Punaiset limakalvot/polte/arkuus.

........

Voi helvetti mulla on jo neljättä viikkoa sisempien häpyhuulten limakalvot tulipunaiset ja arat ja niitä polttelee. Ei ole haavoja tai rakkuloita tai muutakaan, punoittaa vain. Olen käynyt kahdesti terveyskeskuksessa, kerran yksityisellä gynellä ja lisäksi sukupuolitautien poliklinikalla. Ei ole hiiva/emätintulehdus, ei VTI, ei sukupuolitauti enkä ole raskaana. E-pillerit jätin pois kuukausi sitten eikä mulla ole muita lääkityksiä. En käytä alapään pesuun mitään aineita enkä siteitä/pikkuhousunsuojia. Olen käyttänyt vaivaan Canesten-kuurin (pahensi), kortisonivoidetta (pahensi), Pausanol-estrogeenivoidetta (pahensi) ja Ceridal-öljyä (pahensi). Nyt en ole viikkoon tehnyt alapäälle mitään ja sama meno jatkuu silti. Välillä helpottaa ja näyttää normaalilta välillä taas lehahtaa ja olo on kuin nuotiolla istuisi. Mitähän tässä nyt tekisi seuraavaksi?

16

7619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 48v

      Keltarauhashormoonin puute aiheuttaa tuollaista. Gyne tutki ultralla ja kertoi että alapääni on ihan punainen ja minä siihen että ei ihme että kutittaa ja polttaa.

      Hän antoi VagiFem ja keltarauhashormooni -kuurin ja alapääni oli taas hyvässä kunnossa ja on edelleen.

      Tulikin mieleeni, että pitäisi taas laittaa VagiFem kapseli emättimeen, kun menen nukkumaan.

      VagiFem-kuuri: Aluksi joka ilta 1 kapseli/ kaksi viikkoa, sitten 1kapseli/viikko.

      • Anonyymi

        ei ikinä enää wagifemiä sain munasarjasyövän🤨kannattaa lukea sivuvaikutulset


    • ujo

      paljonko maksaa ja saako ilman reseptiä?

    • dasdads

      Joo, mulla lähti kuivuus ja polttelu kun söin Terolutia muutaman kuurin. Eli keltarauhashormoni vois olla just hyvä. Ilman reseptiä sitä ei kyllä saa.

      Varmaan johtuu just siitä kun oot syönyt pillereitä ja nyt ehkä on oma hormonitoiminta vielä sekaisin.

    • Nainen 48v

      Unohdin kertoa

      VagiFem reseptilääke: 10MIKROG 24FOL EMÄTINPUIKKO, TABL 28.60€

    • Aloittaja...

      No ei ne varmaan ala nuorelle sitä Terolutia määräämään.. Oon vasta 22v.. Gyne sanoi vaan että voivoi ei voi auttaa, kokeile Pausanolia.. No just joo, pahentaa vaan tilannetta.. Limakalvot ihan kuivat ja kuumottaa ja näköjään on pienillä haavoillakin taas vaihteeksi. Kutinaa mulla ei pahemmin ole ollut mutta tuo polttelu! Olen syönyt vasta Cystrin lääkettä virtsatieongelmiin, se kuivattaa alapäätä myös (kuivatti suun ja nenänkin limakalvot pahasti). Voiskohan tuosta johtua? Ota selvää.. En jaksa tän kanssa. Ei pysty edes koulussa istumaan.

      • dasdads

        Miksei muka Terolutia voisi määrätä nuorelle? Mä söin Terolutia ekan kerran 14-vuotiaana kuukautisten säännöllistämiseen... Ja sen toisen kerran joskus 27-vuotiaana tms.

        Tietysti voi olla, ettei lääkäri vaan periaatteessa halua määrätä mitään mitä potilas itse ehdottaa. Mutta ei sen iän mikään este pitäisi olla, en tiedä mistä sen keksit. Se ei ole mitään vaihdevuosi-ikäisten hormonikorvaushoitoa jos niin luulit. Sitä käytetään myös jos on lapsettomuutta, juuri siihen kierron säännöllistämiseen. Mä olin silloin aikoinaan lukenut netistä, että monella oli vastaavaan kuivuuteen auttanut keltarauhashormoni. Kerroin tämän lääkärille ja kysyin olisiko siitä haittaa jos kokeilisin ja hän sanoi että ei ole haittaa ja määräsi Terolutia. Onneksi, se nimittäin auttoi niin hyvin.

        Voi tietysti olla, että tuo helpottaa kun kropan oma hormonitoiminta pääsee käyntiin. Toisaalta monelle tuo vaiva on jäänyt päälle pillereiden käytön lopettamisenkin jälkeen. Tietysti syynä voi olla myös tuo mainitsemasi virtsatielääke. Mitä virtsatieongelmia sulla on ollut? Mietin vaan, että nehän voivat johtua samasta vaivasta. Mulla oli aikoinaan tosiaan sellaista vulvodynia-tyyppistä oireilua. Siihen kuului jatkuvaa virtsahätää, virtsaputken "nykimistä", herkkä ja masentunut mieliala sekä limakalvojen kuivuutta, polttelua ja valkovuodon loppuminen kokonaan.

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/


      • Nainen 48v
        dasdads kirjoitti:

        Miksei muka Terolutia voisi määrätä nuorelle? Mä söin Terolutia ekan kerran 14-vuotiaana kuukautisten säännöllistämiseen... Ja sen toisen kerran joskus 27-vuotiaana tms.

        Tietysti voi olla, ettei lääkäri vaan periaatteessa halua määrätä mitään mitä potilas itse ehdottaa. Mutta ei sen iän mikään este pitäisi olla, en tiedä mistä sen keksit. Se ei ole mitään vaihdevuosi-ikäisten hormonikorvaushoitoa jos niin luulit. Sitä käytetään myös jos on lapsettomuutta, juuri siihen kierron säännöllistämiseen. Mä olin silloin aikoinaan lukenut netistä, että monella oli vastaavaan kuivuuteen auttanut keltarauhashormoni. Kerroin tämän lääkärille ja kysyin olisiko siitä haittaa jos kokeilisin ja hän sanoi että ei ole haittaa ja määräsi Terolutia. Onneksi, se nimittäin auttoi niin hyvin.

        Voi tietysti olla, että tuo helpottaa kun kropan oma hormonitoiminta pääsee käyntiin. Toisaalta monelle tuo vaiva on jäänyt päälle pillereiden käytön lopettamisenkin jälkeen. Tietysti syynä voi olla myös tuo mainitsemasi virtsatielääke. Mitä virtsatieongelmia sulla on ollut? Mietin vaan, että nehän voivat johtua samasta vaivasta. Mulla oli aikoinaan tosiaan sellaista vulvodynia-tyyppistä oireilua. Siihen kuului jatkuvaa virtsahätää, virtsaputken "nykimistä", herkkä ja masentunut mieliala sekä limakalvojen kuivuutta, polttelua ja valkovuodon loppuminen kokonaan.

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/

        Minä sain Terolut-kuurin viime vuonna, koska minun mensut olivat liian pitkät, vuodin liian kauan. Kyllä se oli minulle korvaushoito, koska minulla on jo esivaihtarit.

        VagiFemia sain juuri siksi koska keltarauhashormooni oli vähentynyt ja siten aiheutti alapääni punaiseksi, limakalvot kuivaksi, polttelua ja kutinaa.

        Lueppas vaihdevuosi palstaa, niin voit löytää kuinka moni on joutunut käyttämään Terolut.kuuria.


      • dasdads
        Nainen 48v kirjoitti:

        Minä sain Terolut-kuurin viime vuonna, koska minun mensut olivat liian pitkät, vuodin liian kauan. Kyllä se oli minulle korvaushoito, koska minulla on jo esivaihtarit.

        VagiFemia sain juuri siksi koska keltarauhashormooni oli vähentynyt ja siten aiheutti alapääni punaiseksi, limakalvot kuivaksi, polttelua ja kutinaa.

        Lueppas vaihdevuosi palstaa, niin voit löytää kuinka moni on joutunut käyttämään Terolut.kuuria.

        Ööö... nyt en ymmärrä logiikkaasi. Miten tuo kertomasi sulkee pois sen, ettei Terolutia voisi nuorelle määrätä? Millä logiikalla se, että vaihdevuosi-ikäisetKIN käyttävät sitä tekee sitä vain vaihdevuosilääkkeen?


      • Aloittaja...
        dasdads kirjoitti:

        Miksei muka Terolutia voisi määrätä nuorelle? Mä söin Terolutia ekan kerran 14-vuotiaana kuukautisten säännöllistämiseen... Ja sen toisen kerran joskus 27-vuotiaana tms.

        Tietysti voi olla, ettei lääkäri vaan periaatteessa halua määrätä mitään mitä potilas itse ehdottaa. Mutta ei sen iän mikään este pitäisi olla, en tiedä mistä sen keksit. Se ei ole mitään vaihdevuosi-ikäisten hormonikorvaushoitoa jos niin luulit. Sitä käytetään myös jos on lapsettomuutta, juuri siihen kierron säännöllistämiseen. Mä olin silloin aikoinaan lukenut netistä, että monella oli vastaavaan kuivuuteen auttanut keltarauhashormoni. Kerroin tämän lääkärille ja kysyin olisiko siitä haittaa jos kokeilisin ja hän sanoi että ei ole haittaa ja määräsi Terolutia. Onneksi, se nimittäin auttoi niin hyvin.

        Voi tietysti olla, että tuo helpottaa kun kropan oma hormonitoiminta pääsee käyntiin. Toisaalta monelle tuo vaiva on jäänyt päälle pillereiden käytön lopettamisenkin jälkeen. Tietysti syynä voi olla myös tuo mainitsemasi virtsatielääke. Mitä virtsatieongelmia sulla on ollut? Mietin vaan, että nehän voivat johtua samasta vaivasta. Mulla oli aikoinaan tosiaan sellaista vulvodynia-tyyppistä oireilua. Siihen kuului jatkuvaa virtsahätää, virtsaputken "nykimistä", herkkä ja masentunut mieliala sekä limakalvojen kuivuutta, polttelua ja valkovuodon loppuminen kokonaan.

        http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/

        Heippa,

        Söin Cystriniä jatkuvaan pissahätään joka alkoi elämäni ensimmäisen virtsatietulehduksen jälkeen. Gyne sanoi että jatkuva pissahätä johtuu mitä luultavammin saamastani HPV-viruksesta joka myös aiheutti virtsatietulehduksen. Ikinä ennen ei ole ollut alapääongelmia. Jouduin aloittamaan nyt e-pillerit uudestaan (toista merkkiä) koska minulla on paha hormonaalinen akne. Saakohan Terolutia syödä e-pillerien aikana? Pitäisi varmaan vaihtaa gynekologia ja kysyä Terolutia.. Mutta jos ei saa pillerien kanssa syödä niin ei se auta kuin kärsiä. Ikävä vaiva, asiaa helpottaa kuitenkin se ettei tässä ole kyse sp-taudista tai mistään tulehduksista niin on sillä tavalla mielenrauha näiden suhteen.


      • dsadasd
        Aloittaja... kirjoitti:

        Heippa,

        Söin Cystriniä jatkuvaan pissahätään joka alkoi elämäni ensimmäisen virtsatietulehduksen jälkeen. Gyne sanoi että jatkuva pissahätä johtuu mitä luultavammin saamastani HPV-viruksesta joka myös aiheutti virtsatietulehduksen. Ikinä ennen ei ole ollut alapääongelmia. Jouduin aloittamaan nyt e-pillerit uudestaan (toista merkkiä) koska minulla on paha hormonaalinen akne. Saakohan Terolutia syödä e-pillerien aikana? Pitäisi varmaan vaihtaa gynekologia ja kysyä Terolutia.. Mutta jos ei saa pillerien kanssa syödä niin ei se auta kuin kärsiä. Ikävä vaiva, asiaa helpottaa kuitenkin se ettei tässä ole kyse sp-taudista tai mistään tulehduksista niin on sillä tavalla mielenrauha näiden suhteen.

        En usko että voi syödä samaan aikaan e-pillereiden kanssa. Hankala homma jos joudut joka tapauksessa syödä pillereitä, ne meinaan voivat aiheuttaa juuri noita ongelmia. Tuosta linkittämästäni keskustelusta löytyy joka tapauksessa muitakin vinkkejä tuon Terolutin lisäksi, kannattaa käydä lukemassa.


      • Anonyymi
        Nainen 48v kirjoitti:

        Minä sain Terolut-kuurin viime vuonna, koska minun mensut olivat liian pitkät, vuodin liian kauan. Kyllä se oli minulle korvaushoito, koska minulla on jo esivaihtarit.

        VagiFemia sain juuri siksi koska keltarauhashormooni oli vähentynyt ja siten aiheutti alapääni punaiseksi, limakalvot kuivaksi, polttelua ja kutinaa.

        Lueppas vaihdevuosi palstaa, niin voit löytää kuinka moni on joutunut käyttämään Terolut.kuuria.

        wagifemi sisältää estrogeeniä


    • apuva1

      Kuulostipa tutulle tuo aloitusviesti. Itsellä jo monta kuukautta polttelua, ei virtsaamisvaivoja, mutta istuminen, seisominen ja makuullakin oleminen - yhtä paha oli olla. Yksityisellä gynellä kävin ja papassa oli vain "sekafrooraa", johon sitten kokeeksi sain zidoval-emätingeeliä reseptin. En oikein uskonut, että tuosta apua löytyy, koska melkeinpä aina ollut sekaflooraa ja joku lääkäri sanonutkin, että toisilla ihmisillä sitä saattaa olla. Nyt ensimmäistä kertaa sitten aiheuttanut oireita ja suuria ongelmia jaksamisessa. Lääkekuuri on puolessa välissä ja uskaltaako tässä edes sanoa, että olo on huomattavasti parempi. En menisi itse ottamaan ominpäin estrogeeni-valmisteita, vaikka niitä apteekista saakin. Verikokeella pystyy varmistamaan, onko hormonipitoisuus alhainen. Kannattaa pyytää verikoe samalla kun muutakin yleensä tutkitaan. Toivottavasti saat apua ja toivottavasti tämä oma tilanne tästä parantuu ja voisi palata normaaliin elämään. Vielä loppusanoiksi se, että pitäkää puolenne lääkärillä käydessänne, nykyään kun niitä kokeita yms ei kovin helposti määrätä.

      • dsadsdas

        Paikallisia estrogeenivoiteita voi kyllä käyttää etenkin lyhytaikaisesti ihan huoletta. Se ei systeemisesti juuri vaikuta.


    • apuva1

      Hiukkasen eri mieltä kuitenkin noista estrogeenivoiteista, miksi niitä käyttää, jos ei ole varmuutta siitä, että pitäisi käyttää? Tästä juuri oli keskustelua gynelläkin. Jokainen reagoi henkilökohtaisesti, joten, jos tutkimusten perusteella lääkäri suosittelee (vaikkapa menopaussissa) - asia on eri.

      • Anonyymi

        Et oikein tainnu hiffaa:D ei noi ulkoset rasvat juurikaan vaikuta sisäelimiin. Saat ensi syödä sitä voidetta xD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe