Siviilipukuisen poliisin toimivalta on ohi!

susisuomi....

Korkein-oikeus on vahvistanut että siviilivetimissä olevalla poliisilla ei ole virkavelvollisuutta, eikä siten toimivaltaa. Jos joku henkilö tulee heiluttamaan poliisin virkamerkkiä voitte poistua paikalta ilman seuraamuksia. Tehän ette voi tietää onko poliisi työssään, vai vapaa-aikaa viettämässä. Virka-ajan ulkopuolella poliisi on tavallinen kaduntallaaja, ja voi toimia miten haluaa (venäläinen tyyli).

12

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K k

      Psykoosissa murtauduin kerran apteekkiin, silloin tumman vihreä siviilipoliisiauto ilmestyi oven eteen että heilahti. Otteet olivat heillä kuin vati-ryhmällä.

    • Pötypuhetta

      Höpö höpö.... Liikaa pilveä ja amerikkalaisia elokuvia :P

    • Ei taida löytyä ;)

      Vai on KKO näin vahvistanut. Kerrotko missä päätöksessä näin on tehty?

      Epäilenpä ettei tällaista päätöstä löydy.

      • 6+2=7

        Ei tietenkään löydy. sillä aloitus oli vakioh...n satuilua.

        Näillä mennään.

        Poliisilaki

        9 §
        Poliisimiehen toimialue ja toimimisvelvollisuus

        Poliisimies on velvollinen toimimaan sen poliisiyksikön toimialueella, johon hänet on sijoitettu.
        Poliisimies on ilman eri määräystä velvollinen ryhtymään kiireellisiin toimiin koko maassa myös toimialueensa ulkopuolella ja vapaa-aikanaan, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi taikka milloin se näihin rinnastettavan muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen


    • wefwedg

      Älä jauha roskaa... Laita linkkiä tai pidän valehtelijana.

    • ville virkamerkki

      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2013/20130006
      12. Poliisin virkamerkin esittäminen liittyy yleensä tilanteeseen, jossa poliisimies toimii virkatehtävässä ja käyttää julkista valtaa. Virkamerkin esittäminen saattaa olla tarpeen osoitukseksi siitä toimivallasta, joka virkatoimintaan liittyy, ja erityisesti silloin, kun poliisimies ryhtyy virkatehtävään vapaa-aikanaan. Virkamerkki on omiaan selventämään sitä, missä ominaisuudessa sen esittävä henkilö toimii, ja sen esittäminen on samalla varoitus niistä seurauksista, joita poliisimiehen käskyjen noudattamatta jättämisestä tai tämän vastustamisesta voi seurata.

    • paskat poliisit

      Eihän poliisilla ole vapaa-ajallaan mitään toimivaltaa, vaan poliisi on vapaa-ajan puitteissa ihan tavallinen siviili. Se on jonkun vapaapäivää viettävän poliisin turha tulla heiluttelemaan virkamerkkiään, näytän keskisormea ja poistun paikalta.

      On mulle baarissa kerran kännispäinen poliisin torvelo tullut uhoamaan virkansa hienoutta. Palautin äijän maan pinnalle kaatamalla kaljat äijän päälle, jolloin sille nauroi koko baari. On se vaan mukavaa kun poliisikin vetää vapaapäivänä lärvät baarissa ja vittuilee sitten kännissä kaikille muille. Temppu maksoi ko. räkälään mulle itelleni elinikäisen 2 viikkoa päälle porttikiellon, mutta mitä sitten?

      • 12+18

    • jämpti on..

      Juu. Jos minä kaupassa ollessani joudun painimaan näpistelijän kanssa, kun olen ensin esittänyt virkamerkkiä, niin haitanteosta kirjoitan sakot vaikka olisinkin vapaalla, tuomioistuin sitten päättäköön toisin jos katsoo tarpeelliseksi.

      • 11+15

        Tietysti on hienoa, että isket konnalle rv:n käteen, mutta ehkä olisi kuitenkin parempi pyytää partio paikalle kirjoittamaan, silloin ei ainakaan tule mitään jääviysongelmia rv:n suhteen.


      • Opel Kadett

        Luepas hieman lakia. Kun poliisilla on siivili vaattet päällä vaikka olisikin ns. virantoimituksessa niin tällä ei ole merkitystä. Voi olla myös, että käy kuten Vr:n lähijunassa.


    • Anonyymi

      Poliisi on AINA poliisi ja velvollisuukset sen mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe