tanssin pyörteissä

uatu .

Käytkös, jos olet ikäryhmää 70 , yleisissä huveissa ja ajanviettotilaisuuksissa, jotka vaativat muutakin kuin vain seuraamista?

Tarkoitan tällä nyt vaikkapa ja erityisesti tansseja.

On tavannut siellä itseään vanhempiakin niin daameja kuin herrojakin, kerrassaan mukavia ihmisiä, joilla tanssilattian kiertely sujuu ja höppänyys on kaukana..

Tanssiminen varmaan piristää, niin ruumiillisesti kuin henkisestikin. Siinä voi antaa ja vastaanottaa iloa.

80

1443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanssisin mielelläni

      kävisin mielelläni jos tietäisin missä vanhuksille on kivoja ja sopivia tanssipaikkoja
      jos olisi kaveri ettei yksin tarvis mennä varsinkaan ekakerralla,,

      • Huomenta kaikille.

        Oon vasta täyttämässä tänä kevänä kuusikymmentä mutta poikkesin tännekin.....

        Helsingissä on ainakin esim. Kampin palvelukeskuksessa (evakossa nyt Käenkujalla) ja Kinaporin palvelukeskuksessa päivä tansseja....

        Tanssiminen on hyvää liikuntaa kaiken ikäisille.


    • Ramoona*

      Meidän ikäpolvi osaa tanssia, sehän oli oikeastaan edellytys seurustelukumppanin löytämiselle. Ikä on tässä paremminkin plussaa, nuoremmille sukupolville paritanssi ei ole ollut samalla tavoin koko ikäluokan harrastus. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

      Minulla on vielä vakituinen tanssikavaljeeri rinnalla, ja aina kun kohdalle sattuu tilaisuus, tanssitaitoja verestetään.Sukulaishäitä odotan hartaasti, pääsen myös veljien, lankojen ja suvun nuorten miesten pyöritettäväksi. Kylpylöissä ja risteilyillä parketti kutsuu, herkuttelun kalorit saavat kyytiä. Kotona joskus potkaistaan matot nurkkaan ja laitetaan nostalgiset levyt soimaan , ja kun on samanhenkisiä vieraita, voi daamit ja kavaljeerit vaihtua...on samaa tunnelmaa kuin kotihipoissa ennen.

      Ilohan siinä on ylimmäisenä, kosketus tanssikaveriin, musiikki ja liikunnan riemu.

    • texsanell1

      Hieman surulliselta tuntuu myöntää, ettei tanssin ilo jäänyt osakseni, sitten varhaisnuoruuden. Silloin tosin koin sen hurmaavana, liidon tanssipartnerin käsivarsilla, rytmin ja menon saadessa koko nuoruuteni innon valtaansa:D

      Yleisissä tanssipaikoissa en sen jälkeen ole ollut, kerran tai kaksi olen aikuiselämäni aikana laivamatkolla tanssinut. Männistön lavalla 80-luvulla ikimuistettavan kerran mustalaisen vaudikkaassa otteessa :D Oli sillä ukkelilla menoa eikä meininkiä !

      En edes tanssisi enää korkokengät jalassa, vaan missä tahansa tanssisin--- vapaana kengistä. En ole koskaan käyttänyt mitään tossujakaan kotona, kaikki ne estää vaan liikkumistani, sukkasillaan talvella ja kesällä paljain jaloin:D

      Mutta en osaisi mennä tanssipaikoille, en todella edes nuorena yksin käynyt.

    • Mieluisimmat tanssini ovat polkka/jenkka....toissapäivänä tanssin erään seitsemän kymppisen everstin kanssa letkistä rinnakkain. Jenkkaa "mustalaisittain" osaan viedä itsekin....myös muitakin tansseja. Kädenalitanssit tekee liikkuvuudelle hyvää.
      Salsaakin olen Suomessa tanssinut mutta nyt aloitin salsa escuelan täällä Palmasissa.

      Tanssikenkinä olen pitänyt monta vuotta edullisia tanssiharjoitus kenkiä joissa on 2.5 sentin leveä kanta joten on turvallista tanssia nopeimpiakin tansseja.

      Tanssi on vain yksi liikunta harrastus harrastusten joukossa itsellein....

      Mutta "eräskirjoittaja" jo pyysi poistumaan joten taidan totella kiltisti hänen pyyntöään.....

      Olen kirjoitellut Suomi24 vasta vähän yli kuukauden ja kuvallisesti omine tietoineni....mut häätöhän se ees näköjäns` on olin plus` missä vaan....

      Onnea ja menestystä 70 ketjuille!

      • Jos vielä lisäisin hieman....kansantanssit olisi joita alkaisin aktiivisesti harrastamaan jos jäisin suomeen talviajoiksikin...löytyy hyvä seura jossa olen jo piipahtanut.


      • yks tohelo

        Kuuleppas Sisko, älä nyt enää murjota. Sekaannushan on selvitetty ja asia oikaistu. Enempäähän täällä ei voi tehdä kuin pyytää lukihäiriöisen söhellystä anteeksi...
        Jos ei sitten törmätä Teneriffalla ja juoda vaikka Jorman baarissa kahvit...


      • ullamirjami****
        sishill kirjoitti:

        Jos vielä lisäisin hieman....kansantanssit olisi joita alkaisin aktiivisesti harrastamaan jos jäisin suomeen talviajoiksikin...löytyy hyvä seura jossa olen jo piipahtanut.

        Älä sinä " sishiil " ole moksiskaan näistä meidän vakituisista --ovat kateita kun olet niin söötti kuvassasikin , mutta mukava kun kuitenkin jaksoit meitä " pikkusen " vanhempia

        Katsos kun tulee vanhaksi , eikä ole ollut omassa aikaisemmassa elämässä mitään hauskaa muistella , on niitä katkeria vanhuksia .

        Itse olen harrastanut kansantanssia . Ja reissannut " NURLEK -- vestareilla missä pohjoismaat Skandinaviasta kohtaavat joka 4,jäs vuosi
        Ja kaikenlaisia kivoja kansantanssitapahtumia on tullut käytyä

        Tietysti olen käynyt yleisissä tanssipaikoissakin --kun olen ollut Villi ja vapaa . Ja kivaa on ollut Vieläkin tekee mieli mukaan , ,mutta se oli sillon ennen.
        Nyt ei ole niin mahdollista kun on koira , ja kaverit ovat väsyneet . Mutta muistot säilyy.


    • jookos....

      no joo poistatin sen viestin jossa oltiin vähän ilkeitä Siskolle. Eiköhän unohdeta koko asia

    • uatu ...

      On tullut tosiaan käydyksi niissä ja joka kerta tulee haetuksi tanssiin etenkin sellaisia (ikäihmisiä), joilla on vähän hakijoita tai ei juuri ollenkaan. Siinä saa kiitollisimman kumppanin tanssin pyörteisiin.

    • Toivon, että

      sishill tulee samoihin tansseihin!

    • Rudi...

      Kerran noin 20 vuotta sitten Kapakanmäellä eräs viehättävä nainen tunki etumustaan minua vasten varsin kiihkeästi. Tanssitin häntä useammankin kerran ja joka tanssilla sama juttu! Mitään ei juuri puhunut.

      Tanssien päätyttyä näin hänet istumassa ulkopuolella ja katsovan minuun. Monesti olen miettinyt, mitä menetin kun en tuolloin tuota naista mennyt höyläämää

    • m.v.

      Tango on täynä tunnetta. Varsingin habaneera askel, jossa miehen takaisin menevä askel pysähtyy. Siinä ei voi vältää keho kosketusta, upeaa tunnetta jossa vartalot kohtaavat, se on salainen pyyntö.....
      Useasti tango päättyy kevyeen poski suudelmaan...

    • En, en murjota....kunhan kuulostelen ja katselen tilannetta.

      Elämä on niin ihmeellistä välillä jopa tanssiketjussakin....

    • Hyvää yötä....

      Ripaus uni hiekkaa ja nyt hyvällä mielellä suloiseen uneen...
      Ilta on aamua viisaampi, eiko niin * sishil*l ...

      • sinne taas

        Hesassa palvelukeskusten tanssit ovat todella vanhojentansseja!

        Kaikkialla järjestetään päivätansseja, iltapäivätansseja yms, ja niihin voi mennä ihan yksin nainen ja mies.
        Uuteen paikkaan mennessä aluksi katsellaan uteliaina, joku hakee, jotain haetaan ja kannattaa mennä uudelleenkin, tutuiksi tullaan hiljalleen.

        Käyn tanssimassa usein monta kertaa viikossa, ajelen pitkiäkin matkoja yksin ja nautin elämästä johon kuuluu sosiaalisuutta ja kivoja hetkiä.
        Harrastan erilaisia tansseja, enkä suostu tanssimaan kahdensentinkorolla, en, vaikka ikä on jo yli eläköitymiskymmenien pitkän matkaa.
        Jenkka, humppa ja kaikki muutkin nopeat tanssityylit kaikkien hitaiden lisäksi, niissä se virtaa elämä, hengästyy ja hikoilee, mutta vauhti ei hidastu.

        Tanssimaan. Tavataan siellä uudelleenkin. Minä olen se pieni ja ryppyinen jonka varvas vipattaa.


      • mää vaa
        sinne taas kirjoitti:

        Hesassa palvelukeskusten tanssit ovat todella vanhojentansseja!

        Kaikkialla järjestetään päivätansseja, iltapäivätansseja yms, ja niihin voi mennä ihan yksin nainen ja mies.
        Uuteen paikkaan mennessä aluksi katsellaan uteliaina, joku hakee, jotain haetaan ja kannattaa mennä uudelleenkin, tutuiksi tullaan hiljalleen.

        Käyn tanssimassa usein monta kertaa viikossa, ajelen pitkiäkin matkoja yksin ja nautin elämästä johon kuuluu sosiaalisuutta ja kivoja hetkiä.
        Harrastan erilaisia tansseja, enkä suostu tanssimaan kahdensentinkorolla, en, vaikka ikä on jo yli eläköitymiskymmenien pitkän matkaa.
        Jenkka, humppa ja kaikki muutkin nopeat tanssityylit kaikkien hitaiden lisäksi, niissä se virtaa elämä, hengästyy ja hikoilee, mutta vauhti ei hidastu.

        Tanssimaan. Tavataan siellä uudelleenkin. Minä olen se pieni ja ryppyinen jonka varvas vipattaa.

        Olen vanha helsinkiläinen ja tunnen siis niin Kurvin kuin Kampinkin noin paikkoina.

        Tulisin Kamppiin ja miksei Kurviinkin, mutta ilmoituksia ei ainakaan palstalla löydy.


      • Mäkin vaan
        mää vaa kirjoitti:

        Olen vanha helsinkiläinen ja tunnen siis niin Kurvin kuin Kampinkin noin paikkoina.

        Tulisin Kamppiin ja miksei Kurviinkin, mutta ilmoituksia ei ainakaan palstalla löydy.

        mä vaa
        Mä vaan annan Sinulle mä vaa tässä linkin josta löytyy ohjelmatietoja mm.Kamppiin


      • se linkki!!!!
        Mäkin vaan kirjoitti:

        mä vaa
        Mä vaan annan Sinulle mä vaa tässä linkin josta löytyy ohjelmatietoja mm.Kamppiin

        http://www.hel.fi/hki/sote/fi/Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut/palvelukeskukset/ajankohtaista

        pirulainen tuo linkki jäi näppäyksen taa,

        Kas tässä se on


    • hilema

      Kyllähän noihin tansseihin kannattaa mieluumminkin mennä ilman toisen sukupuolen edustajaa, ja vielä enemmän ilman puolisoa tai poika/ tyttöystävää, jos nyt sellainen sattuu olemaan.

      Ei ole silloin sidottu kehenkään ja voi pyytää lattialle ketä tahansa, etenkin jos on vielä sekahaku tai - mikä vielä parempaa - naisten haku.

      Meikäläinen on varsinkin Manta-myrskyssä (onko muuten tuttu nimi?) liikkeellä purjeet pullollaan uusia seikkailuja etsimässä.

    • Olen minäkin käynyt tsadissa Kampissa, avokkini kun ei tanssimisesta välitä. On ollut hauskaa monet kerrat liikunnan ja seuran ilosta. Joskus kyllä saa riistäytyä väkisin kotiin, mutta yleensä on ollut fiksuja tanssittajia. Vasta mukaan tulleena minäkin löysin tämän saitin, missä ikäihmiset keskustelee.

      • Vartokaas kun minäkin "ampaisen" täältä kotopuolesta Kamppiin


    • Alta satanen
    • Hei "ullamirjami****"

      En ole moksiskaan pienistä mutta pitäähän sitä vähän vastaillakin "huutoihin" vaik en jokaiseen kuitenkaan.....

      Joka ikäluokista löytyy nämä "erityisluonnepiirteet"....

      Olen tehnyt vapaaehtoistöitä palvelukeskuksissa joissa käy iäkkäämpiä miehiä ja naisia kuin itse olen, olen viihtynyt niissä. Täällä talvi asuinpaikassanikin suurin osa suomalaisista on vanhempia kuin minä ja tulen melkein kaikkien kannsa toimeen hyvin.

      Päivän jatkoja sinulle ja kaikille kirjoittajille.

    • uatu .

      Kumppanin kanssa meno tansseihin merkitsee useimmiten sitä, ettei paljonkaan ole mahdollisuuksia mennä hakemaan ja tulla haetuksi tanssiin.
      Sehän merkitsee samalla, ettei ole sanottavasti mahdollisuuksia tutustua muihin ihmisiin.
      Sitä paitsi mielelläänhän noissa tilaisuuksissa vähän flirttailisikin. Ei kai sitä sopimattomana sentään pidetä tässäkään ikäryhmässä, vai mitä?

    • <<<(*- *)>>>

      Eipä tietenkään, hauskaahan se vain on. Nyt vaan on nuo sinkkutytöt ehkä paremmin tottuneet kevyeen flirttailuun vapaita kun ovat olleet pitkään.
      Palstalla on vielä parejakin/ leskivaimoja, joiden elämään se ei ole kuulunut vuoskymmeniin, ehkä ei koskaan noin vain.
      Mutta iloa vaan ja menestystä tanssirintamalla.

    • Ramoona*

      Pariskunta voi ihan hyvin käydä omien ystäviensä kanssa sellaisissakin paikoissa, joissa tarjoutuu tilaisuus tanssia. Entisten työkaverien tyttöporukalla käymme Tallinnassa kulttuuririennoissa ja valitsemme laivan, jolla on kunnon tanssit. Viikolla siellä on paljon eläkeläisryhmiä, ja aina on saanut tanssia kyllikseen , nekin hakevat joilla on vaimo mukana eikä siitä mitään konflikteja ole ilmaantunut.
      Minusta olisi suorastaan epäkohteliasta, että seurueessa mieheni ei hakisi muitakin naisia tanssimaan ja olisi heille kaikin puolin huomaavainen kavaljeeri.
      Kylpyläreissuja teen myös kahden siskoni kanssa, aina katsotaan että on tanssi-ilta. Kohteliaisuudet lämmittävät ja kevyt flirtti nostaa tunnelmaa. Ei tule mieleenkään lyödä käsiveskalla tai nakella niskoja , jos vaikka rohkeamminkin joku flirttailisi...on se jo harvinaisempaa herkkua näillä kymmenillä.

    • aleksandrovits

      Kunpa olisi naistentansseja (naisten hakuja) enemmän, niin kyllä olisi enemmän menoa tanssilattialla!
      Tuskinpa siitä flirttailuakaan puuttuisi.

      • siitä vaan

        Mikäs estää itse hakemasta naisia tanssitettavaksi? Siellä niitä seisoo rivissä odottamassa hakijaa, saa vielä itse valitakin markkinoilla.
        Tietenkin voivat he kertoa, jotka sielläkin on ikänsä pyörineet ja haku päällä, ettei se niin vaan johda aina suosioon, kaikki on valikoivia jo ikäihmiset valmiine odotuksineen. Kuka tahtoo vain tanssia, joku taas yhden illan kokeilua, jospa vaikka tärppäisi.

        Mutta löytää jotkut senssipalstoillakin, jopa hyvän puolison itselleen, suvussakin on kaksi nuorta pariskuntaa vihittynä, toisella jo 2 komiaa poikaa!


      • uatu .
        siitä vaan kirjoitti:

        Mikäs estää itse hakemasta naisia tanssitettavaksi? Siellä niitä seisoo rivissä odottamassa hakijaa, saa vielä itse valitakin markkinoilla.
        Tietenkin voivat he kertoa, jotka sielläkin on ikänsä pyörineet ja haku päällä, ettei se niin vaan johda aina suosioon, kaikki on valikoivia jo ikäihmiset valmiine odotuksineen. Kuka tahtoo vain tanssia, joku taas yhden illan kokeilua, jospa vaikka tärppäisi.

        Mutta löytää jotkut senssipalstoillakin, jopa hyvän puolison itselleen, suvussakin on kaksi nuorta pariskuntaa vihittynä, toisella jo 2 komiaa poikaa!

        Tahtoo vain olla niin, että varttuneemman väen tansseissa on miehiä vähemmän eivätkä heistäkään kaikki halua mennä kovin helpolla parketille. Niinpä käy siten, että moni nainen joutuu seinäkoristeeksi, vaikka ei sitä haluaisi.

        Kun naiset saisivatkin hakea, olisi kaikkien kutsun saavien miesten pakko lähteä lavalle. Tosin siinä nopeammat söisivät hitaammat, eli vitkastelija jäisi nuolemaan näppejään mutta niinhän elämässä yleensäkin on.


      • Nyt on vuosi 2013 !
        uatu . kirjoitti:

        Tahtoo vain olla niin, että varttuneemman väen tansseissa on miehiä vähemmän eivätkä heistäkään kaikki halua mennä kovin helpolla parketille. Niinpä käy siten, että moni nainen joutuu seinäkoristeeksi, vaikka ei sitä haluaisi.

        Kun naiset saisivatkin hakea, olisi kaikkien kutsun saavien miesten pakko lähteä lavalle. Tosin siinä nopeammat söisivät hitaammat, eli vitkastelija jäisi nuolemaan näppejään mutta niinhän elämässä yleensäkin on.

        Missä ja mihin sellainen sääntö on kirjoitettu, etteivät naiset saisi hakea? Siihen on ainakin oma lupa eikä tällaistakaan juttua kannata keneltäkään ahdasmieliseltä kysyä. Ikiaikaiset säännöt eivät pelitä enää missään muuallakaan, miksi tansseissa, vapaa-ajalla, hauskan pidossa ... pitäisi olla kankeita, kulahtaneita ja hierarkisia sääntöjä.


      • En ole ikinä hakenut

        ketään miestä tanssiin. - Tanssiin haku kuuluu miehelle.

        Pystyn estämään epämiellyttävän tanssiinkutsun, esim. humalainen ei onnistu minua hakemaan, olen siinä hyvä.

        Äidin neuvo: "Älä vain juopon kanssa mene naimisiin! Sellainen juo ensin omat rahansa ja sitten sinunkin rahasi."
        Hän neuvoi miten pystyy menettelemään niin, ettei juoppo pääse kumartamaan tanssiin.

        Hiukan on pidettävä silmät suurina.


      • Hah !
        En ole ikinä hakenut kirjoitti:

        ketään miestä tanssiin. - Tanssiin haku kuuluu miehelle.

        Pystyn estämään epämiellyttävän tanssiinkutsun, esim. humalainen ei onnistu minua hakemaan, olen siinä hyvä.

        Äidin neuvo: "Älä vain juopon kanssa mene naimisiin! Sellainen juo ensin omat rahansa ja sitten sinunkin rahasi."
        Hän neuvoi miten pystyy menettelemään niin, ettei juoppo pääse kumartamaan tanssiin.

        Hiukan on pidettävä silmät suurina.

        Ootko koskaan kuullut sanaa tasa-arvo? Siitä seuraa myös oikeus tehdä ja toimia aivan samoin tavoin kuin miehetkin kaikissa asioissa. Ei kai ne mitään ihmistä kummempia ole, vai?


      • talvi.kki
        En ole ikinä hakenut kirjoitti:

        ketään miestä tanssiin. - Tanssiin haku kuuluu miehelle.

        Pystyn estämään epämiellyttävän tanssiinkutsun, esim. humalainen ei onnistu minua hakemaan, olen siinä hyvä.

        Äidin neuvo: "Älä vain juopon kanssa mene naimisiin! Sellainen juo ensin omat rahansa ja sitten sinunkin rahasi."
        Hän neuvoi miten pystyy menettelemään niin, ettei juoppo pääse kumartamaan tanssiin.

        Hiukan on pidettävä silmät suurina.

        Minäpä hain, viimeksi tänään. Jos kerran on sekahaku, niin siitä vaan.


    • havumetsien mies

      Upeata on, kun saa lasketella vauhdilla vanhan ajan valssia, jenkkaa, polkkaa tai humppaa.
      Soittaisivatpa vain enemmän niitä..

    • klenkka lonkka

      Voihan sitä tansseissakäynneistään kirjoitella, vaikk' ei enää jalat ja pää tanssia kestäisikään. Muistoissa, muistoissa tanssitaan.
      Paljo tietsikan eessä istuminen tekee jalattomaksi tässä iässä.

    • topi^*

      Pää ja jalat kestäisivät polkankin menoa, mutta kun ovat osin unohtuneet sen askelet. Ainakin Internetistä saa kuvan, että sitä mennään eri tavoin. Sen perusteella ei tiedä, mikä loppujen lopuksi on oikein.
      Onko joukossa alan neuvojia?

    • En ole tanssin taituri...en neuvojakaan mut`.....

      Kaikki tyylithän ne on oikein polkassakin.....jos olet tanssinut ennen niin ei se taitosi ole mihinkään kadonnut.....eli polkkaamaan vaan.

      Itse tanssin polkan perinteisesti...eli nilkat suht` lähellä toisiaan.

    • talvi.kki

      Eniten saa tanssia, kun pistää musiikin soimaan ja tanssii valssit, polkat, jenkat ja humpat ihan itsekseen. Sekahaku on hyvä juttu, eläkeläistansseissa usein se käytäntö. Haen, jos olen sillä tuulella. Harvemmin joku kavaljeeri sattuu pokkaamaan, kun ei ole tyrkyllä. Vakikavaljeerit ovat lentäneet pilvien päälle.

    • taipaleeee

      Lähellä Helsingikiä aikaa siitä, mutta parasta tanssia en ole nähnyt muualla--Suomessa näin tanssi, vain muistot....

      • unelmoida saa

        Miten onnellista olisi tanssia hidas valssi Ruuneperin kanssa!
        Olen varma että hymyilisimme molemmat, loppuvalssi voisikin olla normaalinopea, saada pyöriä hetken liikunnan riemussa käsivarrellaan, toinen käsi hänen kädessään.

        Vaikka se ei olisi täydellinen suorituskaan, olisi se tosi ihana!


      • unelmoida saa kirjoitti:

        Miten onnellista olisi tanssia hidas valssi Ruuneperin kanssa!
        Olen varma että hymyilisimme molemmat, loppuvalssi voisikin olla normaalinopea, saada pyöriä hetken liikunnan riemussa käsivarrellaan, toinen käsi hänen kädessään.

        Vaikka se ei olisi täydellinen suorituskaan, olisi se tosi ihana!

        Miksi vain olisi? Kerro vaan missä käyt tanssimassa.


      • Hyv' yötä jää nyt...
        Ruuneperi kirjoitti:

        Miksi vain olisi? Kerro vaan missä käyt tanssimassa.

        Eipä taida olla paljon kertomista, oman olohuoneeni parketilla vain ;)))))


      • uatu .
        Hyv' yötä jää nyt... kirjoitti:

        Eipä taida olla paljon kertomista, oman olohuoneeni parketilla vain ;)))))

        Kun on noin kauniita haaveita, kannattaisi harkita siirtymistä tanssin harrastamisessa tiloihin, joissa ne voisivat toteutua.


    • osaaminen aa ja oo

      Hidas valssi vaatii osaamisen, eli oikeat askeleet oikeassa rytmissä, muutenhan se on vain valssia hitaasti.

      Tuntuu etteivät miehet osaa hitaan valssin askelia, paitsi he jotka tanssivat pareittain oman puolison kanssa, tai ovat tanssikurssit suorittaneet.
      Se ei askelkuvioltaan ole kuin tangoa, vaikka tahti sopisikin, vaan siihen kuuluvat taivutukset ja sivuttaisaskeleet, muutoin se ei edes näytä hitaalta valssilta.

      Sekahausta tuolla aiemmin joku sanoikin, mutta kaikki naiset eivät vain hae miehiä ja siksi kaikki eivät siitä tyylistä tykkää.
      Mihetkin joskus harmittelevat kun heitä hakevat juuri sellaiset joita he itse eivät hakisi.
      Kyse on toki siitä tanssitaidostakin, ei vain tanssimisesta.
      Ei ole miehen kiva tanssittaa kivirekeä joka panee käännöksissä hanttiin.

      • uatu .

        Hidas valssi ei siis tanssittaessa olekaan mikään valssi!
        Nyt pitää kyllä ruveta etsimään sen askeleita Internetistä.
        Pitää kyllä ruveta nyt tutustumaan noiden hienompienkin tanssien salaisuuksiin.


      • uatu . kirjoitti:

        Hidas valssi ei siis tanssittaessa olekaan mikään valssi!
        Nyt pitää kyllä ruveta etsimään sen askeleita Internetistä.
        Pitää kyllä ruveta nyt tutustumaan noiden hienompienkin tanssien salaisuuksiin.

        Moni yrittää tanssia hidasta valssia ikään kuin tanssisi valssia hitaasti.

        Hidasta valssia tanssitaan kävellen. Askeleet otetaan hitaan valssin tahdissa, sopivasti polvia notkistaen ja pyörienkin.


      • Vaikea ihana laji
        Ruuneperi kirjoitti:

        Moni yrittää tanssia hidasta valssia ikään kuin tanssisi valssia hitaasti.

        Hidasta valssia tanssitaan kävellen. Askeleet otetaan hitaan valssin tahdissa, sopivasti polvia notkistaen ja pyörienkin.

        Panisin kuitenkin kävely-sanan sitaatteihin, koska kävelyltä se ei saa kuitenkaan näyttää. Mutta jooo, totta, hidas valssi on eri laji kuin normaalivalssi hidastettuna.


      • vähän kateellinen

        olen niille joilla oma mies on tanssin taitaja, yhdessä kun on tilaisuus kehittyä, se on toista kuin jos aina kaveri vaihtuu. Joka kerta saa tottua uuteen tyyliin kun jokaisella on oma tapansa viedä vaikka askelia noudattaiskin.
        Hyvin säilyy romantiikkakin kun yhdessä tanssii.


      • havumetsien mies
        vähän kateellinen kirjoitti:

        olen niille joilla oma mies on tanssin taitaja, yhdessä kun on tilaisuus kehittyä, se on toista kuin jos aina kaveri vaihtuu. Joka kerta saa tottua uuteen tyyliin kun jokaisella on oma tapansa viedä vaikka askelia noudattaiskin.
        Hyvin säilyy romantiikkakin kun yhdessä tanssii.

        Edellä mainittiin etenkin Helsingin Kampissa järjestettävät tanssitilaisuudet joihin näin 70 :kin voi mennä.

        Tietäisikö joku onko sellaisia muissa kaupungeissa ja milloin, esimerkiksi vaikkapa Tampereella?


      • Vaihtelu virkistää
        vähän kateellinen kirjoitti:

        olen niille joilla oma mies on tanssin taitaja, yhdessä kun on tilaisuus kehittyä, se on toista kuin jos aina kaveri vaihtuu. Joka kerta saa tottua uuteen tyyliin kun jokaisella on oma tapansa viedä vaikka askelia noudattaiskin.
        Hyvin säilyy romantiikkakin kun yhdessä tanssii.

        Olen eri mielen puolta: sellaisesta tanssijasta, jolla on aina eri pari, tulee vielä paree tanssija, sellainen, joka tanssii kenen ja millaisen tanssijan kanssa tahansa eikä tahtia haittaa.

        Voisi verrata vaikka avioliittoon, samat askeleet, samat taivutukset, samat pyörähdykset, samat elkeet, samat tavat, samat kaikki ... Ei mitään uutta eli ahdistavaa, kankeaa, ikävää, jännityksetöntä ja vailla vaihtelun mahdollisuuksia.


      • rva tanssidaami
        Vaihtelu virkistää kirjoitti:

        Olen eri mielen puolta: sellaisesta tanssijasta, jolla on aina eri pari, tulee vielä paree tanssija, sellainen, joka tanssii kenen ja millaisen tanssijan kanssa tahansa eikä tahtia haittaa.

        Voisi verrata vaikka avioliittoon, samat askeleet, samat taivutukset, samat pyörähdykset, samat elkeet, samat tavat, samat kaikki ... Ei mitään uutta eli ahdistavaa, kankeaa, ikävää, jännityksetöntä ja vailla vaihtelun mahdollisuuksia.

        Tanssia harrastava aviopari varmasti kehittyy ja keksii vaihtelua. Jollekin voi olla puolison kanssa muukin olo ahdistavaa, tuskin siinä paljon tanssituttaa. Ainakin me tanssitaan paitsi keskenämme, paljon muidenkin kanssa, sehän kuuluu asiaan.


      • talvi.kki
        Ruuneperi kirjoitti:

        Moni yrittää tanssia hidasta valssia ikään kuin tanssisi valssia hitaasti.

        Hidasta valssia tanssitaan kävellen. Askeleet otetaan hitaan valssin tahdissa, sopivasti polvia notkistaen ja pyörienkin.

        Tässä iässä uskaltaa jo improvisoida ihan miten vaan jos vain tahdissa pysyy.


    • ei tampereelta oleva

      http://www.tanssi.net/fi/p/Tk.html

      Tuon linkin takaa löytyy Pispan palvelukeskuksen nyt ilmoitettuina olevat tanssit.

      http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/ikaihmiset/paivatoiminta/palvelukeskukset.html

      Tämä alempi linkki vie Tampereen kaupungin sivulle jolta on linkit kaikkiin palvelukeskuksiin ja niiden omilta sivuilta on sitten vain etsittävä aikataulut ja tapahtumat. Tanssiakin näkyy olevan, joten aktiivisuutta etsintään, netistä kun löytää melkein kaiken etsimänsä jos sellaista palvelua jossain järjestetään. Mukavia tanssituokioita kaikkiin kaupunkeihin.
      Ottakaapa muutoinkin selvää eläkeikäisille tarjottavista palveluista, esim. ruokailut yms.

      • havumetsien mies

        Kiitos erittäin asiapitoisesta vastauksesta!
        Tuli selville Tampereen tilanne ja löytyy vielä tietoa päivän tanssihuveista, olipa sitten missä päin tahansa maata liikkeellä.


      • reissaava tanssija
        havumetsien mies kirjoitti:

        Kiitos erittäin asiapitoisesta vastauksesta!
        Tuli selville Tampereen tilanne ja löytyy vielä tietoa päivän tanssihuveista, olipa sitten missä päin tahansa maata liikkeellä.

        Kiitos.
        Hyvä kun huomasit kuinka kätevä on tuo antamani alempi linkki, jopa kalenteripäivittäin löytyy tanssit, mutta varoitan heti, ei löydy kaikkien paikkojen tansseja sieltäkään.
        Nuo eläkejärjestöt kun ovat niin laiskoja päivittämään tanssejansa, niin parasta tietoa heidän järjestämistään esim. päivätanssien osalta löytää etsimällä paikallisen eläkejärjestön kotisivuilta.
        ON Eläkeliitto, sen piirit ja kunnat löytyvät alalinkeistä, samoin Eläkkeensaajat, Kansalliset Seniorit, ja lukemattomat muut jos haluaa tehdä tanssihetkensä eteen niin paljon vaivaa että hakee paikallisilta sivuilta.

        Päivätansseja järjestetään Ravintoloissakin. Jos olet jonnekin menossa, kurkkaappa ravintolan omilta sivuiltakin.

        Kun matkustan paljon eri paikkakunnilla, etsin tiedot paikkakunnittain, eläkeliitottain jne ja aina jotain löytyy etsivän tanssinystävän haaviin.


      • uatu .
        reissaava tanssija kirjoitti:

        Kiitos.
        Hyvä kun huomasit kuinka kätevä on tuo antamani alempi linkki, jopa kalenteripäivittäin löytyy tanssit, mutta varoitan heti, ei löydy kaikkien paikkojen tansseja sieltäkään.
        Nuo eläkejärjestöt kun ovat niin laiskoja päivittämään tanssejansa, niin parasta tietoa heidän järjestämistään esim. päivätanssien osalta löytää etsimällä paikallisen eläkejärjestön kotisivuilta.
        ON Eläkeliitto, sen piirit ja kunnat löytyvät alalinkeistä, samoin Eläkkeensaajat, Kansalliset Seniorit, ja lukemattomat muut jos haluaa tehdä tanssihetkensä eteen niin paljon vaivaa että hakee paikallisilta sivuilta.

        Päivätansseja järjestetään Ravintoloissakin. Jos olet jonnekin menossa, kurkkaappa ravintolan omilta sivuiltakin.

        Kun matkustan paljon eri paikkakunnilla, etsin tiedot paikkakunnittain, eläkeliitottain jne ja aina jotain löytyy etsivän tanssinystävän haaviin.

        Erinomaisia ohjeita.

        Heräsi tuossa kuitenkin kysymys, ovatko nuo eläkeläisjäjrjestöjen tilaisuudet tarkoitetut vain kunkin yhdistyksen jäsenille vai onko niihin tervetullut mukaan kuka tahansa eläkeläisen näköinen.( Luulisi tosin miespuolisista tanssijoista niissä olevan puutetta.

        Ravintolat ovat tietysti hyvä osoite, mutta onhan niitäkin, joita ravintolan ilmapiiri ei kiinnosta..


      • talvi.kki
        uatu . kirjoitti:

        Erinomaisia ohjeita.

        Heräsi tuossa kuitenkin kysymys, ovatko nuo eläkeläisjäjrjestöjen tilaisuudet tarkoitetut vain kunkin yhdistyksen jäsenille vai onko niihin tervetullut mukaan kuka tahansa eläkeläisen näköinen.( Luulisi tosin miespuolisista tanssijoista niissä olevan puutetta.

        Ravintolat ovat tietysti hyvä osoite, mutta onhan niitäkin, joita ravintolan ilmapiiri ei kiinnosta..

        Ei ovilla jäsenkorttia kysellä, kyllä raha kelpaa. Ei naistakaan ovelta käännytetä. Mukaan vaan.


      • ryhmiskin
        uatu . kirjoitti:

        Erinomaisia ohjeita.

        Heräsi tuossa kuitenkin kysymys, ovatko nuo eläkeläisjäjrjestöjen tilaisuudet tarkoitetut vain kunkin yhdistyksen jäsenille vai onko niihin tervetullut mukaan kuka tahansa eläkeläisen näköinen.( Luulisi tosin miespuolisista tanssijoista niissä olevan puutetta.

        Ravintolat ovat tietysti hyvä osoite, mutta onhan niitäkin, joita ravintolan ilmapiiri ei kiinnosta..

        Hotelliravintolat, sellaiset joiden ympärille on järjestetty jotain muutakin toimintaa, tai joiden lähistöllä on esim. golf kenttiä, vuokraavat tilojansa esim. päivätansseja varten eri yhdistyksille.
        Kaikki pääsevät mukaan, jäsenyyttä ei kysytä ellei ole jokin suljettu tilaisuus.

        Työväenyhdistykset, Nuorisoseurat, jne. Kaikkialla on tanssitilaisuuksia ja miehiä kaivataan aina lisää. Naiset lähtevät inokkaasti liikkelle, miehet kun vielä saisi innostumaan, hauskaahan se on tanssiminen.

        Tuolla alla esitettiin risteilyä, ei siellä kovin innokkaita tanssijoita ole, mutta ryhmämatkan voisin minäkin ottaa vastuulleni. Onhan näitä suomi24 risteilyjä osallani jo ollutkin järjestettävänä. ( Turusta ja Helsingistä sellainen satamatapaaminen Ruotsissa asuvia sättiläisiä tavaten) Hauskaa on ollut, tanssittu ja esitetty ohjelmaakin laivan kokoustiloissa. Oliskohan innokkaita tanssijoita, jos vaikka kesällä jonnekin lavalle kokoontuisi joukko tanssin ystäviä ympäri maan.


    • mikä estää?

      Jos uatua kiinnostaa palstan naisväkeä tanssimaan saada, niin ehdota laivamatkaa! Siellähän voi sekä tutustua, että tanssittaa heitä ja monia muitakin!

    • Siihenaikaan kun vielä olin Tampereella Aamulehdessä oli aina paikalliset huvit ja orkesteritkin .
      Siitä on jo aikaan olin sillon alle 50 ja nyt olen kohta vuodenpäästä 80 . Mutta jos olisin Tampereella niin Työväentalossa oli ainakin kaksi paikkaa -- Päivätanssit joka Sunnuntai Työväentalon Konsussa

      Hyviä tassi lattioita

    • 1947 N

      Kyllä joku risteily ihan oikeille eläkeläisille ois kiva,ikärajaksi voisi laittaa 60,onhan Hesassakin menomesta jossa kysytään paperit,ei nuoria alle 50 v päästetä.

      Sama homma,hyvät orkesterit ja vanhanaikaista tämän ikäpolven musiikkia niin uskoisimpa että menestystä olisi.

      No sen arvaa että naisiahan siellä on enemmän,sitten voi papat olla otettuja kun naiset tappelee heistä ; ))

      • Per-kel

        Mariella Sto-Hel-Sto 25/4 , bändikin ihan jees :-*


    • uatu .

      Noilla eläkeläismatkoilla on yleensä kolmenlaista väkeä: simpsakoita yksin matkustavia naisia, jotka ovat joukosta lähes enemmistö. Sitten on jo repsahtaneita naisia, jotka tulevat miehensä kanssa, sekä viimeksi mainittujen tympääntyneen näköisiä miehiä.

      • nonojopa

        Minkäs ikäinen olet "uatu" ja näköinen? Laitapa kuva itsestäsi!!!!


    • on myös

      itsensä timmissä pitäneitä pariskuntia. Mihinkäs ryhmään uatu kuuluu, kun on noin terävä luokittelija ?

      • ei kannata arvailla

        Siinäpä se, uskoisitteko vastausta, min en


    • naisena totean

      ihan hyvä arvio uatulla.
      Miehistä niillä matkoilla on aina pula, juuri niistä miehistä joilla on timmi vartalo., hyvät tavat, hyvä tanssitaito ja taito olla oma itsensä. Lihava pullukka, nainen tai mies, jos kantaa kilonsa ja on itsetuntokin kohdallaan, ihan kivaa tanssiseuraa.

      Hyvä itsetunto ja tanssitaito ovat melkoisen ratkaisevia kun puhutaan tanssin hurmasta.

      • uatu .

        Kovin on haasteellista miehille! Tuossa ei sentään puhuttu rahasta.

        Vartaloa koskeva vaatimus voisi vielä järjestyä liikunnalla, mutta mistä olisivat saatavissa "hyvät tavat, hyvä tanssitaito ja taito olla oma itsensä". Onkos muuten yleensäkään sellaisia miehiä, jotka omaavat tällaiset avut? Kai niitä ulkomailta kuitenkin löytyy.


      • vällysankari
        uatu . kirjoitti:

        Kovin on haasteellista miehille! Tuossa ei sentään puhuttu rahasta.

        Vartaloa koskeva vaatimus voisi vielä järjestyä liikunnalla, mutta mistä olisivat saatavissa "hyvät tavat, hyvä tanssitaito ja taito olla oma itsensä". Onkos muuten yleensäkään sellaisia miehiä, jotka omaavat tällaiset avut? Kai niitä ulkomailta kuitenkin löytyy.

        Niillä kenellä on tuo käytös hallussa niin se vällyjen allekin pääsy on varmempaa vaikka olisi vanhempikin mies.


    • uatun kuva

      on tuon viestinsä klo 7.37 jälkeen vähimmäisvaatimuksenamme!
      :)

    • uatu .

      Matkustamishaluinen uatu käy silloin tällöin tanssipaikalla, jossa perinteisesti käy niinä iltoina pääosin varttuneempaa (45 ) väkeä.

      Joukossa tapaa ihastuttavia päälle kahdeksankymppisiä leidejä ja neitejä yhtä hyvin kuin herroja samasta ikäluokasta.

      Sitä vastoin 70 -ikäluokka tuntuu tuon paikan tilaisuuksissa olevan katoava luonnonvara. Useimmiten tuntee uatu olevansa tilaisuudessa ainut tuon ikäluokan edustaja, vaikka väkeä on yli satakunta henkeä. Sitä vastoin 60 -ikäluokalla on jo enemmän edustajia.

      Ei ole kyseessä ns. päivätanssipaikka eikä olla Helsingissä, jonne on muuten matkaa noin 400 km. Tansseja onvuosi ympäriinsä.



      .

      • ihmisiä.toisilleen

        Juupa juu.
        Paikkaan jossa käyn tanssimassa on Helsingistä matkaa yli 600 km. pitää sanoa paikkoihin, koska ei ole vain yksi paikka, vaan monta, ajosäde n. 100 - 150 km suuntansa siellä.
        Musiikki aina elävää, ei mitään rahisevisa levyjä.
        Ikähaarukka kai 60 - 93 mutta enemmistö siinä 70v kantissa.

        Että joka matkailee niillä nurkilla, tervetuloa mukaan.


      • joka.paikan.jallu
        ihmisiä.toisilleen kirjoitti:

        Juupa juu.
        Paikkaan jossa käyn tanssimassa on Helsingistä matkaa yli 600 km. pitää sanoa paikkoihin, koska ei ole vain yksi paikka, vaan monta, ajosäde n. 100 - 150 km suuntansa siellä.
        Musiikki aina elävää, ei mitään rahisevisa levyjä.
        Ikähaarukka kai 60 - 93 mutta enemmistö siinä 70v kantissa.

        Että joka matkailee niillä nurkilla, tervetuloa mukaan.

        Kyllä tuon takia jo kannattaa sinne matkustaa. Paikka taitaa olla jossakin Oulun tasolla, vai miten?


    • vastaantuli

      Tanssittiin sitä ennenkin.

    • että.osaa.käyttäytyä

      Olisikin mukavaa, jos järjestettäisiin jossakin tansseja, joissa alaikäraja olisi 70 vuotta. Sinne uskaltaisi jo 85-vuotiaskin jonkinlaisin toivein tulla.

      Joku kertoi, että jossakin Kouvolan tienoilla on tanssipaikka, jossa alaikäraja on käytännössä, ei siis vaatimuksena, 65 vuotta. Tanssit ovat sunnuntaisin. Ehkäpä joku paikkakuntalainen tai paikalla käynyt tietää asiasta enemmän.

      Kun sikäläisillä tanssijoilla on vuosikymmenten kokemus, niin epäilemättä siellä täyttyvät nuo tanssia harrastaville herroille asetettavat vaatimukset: hyvät tavat, hyvä tanssitaito ja taito olla oma itsensä.

      • voi.ihmettä

        Miksi ikäraja?

        Kun mukana on niitä kevyempijalkaisiakin tanssijoita on seuraa josta valita!
        Mitä erottelua oikein kannatat?
        Pannaan naisille ja miehille eri ilta!


    • pikkuapulainen

      Niin varmasti eli tanssiminen piristää. En käy tanssimassa, muissa riennoissa kyllä. Olen onneton tanssija ollut nuorempanakin, joten miksipä nyt vanhana rasittaa ketään. Nyt ei vaan jaksa tanssit enää kiinnostaa.

      Helsinkiläisissä tanssipaikoissa on sen verran nuorempaa porukkaa ja he ovat nimenomaan seuraa hakevia, että enpä viitsi mennä tyrkylle, kun ei ole tarvetta. Täkäläiseen ja kai ympäri Suomea kulttuuriin kuuluu myös runsas juomapuoli, josta siitäkään en ole innostunut. Helsingin palvelukeskuksissa on kerran viikossa (vai olisko useamminkin) vanhojen kesken tansseja, mutta kuulemma miehiä uupuu. Sinnepä tanssimaan ne, jotka asuvat Helsingissä ja tanssijalkaa kutittaa. Viikko-ohjelmat löytyvät netistä. Ja onhan Vanhalla edelleenkin jotkut päivätanssit viikottain.

      Kun tanssikin edelleen on mielestäni seuran hakemista ja läheisyyden kaipuuta, vanhoille ihmisille pitäisi olla jonkinlaisia deittipaikkoja muitakin kuin palvelukeskukset, joissa porukka on jo vanhusten tasolla. Telkkarissa oli taannoin viihdeohjelma senioreiden tapaamisista jossakin vanhassa kartanossa. Siinä näyttelivät mm. Eeva Litmanen, Esko Salminen, Sinikka Sokka, Esko Roine jne. Konsepti oli aika hyvä ja saisi varmaan nuoremmista senioreista hyvinkin asiakkaita tällaiselle bisnekselle Tindereistä huolimatta kuitenkin loppupeleissä ihminen on kohdattava kasvokkain ja vasta sitten tietää tykkääkö vai ei.

      • havumetsäin_mies

        Kieltämättä tanssiin liittyy toisen ihmisen kokeminen
        Toisaalta siihen kuuluu myös liikkeiden hallinta ja liikkumisen suoma nautinto musiikin pohjalta


    • vm-39

      Osuipa eteen tällainen vuosien takainen ketju, jossa käsiteltiin tanssia ja ennen kaikkea tanssin harrastusta oman ikäluokkamme parissa. Asia on varmasti ajankohtainen edelleenkin.

      Kiinnostus eläkeläistansseihin on vireillä koko ajan. Vahinko vain, että niiden kausi sisätiloissa loppuu yleensä toukokuussa. Lavoillahan eläkeläistansseja, käytännössä päiväsaikaan järjestettäviä tansseja, on harvemmin.

      Tämän kirjoittaja kyllä harrastaa kyseistä alaa. Joskus jopa käyvät hakemassakin parketille, naiset nimittäin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe