Tietääkö kukaan? En ole koskaan ennen kärsinyt tinnituksesta, mutta 2 viikkoa sitten alkoi ihan yllättäen oikea korva vinkumaan. Ininnä on todella korkeataajiusta, aika voimakasta, tasaista ja jatkuvaa. Joskus alta kuuluu hyvin hiljaista matalaa kohinaa. Nukkuminen ei onnistu.
Ennen tinnituksen alkua minulla oli takana todella raskas vuosi, ja muutama viikko ennen sen alkua sain sain erittäin huonoja uutisia terveyteeni liittyen (perinnöllistä vikaa todettu, mitään ei ole vielä tapahtunut, mutta tulee tapahtumaan, mutta ei siitä sen enempää). Yritän kuumeisesti keksiä mistä tuo tuli jotta voisin edes yrittää tehdä sille jotain. Olen ollut ihan terve fyysisellä puolellakin viimeiset puoli vuotta jos pientä nuhaa ei lasketa.
Voiko stressi laukaista tinniuksen
2
130
Vastaukset
- sivustaseuraaja1
Kyllä vaan voi. Itselläni oli takana erittäin stressaavia aikoja, olin tod.näk. burnoutin reunalla, aivan kamala olo päivästä toiseen; Itkuherkkyyttä, unettomuutta, väsymystä, fyysisiä oireitakin vaikka mitä. Kunnes erään tapahtuman jälkeen huomasin että korvani soivat!
Kävin niin järkyttävillä kierroksilla, että en osannut päästää tuon vinkunan kuuntelemisesta "irti". Joten kuuntelin ja arvioin, pelkäsin ja stressasin kaiken muun lisäksi nyt myös vinkunaa.
Lääkäri määräsi mielialalääkettä jolla sain elämää paremmin haltuun. Vähensin stressiäni tietoisesti, tein vähemmän töitä, en ottanut kunnianhimoisia tavoitteita, vaan elin päivä kerrallaan.
Tinnitus jäi, mutta pääsin yli stressistä. Nyt 5 vuoden tinnituksen jälkeen, korvat soivat edelleen (ja kovaa), mutta en enää stressaa siitä.
Paras neuvoni sinulle, lopeta ininän kuuntelu! Laita yöksi soimaan radio tai luonnonääniä cd:ltä. Vältä täydellistä hiljaisuutta. Älä tarkastele ininän voimakkuutta tai muutoksia. Mitä vähemmän kiinnität ininään tietoista huomiota, sitä helpommin pääset siitä eroon. Harjoittele rentoutumista, osta rentoutumisäänitteitä. Kaikkein tehokkain apu on keskustelu tinnituksen aiheuttamiin ongelmiin perehtyneen psykologin kanssa. - Niska
Voi olla myös lihasperäinen tinnitus tai jostain muusta johtuva tinnitus.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10859808#comment-57760300
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11177561
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984