Pummilla tavarajunassa

SummerHoBo

Onko kukaan kokeillut / halunnut kokeilla matkustamista tavarajunien vaunuissa?

Itseäni ajatus kiehtoo kovasti ja haluaisin kokeilla sitä kesällä kun kelit ovat lämpimät. Sinänsä aivan sama mistä sitä ajaisi ja minne, kunhan pääsisi kokemaan tuon elokuvistakin tutun matkustustavan edes kerran elämässä. Olisi sitten mitä muistella kiikkustuolissa.

Youtubesta löytyy monia videoita aiheesta mm. hakusanalla "train hopping"

Onko ketään muuta kiinnostunutta? Kirjoitelkaa!

35

5290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ychghfgf

      Kiehtova ajatus joo, siinäpä sitten jäät jonnekkin Parkanon ratapihalle pariksi päiväksi odottelemaan :D

      • SummerHoBo

        Noh, on minulla nyt sen verran rahaa, että voin hyvin ottaa vaikka bussin tai oikean junan kotiin.


    • ruuskanenpp

      Ei kyllä ole tullut kokeiltua sen vaarallisuuden ja laittomuuden takia. Voishan sitä koklata mutta sitten kun joku huomaa niin ei hyvin käy. Ja voihan käydä niin, että tavarajuna meneekin vaikka Suomussalmelle tai Ilomantsiin...yritä sieltä nyt sitten päästä pois.

      • :DD

        No tottahan sielläkin jonkilaiset liikenneyhteydet löytyy! :D


      • SummerHoBo

        No vaarallistahan se saattaa jonkin verran olla, mutta sehän on paljon itsestä kiinni, ja ehkä se jännityskin on juuri siinä. Ja laitonta... so what. Niin kauan kuin siitä ei ole kenellekään haittaa, haluan toteuttaa elämäni unelmia.

        Ja jos nyt jotkut pikkusakot saa, ei se minua kauheasti haittaa. Olen saanut myös ylinopeussakot ajettuani laittoman lujaa sekä joutunut maksamaan tarkistusmaksun matkustettuani laittomasti raitiovaunussa ilman lippua.

        Ja tuskinpa mikään juna nyt yhtä soittoa Etelä-Suomesta Ilomantsiin ajelee. Ainahan voi hypätä pois kun juna vaikkapa pysähtyy odottamaan ohittavan junan ohiajoa.

        Niin oliko ketään kiinnostunutta?


      • Metsässä mennään
        SummerHoBo kirjoitti:

        No vaarallistahan se saattaa jonkin verran olla, mutta sehän on paljon itsestä kiinni, ja ehkä se jännityskin on juuri siinä. Ja laitonta... so what. Niin kauan kuin siitä ei ole kenellekään haittaa, haluan toteuttaa elämäni unelmia.

        Ja jos nyt jotkut pikkusakot saa, ei se minua kauheasti haittaa. Olen saanut myös ylinopeussakot ajettuani laittoman lujaa sekä joutunut maksamaan tarkistusmaksun matkustettuani laittomasti raitiovaunussa ilman lippua.

        Ja tuskinpa mikään juna nyt yhtä soittoa Etelä-Suomesta Ilomantsiin ajelee. Ainahan voi hypätä pois kun juna vaikkapa pysähtyy odottamaan ohittavan junan ohiajoa.

        Niin oliko ketään kiinnostunutta?

        Tuo odottavan junan ohiajo voi tapahtua mm. Sisätössä Ikaalisissa. Sisättö on nimenomaan ohituspaikka ja se on keskellä ei mitään.


    • entinen junailija

      Taitaa olla ainoa tapa junailla nykyään suomessa,jos haluaa junassa polttaa;)Ja kaiken lisäksi ilmaista:D

    • Mennyttä aikaa

      Olisi varmaan erittäin vaikeaa ottaen huomioon nykyiset junat. Ei se meno ole sellaista kuin elokuvissa tai kirjoissa, jotka kertoo menneistä vuosikymmenistä. Ja onhan se meno aika vaarallistakin, voi tapahtua ikäviä onnettomuuksia. Ja todennäköisesti junanvaunuja tarkastetaan sen verran usein että jokainen "jänis" kyllä poistetaan kyydistä. Et olisi varmasti ainoa joka tuota yrittää!

      USA:ssa ainakin on kai yhä joitakin "hoboja" jotka matkustelee tavaravaunuissa, mutta taitaa olla aika lailla katoava perinne, mikä ei enää tässä ajassa toimi. Jotkut sitä vieläkin yrittää, mutta ei taida enää oikein onnistua kuten ennen, valvontaa on lisätty niin paljon.

      Alunperinhän junakulkurius oli pakon sanelemaan; oli pakko päästä vaikka töihin jonnekin kauemmas tai paeta lakia, niin siinä oli vaan pakko keksiä keinot. Mutta mukavaa tai kivaa se elämä ei ollut silloinkaan, vaan täynnä väkivaltaa ja onnettomuuksia.

      • vvovovov

        Mitä sinäkin mistään tiedät. Kunhan höpiset omia kuvitelmiasi. Ensinnäkin tavarajunien vaunuja ei valvota mitenkään pummien varalta. Oli kyllä niin keksitty ajatus kuin olla vain voi. Sen kun kiipeää vaan vaunuun kun se seisoo asemalla tai jossain korpipaikassa odottamassa vastaantulijaa. Parhaita ovat puunkuljetusvaunut, joissa monesti jää tukkikuorman ja etulevyn väliin sellainen metrin tila, jossa on hyvä matkustaa. Ei tuule mutta kolisee vähän. Kappaletavaravaunut ovat nykyään niin harvinaisia, että sisätiloissa matkustamista on turha haaveilla. Toinen on erilaiset konttivaunut, joissa konttien välissä on mukava istuskella.

        Kiersin 90-luvulla parin kesän verran ympäri maata junapummina tavarajunissa. Ne saattaa pysähtyä tuntitolkuiksi ihmepaikkoihin. Välillä voi olla todellakin jumissa jossain keskellä korpea. Sitten yhtäkkiä saatetaan mennä puoli suomea yhteen putkeen. Eväät ja juomaa reppuun niin että jaksaa.


    • Vanhan koulun hobo

      Tukkijunien kyydissä kyllä pääsee. Kannattaa kavuta mieluiten vaunuihin junan peräpäähän. Sähköttömillä rataosuuksilla voi nousta myös tukkipinon päälle. Jos veturinkuljettaja huomaa matkustajan, hänelle huomautetaan muka-vaarallisesta matkustustavasta ja pyydetään poistumaan. Puutavarajunat seisovat levikkeillä kaukana suuremmista asemista. Joillakin pienillä asemilla, joilla on muutama lisäraide, saattaa seisoa myös puutavarajunia. Niiden lähtöajat ei ole kenenkään ulkopuolisen tiedossa. Laukkuun leipää ja piimää vaan, niin kyllä reissumiestä onnistaa. Lykkyä tykö.

    • Junajuusot

      Nuorna miesnä asuin eräällä tehdaspaikkakunnalla aika lähellä tehdasta ja vähän kauempana itse paikkakunnan keskustasta, missä asemakin oli. Tiettyyn aikaan illalla lähti tehtaalta juna keskustan asemalle ja me pojat siinä kyydissä. Usein otimme fillaritkin junaan, koska juna ei tullut takaisin. Näin pääsimme näppärästi keväästä syksyyn aina iltaisin bileisiin ilman hijkistä pyöräilyä. Jännää oli, eikä kukaan kai koskaan huomannut mitään.

    • junailija

      Kuulostaa tosi kiehtovalta! Pääsitkö jo toteuttaan unelmaasi, vai vieläkö odotat?

    • SPasa
      • 13plus19on

        Vanhaan kommenttiin kysymys, mutta onko nykyään missään ajantasalla olevat tavarajunien aikataulut. Tosin ei kai ne koskaan niin kovin tarkkoja aikatauluja ole edes olleet.


      • kiskolla

        Löytyy aikataulut, mutta tässä yhteydessä ei viitsi kertoa :)


    • PajdeeshRaibnagorEddy
    • eimaksavaivaa

      Amerikassahan tuota harjoitettiin varsinkin yli sata vuotta sitten. Ei se ole sellaista enää nykyään, ainakaan länsimaissa, mutta voisithan mennä vaikka Intiaan ja siellä kokeilla sitä; varaudu silloin kuitenkin sisäisesti siihen ettet ehkä tule sieltä enää takaisin.

    • NOMOREWR

      Todellakin kiinnostaa ja aion toteuttaa myös! T. 38v. Helsinkiläinen

    • omateväät

      Joka kesä olen matkustellut. Mukavaa kyytiä ja raitista ilmaa.

    • Anonyymi

      No, näin 6,5 vuotta tekemäni keskustelun aloituksen jälkeen kävin viimein toteuttamassa unelmani. Juna seisoi ratapihalla reunimmaisena, kiipesin puskien tuoman näkösuojan turvin sisään ja jäin odottamaan. Juna lähti noin 10 minuuttia myöhässä, ja ne olivat elämäni varmasti piinaavimmat minuutit, koska paniikissa arvelin lähtemättömyyden johtuvan auki olevasta ovesta, jonka joku sensori olisi havainnut. Mutta tällaisia sensoreita ei liene olemassa. Juna lähti ja reilun tunnin matka läpi kesäillan oli yksi siisteimmistä asioista ikinä! Voin sanoa että oli leveä hymy pitkään!
      Vaunu oli tyhjä tavarankuljetusvaunu, joten tilaa oli yllin kyllin. Toki istuin tai seisoin koko matka-ajan raollaan olevan oven aukon vieressä. Veturin pakokaasut haisivat toiseksi viimeiseen vaunuun saakka lähes koko matkan.
      Avoinna oleva liukuovi kolisi kovasti vauhdissa, kunnes keksin käyttää vaunussa kiinteästi olevia kiristysliinoja oven kiristämiseksi. Jo alunperin olin ottanut mukaan kuormansidontaliinan, jolla estin oven avautumisen liikaa.
      Juna pysähtyi päämääräkaupungin ratapihalle, ja hyppäsin saman tien ulos. Ryömin toisella raiteella seisovien junanvaunujen alta ja jatkoin matkaani juosten metsään.
      Kaiken kaikkiaan minulla oli satumainen tuuri mukana, etten jäänyt kiinni. Tavarapihalla olisi esim saattanut seisoa ratahenkilökuntaa juuri vaunun kohdalla, tai jotain.
      Kotiinpaluu olikin sitten kinkkisempi asia toteuttaa, keskellä yötä.
      Mutta joka tapauksessa hauskaa oli ja ehkä sama ensi kesänä uudelleen!

      • Anonyymi

        Satumainen tarina ja satuahan se onkin, ihan alusta alkaen: Juna lähi kymmenen minuuttia myöhässä...siis tavarajuna lähti kymmenen minuuttia myöhässä. Ja mistä pummimatkustaja sen aikataulun näki ja tiesi, satua, satua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satumainen tarina ja satuahan se onkin, ihan alusta alkaen: Juna lähi kymmenen minuuttia myöhässä...siis tavarajuna lähti kymmenen minuuttia myöhässä. Ja mistä pummimatkustaja sen aikataulun näki ja tiesi, satua, satua!

        Netistä ne aikataulut löytää kun osaa etsiä vaan ;)


    • Anonyymi

      ei oo järkevää mennä junien vaunujen alta! se voi olla viimenen reissu!

      • Anonyymi

        Junan lähtö on hyvin hidas , varsinkin tavarajunan. Ehtii.


    • Anonyymi

      Entisajan koulumatkat meni joko junan alta tai sitten vaunujen liitoskohdalta yli. Hyvin ehti vaikka juna olisikin jo liikkeellä.
      Ja härkävaunussa matkusteltiin muuten vaan. Ei ollut mitään
      kameroita tarkkailemassa saatikka muuta henkilökuntaa autioilla asemilla.

      • Anonyymi

        Hyvin muistan ajat. Vaihdemiesten taukokopit vai mitä lie olleet = noin muutaman neliön lämmitetyt kopperot autioilla ratapihoilla oli hyviä panopaikkoja silloin ennen vanhaan kun alkoi tytöt kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Pitääpä ensikesänä kokeilla ja verestää vanhoja muistoja!
      Missäpäin olisi parhaat lähtöpaikat ja pudottaumispaikat?
      Olen kirjoittamassa kirjaa aiheeseen liittyen ja haluan saada lisää omaa henkilökohtaista kokemusta nykyajan meiningistä.
      Mikäli tarpeen, niin voin myös hankkia luvat, mutta ensin pitää kokea se kiinnijäämisen jännitys luvattomasta seikkailusta.

      Vinkkejä otetaan vastaan.

    • Anonyymi

      Batumissa 70-luvulla lastattiin öljyä , pojat kävi kaupungilla , tapasivat tyttölöitä , menivätten tavarajunaan hommia hoitamaan.- Pahaksi onneksi juna lähti liikkeelle ja jäi homma kesken kun piti äkkiä junasta pois :(

    • Anonyymi

      Typeriä temppuja kun jotkut matkustaa vaunujen katoilla, sähköradalla voi valokaari hypätä usean metrinkin päästä ja se on menoa sitten. Kärtsäät heti.

      • Anonyymi

        Ei siellä vaunujen katoilla valokaaret hypi vaikka typeräähän tuollainen matkustaminen olisi. Jotta syntyisi metrinkään valokaari, tarvitaan suuri energia ja suurimmat valokaaret syntyvät korkeajännitteisen verkon katkaisun yhteydessä. Korkeajännitekatkaisijoissa esim. voimalaitoksilla ja niiden kytkinkentillä on myös automattinen valokaaren katkaisutekniikka.
        Rautateiden jännitteet ovat luokkaa 8- 20 kV kun esim. suomen korkeajänniteverkossa se on 230 kV.
        Tietysti jos siellä vaunun katolla vielä oikein korkealle tavoittelee, saattaa sähköä korvilleenkin saada!


    • Anonyymi

      Tuli tossa kesäkuussa 2020 testattua pitkään harkinnassa ollutta ideaa mennä tavarajunalla kaupungista toiseen. Videonkin kuvasin, tossa linkki:
      https://youtu.be/6jBkg31tgvQ

    • Anonyymi

      Saksalaisessa sarjassa Vanha Kettu (der Alte) nuoret pojat matkustivat Münchenistä siten lyhyen matkaa jonnekin. Niinpä minäkin kokeilin sitä siellä n. 40 vuotta sitten. Nousin Pasingissa joskus syyskuussa tavarajunan tyhjään vaunuun, jota juuri valmisteltiin lähtöön ja eka pysähdys oli Ulmissa, jossa hyppäsin pois. Eihän siinä ollut mitään järkeä, mutta nuorena pitää kokeilla kaikkea.

    • Anonyymi

      Haluisin kyllä koittaa tommosta joku kerta, mutta ennen kun ryhtyy siihen niin haluis kuitenkin tietää mitä rangaistuksia siitä tulee. Jonkun satasen voi helposti sakkoja maksaa, mutta joissain maissa on ihan useemman vuoden vankilareissu, niin semmonen ei kyllä houkuttele.

    • Anonyymi

      Itse olen surffaillut pian 2 vuotta. Hyvin rauhallista puuhaa kuhan on varusteet kunnossa pystyt elämään raiteilla vaikka viikon putkeen ennen kuin tarviit kaupasta lisä varustusta. Vasta vedin Jyväskylästä - kaipolaan tavarajunalla. Turvallisuus vinkkejä pidä pääkylmänä ja maalas järki päässä. Elä hyppää vauhdista kyytiin jos se menee yli 15kmh ihan vaan riskin takia että joudut junan alle.

    • Anonyymi

      kiinnostais suomessakin kokeilla tätä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe