Kevätaurinko herättää halun matkustella. Ajattelin kevääksi jotain kaupunkilomaa. Itäinen Eurooppa on tullut koluttua aika hyvin. Praha vanhana kulttuurikaupunkina on ehdoton suosikkini. Siellä on uskomattoman kauniita rakennuksia ja lasimaalauksia. Pelkkä kadulla kävely oli jo nautinnollinen kokemus. Wienissä oli myös hienoa jugendarkkitehtuuria ja Praaterikin piti nähdä. Läntisempi puoli Eurooppaa on jäänyt suurelta osin väliin.
Pariisin huhtikuu soi korvissa. Pariisi on tosiaankin vielä käymättä. Milloinkahan Hollannissa kukkivat tulppaanit. Onkohan niitä kaikkialla. Alppiniitytkin ovat varmaan lumoavia, kun luonto herää. Olen mä kyllä keväiset Karpaatit kokenut. Kylmä ilma valui varjoista Tampan rinnettä alas ja sain yskän. Ainakin kalenterikuvissa alppiniityt näyttävät lempeämmiltä kuin Vlad Seivästäjän maisemat. Herkkää varhaisgotiikkkaakin olis kiva nähdä.
Tulen kyllä tekemään lähiaikoina reissun Köpikseen ja Malmöön. Siellä leppäkin jo pölyttää. Kevät! Mutta tämän kuumeen voi parantaa vain elämys jostain uudesta ja kauniista, jostain, jossa en ole ennen käynyt. Kertokaa mulle, mihin kannattaisi lähteä reissuun.
Matkakuumetta
85
384
Vastaukset
Eiköhän niitä matka-esitteitä ala kohta tulemaan, jos ei ole jo tullutkin.
H.- pajunkissoja vaasiin
En mä ole lähdössä valmismatkalle vaan itse räätälöimälleni omatoimimatkalle . Siksi kysynkin ideoita.
pajunkissoja vaasiin kirjoitti:
En mä ole lähdössä valmismatkalle vaan itse räätälöimälleni omatoimimatkalle . Siksi kysynkin ideoita.
"pajunkissoja vaasiin"
Jaa, minulle tulee noita esitteitä, vaikka ovessa onkin mainoskielto.
Joskus olen katsellut mielenkiinnolla Irlantia.
Sinne kyllä sorrun jossain välissä.
Muuten ei matkailu enää kiinnosta, se on nähty mitä on haluttukin, paitsi tuo Irlanti.
Ja pahuksen nettikin on jo täynnä parempia kuvia nähtävyyksistä mitä minä enää opin edes kuvaamaan.
Tylsä luonne kun olen, nautin hilaisuudesta jonka saan netti-matkailun ääressä, ja kotona tuoksuu juuri ne mausteet joista pidän.
Jalkatilaakin on ruhtinaallisesti, eikä kukaan potki selkänojaan.
Eikä huoneissani ole Tupakointi kielletty- kylttejä. :)
Kokeile Irlantia, lämpimät sadevaatteet mukaan ja lujasti asennetta.
Niin, ja omat Perhot, vavan voit vuokrata paikan päällä.
Minä otan valmismatkan, jää turhat murheet pois.
H.- pajunkissoja vaasiin
hunksz kirjoitti:
"pajunkissoja vaasiin"
Jaa, minulle tulee noita esitteitä, vaikka ovessa onkin mainoskielto.
Joskus olen katsellut mielenkiinnolla Irlantia.
Sinne kyllä sorrun jossain välissä.
Muuten ei matkailu enää kiinnosta, se on nähty mitä on haluttukin, paitsi tuo Irlanti.
Ja pahuksen nettikin on jo täynnä parempia kuvia nähtävyyksistä mitä minä enää opin edes kuvaamaan.
Tylsä luonne kun olen, nautin hilaisuudesta jonka saan netti-matkailun ääressä, ja kotona tuoksuu juuri ne mausteet joista pidän.
Jalkatilaakin on ruhtinaallisesti, eikä kukaan potki selkänojaan.
Eikä huoneissani ole Tupakointi kielletty- kylttejä. :)
Kokeile Irlantia, lämpimät sadevaatteet mukaan ja lujasti asennetta.
Niin, ja omat Perhot, vavan voit vuokrata paikan päällä.
Minä otan valmismatkan, jää turhat murheet pois.
H.Irlanti on todella hyvä vinkki ja varteenotettava matkakohde. Skotlantikin olis. Sade on ihan OK, mutta silloin on mukavampi, kun ei ole kovin kylmä. Irlannissa on peikkoja ja muita henkiolentoja. TV:ssä oli niistä kertova ohjelmasarja. Skotlannissa on se hirviö ja vanhoja linnoja.
- L - L
Irlanti on todella hyvä vinkki ja varteenotettava matkakohde. Skotlantikin olis. Sade on ihan OK, mutta silloin on mukavampi, kun ei ole kovin kylmä. Irlannissa on peikkoja ja muita henkiolentoja. TV:ssä oli niistä kertova ohjelmasarja. Skotlannissa on se hirviö ja vanhoja linnoja.
Irkuissa saa varautua siihen, että vettä heittää taivalta muutaman kerran vuorokaudessa varoittamatta, tai sitten ei.
Minulle on irkuista jäänyt mieleen niiden pakollisten Moherin kallioiden lisäksi kiviaidat, onnettomat istutusmetsät, suuret, huonokuntoiset kartanot ja aikatauluista piittaamattomat, välittömät ohmiset.
Satuimme vuosia sitten Dubliniin futiksen MM-kisojen aikaan.
Irkut pelasivat arkipäivänä mutta kaupungin normaalitoiminnot olivat pysähdyksissä eikä pubeihin mahtunut kuin 90kg:n massalla ja röyhkeydellä.
Kannatti kierrellä. - pajunkissoja vasiin
L - L kirjoitti:
Irkuissa saa varautua siihen, että vettä heittää taivalta muutaman kerran vuorokaudessa varoittamatta, tai sitten ei.
Minulle on irkuista jäänyt mieleen niiden pakollisten Moherin kallioiden lisäksi kiviaidat, onnettomat istutusmetsät, suuret, huonokuntoiset kartanot ja aikatauluista piittaamattomat, välittömät ohmiset.
Satuimme vuosia sitten Dubliniin futiksen MM-kisojen aikaan.
Irkut pelasivat arkipäivänä mutta kaupungin normaalitoiminnot olivat pysähdyksissä eikä pubeihin mahtunut kuin 90kg:n massalla ja röyhkeydellä.
Kannatti kierrellä.Mun eräs ystäväni oli vaihto-opiskelijana Irlannissa ja oli iltaisin töissä paikallisessa pubin tiskin takana. Suomalaiset opiskelijat ovat suosittuja pubiapulaisina. Huonokuntoisissa kartanoissa on varmaan kummituksia ja tonttuja.
- ...
Kokeilisin, jo terveys ja ikä antaisi periksi, interreilaamista.
Olen nähnyt kyllikseni turistikohteita, asunut ulkomailla jne. Mua kiinnostais ihan perinteinen rinkkamatkailu, tavallisten ihmisten seassa. Sais syödä paikallisista katukeittiöistä tai peräti kotiruokaa, nähdä asioita, mitä normituristi ei näe ikinä, oppia kulttuuria, kieliä, kaikenlaista.
Koitin aikanaan jankuttaa kunnalle, että lopetetaan luokkaretket. Niitten tilalle viikon interreilausreissu kaikille. Jostain syystä asia ei ottanut tulta ollenkaan. Mutta tollasen pitäis kuulua peruskoulun opetussuunnsitelmaan. Joku viikkokin ulkomailla, avartaisi ja antaisi paljon tietoa elämästä kakaroille, jotka nykyisin opiskelee kaiken netistä tai pahimmillaan vielä nykyisinkin, kirjoista.
Siis, passi mennyt vanhaksi, ei matkustelu turistina kiinnosta pätkääkään. Mutta jonnekin siperiaan tai kiinan takahikiään oisin kyllä kiinnostunut menemään, reppu selässäja vasipullo vyössä. Sitäpaitsi, afrikka käytännössä jäänyt näkemättä kokonaan, kuin muuten australia tai eteleämanner. Että ois sitä periaatteellista kiinnostuista monellakin, kaikilla ei vain ole vanhemmiten edellytyksiä totetuttaa haaveitaan. Itellä varallisuus riittäis oletettavasti matkustelemiseenkin, kunto ja muutama muu asia esteenä.
Vaan vielä tässä joku päivä otetaan rollaattori ja lähdetään meren yli tutkailemaan, miten asiat on jossain hiton uudessa seelannissa :D
=DW=- pajunkissoja vaasiin
Terveys ja ikä antaa kyllä periksi, mutta mukavuudenhalu ei. Vaikka junamatkustuksesta pidänkin, niin koko matkaa en tule junalla tekemään. On kokemusta junalla liikkumisesta Romaniassa. Hyvin löytyi aikataulut etukäteen netistä, mutta kyllä mä Suomesta sinne ja takaisin matkustin lentokoneella. Oma autokaan ei tule missään tapauksessa kysymykseen, koska siirtyminen paikasta toiseen tulee rasittavaksi, jos pitää ajaa, eikä voi ottaa napandeeria milloin huvittaa.
Keväällä mua nimenomaan viehättää vuodenaika. Haluaisin ikäänkuin mennä kevättä vastaan. Täällä vielä lunta, kohteessa hiirenkorvaa ja kukkivia puita. - L - L
Rinkkamatkailu! Sellainen oli tarkoitus aloittaa -50 vaiheessa mutta vaimon terveys aiheutti yllätyksen.
Tarkoitus oli kiertää pallo rinkat selässä ja tarviitavan ajan kanssa kussakin maanosassa ja valtiossa paikallisia kulkuneuvoja käyttäen minimoiden lentämisen.
Kunto aiheutti yllätyksen ja esti myös reisun vaatimat lisärokoukset ja estolääkitykset.
Tavanomaiset ovat voimassa mutta pelkästään niiden varassa emme uskaltaneet lähteä.
Aikanaan liikuimme pitkin Eurooppaa omalla autolla n. 160000km ilman ennakkovarauksia, käyttäen hyväksi paikalliset mahdollisuudet.
Paljon tuttavia ja joitakin ystäviäkin.
Heistä on jo moni kuollut.
Nykyään olemme tyytyneet kiertomatkoihin, risteilyihin johin on yhdistetty lisäviikko sekä pelkkiin o-t kaupunkilomiin tai "varaa auto kentälle, lähde ajelemaan" menetelmään.
Suosikkikenttä on Munchen josta on kätevä lähteä Unkariin ja Itävaltaan.
Barcelona, Almeria, Verona ja Budapest ovat myös olleet listoilla.
Töissäkäymisen lopetus ja vaimon sairastuminen osuivat hyvin lähellle toisiaan ja vieläpä mainitsemassani järjetyksessä.
Ps. Lähdemme muutamaksi viikoksi vastaanottamaan kevättä 23.03.
Tosin vaimo käy helmikuun lopulla ystävänsä kanssa etelässä.
2 vrk Tallinnassa. Onhan sitä siinäkin. L - L kirjoitti:
Rinkkamatkailu! Sellainen oli tarkoitus aloittaa -50 vaiheessa mutta vaimon terveys aiheutti yllätyksen.
Tarkoitus oli kiertää pallo rinkat selässä ja tarviitavan ajan kanssa kussakin maanosassa ja valtiossa paikallisia kulkuneuvoja käyttäen minimoiden lentämisen.
Kunto aiheutti yllätyksen ja esti myös reisun vaatimat lisärokoukset ja estolääkitykset.
Tavanomaiset ovat voimassa mutta pelkästään niiden varassa emme uskaltaneet lähteä.
Aikanaan liikuimme pitkin Eurooppaa omalla autolla n. 160000km ilman ennakkovarauksia, käyttäen hyväksi paikalliset mahdollisuudet.
Paljon tuttavia ja joitakin ystäviäkin.
Heistä on jo moni kuollut.
Nykyään olemme tyytyneet kiertomatkoihin, risteilyihin johin on yhdistetty lisäviikko sekä pelkkiin o-t kaupunkilomiin tai "varaa auto kentälle, lähde ajelemaan" menetelmään.
Suosikkikenttä on Munchen josta on kätevä lähteä Unkariin ja Itävaltaan.
Barcelona, Almeria, Verona ja Budapest ovat myös olleet listoilla.
Töissäkäymisen lopetus ja vaimon sairastuminen osuivat hyvin lähellle toisiaan ja vieläpä mainitsemassani järjetyksessä.
Ps. Lähdemme muutamaksi viikoksi vastaanottamaan kevättä 23.03.
Tosin vaimo käy helmikuun lopulla ystävänsä kanssa etelässä.
2 vrk Tallinnassa. Onhan sitä siinäkin.:)
kiva sinä
- tätsy-kkä
Entäs Funchal? Huhtikuussa siellä kukkii orgineat, eikä ole rantalomailun kohde.
- pajunkissoja vaasiin
Kaunis paikka. Portugali on kyllä ollut mielessä, ja sinne olis tarkoitus mennä jossain vaiheessa, ehkä just tuonne Madeiran saarelle. Funchai on kyllä kauneudessaan hyvä vaihtoehto. Siellä on ilmeisesti miellyttävä ilmastokin. Enemmän kaupunkimatkamaista reissua ajattelin tällä kertaa. Taitaa tuo Funchai olla nimenomaan turismiin keskittyvä perinteinen matkakohde. Pannaan Funchai kumminkin korvan taa, sen verran oli nätti paikka.
- L - L
Kaunis paikka. Portugali on kyllä ollut mielessä, ja sinne olis tarkoitus mennä jossain vaiheessa, ehkä just tuonne Madeiran saarelle. Funchai on kyllä kauneudessaan hyvä vaihtoehto. Siellä on ilmeisesti miellyttävä ilmastokin. Enemmän kaupunkimatkamaista reissua ajattelin tällä kertaa. Taitaa tuo Funchai olla nimenomaan turismiin keskittyvä perinteinen matkakohde. Pannaan Funchai kumminkin korvan taa, sen verran oli nätti paikka.
On Funchalin keskusta, hieman sivussa hotellikasauma sekä sitten muu saari.
Jos on luonnosta kiinnostunut niin mielestäni kannattaisi käydä tutustumassa Azoreihin!
Tai jos pitää tuulesta ja hiekasta niin Kap Verden Sal. - pajunkissoja vaasiin
L - L kirjoitti:
On Funchalin keskusta, hieman sivussa hotellikasauma sekä sitten muu saari.
Jos on luonnosta kiinnostunut niin mielestäni kannattaisi käydä tutustumassa Azoreihin!
Tai jos pitää tuulesta ja hiekasta niin Kap Verden Sal.Minä pidän mm. jännitteestä, joka muodostuu kevään herkkyyden ja vanhojen kivirakennusten ja raskaiden puuovien välille. Talven jäljiltä oleva kylmyys kaikkialla, josta nousee elämää
- pallo pyörii
minä taas mietin et olen matkalla koko ajan ja tarviiko paikkaa vaihtaa, eipä silti ole rahaakaan liioin..
- pajunkissoja vaasiin
Minä olen asunut Suomessa monella, noin 10:llä, eri paikkakunnalla. Silloin, kun olin just muuttanut, niin matkustelu ei kiinnostanut lainkaan, mutta nyt olen asunut 10 samassa paikassa, joka on vielä vanhastaan tuttu. Nyt tuntuu siltä, että johonkin pitäis lähtee. No kohtapuoleen käyn Skånessa.
- L - L
Minä olen asunut Suomessa monella, noin 10:llä, eri paikkakunnalla. Silloin, kun olin just muuttanut, niin matkustelu ei kiinnostanut lainkaan, mutta nyt olen asunut 10 samassa paikassa, joka on vielä vanhastaan tuttu. Nyt tuntuu siltä, että johonkin pitäis lähtee. No kohtapuoleen käyn Skånessa.
Yksipuolista kommunikointia?
Ymmärrätkö skånskaa?
Minua ne ymmärtävät mutta minulla on vaikeuksia toiseen suuntaan.
Mutta eipä tuota kielipäätä olekaan liiemmältu. - pajunkissoja vaasiin
L - L kirjoitti:
Yksipuolista kommunikointia?
Ymmärrätkö skånskaa?
Minua ne ymmärtävät mutta minulla on vaikeuksia toiseen suuntaan.
Mutta eipä tuota kielipäätä olekaan liiemmältu.Skånelaiset sanovat Skeune. Vähän vaikeetahan se skeunen murre on. Tädin mies oli syntyperäinen Skånelainen, eikä osannut yhtään suomea. Hän kävi tätini kanssa joka toinen vuosi kesälomalla meillä. Kun oli koulussa oppinut ruotsia tarpeeksi, mies tietenkin yritti puhua minulle. Oli aika rankka pieti ykskin perjantai-ilta kesätyöviikon jälkeen, kun hän halusi keskustella kanssani suomalais-ugrilaisten kansojen historiasta, josta oli lukenut vietettyään muutaman viikon sairaalassa. Aika kauheeta silloisella kielitaidollani, siitä aiheesta ja vielä skeunen murteella. Veljeni pääsivät pälkähästä, kun eivät osanneet ruotsia.
Kävin viime marraskuussa Skånessa. Tavallisella ruotsilla tulin kyllä ymmärretyksi, vaan toiseen suuntaan meni kyllä paljon ohi. - L - L
Skånelaiset sanovat Skeune. Vähän vaikeetahan se skeunen murre on. Tädin mies oli syntyperäinen Skånelainen, eikä osannut yhtään suomea. Hän kävi tätini kanssa joka toinen vuosi kesälomalla meillä. Kun oli koulussa oppinut ruotsia tarpeeksi, mies tietenkin yritti puhua minulle. Oli aika rankka pieti ykskin perjantai-ilta kesätyöviikon jälkeen, kun hän halusi keskustella kanssani suomalais-ugrilaisten kansojen historiasta, josta oli lukenut vietettyään muutaman viikon sairaalassa. Aika kauheeta silloisella kielitaidollani, siitä aiheesta ja vielä skeunen murteella. Veljeni pääsivät pälkähästä, kun eivät osanneet ruotsia.
Kävin viime marraskuussa Skånessa. Tavallisella ruotsilla tulin kyllä ymmärretyksi, vaan toiseen suuntaan meni kyllä paljon ohi.Muutaman kuukauden asumisen jälkeen pakenin Sölvesborgista Södertäljeen juuri tuon murteen vuoksi.
Luulin päässeeni siitä lopullisesti eroon mutta aivan 90-luvun alussa törmäsin jälleen siihen.
Suomalaisen, ruotsia osaamattoman teknikon tekniset asennusohjeet menivät täysin tekniikkaa ja terminologiaa ymmärtämättömän ruotsinsuomalaisen käännettäviksi.
Muiden kanssa epäselvyydet hoituivat hyvin mutta, jukopliuta, kun Malmön tyyppi soitti sillä mongerruksellaan ja puhelimessa ryhdyttiin selvittämään sekamelskaa niin hermot olivat koetuksella.
Kehoitin ukkoa puhumaan ruotsia ja äänensävystä kuulin hänen yrittävän mutta se perusmurre jäi päälle.
Kun vielä käännöksissä olivat yksiköt ja monikot sekaantuneet kuten myös esimerkiksi asennussuunta, vaikkapa työsuunta alhaalta päin puuttui, niin muiden kiireiden ohella tehtävä tuntui puhelimessa haasteelliselta mutta pakkohan se oli saada päätökseen.
Vahvistui väittämä ilmeiden ja äänensävyjen merkityksestä kommunikoinnissa.
Suunnittelin kesäksi Turun reissua, lähdetkö mukaan?
- pajunkissoja vaasiin
Juu ilman muuta lähden. Turun linnan olen nähnyt vain ulkoapäin ja se on upea. Haluan käydä sisälläkin. Jos en ihan väärin muista, niin Turun linnassa jossain huoneessa on jotain köynnös- tai lehväkuvioita. Näin dia- tai kirjan kuvassa ja ajattelin, että olis kiva nähdä luonnossa. Minä tykkään vanhoista linnoista.
- virva-tuulia***
Juu ilman muuta lähden. Turun linnan olen nähnyt vain ulkoapäin ja se on upea. Haluan käydä sisälläkin. Jos en ihan väärin muista, niin Turun linnassa jossain huoneessa on jotain köynnös- tai lehväkuvioita. Näin dia- tai kirjan kuvassa ja ajattelin, että olis kiva nähdä luonnossa. Minä tykkään vanhoista linnoista.
Turun linnassa on paljon katselemista. Kannattaa käydä katselemassa ajan ja oppaan kanssa. Itsekin kiertelin n. 4-5 h. Puvut olivat taidokkaasti tehtyjä, todella ihania.
Hieno homma, eihän aina tarvitse matkustaa kauas, kotimaastakin löytyy hyviä matkakohteita.
Sisällä linnassa käydään ilman muuta ja voitais poiketa myös Luostarinmäen käsityöläismuseossa, parikymmentä vuotta sitten olen siellä käynyt.- pajunkissoja vaasiin
virva-tuulia*** kirjoitti:
Turun linnassa on paljon katselemista. Kannattaa käydä katselemassa ajan ja oppaan kanssa. Itsekin kiertelin n. 4-5 h. Puvut olivat taidokkaasti tehtyjä, todella ihania.
Pitää siis varata aikaa. Kohteista, missä on paljon nähtävää olis hyvä saada mukaan jotain kuvamateriaalia. Kun näkee paljon kerralla, jotain unohtuu väkisin. Mulla on tapana ostaa mieleisistä kohteista postikortteja (ei lähetettäväksi) ja kuvakirjoja ja -vihkosia. Niitä on kiva selata jälkeenpäin. Joka paikassa ei saa valokuvata. Tekstiilit ja maalaukset haalistuvat, jos salamavalot leiskuvat päivästä toiseen. Toivottavasti Turun linnasta saa ostaa jonkun kuvakoosteen.
- pajunkissat vaasiin
Anceli kirjoitti:
Hieno homma, eihän aina tarvitse matkustaa kauas, kotimaastakin löytyy hyviä matkakohteita.
Sisällä linnassa käydään ilman muuta ja voitais poiketa myös Luostarinmäen käsityöläismuseossa, parikymmentä vuotta sitten olen siellä käynyt.Turku on loistava ehdotus kaupunkiloman kohteeksi. Suomessa on hyvin vähän todella vanhaa rakennuskantaa, joka vetoaa minuun. Raumalla olen asunut. Kesällä vanha Rauma on kaunis, mutta talvella aika masentava. Keskiaikaiset karun kauniit kivirakennukset ovat mulle ehdoton ykkönen.
Ahvenanmaalla on varhoja kirkkoja, joiden seinämaalauksissa on meillä harvinaista kaunista varhaisgotiikka: herkät värit, pitkät henkiolentomaiset hahmot lempeästi taipuneina. Kesällä polkupyöräretki Ahvenanmaalle. Lähdetkö mukaan? pajunkissat vaasiin kirjoitti:
Turku on loistava ehdotus kaupunkiloman kohteeksi. Suomessa on hyvin vähän todella vanhaa rakennuskantaa, joka vetoaa minuun. Raumalla olen asunut. Kesällä vanha Rauma on kaunis, mutta talvella aika masentava. Keskiaikaiset karun kauniit kivirakennukset ovat mulle ehdoton ykkönen.
Ahvenanmaalla on varhoja kirkkoja, joiden seinämaalauksissa on meillä harvinaista kaunista varhaisgotiikka: herkät värit, pitkät henkiolentomaiset hahmot lempeästi taipuneina. Kesällä polkupyöräretki Ahvenanmaalle. Lähdetkö mukaan?Ahvenanmaalle ja polkupyöräretkelle, saanko miettiä hetken....
Ilman muuta lähden, aina valmiina kuin partiopoika pahantekoon.
Siitä tulee hieno reissu.
Tulin juuri päivän kaupunkikäynniltä Lappeenrannasta, en sanonut kertaakaan hui, vaikka venäläisiä oli sankoin joukoin liikenteessä. :)- pajunkissat vaasissa
Anceli kirjoitti:
Ahvenanmaalle ja polkupyöräretkelle, saanko miettiä hetken....
Ilman muuta lähden, aina valmiina kuin partiopoika pahantekoon.
Siitä tulee hieno reissu.
Tulin juuri päivän kaupunkikäynniltä Lappeenrannasta, en sanonut kertaakaan hui, vaikka venäläisiä oli sankoin joukoin liikenteessä. :)Jos joku kolmaskin lähtis, muttei omista polkupyörää, niin mulla on kyllä kaksi. Toisessa on just nyt kumi puhki, mutta vaihdan sisärenkaan, kunhan tulee lämpimämmät kelit.
pajunkissat vaasissa kirjoitti:
Jos joku kolmaskin lähtis, muttei omista polkupyörää, niin mulla on kyllä kaksi. Toisessa on just nyt kumi puhki, mutta vaihdan sisärenkaan, kunhan tulee lämpimämmät kelit.
Minä! Haluan kolmanneksi Affenanmaan kiertoretkelle, mutta mulla ei ole omaa polkupyörää! Kirkkotaide on ihanaa!
- pajunkissat vaasissa
rasputia kirjoitti:
Minä! Haluan kolmanneksi Affenanmaan kiertoretkelle, mutta mulla ei ole omaa polkupyörää! Kirkkotaide on ihanaa!
Jos olet tottumaton pyöräilijä, niin ihan vaan varoituksena, että sun perssilavat voi tulla oudokseltaan kipeeksi. Mikäs siinä, tulet remmiin vaan, mutta et sitten valita heti alkumatkasta, ettet jaksa. Ja sitä sun betonistiuskoa et myöskään tyrkytä!
- kesäkaupunki
pajunkissat vaasiin kirjoitti:
Turku on loistava ehdotus kaupunkiloman kohteeksi. Suomessa on hyvin vähän todella vanhaa rakennuskantaa, joka vetoaa minuun. Raumalla olen asunut. Kesällä vanha Rauma on kaunis, mutta talvella aika masentava. Keskiaikaiset karun kauniit kivirakennukset ovat mulle ehdoton ykkönen.
Ahvenanmaalla on varhoja kirkkoja, joiden seinämaalauksissa on meillä harvinaista kaunista varhaisgotiikka: herkät värit, pitkät henkiolentomaiset hahmot lempeästi taipuneina. Kesällä polkupyöräretki Ahvenanmaalle. Lähdetkö mukaan?pajunkissat vaasiin
Tässä lyhyt video kesäisestä Turusta.
http://www.youtube.com/watch?v=KwqxMMpu-J8
Kuvia vanhoista ja uudemmista rakennuksista.
http://taloforum.fi/viewtopic.php?t=383 - pajunkissat vaasissa
kesäkaupunki kirjoitti:
pajunkissat vaasiin
Tässä lyhyt video kesäisestä Turusta.
http://www.youtube.com/watch?v=KwqxMMpu-J8
Kuvia vanhoista ja uudemmista rakennuksista.
http://taloforum.fi/viewtopic.php?t=383Kiitos hyvistä linkeistä. Tossa talofoorumissa oli hyviä kuvia kaupungin arkkitehtuurista. Valokuvaan matkoillani aina taloja ja kauniita ulko-ovia.
Turunmatka on nyt myyty minulle, mutta ehkä kumminkin vasta kesällä. Muut matkavisiot ovat vielä jäsentymättömiä.
- ...
Hyvä ketju.
Tuli loistavasti esille, että suomessa aivan liian suuret sosiaalietuudet. Loispummit vaan haaveilee ulkomaan matkoista ja tekeekin niitä, yhteiskunnan verorahoilla. Kaikki eläkkeet tarveharkintaisiksi ja ulkomaan lomamatkat kiellettävä pummeilta, jos rahaa ei ole omassa plakkarissa.
=DW=- Rimmir tänään
Kyllä sinä olet todella hauska :):):):): Sai taas hyvät naurut. Kiitos
- pajunkissat vaasiin
Tiukkana DW! Kuten sinä, minäkään en ole vielä eläkkeellä, mutta saan työmarkkinatukea. Se ei ole niin suuri, että sen turvin matkustelisi. Tunnustan, että mun Skånenmatkani, marraskuisen ja tulevan, on maksanut ruotsalainen loispummieläkeläinen, joka ei ole töitä tehnyt sitten 1940-luvun. Kaupunkiloman ajattelin puolisoni maksavan. Mä ompelin sille parit hyvät välihousut, jollaisia ei saa kaupasta: Pebasta istuvat, mutta punteista sen verran löysät, etteivät hierrä säärikarvoja, materiaali ryhdikästä ohutta ja liukaspintaista 100% puuvillaa omista raaka-aine varastoistani. Siitä hyvästä ansaitsen varmaan palkkion.
Meillä työttömyysturvaa nauttivillahan on rajoitettu maastapoistumisoikeus. Vuodessa saa oleskella viikon ulkomailla. Sen lisäksi ulkomailla vietettyinä työpäivinä ei ole oikeutta päivärahaan. En tunne tarkkaa tulkintaa, mutta uskoakseni perjantai-iltana lähtö ja maanantaiaamuna paluu ei kuluta maastapoistumiseen oikeuttavia päiviä. Elektronista nilkkapantaa ei ainakaan vielä ole velvoitettu käyttämään. - L - L
Tiukkana DW! Kuten sinä, minäkään en ole vielä eläkkeellä, mutta saan työmarkkinatukea. Se ei ole niin suuri, että sen turvin matkustelisi. Tunnustan, että mun Skånenmatkani, marraskuisen ja tulevan, on maksanut ruotsalainen loispummieläkeläinen, joka ei ole töitä tehnyt sitten 1940-luvun. Kaupunkiloman ajattelin puolisoni maksavan. Mä ompelin sille parit hyvät välihousut, jollaisia ei saa kaupasta: Pebasta istuvat, mutta punteista sen verran löysät, etteivät hierrä säärikarvoja, materiaali ryhdikästä ohutta ja liukaspintaista 100% puuvillaa omista raaka-aine varastoistani. Siitä hyvästä ansaitsen varmaan palkkion.
Meillä työttömyysturvaa nauttivillahan on rajoitettu maastapoistumisoikeus. Vuodessa saa oleskella viikon ulkomailla. Sen lisäksi ulkomailla vietettyinä työpäivinä ei ole oikeutta päivärahaan. En tunne tarkkaa tulkintaa, mutta uskoakseni perjantai-iltana lähtö ja maanantaiaamuna paluu ei kuluta maastapoistumiseen oikeuttavia päiviä. Elektronista nilkkapantaa ei ainakaan vielä ole velvoitettu käyttämään.Työttömän matkustelu. Ainakin ns. ansiosidonnaista saavilla on oikeus 3kk:n työnhakuun missä tahansa EU-maassa.
Omien kokemusteni mukaan ko. maan, ainakaan Espanjan työkkärin tyypit eivät ole tippaakaan kiinnostuneita siitä missä työnhakija aikansa viettää.
Meikäläinen korvaus tulee kuukausittain pankkiin, ko. tapauksessa CAM:n konttoriin.
3kk:n haun uusiminen vaatii vähintään 1kk:n työsuhteen Suomessa.
Yllä oleva perustuu omiin, yli 10:n vuoden takaisiin kokemuksiini
Tunnollisena kansalaisena, poistuessani EU-alueelta, ilmoitin siitä kotipaikkakunnan työkkäriin ja tein asianmukaiset merkinnät työttömyyskassan lomakkeeseen joka silloin oli paperilla, ei vielä netissä ( tämä lisäys viisastelijoille ).
Sainko töitä Espanjassa? Yllätys, yllätys! Minulle ei ehdotettu mitään. - pajunkissat vaasiin
L - L kirjoitti:
Työttömän matkustelu. Ainakin ns. ansiosidonnaista saavilla on oikeus 3kk:n työnhakuun missä tahansa EU-maassa.
Omien kokemusteni mukaan ko. maan, ainakaan Espanjan työkkärin tyypit eivät ole tippaakaan kiinnostuneita siitä missä työnhakija aikansa viettää.
Meikäläinen korvaus tulee kuukausittain pankkiin, ko. tapauksessa CAM:n konttoriin.
3kk:n haun uusiminen vaatii vähintään 1kk:n työsuhteen Suomessa.
Yllä oleva perustuu omiin, yli 10:n vuoden takaisiin kokemuksiini
Tunnollisena kansalaisena, poistuessani EU-alueelta, ilmoitin siitä kotipaikkakunnan työkkäriin ja tein asianmukaiset merkinnät työttömyyskassan lomakkeeseen joka silloin oli paperilla, ei vielä netissä ( tämä lisäys viisastelijoille ).
Sainko töitä Espanjassa? Yllätys, yllätys! Minulle ei ehdotettu mitään.Ei ne työkkärissä valvo matkailua muuten, paitsi, jos erehtyy ilmoittamaan, että lähtee reuissuun. Minä kysyin työkkäristä, saako lähteä matkalle, ja he sanoivat minulle, että kalenterivuodessa lomamatkailuun on oikeutta yksi viikko, 8pv esim ke-ke. Vissiin 6 varsinaista työpäivää, joihin lasketaan palkalliset vapaat, esim. jouluaatto ja jotain pääsiäiseen liittyvää. Ilmoitin käyväni Egytissä ja minulle määrättiin ilmoittautuminen 2 päivän sisällä matkan jälkeen, etten vaan olisi reissussa yli sallitun ajan. Kysyin myös, että saako EU:n alueella matkustaa vapaasti. Virkailija sanoi, että sääntö koskee myös lomailua EU:n alueella.
DW:lle sen verran, että Egyptinmatkan olin maksanut kokonaisuudessaan, ennenkuin työsuhteeni päättyyi, mutta matka alkoi vasta työttömyyteni aikana.
Työnhakumatka on sitten asia erikseen. Se pitää vissiin erityisesti sopia työkkärin kanssa. Voivat aivan hyvin vaatia listan yrityksistä, joista kyselee töitä. Työkkärissä ollaan nykyään tarkkoja. Joka käynnillä kirjoitetaan työnhakusuunnitelma, johon kirjataan virkailijan ehdottamat koulutukset ja työpaikat, joista kehotetaan kysymään työtä. Seuraavalla kerralla kysytään, kuinka kävi ehdotetun työpaikan kanssa. Myös ilmaiseen työharjoitteluun painostetaan, joskus aika voimakkaastikin.
Joskus lomailuun liittyy työmahdollisuuksien epävirallista tunnustelua ja työssä tarvittavan kielitaidon kehittämistä, minkä vuoksi lomailua ei mielstäni pitäisi liikaa rajoittaa. - L - L
Ei ne työkkärissä valvo matkailua muuten, paitsi, jos erehtyy ilmoittamaan, että lähtee reuissuun. Minä kysyin työkkäristä, saako lähteä matkalle, ja he sanoivat minulle, että kalenterivuodessa lomamatkailuun on oikeutta yksi viikko, 8pv esim ke-ke. Vissiin 6 varsinaista työpäivää, joihin lasketaan palkalliset vapaat, esim. jouluaatto ja jotain pääsiäiseen liittyvää. Ilmoitin käyväni Egytissä ja minulle määrättiin ilmoittautuminen 2 päivän sisällä matkan jälkeen, etten vaan olisi reissussa yli sallitun ajan. Kysyin myös, että saako EU:n alueella matkustaa vapaasti. Virkailija sanoi, että sääntö koskee myös lomailua EU:n alueella.
DW:lle sen verran, että Egyptinmatkan olin maksanut kokonaisuudessaan, ennenkuin työsuhteeni päättyyi, mutta matka alkoi vasta työttömyyteni aikana.
Työnhakumatka on sitten asia erikseen. Se pitää vissiin erityisesti sopia työkkärin kanssa. Voivat aivan hyvin vaatia listan yrityksistä, joista kyselee töitä. Työkkärissä ollaan nykyään tarkkoja. Joka käynnillä kirjoitetaan työnhakusuunnitelma, johon kirjataan virkailijan ehdottamat koulutukset ja työpaikat, joista kehotetaan kysymään työtä. Seuraavalla kerralla kysytään, kuinka kävi ehdotetun työpaikan kanssa. Myös ilmaiseen työharjoitteluun painostetaan, joskus aika voimakkaastikin.
Joskus lomailuun liittyy työmahdollisuuksien epävirallista tunnustelua ja työssä tarvittavan kielitaidon kehittämistä, minkä vuoksi lomailua ei mielstäni pitäisi liikaa rajoittaa.Ei minulle asetettu mitään aikarajoituksia.
EU:n alueella oli se 3kk jonka sai korvauksen hakumaahan.
EU:n ulkopuolelle mennessäni ilmoitin etten ole käytettävissä enkä nosta korvauksia.
Minimi oli 2 viikkoa.
Työnhakusuunnitelma? En tiennyt sellaisesta mitään!
Eikä ehdotettu mitään!
Eikä painostettu!
Täysin tarpeeton laitos, ainakin minun kannaltani katsottuna vaikka asioinkin heidän kanssaan useiden vuosien ajan lukuisia kertoja. - pajunkissat vaasissa
L - L kirjoitti:
Ei minulle asetettu mitään aikarajoituksia.
EU:n alueella oli se 3kk jonka sai korvauksen hakumaahan.
EU:n ulkopuolelle mennessäni ilmoitin etten ole käytettävissä enkä nosta korvauksia.
Minimi oli 2 viikkoa.
Työnhakusuunnitelma? En tiennyt sellaisesta mitään!
Eikä ehdotettu mitään!
Eikä painostettu!
Täysin tarpeeton laitos, ainakin minun kannaltani katsottuna vaikka asioinkin heidän kanssaan useiden vuosien ajan lukuisia kertoja.Työkkäreiden toimintatavat ovat muuttuneet, ehkä just kymmenkunta vuotta sitten. Jos työtä ei löydy riittävän nopeasti, työtön työnhakija painostetaan jopa päivärahan menettämisen uhalla työnhakukurssille. Kursseilla opetetaan tekstinkäsittelyn alkeita ja hakemusasiakirjojen laatimista, ja tunneille on osallistuttava, vaikka olis just koulunpenkiltä tullut ja todistettavasti suorittanut ko asiat. Samoin pitää opiskella kuinka esiintyä ja pukeutua työhaastattelussa, vaikka olisi elämässään monta työpaikkaa hakenut ja tullut valituksi ja hyvin pukeutuva. Verorahojen haaskausta sekin kyykyttäminen.
Voi olla, että toimistojen toimintatavoissa on eroja, mutta nykyään niillä on kai jonkinmoinen tulosvastuu. CVtäkin ne vaativat työkkärin sivuille julkaistavaksi ja kenen tahansa luettavaksi. Henkilötietonsa saa salata, mutta minun mielestäni yksityisyyden suoja on silti hyvin kyseenalainen. Valmistumisvuosista, oppilaitoksista ja paikkakunnista on joskus helppo jäljittää henkilö ja perehtyä hänen elämänvaiheisiinsa. Olen kieltäytynyt julkaisemasta CVtäni. Saapa nähdä uhkailevatko ne seuraavalla kerralla työmarkkinatuen eväämisellä.
Virkailijoidenkin välilläkin on eroja. Yhden kaverin itse junailemaa työharjoittelupaikkaa ulkomailla ei meinattu millään hyväksyä, koska kysessä oli hänen suomalainen työnantajansa, jolta oli parhaillaan lomautettuna. Työharjoittelun idea oli kaverin vasta opiskeleman kielen omaksuminen ja työpaikkaan tutustuminen sekä valmistusmenetelmien opettaminen alihankintaa tekevässä tytäryhtiössä ulkomailla. Ei siis vanhan työn tekemistä harjoittelijana. Virkailijan mielestä harjoittelu olisi kuitenkin ollut työvoimamäärärahojen väärinkäyttöä. Toinen virkailija sai kuitenkin homman etenemään, ja harjoittelun jälkeen mies sai vakituisen työpaikan ulkomailta suomalaisen työsopimuksen mukaisella palkalla. - ...
Työkkäreiden toimintatavat ovat muuttuneet, ehkä just kymmenkunta vuotta sitten. Jos työtä ei löydy riittävän nopeasti, työtön työnhakija painostetaan jopa päivärahan menettämisen uhalla työnhakukurssille. Kursseilla opetetaan tekstinkäsittelyn alkeita ja hakemusasiakirjojen laatimista, ja tunneille on osallistuttava, vaikka olis just koulunpenkiltä tullut ja todistettavasti suorittanut ko asiat. Samoin pitää opiskella kuinka esiintyä ja pukeutua työhaastattelussa, vaikka olisi elämässään monta työpaikkaa hakenut ja tullut valituksi ja hyvin pukeutuva. Verorahojen haaskausta sekin kyykyttäminen.
Voi olla, että toimistojen toimintatavoissa on eroja, mutta nykyään niillä on kai jonkinmoinen tulosvastuu. CVtäkin ne vaativat työkkärin sivuille julkaistavaksi ja kenen tahansa luettavaksi. Henkilötietonsa saa salata, mutta minun mielestäni yksityisyyden suoja on silti hyvin kyseenalainen. Valmistumisvuosista, oppilaitoksista ja paikkakunnista on joskus helppo jäljittää henkilö ja perehtyä hänen elämänvaiheisiinsa. Olen kieltäytynyt julkaisemasta CVtäni. Saapa nähdä uhkailevatko ne seuraavalla kerralla työmarkkinatuen eväämisellä.
Virkailijoidenkin välilläkin on eroja. Yhden kaverin itse junailemaa työharjoittelupaikkaa ulkomailla ei meinattu millään hyväksyä, koska kysessä oli hänen suomalainen työnantajansa, jolta oli parhaillaan lomautettuna. Työharjoittelun idea oli kaverin vasta opiskeleman kielen omaksuminen ja työpaikkaan tutustuminen sekä valmistusmenetelmien opettaminen alihankintaa tekevässä tytäryhtiössä ulkomailla. Ei siis vanhan työn tekemistä harjoittelijana. Virkailijan mielestä harjoittelu olisi kuitenkin ollut työvoimamäärärahojen väärinkäyttöä. Toinen virkailija sai kuitenkin homman etenemään, ja harjoittelun jälkeen mies sai vakituisen työpaikan ulkomailta suomalaisen työsopimuksen mukaisella palkalla.Joop.
Työkkärin säännöt elävät, toiminta ei muutu miksikään. Ikinähän niistä kukaan ei töitä ole saanut ja kivaa aktivointia mieluusti harrastavat. Vaan, mun muistin mukaan työttömällä on kyllä oikeus lomamatkaan. Vaatinee oman byrokratian.
Nykyisin tuo aktivointi varmaan tehostunut entisestään. Vuoden alusta laki muuttui, että puolison tulot ei vaikuta työmarkkina tukeen. Ja on niillä tulosvastuu, sihen taitaa kuulua lähinnä karenssien jakeleminen.
=DW= - pöh
... kirjoitti:
Joop.
Työkkärin säännöt elävät, toiminta ei muutu miksikään. Ikinähän niistä kukaan ei töitä ole saanut ja kivaa aktivointia mieluusti harrastavat. Vaan, mun muistin mukaan työttömällä on kyllä oikeus lomamatkaan. Vaatinee oman byrokratian.
Nykyisin tuo aktivointi varmaan tehostunut entisestään. Vuoden alusta laki muuttui, että puolison tulot ei vaikuta työmarkkina tukeen. Ja on niillä tulosvastuu, sihen taitaa kuulua lähinnä karenssien jakeleminen.
=DW=Ei se mitään byrokratiaa vaadi. Jos seuraava ilmoittautuminen työkkäriin on vaikka huhtikuussa, niin ei ne siinä välissä mitään työtarjouksia ikäihmiselle lähetä.
- L - L
pöh kirjoitti:
Ei se mitään byrokratiaa vaadi. Jos seuraava ilmoittautuminen työkkäriin on vaikka huhtikuussa, niin ei ne siinä välissä mitään työtarjouksia ikäihmiselle lähetä.
Aloitettuani urani työttömänä 53-vuotisena kävin työkkärissä muutaman kerran.
Sitten ryhdyin pätkimään. Pätkät olivat minulle aikaisempien työsuhteiden kautta syntyneiden tuttavien tarjoamia.
Jokaisesta pätkästä, sen alkamisesta ja loppumisesta, ilmoitin työkkäriin ja kassaani.
Hyvin pian työkkäin täti ehdotti työnhaun uusimista puhelimitse puolen vuoden välein kun työttömyys kestää niin pitkään tai kauemmin.
Muutaman kerran lipsahti uusiminen pitkäksi joten siltä ajalta en saanut ns. ( niin sanottu ) ansiosidonnaista.
Loppuvuosieni aikan tein 10 pätkää, 2pv > 7kk ja solmin kerran vakituisen sopparin nollatakseni laskurin. Olin vuoden. - pöh
L - L kirjoitti:
Aloitettuani urani työttömänä 53-vuotisena kävin työkkärissä muutaman kerran.
Sitten ryhdyin pätkimään. Pätkät olivat minulle aikaisempien työsuhteiden kautta syntyneiden tuttavien tarjoamia.
Jokaisesta pätkästä, sen alkamisesta ja loppumisesta, ilmoitin työkkäriin ja kassaani.
Hyvin pian työkkäin täti ehdotti työnhaun uusimista puhelimitse puolen vuoden välein kun työttömyys kestää niin pitkään tai kauemmin.
Muutaman kerran lipsahti uusiminen pitkäksi joten siltä ajalta en saanut ns. ( niin sanottu ) ansiosidonnaista.
Loppuvuosieni aikan tein 10 pätkää, 2pv > 7kk ja solmin kerran vakituisen sopparin nollatakseni laskurin. Olin vuoden.Miten tuo nyt liittyi siihen, että matkoista pitäisi työkkäriin ilmoittaa? En minä ainakaan ole koskaan ilmoittanut. Jos ihme ja kumma tapahtuisi, että kahdeksan päivän reissun aikana työkkäristä tulisi työtarjous (hah haa), niin kissavahti kyllä soittaa minulle.
- 1943
En hirveästi ole matkustellut, mutta jossakin sentään. Ihan hyvä oli matkamme Milanoon tässä taannoin keväällä. Sieltä kävimme junalla Luganossa. Itseäni kiehtoi jokin aika sitten pätkä Orient Express-junalla, jopa niin paljon, että otin selvää hinnoista. Oli niin arvokasta touhua, että suunnitelma ei toteutunut. Kevätaurinko saa minut kiinnittymään entitä lujemmin kotimaahan. Lontoo on kestosuosikki matkakohteista.
- pajunkissat vaasiin
Ilman muuta pidän Suomen keväästä, mutta sen saapumista malttamattomana odotellessa voi käydä vähän etelämpänä vaklaamassa, mihin asti kevät on jo edennyt. Lähdin kerran lumipeitteisestä Suomesta Romaniaan. Varjoisissa paikoissa vuoristoalueella oli vielä paikoin lunta, mutta etelämpänä maa jo viheriö. Matkan lopulla Bukarestissa pensaisiin alkoi ilmestyä hiiren korvaa ja aurinkoisessa paikassa saattoi olla jo hihattomassa puserossa. Kun tulimme kotiin, maa oli sula, ja krookukset juuri avautumassa. Lontoo on hyvä ehdotus kaupunkikohteeksi. Pidetään mielessä.
- ent. akkapaha
Maalis- ja huhtikuussa saatta koko Eurooppa olla vielä kylmä, mutta ainahan voi toivoa parempaa. Oletko käynyt Venetsiassa ja kiinnostaako?
- pajunkissat vaasiin
Olen ollut maalis-huhtikuussa matkoilla. Viileetä on, mutta ei se haittaa. Monessa paikassa on vähemmän turisteja ja enemmän paikallista arkea, kun ei ole vielä useimpien toivomaa kesäsäätä. Lämpösessä ilman alassa löhöilyttää ja virvokkeet maistuvat. Silloin, kun haluaa nimenomaan rentoutua ja levätä, kannattaa valita lämmintä.
En ole käynyt Venetsiassa. Mmm, sitä vois harkita. Onkohan se kanavien vesi kauheen likaista ja haisevaa, ja onko siellä paljon homekasvustoa. Mulla on herkkä hajuaisti ja home aiheuttaa poskiontelontulehdusta. - L - L
Olen ollut maalis-huhtikuussa matkoilla. Viileetä on, mutta ei se haittaa. Monessa paikassa on vähemmän turisteja ja enemmän paikallista arkea, kun ei ole vielä useimpien toivomaa kesäsäätä. Lämpösessä ilman alassa löhöilyttää ja virvokkeet maistuvat. Silloin, kun haluaa nimenomaan rentoutua ja levätä, kannattaa valita lämmintä.
En ole käynyt Venetsiassa. Mmm, sitä vois harkita. Onkohan se kanavien vesi kauheen likaista ja haisevaa, ja onko siellä paljon homekasvustoa. Mulla on herkkä hajuaisti ja home aiheuttaa poskiontelontulehdusta.Sopiva lämpö, alhaisemmat hinnat, ennen sesonkia.
Menemme Espanjaan mieluimmin maali- huhtukuun vaihteessa. Nyt 23.03.
Pääsiäisviikko on värikäs.
Meidän kylällämme toukokuun tavallisesti ensimmäinen täysi viikko on täyttä fiestaa.
Joidenkin mielestä viikkoa rumentaa tapahtuma jossa ne sohivat 6 härkää hengiltä elementtirakenteisella areenalla.
Emme ole käyneet katsomassa. Minusta on riittävän sikamaista jättää rääkättyjen ruhot makaamaan ulos hietikolle auringonpaisteeseen.
Jotain kunnioitusta sentää!
Häivymme sieltä viimeistään ennen juhannusta, tavallisesti jo toukokuun lopulla.
Keskisen Atlantin saaret ovat lämpötiloiltaan minun laardeilleni sopivia.
Kävimme ensimmäisen kerran Venetsiassa 1971 heinäkuussa, automatkan yhteydessä.
Hajua ja turisteja vähintäänkin riittävästi.
Toisen kerran lastemme kanssa 1981 kesäkuun alussa.
Turistit ja hajut olivat havaittavissa.
Itse menisin alkukeväällä.
Omaleimainen paikka. Kannattaa käydä ainakin kerran taskuvaras varoituksista huolimatta. - perus juntti
En ole käynyt Venetsiassa. Mmm, sitä vois harkita. Onkohan se kanavien vesi kauheen likaista ja haisevaa, ja onko siellä paljon homekasvustoa. Mulla on herkkä hajuaisti ja home aiheuttaa poskiontelontulehdusta.pajunkissat vaasiin
Älä mene Maltalle! Onneksi olin siellä juuri ennen meidän tiilitalon muurausta, sillä olin ehdottomasti toivonut keltaista (sen sävyistä) mutta ehdottomasti ei punatiiltä!
Palattuani ei tullut se hiekanvärinen keltainen kuuloonkaan ja sitäpaitsi siellä oli kiviset rannat, joihin löin pahasti itseni, kun menin uimaan liian kovaan aallokkoon.
Floridassa taas oli peloittavaa, kun meidän melkein teini-ikäiset lapset eivät voineet liikkua ulkona yksin(siis kaksin), siis Miamissa sukulaisten luona ja matkamme Tampasta Miamiin vuokra-autolla oli peloittava, koska varoitettiin, että matkalla ei saa pysähdellä, ainakaan sillä suo-osuudella.
Taisi olla Floridassa ja Tenerifalla nämä isot russakat myös kiusana.
Ainoa mistä olen nauttinut on meidän laskettelumatkat Itävallassa ja Italiassa. Itävallassa olikin jo hieno kohtelu kolmannella kerralla, sillä lapsille oli järjestetty oma huone, jossa oli kattoikkuna ja sekös lapsia kiinnostikin.
Jaa....mihin menisin nyt? Kunhan vain jaksaisin mennä lähikauppaan!! Passin jos hankkisin niin ehdottomasti Zel am Seehen. Alhaalla kevät ja ylhäällä laskettelu mahdollisuus, ..paitsi, ...tuskin enää suksilla pysyisin. - pajunkissat vaasissa
perus juntti kirjoitti:
pajunkissat vaasiin
Älä mene Maltalle! Onneksi olin siellä juuri ennen meidän tiilitalon muurausta, sillä olin ehdottomasti toivonut keltaista (sen sävyistä) mutta ehdottomasti ei punatiiltä!
Palattuani ei tullut se hiekanvärinen keltainen kuuloonkaan ja sitäpaitsi siellä oli kiviset rannat, joihin löin pahasti itseni, kun menin uimaan liian kovaan aallokkoon.
Floridassa taas oli peloittavaa, kun meidän melkein teini-ikäiset lapset eivät voineet liikkua ulkona yksin(siis kaksin), siis Miamissa sukulaisten luona ja matkamme Tampasta Miamiin vuokra-autolla oli peloittava, koska varoitettiin, että matkalla ei saa pysähdellä, ainakaan sillä suo-osuudella.
Taisi olla Floridassa ja Tenerifalla nämä isot russakat myös kiusana.
Ainoa mistä olen nauttinut on meidän laskettelumatkat Itävallassa ja Italiassa. Itävallassa olikin jo hieno kohtelu kolmannella kerralla, sillä lapsille oli järjestetty oma huone, jossa oli kattoikkuna ja sekös lapsia kiinnostikin.
Jaa....mihin menisin nyt? Kunhan vain jaksaisin mennä lähikauppaan!! Passin jos hankkisin niin ehdottomasti Zel am Seehen. Alhaalla kevät ja ylhäällä laskettelu mahdollisuus, ..paitsi, ...tuskin enää suksilla pysyisin.Tähänkin vastasin, mutta katos sekin viesti. Joo vuoristomaisemat kiehtoo, kun meillä ei ole sellaista. Etenkin järvi vuoristossa on kaunis. Alpit Itävallan ja Italian rajalla olis varteenotettava kohde kevätmatkalle. Himalajakin olis joskus nähtävä. Malta oli kerran harkinnassa, mutta en innostunut ja USA ei kiinnosta lainkaan.
- ent. akkapaha
En ole käynyt Venetsiassa. Mmm, sitä vois harkita. Onkohan se kanavien vesi kauheen likaista ja haisevaa, ja onko siellä paljon homekasvustoa. Mulla on herkkä hajuaisti ja home aiheuttaa poskiontelontulehdusta.En ole laskenut, kuinka montakertaa olen käynyt Venetsiassa, mutta yhden kerran haisi kanaali, josta vesi oli tyhjennetty jonkin remontin takia. Venetsiassa on merituulen vuoksi paremminkin raikas ilma. Minua ei Venetsiassa ole muu kuin muiden tupakan savu ja hajusteet vaivanneet kuten täälläkin.
Jos haluat lomalle jo keväällä sinulla on jo kiire varata lennot.
- mat-kat
Joo, ajattelin lähteä kesällä etelänavalle, siellä on mukavan viileää.
- pajunkissat vaasiin
Vastasin jo kerran, mutta mihin lie viesti kadonnut. Tiivistetysti: Omaperäinen valinta. Koiavaljakkomatkustusta. Mulle turhan eksoottista ja askeettista. En laita ideaa korvan taakse.
- ihanata
Vastasin jo kerran, mutta mihin lie viesti kadonnut. Tiivistetysti: Omaperäinen valinta. Koiavaljakkomatkustusta. Mulle turhan eksoottista ja askeettista. En laita ideaa korvan taakse.
Käväise Roomassa :))
- L - L
Valjakot löydät lapista, Grönlannista ja Alaskasta. Tuskin etelämantereelta mutta voinhan olla väärässä. En ole käynyt tarkistamassa.
- pajunkissat vaasissa
L - L kirjoitti:
Valjakot löydät lapista, Grönlannista ja Alaskasta. Tuskin etelämantereelta mutta voinhan olla väärässä. En ole käynyt tarkistamassa.
Eiköhän toi ollut vitsi. Jos meidän kesän aikaan lähtee etelänavalle, niin siellä on hemmetin kylmä ja pitkä kaamos. Jos ilmoittaa lähtevänsä kesällä, niin minun mielestäni se tarkoittaa meillä vallitseva vuodenaikaketjua, ellei erikseen mainita, että puhutaan toisen pallonpuoliskon vuodenajoista. Ajattelin, että kai se koiravaljakolla menee pingviinejä katsomaan. En minä koiravaljakoista perusta ja pinkkareihin tutustun kotisohvalla.
- pajunkissat vaasiin
ihanata kirjoitti:
Käväise Roomassa :))
Joo, on jo mielessä.
- -tuuliviiri-
Minä haluaisin lähteä katsomaan missä filmataan Lemmen viemää-sarjaa.Jossain Mynchenin lähellä on se kartano Fyrstenhoff,joka näytetään tv.ssä,olen Googlettanut ja yrittänyt ottaa asiasta selvää.
Tekeeköhän mikään matkatoimisto bussiretkiä Eurooppaan,jossa olisi joku kiertoajelu paikasta toiseen,mukaanlukien tämä.
Onhan niitä muitakin saksalaisia sarjoja,joitten tekoja olisi myös kiva saada katsoa.
Muuten on tullut koluttua vuosikymmenten varrellla aika montakymmentä paikkaa.
Tai sitten voisin lähteä DW:n kans rinkkamatkalle Siperiaan,olis kuin Rosa Liksomin kirjasta Hytti nro 6...- L - L
Paikanna mielenkiintosi kohteet!
Ota lennot!
Suunnittele reitti, kulkujärjestys!
Jos sinulla on ajokortti niin varaa lentojen yhteydessä auto kentälle.
Lentojen aikatauluista riippuen varaa ensimmäinen tai toinen, tarvittaessa ehkä molempien päiden majapaikat!
Ilman autoa tutki bussi- ja juna-aikataulut! Tällä menetelmällä on parempi varata majoitus kohteittain etukäteen. Asemilla on kyllä mahdollisuus varauksiin mutta ilman autoa valikoiminen on hankalampaa.
Sitten menoksi! - pajunkissat vaasissa
Ai Lemmen viemää on saksalainen sarja. Sitähän pitää alkaa katsoa ja ilman tekstitystä. Ihmissuhdesarjat ovat hyviä vieraan kielen kuuntelun aktivoimiseen. Mä seurasin 1980 Vuoristosairaalaa (Schwarzwaldklinik). Udo oli ihan mun veljeni ja Christa serkkulikan näköinen. Tuli vähän aikaa sitten uusintana. Samalla suunnalla filmattu kuin Lemmen viemää.
Voi olla, että joku vielä keksii järjestää matkoja TV-sarjojen maisemiin. Saksalaiset ja itävaltalaiset poliisisarjat ovat tuttuja. Muistaakseni Vuoristosairaalassa mainittiin joskus Titisee, joka on Itävallan rajan tuntumassa. Kitzbühelin partio on itävaltalainen sarja, kuin myös Poliisikoira Rex.
L-L:n ehdotus omatoimimatkasta on varteenotettava vaihtoehto. Netti varauksissa saattaa tarvita luottokortin. Jos ei sellaista ole tai ei ole tottunut varaamaan netissä, niin varaukset voi tilata matkatoimiston kautta. Itse olen matkannut joskus Bukarestiin lentokoneella, josta siirtynyt junalla kaupunkiin, jossa oli hotellihuone varattuna. Sieltä käytiin bussilla nähtävyyksiä katselemaan. Aikataulut löytyivät helposti netistä. - B.B.
Ai Lemmen viemää on saksalainen sarja. Sitähän pitää alkaa katsoa ja ilman tekstitystä. Ihmissuhdesarjat ovat hyviä vieraan kielen kuuntelun aktivoimiseen. Mä seurasin 1980 Vuoristosairaalaa (Schwarzwaldklinik). Udo oli ihan mun veljeni ja Christa serkkulikan näköinen. Tuli vähän aikaa sitten uusintana. Samalla suunnalla filmattu kuin Lemmen viemää.
Voi olla, että joku vielä keksii järjestää matkoja TV-sarjojen maisemiin. Saksalaiset ja itävaltalaiset poliisisarjat ovat tuttuja. Muistaakseni Vuoristosairaalassa mainittiin joskus Titisee, joka on Itävallan rajan tuntumassa. Kitzbühelin partio on itävaltalainen sarja, kuin myös Poliisikoira Rex.
L-L:n ehdotus omatoimimatkasta on varteenotettava vaihtoehto. Netti varauksissa saattaa tarvita luottokortin. Jos ei sellaista ole tai ei ole tottunut varaamaan netissä, niin varaukset voi tilata matkatoimiston kautta. Itse olen matkannut joskus Bukarestiin lentokoneella, josta siirtynyt junalla kaupunkiin, jossa oli hotellihuone varattuna. Sieltä käytiin bussilla nähtävyyksiä katselemaan. Aikataulut löytyivät helposti netistä.Eikö niitä matkoja järjestetä ainakin Emmerdalen maisemiin Yorkshireen.
http://www.matkaseniorit.fi/ryhmamatkat/euroopan-matkat/iso-britannia/yorkshire-tv-sarjojen-englantia-parhaimmillaan
Entä Ystad?
http://plaza.fi/matkalaukku/eurooppa/ruotsi/ystad/ystad-wallanderin-viehattava-kotikaupunki-skanessa - pajunkissat vaasiin
B.B. kirjoitti:
Eikö niitä matkoja järjestetä ainakin Emmerdalen maisemiin Yorkshireen.
http://www.matkaseniorit.fi/ryhmamatkat/euroopan-matkat/iso-britannia/yorkshire-tv-sarjojen-englantia-parhaimmillaan
Entä Ystad?
http://plaza.fi/matkalaukku/eurooppa/ruotsi/ystad/ystad-wallanderin-viehattava-kotikaupunki-skanessaSydämen asialla sarjaa on tullut katseltua, joskus Emerdalea ja James Herriotin Kaikenkarvaiset ystävät oli tosi hyvä. En silti usko, että innostuisin lähtemään Yorkshireen.
Ystadissa asuu kuulemma sen niminen henkilö kuin Kurt Wallander. Hänen ovikelloaan soitetaan joskus ihan vaan uteliaisuudesta. Varmaan rasittavaa. Kannattis perustaa kahvila Wallander. Sais varmaan asiakkaita.
Ystad ei ole kun 60 kilometrin päässä Malmösta. Ehkä pitäis kurkata sekin paikka. - L - L
Sydämen asialla sarjaa on tullut katseltua, joskus Emerdalea ja James Herriotin Kaikenkarvaiset ystävät oli tosi hyvä. En silti usko, että innostuisin lähtemään Yorkshireen.
Ystadissa asuu kuulemma sen niminen henkilö kuin Kurt Wallander. Hänen ovikelloaan soitetaan joskus ihan vaan uteliaisuudesta. Varmaan rasittavaa. Kannattis perustaa kahvila Wallander. Sais varmaan asiakkaita.
Ystad ei ole kun 60 kilometrin päässä Malmösta. Ehkä pitäis kurkata sekin paikka.Pohjoisenglantilaisen käsitys navigoinnista. " Katsokaa nyt tekin! Tuonne ( kuski osoittaa kädellä ) olemme menossa. Mistä käännytään"?
Mekäläisellä metsätiellä liikkuminen mahdotonta koska puut estävät näkyvyyden.
Siinä on syy miksi neukut eivät miehittäneet Suomea. Panssarivaunukuskit eivät nähneet navigoida.
Ko.jengin käsitys luonnosta poikkeaa rutkasti meikäläisestä.
Kävin näyttämässä pariskunnalle isäni kotitalon Suomen puolelle jäänyttä metsää.
Frouva oli valittanut jälkeen päin miehelleen ahdistuneensa koska ei kuulunut mitään luonnollisia ääniä ( = merkkejä ihmisistä ).
Linnut metelöivät ja jopa lehtipuiden havina stressasi.
Eikä meillä ole kivi- eikä pensasaitoja, ainakaan niin paljon ja hoitamattomat, kitukasvuiset istutusmetsätkin puuttuvat.
- B.B.
Ehdotan Bora Boraa. Kauniita hiekkarantoja, kauniita ihmisiä ja upea luonto. Jos vihille olet menossa, niin tuossa oiva häämatkakohde. Jos ei siis rahasta ole pulaa. Minulla on ja olen naimisissakin ollut iät ajat, joten ei ole minun juttuni tuo.
- pajunkissat vaasiin
Bora Boran hintataso on vähän liian korkea mulle, maksaa 1 henkilöltä halvimmillaan saman verran kun mun uusi ompelukone. Sitäpaitsi nyt ei ole tarkoitus läheä aurinkolomalle palmujen katveeseen. Enkä ole menossa naimisiin vielä. Katotaan sitä häämatkaa vähän syssymmällä.
- uudet tekniikat
Ei oiken ole mitään" kuumetta", nuorempana oli lentomatkoja ja vanhempana auto ja asuntovaunu maita ristiin rastiin vaunu on vieläkin, ehkä matka Suomeen ja sitten romutan vaunun, vaikka hieno on vieläkin (vettä sisään) kolmas kerta malli -90.
Skånessa asuvat lapseni, kielet eivät tee vaikeuksia kuiten lähellä Saksan rajaa on tanskalaisien kieli outoa kyllä kuitenkin sujuu Saksakin on lähes ruotsia kun ajatus on aiheessa.
Matkoja voi näin kotona tehdä googlen avulla, kävellä niitä vanhoja kotiteitä ja katsella 360 asteen vinkkelillä , kävin tutun kadulla olivat ostaneet uuden asuntoauton.
Näin kehitys kulkee nähdessä maailmaa.- pajunkissat vaasissa
Googlesta löytyy kauniita paikkoja ja silmän ruokaa loputtomiin. Kyllä. Konaisvaltainen elämys on kuitenkin enemmän. Tuoksut, lämpötilat, kosteus/kuivuus, sosiaalinen kanssakäyminen, äänet ja vieraalla kilellä kommunikointi. Noi automatkailut eivät ole minua koskaan viehättäneen, vaikka asuntoautolla ja -vaunulla se on varmaan kätevää. Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen, että haluan lomalla valmiin aamiaisen hotellin noutopöydästä ja tilavan kylppärin, jossa riittää vettä.
Saksa on mukavan selkeä kieli, eikä se minun mielestäni ole kuin ruotsi vaikka samoja sanoja onkin paljon. Ruotsin ja englannin kielen rakenteet ovat lähempänä toisiaan. Saksassa on enemmän 'herkkuja'(taivutuksia). - vanha kettu
Googlesta löytyy kauniita paikkoja ja silmän ruokaa loputtomiin. Kyllä. Konaisvaltainen elämys on kuitenkin enemmän. Tuoksut, lämpötilat, kosteus/kuivuus, sosiaalinen kanssakäyminen, äänet ja vieraalla kilellä kommunikointi. Noi automatkailut eivät ole minua koskaan viehättäneen, vaikka asuntoautolla ja -vaunulla se on varmaan kätevää. Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen, että haluan lomalla valmiin aamiaisen hotellin noutopöydästä ja tilavan kylppärin, jossa riittää vettä.
Saksa on mukavan selkeä kieli, eikä se minun mielestäni ole kuin ruotsi vaikka samoja sanoja onkin paljon. Ruotsin ja englannin kielen rakenteet ovat lähempänä toisiaan. Saksassa on enemmän 'herkkuja'(taivutuksia).Näinhän se on elämä kullakin, kielissä olet oikeassa niin on.
Haluan kuitenkin tehdä itse lähes kaikki.
- -tuuliviiri-
Olen niin hassu että olen seurannut Lemmen viemää sarjaa alusta alkaen,eli n 5 v,Vuoristosairaala oli myös suosikkini,ihailen aina vaan niitä maisemia,vuoristoja ja kuvia kylistä jne.
Ajokortti on mutta en suurin surminkaan uskaltais lähteä itse sompaileen niissä maisemissa,ja puuttuu tietty se hyvä kuski tai kukaan ei juuri silloin ole vapaa lähtemään kun itse olisin.
Siksipä seurailen tekiskö kukaan reissuja,pitäis antaa vinkki jollekkin matkatoimistolle.
Saksalaisia sarjoja on paljonkin ollut vuosien varrella jotka ovat olleet mielenkiintoisia,nimet ei nyt vain tuu mieleen.
Santoriniin on varattu jo matka syksyksi,se on vielä näkemättä.Ja sitäpaitsi ostin juuri uuden suksipaketin kaikilla herkuilla,ja hiihtovaatteet vielä päälle,siinä taitaa mennä yks etelänmatka...huomenna huudan vaan että,latua ja pois alta kuin aikoinaan appelsiinimainoksessa ; ))- L - L
Testaa Santorinilla rohkeutesi! Laskeudu kraaterisatamaan nelijalkakyydillä!
Laskeudin itse jalan ja sen jälkeen hakeuduin hierottamaan reisiäni.
Ylös (kuten myös alaskin) kaapeliradalla. - kak-tus*
L - L kirjoitti:
Testaa Santorinilla rohkeutesi! Laskeudu kraaterisatamaan nelijalkakyydillä!
Laskeudin itse jalan ja sen jälkeen hakeuduin hierottamaan reisiäni.
Ylös (kuten myös alaskin) kaapeliradalla.Asuttuani muutama vuosi sitten Agaetessa El Vallen laaksossa La Suerten kylässä,tuli tutuksi rappuset ylös kotiin,200 askelta ylös ja toiset alas.
Eipä tehnyt mieli pikkuasian takia lähteä alas kauppareissulle kovin usein ja alkuun se oli aivan hirvee rääkki reisille.
Ja ainahan sitä vaan piti nähdä lisää ja jatkaa vaikka kilien polkuja pitkin,siellähän ne kapusivat yläilmoissa laitumilleen.
Oli se jumppaa sekin.
Japania tossa olen nyt tutkistellut. Yks tuttu houkuttelee sinne vuoden päästä. Mutta ans kattoo.
Ainakin telkasta tulee ihan kiva japanin kielen opetusohjelma.- 1943
Yks paikka, mihin viisin mennä uudestaan, on Peru. Inka-kulttuurin tuotokset ovat näkemisen arvoisia. Mutta enpä taida sinnekään lähteä. Japani ei kiehdo lainkaan. Mutta meit on moneks.
Siis, Olen mä kyllä keväiset Karpaatit kokenut.
Millaista oli patikoida? Kannattaako mennä?- Anonyymi
Aloitus on vuodelta 2 0 1 3 !!!
- Anonyymi
Joo mutta ei kait ne Karpaatit ole hihinkään hävinneet?
- Anonyymi
aloitukset pitäs olla uusia, tosi tyhmää et joku jatkaa vanhaan aloitukseen, ihmettelinkin keväistä matkailua korona aikana
- Anonyymi
jormalaiset
käsittelee palstalla sentoja
https://keskustelu.suomi24.fi/t/3384755/kuka-rakastaa-tissien-valiin-naimista#comment-17686979
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983