Tulisija rapautuu, mikä avuksi

Pesäongelma

40v vanhan tiilistä muuratun "ponttömuurin" pesä on alkanut rapautua.

Arinan sivusta on irronnut laastia (kenties joku tiilenkulmakin), niin että ilma virtaa osin omiakin teitään.
Myös suuluukkujen "karmien" sivusta on laastia varissut, ei kuitenkaan mitenkään vuotavasti. Lähinnä vaan pintavaurio.
Pesä on muuten suht koht hyvässä kunnossa, vain nuo paikallisvauriot.

Mitä tuolle voisi tehdä?

Millaisella laastilla sitä voisi paikata; onko jotain spesiaalia remppaan?

Miten vanha laasti ja tiilipinta pitäisi pohjustaa, että uusi tarttuisi ja pysyisi?

Miten kauan pitää kuivua, ettei heti putoa?

Jne.

2

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiantuntijalle soittoa

      Hyvä se on täällä keskuspalstalla apua pyytää :) otahan yhteyttä asiantuntijalle, sieltä sitä apua saat! Suosittelen soittoa esim Liedon tulisija-asennukseen 040097915. Toivottavasti saat kuntoon!

    • Pönttöuunin muurannu

      Saviuunilaastilla olen itse korjannut ja on tullut hyvä, pysyy useamman vuoden kunnossa.

      Poista tuhkat, kostuta uunin pesä. Tee saviuunilaastista löysää litkua ja pensselöi sitä pesän pintaan. Anna kuivahtaa n.12h. Kostuta hieman uudestaan ja nyt sitten normaalilla saviuunilaastilla rappaat sen uunin sisältä.
      Itse olen käsin hieronut aineen piintaan ja viimeiseksi puunpalasella hiertänyt sen sileäksi.

      Helppo homma eikä tarvii kalliita ammattimiehiä.

      Jos teet homman lämmityskauden jälkeen niin saa kesän kuivua rauhassa, mutta uskoisin, että viikko riittää muuten ja pidä savupeltiä hieman raollaan kuivatettaessa.

      Työn iloa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      136
      2253
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1765
    3. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      384
      1757
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      232
      1228
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      118
      1098
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      101
      1089
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1033
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1024
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      937
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe