Kuinka helposti muut siivoojat ovat saaneet työstään tartuntatauteja?
Itse sairastuin myyräkuumeeseen reilu viikko sitten ja yhtenä todennäköisenä lähteenä tälle kuumeelle on erään siivoamani navetan sosiaalitilojen siivous.
Siellä navetassa on lehmiä ja näille heiniä. Tyly oletukseni on se, että työntekijät ovat saaneet saappaisiinsa heinän ja lehmän paskan seassa myyrän paskaa jota lattialta mopatessani sain tartunnan.
Siivoojat sekä tartuntataudit
4
316
Vastaukset
- Mykrän pissii
Myyräkuumeen voi saada vaikka metsästä. Tai kotikellarista/liiteristä... todennäköinen lähdehän tuo oli, mutta pölyiset ulkotilat on yhtä kuin kuonokoppa, ja suoraan sen jälkeen pesulle... Metsämyyrän kehveli tykkää olla talvisin minne vaan pääsee, lämpimässä, kerää varastojakin... ei tyhmä otus, ja maaseudulla ihmiset on immuuneja yleensä myyräkuumeelle, kun ovat sen sairastaneet.
Isompia riskejä siivoustyössä on? Tapaturmat, esim. tikkaiden kans rojahtamiset. Yksintyöskennellessä hankalissa kohteissa koneiden kitaan joutumisriski, tulipalotilanneriski teollisuustiloissa, yms.
Minulla on monta sähköiskutonta vuotta takana. En vielä ole vakikohteessa kompastunut koneiden johtoihin.
Työskentelen pienellä virmalla, kaikenlaisia keikkoja... c-hepatiittiriskikin oli kerran, suojauduin. On olemassa se MRSA, erilaisia influenssaviruksia, mykoplasmoja, vatsatautiepidemioita, ja silleen... Kentällä vastustuskyky kasvaa, en sairasta itse kuin harvoin, pahempia virustauteja.
Älä vie kohteisiin pahempia virustauteja. Tietylle osaa väestöstä influenssa on vaikea.
Ja- pese kädet kohteessa lähtiessä, MRSA muista käsidesi, äläkä koskettele paljain käsin likaantuneita pintoja.
Lohduttava asia taudissasi on se, että olet lomilla, saat hyvät lääkkeet/sairaalassa olit tai olet... Mutta esim. jos sattuisi pahoja, etkä voisi itse soittaakaan, joku vuoroonsa tulija löytäisi.. Näin itse ajattelen, ettei riskejä pidä kasvattaa, eli kiire on suhteellinen käsite. Kohteita joissa silmät ja muu pitää toimia,ja, on olemassa asioita, joita ei yksin- tehdä.
Siivousala on monenlainen.
Itse olen tainna pentuna myyräkuumeen pitää, ja työskentelin nuorempana maataloudessa. - sairaala-apulainen
Sairaalapuolella niitä eksoottisia tartuntatauteja näkee, tosin sairaalat monesti vaativat alan ammattitutkinnon. Infektio-osastoilta tuttuj ovat MRSA, VRE, ESBL, (ns. "sairaalainfektioita"), TBV (tuberkuloosi), HIV, hepatiitit, syyhy ja se myyräkuume, luultavasti unohdankin paljon. Niiden kanssa toimimiseen on omat pelisääntönsä - eristyksiä on useammanlaisia (veri-, kosketus-, ilma-) ja se tarkoittaa sitä, että siivoustyötä tekevien on tunnettava ko. mikrobien tartunta- ja leviämistavat. Näihin eristyssiivouksiin on omat aineensa ja omat suojaimensa takkeja ja maskeja myöten, usein omat välineensäkin. Lisäksi koulutusta on säännöllisesti pitämään rutiinit yllä. Ei se sen kummempaa ole, rakkaudesta itseänsä ja ammattietiikasta muita potilaita ja henkilökuntaa kohtaan noudatetaan näitä pelisääntöjä - en sairasta nykyään juurikaan edes flunssaa puhdasoppisen käsidesinfektion vuoksi. Norovirukselta (raju vatsatauti) on erittäin hankala välttyä sen naurettvan helpon tarttuvuuden ja pitkän itämisajan vuoksi. Kunnon perehdytys työhön on ihan kaiken a ja o, joka duunisa on omat riskinsä.
- este99
noro-viruksen sain. Myös jokunen sitkea flunssa on tullut sairaalasta, vaikka noudatan tunnollisesti varotoimia.
- ---------------
Niin, ja muualtakin saa. Mutta minua itseäni huolettaa, jos ihmisillä on ta: t jotka ei testauta tekijöitään esim. c-hepariskin jälkeen, että jää itse huolehdittavaksi, esim. riskiverikeikka kun nyt on ihan ta:n laskuttamia hommia.
Työterv. tark. tulossa, otan asian esille siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606744- 1003472
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262800- 212458
- 272013
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581852- 251720
- 321588
- 111532
- 491512