Onko se taito pyytää toista painumaan helvettiin sellaisella tavalla että asianomainen oikein odottaa reissuun lähtemistä?
Mitä on diplomatia?
20
4425
Vastaukset
- Alvar K.
Esimerkkisi ei vaikuta diplomaattiselta käytökseltä. Kuvaisin diplomatiaa siten, että yritetään päästä selville toisen ajatuksista paljastamatta omia. Siihen pyritään kaunopuheisesti, pehmeästi, hymyillen... Tarjoillaan ryyppyjä, mutta jätetään itse ottamatta. Sitä rataa.
- Ellu
tuo on kieroutta.
Olen aina luullut diplomatian olevan sovittelevaa, sovinnollista käytöstä ja tapaa lähestyä ja hoitaa asioita.
Diplomaattinen henkilö on viisas, eikä viisaudessaan jää kiinni sellaisesta, kuin toisen juottamisesta humalaan, saadakseen sillä tavoin jotain hyötyä, tietoja, tai tehdäkseen vaikka kauppoja toisen ihmisen ollessa "syyntakeettomassa" tilassa. - Oho
samasta asiasta eri tavalla...
Siis: en paljastaisi omia ajatuksiani, että itse asiassa toivon jonkun toisen henkilön h-iin.
Pyrkisin päämäärääni kaunopuheisesti, pehmeästi, hymyillen, jopa ryypyt tarjoamalla (jotka jättäisin itse ottamatta)... - Ellu
Oho kirjoitti:
Siis: en paljastaisi omia ajatuksiani, että itse asiassa toivon jonkun toisen henkilön h-iin.
Pyrkisin päämäärääni kaunopuheisesti, pehmeästi, hymyillen, jopa ryypyt tarjoamalla (jotka jättäisin itse ottamatta)...Diplomaattinen ihminen ei hihkaise eri mieltä ollessaan keskustelukumppanilleen, että painu helvettiin.
Minä tunnen onnekseni sellaisia ihmisiä, joiden käytöstä ja menettelytapoja voisi sanoa diplomaattiseksi.
Meillä oli presidenttinäkin erittäin taitava diplomaatti, joka osasi ryyppyseurassakin hoitaa diplomaattisia suhteita juuri mainitsemallasi tavalla hymyillen, leikkiä laskien.
Se on kyllä...täytyy sanoa taitolaji, mihin eivät aivan kaikki diplomaatitkaan pysty. - Alvar K.
Oho kirjoitti:
Pyrkisin päämäärääni kaunopuheisesti, pehmeästi, hymyillen, jopa ryypyt tarjoamalla (jotka jättäisin itse ottamatta)...Tarjosin kovan, kyynisen ja tarkoitushakuisen diplomatian mallin. Se on politiikan ja markkinatalouden käytössä, missä pyritään voittoon. Ellu tarjoaa ihan oikein pehmeän ja "rehellisen" mallin. Käytän lainausmerkkejä, koska diplomatialla joka tapauksessa aina pyritään johonkin. Myös Helena tarjoaa laajennetun käsitteen. Diplomatiassa on ainesta moneen lähtöön.
Epädiplomaattista on sanoa vaimolle: pidä mölyt mahassasi, kun tämä kysyy jotakin samalla, kun sinä katsot formulaa. Teet diplomaattisen teon, jos kykenet sanomaan: hetkinen kultaseni. Palataan hetken kuluttua siihen mitä kysyit!
Parhaimmillaan diplomatialla päästään pysyviin ratkaisuihin. Kyllä se taitolaji kaikkineen on. - Oho
Alvar K. kirjoitti:
Tarjosin kovan, kyynisen ja tarkoitushakuisen diplomatian mallin. Se on politiikan ja markkinatalouden käytössä, missä pyritään voittoon. Ellu tarjoaa ihan oikein pehmeän ja "rehellisen" mallin. Käytän lainausmerkkejä, koska diplomatialla joka tapauksessa aina pyritään johonkin. Myös Helena tarjoaa laajennetun käsitteen. Diplomatiassa on ainesta moneen lähtöön.
Epädiplomaattista on sanoa vaimolle: pidä mölyt mahassasi, kun tämä kysyy jotakin samalla, kun sinä katsot formulaa. Teet diplomaattisen teon, jos kykenet sanomaan: hetkinen kultaseni. Palataan hetken kuluttua siihen mitä kysyit!
Parhaimmillaan diplomatialla päästään pysyviin ratkaisuihin. Kyllä se taitolaji kaikkineen on.ensinnäkin TAVOITTEEN (jonka vaan minä tiedän)
ja sitten lopputuloksen joka ainakin näennäisesti on vastapuolelle positiivisesti koettu elämys :-) - pioni
Oho kirjoitti:
ensinnäkin TAVOITTEEN (jonka vaan minä tiedän)
ja sitten lopputuloksen joka ainakin näennäisesti on vastapuolelle positiivisesti koettu elämys :-)diplomaattinen ihminen osaa hoitaa tilanteen "hienosti"loukkaamatta ketään,päästen kumminkin päämääräänsä.
Mielenmaltilla ja viisaasti johdatellen,saa asian kulkemaan oikeaan lopputulokseen.
vähemmän diplomaattinen,pioni
- Helena
"Diplomaattista" käyttäytymistä se tuossa nimenomaisessa tapauksessa voisi ollakin.
Mitä varsinainen diplomatia on, lienee laaja käsite.- Muuan
tämä OHO sai aiheen tuollaiseen selitykseen diplomatiasta? Tuntui, kuin hän kärkkyisi vastaukseksi jotain muuta kuin sanan todellisen merkityksen selostamista. Sanakirja sanoo, että diplomaattinen=varovainen, ovela, joustava. Tuskin diplomatiaan kuuluu suoraan käskeä jotain painumaan helvettiin. Hienovaraisesti tietysti voisi antaa ymmärtää, että olisi kaikkien edunmukaista poistua.
- Oho
Muuan kirjoitti:
tämä OHO sai aiheen tuollaiseen selitykseen diplomatiasta? Tuntui, kuin hän kärkkyisi vastaukseksi jotain muuta kuin sanan todellisen merkityksen selostamista. Sanakirja sanoo, että diplomaattinen=varovainen, ovela, joustava. Tuskin diplomatiaan kuuluu suoraan käskeä jotain painumaan helvettiin. Hienovaraisesti tietysti voisi antaa ymmärtää, että olisi kaikkien edunmukaista poistua.
vielä kerran tarkentaa...
Minun olisi pitänyt sanoa heti alkuun että tuo "painu helvettiin"-toivomus on siis päämäärä ja on pelkästään minun ajatuksissani, ei ääneen lausuttu toivomus!
Sitten alkaa se diplomaattinen oveluus ja ketunpeli, joka saa helvettiin lähtevän hyvälle tuulelle ja poistumaan areenalta...
Ruvettaisiinko kokeilemaan johonkin palstalaiseen...? Kuka keksii ovelimman juonen että saadaan asia hanskaan? :-)) - Oho
"Diplomatia on kyky sanoa "kiltti hauva", kunnes löytää kepin."
Ylläolevan määritelmän löysin netiltä, joten yhdyn mielipiteeseesi että käsityksiä on monenlaisia tästä aiheesta! :-) - Alvar K.
Oho kirjoitti:
vielä kerran tarkentaa...
Minun olisi pitänyt sanoa heti alkuun että tuo "painu helvettiin"-toivomus on siis päämäärä ja on pelkästään minun ajatuksissani, ei ääneen lausuttu toivomus!
Sitten alkaa se diplomaattinen oveluus ja ketunpeli, joka saa helvettiin lähtevän hyvälle tuulelle ja poistumaan areenalta...
Ruvettaisiinko kokeilemaan johonkin palstalaiseen...? Kuka keksii ovelimman juonen että saadaan asia hanskaan? :-))Itse asiassa oletkin täysi diplomaatti. Sinulla on selkeä tavoite, johon etsit diplomaattista ratkaisua. Hienoa!
- Mami
välisessä kanssakäymisessä diplomaatin taituruutta on sillä, joka osaa ohjailla toista oikeaan suuntaan hellästi, mutta määrätietoisesti, yhteistä hyvää tavoitellen. Sen taidon kun osaa, perheonni kukoistaa, puolisosta ja lapsista tulee tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä.
Juonittelulla ja oveluudella ei pitkälle pötki, sellainen ei ole oikeata diplomatiaa, vaan tuhoaa hyvänkin asian.- Oho
antaa esimerkkejä sellaisesta taituruudesta jota ei perhe-elämässä voitaisi sanoa oveluudeksi tai vaikkapa naiselliseksi viekkaudeksi?
- Mami
Oho kirjoitti:
antaa esimerkkejä sellaisesta taituruudesta jota ei perhe-elämässä voitaisi sanoa oveluudeksi tai vaikkapa naiselliseksi viekkaudeksi?
on pahansuopaisuutta, naisellinen viekkaus taas on miehen pään pyörälle panemista.
Diplomaattinen taituruus perheen sisällä käsittää esimerkiksi sen, että pystyy ohjaillen hienovaraisesti välttämään turhan riidan, jonka joku perheenjäsen kimpaannuksissaan aloittaa.
Tällaisista turhista riidoista kehkeytyy usein valtava riita, joka voi johtaa vaikka avioeroon.
Itsensä hillitseminen tällaisissa tilanteissa on sitä kuulua diplomatiaa, jonka vain harva osaa. - Pena
Mami kirjoitti:
on pahansuopaisuutta, naisellinen viekkaus taas on miehen pään pyörälle panemista.
Diplomaattinen taituruus perheen sisällä käsittää esimerkiksi sen, että pystyy ohjaillen hienovaraisesti välttämään turhan riidan, jonka joku perheenjäsen kimpaannuksissaan aloittaa.
Tällaisista turhista riidoista kehkeytyy usein valtava riita, joka voi johtaa vaikka avioeroon.
Itsensä hillitseminen tällaisissa tilanteissa on sitä kuulua diplomatiaa, jonka vain harva osaa.Paremmin ei voisi sanoa.
- Lähettiläs
Eiköhän se ole sellaista bilateraalista kaupankäyntiä, josta jää molemmille sellainen tunne, että on jotenkin onnistuneesti huijannut toista.
- lähettiläs
Setä Samulin mielestä se on tällaista.
http://www.yoki.org/newwar/diplomacy.swf - guukiuru
menkää widdu wikipediaan, sieltä löytyy selitys käsitteelle.
Sinne voisit mennä sinäkin, kun nostit ikivanhan aloituksen esille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942