Insinöörit!

Ninnu

Oletteko, valmiit amk-insinöörit tyytyväisiä koulutukseenne? Oletteko saaneet koulutusta vastaavaa työtä? Oletteko tyytyväisiä palkkaan? Olen miettinyt insinöörikoulutusta Oulun ammattikorkeakoulussa. Onko ne vain tietotekniikkapuolen insinöörit, jotka työllistyy? Vastatkaa, kiitos!

10

2992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jopo

Alussa oli hankalaa, mutta sitten oli kyllä loppuaika tosi mukavaa. Itse olen erittäin tyytyväinen saamaani koulutukseen, joten suosittelenpi sitä. Asia taitaa olla toisinpäin, eli tietotekniikka- ja tietoliikennepuolen vastavalmistuneet inssit eivät pääse töihin. Kiitos siitä kuuluu IT-kuoplan puhkeamiseen. (Tietoliikennetekniikan koulutusta lisättiin todella paljon, kun haluttiin lisää IT-alan ihmisiä 1990-luvun lopussa töihin).

No kuitenkin, varmimmat alat työllistymiseen on raksa, konetekniikka ja -automaatio. Luulisin, että biotekniikastakin on työllistytty ihan ok. Toki tietotekniikkainssit töitä saa, mutta pitää olla pedattu varma työpaikka esim. kesätöiden avulla. Omalta luokaltani (tietoliikenne) valmistui kolme ekaa suoraan työttömäksi. Sitten valmistuin minä, ja kortistoon... Vain yksi henkilö on saanut alan vakityöpaikan. Ite oon tällä hetkellä määräaikaisella työsopparilla melkein alan töissä, eli kun vähän hakee ni saa töitä.

Sinne vaan opiskelemaan!

• suunnittelu

Ja töitä riittä, naisillekin :) Soittelevat firmoista perään, että tuletko töihin. Vakituisen sopimuksen sain jo inssityötä tehdessäni. Kaikki luokallani opiskelevat ovat työllistyneet erinomaisesti alan tehtäviin.

Tietotekniikka ei oikein vedä joten, jos haluat HETI varmasti työllistyä niin...

• Räkä

Kerrotko minkä puolen koneinssi olet? Ihan noin oman kiinnostuksen vuoksi?

• Räkä

En ole koulutusta vastaavassa työssä vaan tämä paikka on tullut aikaisempien opintojen ja monipuolisten sivuaineopintojen pohjalta (okei, valinnaisten sitten. Yliopistoihmiset). Palkka on liiton mediaanien mukaan todella hyvä, vakituinen ja varmalta alalta, jos olet lukenut uusimman Tekniikka&Talous -lehden. Se löytyy jokaisesta kirjastosta ja netissäkin on hyvin artikkeleita.

Tietotekniikkainssit taitavat työllistyä huonointen. Paras on raksa kaikkine aloineen, heti perässä tulee talotekniikka, sähkö ja automaatio. Koneella suunnitteluorientoituneet työllistyvät parhaiten. Tuotanto-orientoituneet huonommin. Tosin oulussa on paljon tietotekniikkaan liittyvää yritystoimintaa joten mahdollisuuksia siellä on. Huonommin tietotekniikka työllistää paikkakunnilla joihin koulutus luotiin tyhjästä 90-luvulla. Esim. pori.

• ggt

tietotekniikka ei todellakaan vedä.. itse 3:sen papereilla ja ok -työkokemuksella ei tunnu töitä löytyvän oikeen millään..!!

• Ajattelija

Valmistunut lokakuussa 2002 ihan OK-papereilla... keskiarvo jossakin 3 kieppeillä. Olen ollut työttömänä tähän päivään asti (tehnyt tosin määräaikaisia ns.duunarihommia aika-ajoin).

Nyt on tosi vahvasti koulutusta vastaava homma kiikarissa... kiitos suhteiden.

• Naisinsinööri

Valmistaudu ajoissa viettämään opiskeluaikasi mieslauman keskellä ainoana naisena. Itse luulin etukäteen, että varmaan on muitakin naisia mukana. Aluksi oli shokki olla ainut nainen 35 oppilaan luokalla. Loppujen lopuksi viihdyin oikein hyvin!!

• Ninnu

Sillä ei ole väliä, kumpaa sukupuolta opiskelukaverit on, tuun kyllä toimeen kaikkien kans.
        Ihmettelen kyllä joskus, että miten nykyaikanakin on naisinsinöörejä vielä niin vähän.

• Räkä
        Ninnu kirjoitti:

Sillä ei ole väliä, kumpaa sukupuolta opiskelukaverit on, tuun kyllä toimeen kaikkien kans.
        Ihmettelen kyllä joskus, että miten nykyaikanakin on naisinsinöörejä vielä niin vähän.

Insinööriliitto on masinoinut näyttäviä kampanjoita abitytöille insinöörin ammatin mahdollisuuksista. Kampanja on tietysti tuonut tuloksia mutta tasa-arvon ihmemaassa pitäisi pojille suunnata kampanja sairaanhoitajan työstä. Tehyn puolelta en ole kuullut kampanjasta.

• Leidi inssi

Niin eli olen rakennustekniikan insinööri.
      Valmistuin 2001...
      Olin valmistumisen jälkeen noin 8 kk työtön kunnes sain työpaikan ja nyt olen ollut sitten siitä asti yhtäjaksoisesti oman alan töissä nyt jo toisessa työpaikassa.
      Töitä sain omalta opiskelupaikkakunnalta eli Rovaniemeltä. Eli tänne tuli jäätyä! Toki silloin alussa hain töitä ympäri Suomea paitsi en kehä 3 sisäpuolelta periaatteessakaan!
      Töissä siis ollaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      132
      2973
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      72
      2092
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      134
      1790
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      22
      1672
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      119
      1636
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      136
      1324
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1103
    8. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1035
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      48
      992
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      917
    Aihe