussilla takasin, vai?

Maantiekadulla oli yhteenaikaan kolmiot halvempia kuin yksiöt.

• poppi
        Mikko Vilkastus kirjoitti:

Minä en tule.

Olet opiskellut vanhaan hyvään aikaan ja muistan kuinka kiroiltiin maksullista ruokailua ammattikorkean tullessa.
        Silloin tosiaan oli monet asiat paremmin. Muistan hyvin satakunnnan kansan jutun asuntolan bordellista. Pakolaisiakin siellä asutettiin yhdessä vaiheessa.

Porissa kauhuja sattuu torilla joka yö. Et varmaan tiilimäessä siitä päässyt selville. Kävitte rauhassa sorsabupissa ennen kymmentä ja viimeisellä kasin bussilla takasin, vai?

Maantiekadulla oli yhteenaikaan kolmiot halvempia kuin yksiöt.

joo, oot ihan oikeessa kauhee paikka, kääk apua. Mistähän tuppulasta säkin olet. Ja sä tuskin olet koskaan juhlinu niinku me, mutta huoraks on turha luulla/olettaa. Piste ja hyvästi idiootti.

• samkin terkkari

opetuksen tasossa ei kyllä ole kehumista, mutta mukaviakin opettajia löytyy. harjottelupaikoista on kyllä pulaa...
      kaupunki on ihan jees, mutta olenkin itse ihan porilainen!

• Ajattelija

Pori on oikein nätti ja hieno kaupunki. Porin huono puoli on se, että porilaiset ovat melkoisen sisäänpäinlämpiävää porukkaa. Eli jos et ole porilainen, niin et kovin helposti ystäviä saa. Tosin opiskelussahan on se hyvä puoli, että luokallanne on yli puolet muualta kuin porista ja saatte toisistanne ystäviä.

Mitä siihen "suomen suurimpaan tavarataloon", niinkuin porilaiset sitä leikkisästi kutsuu, tulee niin vuokraa joutuu siitä maksamaan ja niinkuin jokaisessa AMK:ssa, niin ruoka on maksullista, joskin edullista.

• on edelleenkin asuntola...

ja se on ilmainen, mutta se on PORIN AMMATTIOPISTON asuntola!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      43
      1491
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1375
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      309
      1329
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1135
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1091
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1083
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1022
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      902
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe