Kesätoimittajan palkka (opiskelijalle)?

Toimittajaverso

Arvon mediakollegat

Olen toisen vuoden toimittajaopiskelija (amk) ja minulla on yhden kesän työkokemus palkattomana harjoittelijana takana. Nyt olisi näköpiirissä lupaava työpaikka kesäksi, johon minulla on hyvät mahdollisuudet päästä. Työssä hoitaisin vakituisen toimittajan työn, valokuvaisin ja käsittelisin kuvia. Haluan työstäni TES:n mukaista palkkaa, eli vaativuustaso 2a:n mukaan, noin 2500e)

Kysymys alan konkareille: Onko tämä nuorelle toimittajaopiskelijalle liian iso palkkapyyntö? Jos pyyntööni ei suostuta, olisiko minun fiksua tyytyä harjoittelijan palkkaan, n.1600e/kk? Vaikka olen vasta opiskelija ja kokemusta on vähän, on tähän asti tekemäni työ pitkälti samantyyppistä kuin kesätyö tulisi olemaan ja uskon olevani pätevä kyseiseen hommaan.

11

3804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veimittajatorso

      Järki käteen. Ei kukaan maksa puolivalmiille ammattimiehen palkkaa. Tuo 1600e alkaa olemaan jo kohtuu korvaus, joten tyytyisin siihen. Muistathan sen, että media-alalla on aika kova kilpailu.

      Työnantajana ottaisin kyllä loukkauksena tuollaisen utopistisen palkkatoiveen...

    • Rivitoimittaja

      Nyt on kyllä palkkavaatimus hiukan yläkantissa. Palataanpas nyt sitten takaisin maan pinnalle.

    • Toimittajanverso

      Johan nyt, tuskinpa kukaan palkkatoivetta sentään loukkauksena ottaa :D Yläkanttiin heitetty toive on mielestäni osoitus itseluottamuksesta itseensä ja ammattitaitoonsa. Toiselle kommentoijalle tiedoksi; kyseessähän on toive, ei suinkaan vaatimus ;)

      Opinahjoni on työnantajien keskuudessa varsin arvostettu ja opiskelijakaverit ovat työllistyneet tosi hyvin. Täytyy myös ottaa huomion että ensi kesänä olen jo käytännössä opintojen loppusuoralla, joten en näe mitään estettä sille miksei tessin mukaista palkkaa voi ainakin pyytää.

      • lehtipihvi

        On meillekkin tullut muutama näitä vastavalmistuneita asenteella "minäosaankaiken", mutta todellisuus vaan tuppaa olemaan toinen...


      • rohkeasti vaan

        Suurin osa lehtitaloista maksaa tes:n mukaista palkkaa. Pyydä vain aloittaja reilusti. Varmasti saat sen. Ja tietysti vuorolisät siihen päälle. Toisen vuoden opiskelija ei ole enää harjoittelija.


      • Entinen123
        rohkeasti vaan kirjoitti:

        Suurin osa lehtitaloista maksaa tes:n mukaista palkkaa. Pyydä vain aloittaja reilusti. Varmasti saat sen. Ja tietysti vuorolisät siihen päälle. Toisen vuoden opiskelija ei ole enää harjoittelija.

        Ei minun mielestä opiskelijalle kuulu maksaa saman tason palkkaa, kuin valmistuneelle ammattilaiselle.


      • dinosaurus
        Entinen123 kirjoitti:

        Ei minun mielestä opiskelijalle kuulu maksaa saman tason palkkaa, kuin valmistuneelle ammattilaiselle.

        Mun velipuoli on ollu kahtena kesänä lehtitalossa urheilutoimittajana ja ihan on saanut samat liksat kuin muutkin, vaikka ekana kesänä oli takana vain yhden vuoden yliopisto-opiskelu. Vuorolisistä kertyi lähemmäs 1500 euroa kuukaudessa ja ylityötä sai painaa niin paljon kuin halus ja yhtenä kuukautena velipuoli teki 5600 euron tilin!
        Olen itsekin työskennellyt toimittajana aikoinaan, mutta silloin vuonna kivi ja vasara palkkasysteemi oli toinen ja harjoitteluaika oli paljon pidempi ja sitä noudatettiin palkkauksessa aika orjallisesti. Käsittääkseni suurimmalla osalla on alalla nykyisin sopimuspalkka, ja kesätoimittajille jotka todella halutaan töihin tietyille paikoille etenkin muun kuin pk-seudun lehtiin, joudutaan maksamaan aika avokätisesti.


    • rapakettu

      Luulen että 2500 on melko lailla relevantin palkkahaitarin yläpäässä. Itse pyytäisin tuolla kokemuksella ja opintopohjalla 2200 ja tyytyisin vielä 1900 e/kk. Se ei ole paljon, mutta työkokemus "aidosta" toimittajan työstä on ehdottoman arvokasta. Kannattaa muistaa, että kesätyöntekijöistä on suurilla paikkakunnilla melkoinen tarjonta. Pienet paikallislehdet taas eivät useinkaan ole niin varoissaan, että suostuisivat maksamaan paljon.

    • Alan opiskelija

      Sinuna ottaisin yhteyttä Journalistiliittoon ja kysyisin vinkkejä. Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa vähimmäispalkkaa, jos sinulla ei ole vielä tutkintoa eikä vuoden työkokemusta.

      Pyytää kannattaa kuitenkin aina! Monen työnantajan silmissä jo se voi olla etu että olet ottanut selvää TES-asioista etkä ole "joo ihan sama" -asenteella liikenteessä.

      Jos työhön kuuluu valokuvaamista ja kuvankäsittelyä, sinun kuuluisi saada enemmän kuin perus-harjoittelijapalkka (joka muuten on 4. kuukauden jälkeen reilut 1800e, ei 1600). Liitossa osaavat varmasti ohjeistaa, paljonko sen kuuluisi olla.

      Tämä kolumni kannattaa vilkaista, sieltä löydät argumentteja palkkatoiveellesi:
      http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2012/22/kolumnit/hyvapalkkainen-kesatyo/

    • dsdfdf

      Kyllä pienen paikallislehdenkin pitäisi maksaa TES:n mukaan, millään riistopalkalla on ihan turha lähteä hommiin. Itse olen ollut kolme kesää toimittajan hommissa ja aina on maksettu palkka TES:n mukaan. Kesätyöpaikkoja löytyy kyllä alan opiskelijoille, jos on valmis lähtemään vähän kauemmas töiden perässä. Pieniin paikallislehtiin ei varsinaisesti mitään tunkua ole, ja totta kai lehdet ottavat mielummin töihin alan opiskelijan kuin paikallisen abiturientin.

      • tyytyväinen kesäheinä

        Allekirjoitin tänään työsopimuksen kesätyöstä maakuntalehteen. Peruspalkka 2600 euroa kk ja vuorolisistä arviolta 1000 euroa lisää, sillä kuulemma viikonloppuvuoroja ja ylitöitä saa tehdä niin paljon kuin vain jaksaa. Olen toisen vuoden opiskelija ja olin alan kesätyössä enimmäisen kerran viime kesänä. Mielestäni hyvin reilua palkkapolitiikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe