Koiran pyörätuolista kiista...

tbffneea

Tämä ei ole itseasiassa muu kuin mielipidekysely, mutta menköön.

Katsokaas kun tuli tänään vanhempien kanssa puheeksi koirien pyörätuolit. Äitini mielestä (ja isäni) koira, jonka takajalat ovat esim. halvaantuneet, tulisi lopettaa saman tien. Omasta mielestäni koiralle tulisi antaa mahdollisuus esim. koirien pyörätuolin avulla, ja omasta mielestäni koira voi myös elää melko normaalia elämää, vaikka se joutuisikin elämään pyörätuolin kanssa.

Kysynkin siis teidän mielipidettänne: Jos koiralla olisi mahdollisuus elää pyörätuolin kanssa, tulisiko se lopettaa, vai tulisiko sille ostaa pyörätuoli ja antaa mahdollisuus?

10

2501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

Piikille vaan.

Koira on luotu 4-jalkaiseksi. Kaikki muu on eläinrääkkäystä.

• samaa kaikille

Itse olen ollut suurimman osan elämästäni kaksijalkainen homo sabiens. Loukkaannuin vakavasti muutama vuosi sitten ja jouduin pyörätuoliin.
      Mielipiteesi mukaan minäkin kuuluisin lopetettaviin-vaiko?
      Elämässäni on ollut paljon säätämistä loukkaantumisen jälkeen mutta yritän joka päivä löytää jotain positiivista elämästä. Ystävälläni on kolmejalkainen koira joka menetti jalkansa tapaturmassa. Kolmijalkaisuus ei koiraa haittaa,ei havaittavia kipuja eikä tasapaino-ongelmia.
      Joten jos koira pärjää pyörätuolin avulla ja näyttää nauttivan elämästään-niin so what.

• jh562

Erona ihmisen ja koiran välillä on tilanteen YMMÄRRYS!
      Taas tuntuu,että eläimiä inhimillistetään aivan liikaa! ei koirat ajattele kuin ihminen! eivät ne pysty niin monimutkaiseen ajattelumaailmaan kuin me.

Koira menee vaistojen varassa.Luonnossa loukkaantunut eläin joko yrittää selvitä sillä mitä sillä on tai kuolee,joutuu syödyksi tai lauman hylkäämäksi,enkä todellakaan usko että tuo vaisto on koirilta hävinnyt.Se vain yrittää väkisin sopeutua tilanteeseen.

Hienoa,että koira pärjää kolmella jalalla.. odotan vain tulevia lihas/nivelongelmia ym (ja niitähän tulee) kun 1 jalan puute kuluttaa muita raajoja.
      Kyllä se koira sen p-tuolinkin kanssa selviää,mutta onko se OIKEASTI onnellinen.Tässä lähellä asuu yksi mäykky ja se sillä p-tuolillaan menee.. kyllä se häntää heiluttaa kun luokse menee,mutta en nyt kutsuisi kamalan onnelliseksi.Syö,juo,paskoo ja käy pari kertaa pv:ssä jokusen minuutin lenkillä (välillä p-tuoli sotkeentuneena joka paikkaan) ja muuten makaa ja paskoo/kusee alleen kun ei pidätyskykyä ole.Kyllä se omistajakin ihan suoraan sanoi kun alettiin asiasta jutella,että on kyllä kovasti lopetusta miettinyt koiran elämänlaadun takia.

Normaali koiranelämä on siltä ainakin menetetty.
      Myös tässä tapauksessa eturaajojen lihakset,luusto ja nivelet ovat koetuksella.. vain ajan kysymys milloin alkavat oireilemaan..
      mutta hei! sittenhän voidaan antaa nivelvalmisteita,canthrophen piikkejä ja kipulääkettä!

Ei ole tarkoitus olla töykeä liikuntarajoitteisia kohtaan,mutta totuus on,että sinä kuitenkin pystyt tekemään elämääsi koskevat päätökset ITSE.Omistaja päättää koiransa puolesta.

• päivi

Mun koira ainakin pärjää ilman yhtä varvasta,ja jumpaakin voi antaa koiralle hieromalla lihaksia,ja se saa voimia lihaksiin vaikka välillä loikkiikin kolmella jalalla viellä muut lihakset saa jumppaa kun on niin vähän aikaa kulunut leikkauksesta.t.päivi.

• päivi

Minun koiraltani poistettiin yksi ulkovarvas takajalasta ja se voi ihan hyvin nytten kun oli pakko poistaa siinä oli kasvain.t.päivi.

• Kykenemätön elämään

Kolmijalkainen koira on ok, mutta pyörätuoleja en ymmärrä. Koira ei voi kyykätä tarpeita tehdessään, kulkea itsekseen kynnyksen yli eikä uroskoira kykene enää nostamaan koipeaan. Makuulle voi mennä vain kun omistaja avaa remmit eikä koira voi enää edes puhdistaa itseään nuolemalla kuin omistajan sitä ajatellessa... koira ei voi itse päättää, milloin käpertyy lepäämään ja milloin haluaa kuljeskella pitkin taloa, vaan se joko lysähtää kärryjensä päälle tai yrittää etujaloillaan ryömiä surkeasti kohti jotain seuraavaa hajua. Muiden koirien kanssa leikkiminen nurmikollakin voisi jäädä aika vähiin. Ei kuulosta koiranelämältä se.

Toki joku koira selviää myös tuolla elämänlaadulla, mutta kyseessä tuntuu olevan ruttunaamojen trendi, niiden samojen ihmisten jotka rakastavat mopsin röhinää ja joiden mielestä bulldogeissa ei ole kuin kasa "rodunomaisia piirteitä". Itse en kykenisi koiran "omaishoitajaksi", vaan päästäisin koiran tuskista siinä vaiheessa, ja todennäköisesti vähän aikaisemminkin kun sen jalat eivät enää kantaisi.

• Piikille.

Tietenkin piikille. Ei koiralle pidä turhaa kärsimystä aiheuttaa.

• olenparempikuinsinä

vanha juttu, mutta...

oli pakko nauraa näille "piikille vaan... armahda koiraa" tyypeille :D Olen pahoillani, mutta matala-asteinen aivokapasiteetti tai sen hyväksikäyttö käytännön elämässä saa mut huvittuneeksi. Tuntuu välillä myös niin turhauttavalle, että miksi ihmiset leiskauttelee asioita ilman miettimistä tai asian hahmottamista useammalta kantilta. Järjettömän mustavalkoista ajattelua. No, eipä ole mun ongelma^^

• Anonyymi

Ihmettelen suomen asennetta koiriin ja niiden helppoon eutanasiaan. Muutin takasin suomen 20 v jälkeen ja kuvittelin että suomi on edustuksellinen mutta kyllä minusta on takapajuinen tämmöisessä asiassa kuin kolmijalkaiset koirat ja pyörätuolissa olevat. Itse olen nähnyt molempia todella onnellisia koiria jotka eivät enää ole ’täydellisiä’ suomalaisen vaatimia. Tämä on todella surullista että suomalaiset (eivät tietenkään kaikki) luulevat että koira kärsii jos sillä on kolme jalkaa tai pyörätuolissa.

Meillä on juuri pöyrätuoli ajatus meidän kultaisella noutajalle koska on nivelrikko lonkissa mutta ei edes ensimmäiseksi tule että lopetetaan. Tällä hetkellä on kipeä ja on vaikeaa liikkua ja meidän tehtäväksi jää katsoa koska heti tulee jos kärsii. Minulla on aikaillut koiria ja osa sairastunut mutta en koskaan ole Lopettanut koiraa jolla on elämänhalua. Ei kukaan muu Esim komitea tm voi määritellä milloin Meidän koira pitää lopettaa ja saako se elää muutaman vuoden onnellisena pyörätuolissa.

Me kyllä aiotaan leikkauttaa jos se on mahdollista (kuvat ovat kirurgian katsottavana).

Surettaa lukea ihmisten mielipiteitä koska eivät tunnu pitävän koiria perheenjäseninö vaan kertoköyttötavaroina. Jos eläin on todella sairas ja kärsii niin tietenkin lopetetaan mutta kolmijalkaisuus ja pyörätuolissa olo eivät ole määritelmä sille.

Monien koirien äiti ❤️ Ja hävettää että minussa on suomalaista verta

• Anonyymi

Todella vaikea kysymys.
      Katson usein you tubea, rescue koirat. SIELTÄ NÄKEE PALJON KOIRIA, JOTKA LIIKKUVAT PYÄRÄTUOLIN AVULLA, JA VAIKUTTAVAT ONNELLISILTA.
      Jos koira sopeutuu elämään näin ja vaikuttaa onnelliselta, niin mikä ettei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3020
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1717
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1417
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1411
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1149
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      337
      923
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      264
      895
    Aihe