Unimaidosta eroon?!

Auroooora

Hei! Kaipailisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä... Itselläni ensimmäinen lapsi, nyt hieman yli 1v.
Isoin ongelma on, että tulisi luopua unimaidosta (neuvola suositteli mm.hampaiden vuoksi). Tyttö on aina nukkunut todella hyvin, nukkuu yössä n.12h, lisäksi päikkärit 1-2h. Joskus on kausia että herää kerran yössä, joskus monta kertaa, joskus nukkuu koko yön putkeen. Ei mitään suurempia ongelmia silti tuossa. Ruokaillessa juo itse nokkamukista.
Olen tähän saakka antanut aina unimaidon, n.120-140ml riittää, annan kun makaa sängyssään, nukahtaa siihen. Päiväunille mennessä sama juttu. Ilman maitoa en vaan saa nukahtamaan.. Huutaa ja huutaa. Isoin ongelma on silloin, jos herää yöllä, niin huutaa kunnes saa 100ml maitoa.. Ja voi herätä useamman kerran, eikä rauhoitu. Ja yöllä valitettavasti tulee valittua se helpoin tie, eli pullo, kun siihen rauhoittuu. Samassa huoneessa nukkuu isosisko, joten herää jos pitkään annan huutaa.. :(
Tänään tein niin, että annoin maidon hänelle niin että oli sylissäni, sitten pestiin hampaat ja sänkyyn. Ei tullut uni, vartin huusi, annoin hieman vettä sängyssä, sitten nukahti. Mutta onko tuo yhtään sen parempi hampaita ajatellen, että ne pestään välittömästi maidonjuonnin jälkeen? Niin ja tiedän, etten kestä huutoa kovin hyvin.. Tuntuu vain julmalta, kun toinen on vielä niin pieni, ja pieni maitotilkka saa heti nukahtamaan.

Vinkkejä, neuvoja? Kiitos!

10

1678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplat1

      Älä huoli, ei ole kiirettä päästä unimaidosta. Neuvolassa ne marmattaa joka asiasta, mutta itse ainakin olen oppinut sen että lasta ei väkisin kannata opettaa tiettyjä "ikään kuuluvia" asioita vaan sitten kun lapsi on siihen valmis niin sitten se käy suht helposti. Meillä on ollut kaikki mahdolliset "viivästymät" oppimisessa. Tutista luovuttiin 2,5 v, potalle opittiin pissalle juuri enne kun täytti 3v, sanat tuli vasta 2,5 v. Unimaito illalla nukkumaan mennessä tuttipullosta on meillä vieläkin käytössä (poika 3,5v).
      Yrittämällä pakottaa oppimaan pois jostain asiasta ei aiheuttanut kuin itkua kaikille, mutta sit jonain päivänä se kävi ihan luonnostaan kun lapsi oli siihen valmis. Toki asiasta pitää puhua lapsen kanssa ja välillä aina kokeilla.

      Mutta minun mielestä teillä ei ole mikään kiire. Hammaslääkärissä sanottiin meille että maidon voi juoda vasta hampaiden pesun jälkeen illalla (oli ongelmia sen pesun kanssa).

    • vesipullo11

      Meilläkin unimaitoa juotiin melkein 2,5v asti. Yömaidon, heräämisen yhteydessä, vaihdoin vesipulloon 1,5 vuotiaana. Nyt 3v.haluaa ilalla juomapullossa vettä sänkynsä viereen nukkumaan mennessä, juo siitä ennen nukahtamista ja yöllä jos herää. Tämä ilta ja yöjuominenhan on ihan opittu tapa, mutta en pidä pahana jos vettä vesi kelpaa.
      Minä vaihdoin yömaidon veteen vähän kerrallaan eli laimensin maitoa viikon aikana pikkuhiljaa ja lopulta pullossa oli enää vettä. Meillä lapsi tyytyi tähän helposti eikä enää heräillyt niin usein öisin kun tarjolla oli enää vettä.
      Älä hätäile sen unimaidon kanssa, ei se niin pahaa hampaille ole.

    • äiti x 7

      Höpö höpö hammashoitajille. Anna unimaidot jos sillä arki sujuu! Näin neuvoo ison perheen äiti :)

      • Auroooora

        Hei ja kiitos ihanista vastauksista! Olo helpottui huimasti :) minun lähipiiriin kuuluu tällaisia tiukkapipoja 'täydellisiä äitejä' ja siksi kai pahentanut tilannetta, itsetuntoa olisi kai syytä parantaa tässä kohtaa.. on tuntunut tyhmältä sen unimaidon väkisin jättäminen. Yöllä jos saa niin itse kuin isosiskonsa nukkua sillä lirulla maitoa/vettä (olen aloittanut veteen siirtymisen) niin olen surutta sen antanut... sitten minua sanotaan laiskaksi. No kyllä minä mukavuudenhaluinen olenkin, kun mielestäni kyse ei ole mistään vakavasta. Hampaista huolestuin.
        Toinen asia on pottailu.... olien 10kk iästä saakka silloin tällöin koittanut istuttaa siinä, tuloksena aivan hirveä huuto,kaksinkerroin taipuminen, väkisin ylös yrittäminen. Hullua pitää lasta sit väkisin siinä. Olen hetkeksi luovuttanut koko jutun. Sitten tulee muita äitejä sanomaan että meidän tiina-liisa oli kuiva jo vuoden vanhana! Aah...


      • äiti x 7
        Auroooora kirjoitti:

        Hei ja kiitos ihanista vastauksista! Olo helpottui huimasti :) minun lähipiiriin kuuluu tällaisia tiukkapipoja 'täydellisiä äitejä' ja siksi kai pahentanut tilannetta, itsetuntoa olisi kai syytä parantaa tässä kohtaa.. on tuntunut tyhmältä sen unimaidon väkisin jättäminen. Yöllä jos saa niin itse kuin isosiskonsa nukkua sillä lirulla maitoa/vettä (olen aloittanut veteen siirtymisen) niin olen surutta sen antanut... sitten minua sanotaan laiskaksi. No kyllä minä mukavuudenhaluinen olenkin, kun mielestäni kyse ei ole mistään vakavasta. Hampaista huolestuin.
        Toinen asia on pottailu.... olien 10kk iästä saakka silloin tällöin koittanut istuttaa siinä, tuloksena aivan hirveä huuto,kaksinkerroin taipuminen, väkisin ylös yrittäminen. Hullua pitää lasta sit väkisin siinä. Olen hetkeksi luovuttanut koko jutun. Sitten tulee muita äitejä sanomaan että meidän tiina-liisa oli kuiva jo vuoden vanhana! Aah...

        Opeta lapselle mikä potta on, mutta mukavasti ja lapsentahtisesti. Ei väkisin, se vaan pidentää kuivaksi oppimista. Esikoisen kanssa ma luettiin kirjaa potalla esim lounaan jälkeen. Meillä pienemmät ovat oppineet vessassakäymisen nykyisin isommilta, matkimalla, kun en kertakaikkiaan jaksa mitään potatustouhuja. Mieluummin käytän aikani järkevämmin ja mukavammin. Meillä ehkä hieman keskimääräistä kauemmin ollut vaipat käytössä, mutta silti ihan kohtuullisesti ovat kuiviksi oppineet. Sitä kun on monta lasta, oppii kuuntelemaan itseään naapurin tiina-liisan sijaan :) Olen tosiaan lapsentahtisuuden kannattajaja ja siinä määrin mukavuudenhaluinen että meillä tehdään se, mikä arkea helpottaa ja toimitaan niin, että kaikilla on mahdollisimman hyvä olla. Siispä maitopullot ja vaipat kunniaan :) Meillä on lapset ihan itse ilmoittaneet jossain vaiheessa etteivät halua yövaippaa laittaa ja sitten sitä ei enää ole laitettu. Aikansa kutakin :)


    • vfdg

      Meillä on 2 v. joka ei vieläkään suostu potalle. Ja pottaharjoituksia on tehty päiväkodissa ja kotona jo ennen 1 v. ikää. Mutta enpä kiirehdi. Eiköhän jokainen lapsi kuivaksi opi.


      Tuosta maidosta sen verran että meillä oli ihan sama juttu. Joka unille oli saatava maito sekä yöllä heärsi aina kerran huutamaan maitoa. Ensiksi tein niin että vaihdoin maidon nokkamukiin. Eikä ollutkaan kiva imeä kun ei maito tullut yhtä nopsaa kuin tuttipullosta. Alkoikin hylkimään koko maitoa kun yritti tarjota sitä illalla. Kirjan avulla nukahdettiin ja rauhoittavan musiikin.

      Yöllä tarjoilin vaan vettä. Siihen loppui yömaito-huudot. Kun huomattiin että service is closed öisin :oD

      Ja näin jäi unimaidot pois.

    • Missä vika?

      No huhhuh, että vielä melkein 4-vuotiaalla on tuttipullo käytössä.

    • tuplat1

      No minua varmaan tarkoitit, kun meillä on 3,5-vuotiaalla tuttipullo. Se johtuu 1. äidin mukavuudenhalusta 2. tällä hetkellä ainoasta keinosta saada lapsi rahoittumaan iltaisin 3. kun ei muuten suostu maitoa juomaan (tai mitään maitotuotteita syömään). Siinäpä se.

    • näin helppoa on.. :)

      Itse sain unimaidon pois sillä että eka heitin tuttipullot roskiin ja roskat pihalle. Odotin niin kauan että pikku mies (1v 2kk) oli väsynyt, otin syliin ja kuuntelin rauhallisia kappaleita youtubesta. Pikkunen nukahti aina syliin, joskus lattialle ja huomaan että nyt se alkaa kohta nukkumaan, vein sen sänkyyn ja peitto päälle. Kannattaa ootta hetki sen vierellä jos sattumalta herää, mutta näin meillä ei oo käyny. Eli reippaasti vaan pullot pois. :)

      Oletko kuunnellu lapsen kanssa kun hän on ollu vauva jotain tiettyä kappaletta?
      Se toimii ainakin meillä, kun hän muistaa sen ja rauhottuu ja nukahtaa :)
      Onnea!32

    • Näin :)

      Tukeva iltapala, hämärä valaistus, hiljainen, rauhallinen huone, äitille mukava asento vaikkapa sohvan nurkkaan, lapsukainen syliin ja kenties vähän silittelyä. Näin jäi meillä iltapullo pois. Yöpullo taas niin, että huudon laadusta riippuen joko lapsi syliin ja silittelyä tai sänkyyn tassuttelemalla uudestaan unille. Jos nekään ei auta, niin viereen nukkumaan. Siihen rauhoittuu meidän 1v 2kk poika, ja viikko vieroituksen jälkeen kaksi edellistä yötä nukuttu 12-13h putkeen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe