koira on monipuolinen ravinnonkäyttäjä

mittelimamma

8

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noinhan se on.Vaikka jotain susimaisia piirteitä vielä geeneissä kannettaisiinkin,niin kyllä koirat on pääasiallisesti ihmisten tekeleitä. Myös tuohon mainittuun liittyen...

    • 556

      Hienoa tekstiä. Tottakai koira voi syödä viljatuotteita, mutta ei se tee koirasta sekasyöjää.

      • Käytännössä tekee.
        Jos ei olisi,niin silloin pystyisi tulemaan toimeen ja optimaalista olisi esim.suden ruoka.Mutta eipä taida pahemmin niin ruokittuja koiria olla.
        Ja taas toisinpäin,eipä taitaisi puhdas lihansyöjä,esim.susi,johon niin verrataan, tulla toimeen muulla,kuin ideaalisella sille tarkoitetulla safkalla,ainkaan pääasiallisesti.En ole ainakaan itse kuullut.


      • 556
        molossi kirjoitti:

        Käytännössä tekee.
        Jos ei olisi,niin silloin pystyisi tulemaan toimeen ja optimaalista olisi esim.suden ruoka.Mutta eipä taida pahemmin niin ruokittuja koiria olla.
        Ja taas toisinpäin,eipä taitaisi puhdas lihansyöjä,esim.susi,johon niin verrataan, tulla toimeen muulla,kuin ideaalisella sille tarkoitetulla safkalla,ainkaan pääasiallisesti.En ole ainakaan itse kuullut.

        Hmm no kyllä koirat voivat paljon paremmin, kun saavat syödä oikeaa lihaa. Nykyään on niin sairaita koiria (allergioita, korvatulehduksia, hiivaa...) kun ihmiset syöttävät niille vääränlaista ravintoa. Ja kun katsoo koiran hammaskalustoa niin huomaa että nehän on lihansyöjän hampaat.
        Hevonen ja lammaskin syövät varmaan lihaa jos niille antaa, mutta ne ovat silti kasvissyöjiä.


      • 556 kirjoitti:

        Hmm no kyllä koirat voivat paljon paremmin, kun saavat syödä oikeaa lihaa. Nykyään on niin sairaita koiria (allergioita, korvatulehduksia, hiivaa...) kun ihmiset syöttävät niille vääränlaista ravintoa. Ja kun katsoo koiran hammaskalustoa niin huomaa että nehän on lihansyöjän hampaat.
        Hevonen ja lammaskin syövät varmaan lihaa jos niille antaa, mutta ne ovat silti kasvissyöjiä.

        "hmm..." Toki,toki.Mutta jos viljoja annetaan,esim.kotiruuassa,niin eihän se sitä tarkoitakkaan,ettei lihaa saisi.Liha nimenomaan on oleellinen siinä ja peruskamaa ;)

        Nykyään on tosiaan sairaita koiria ja sanoisin,enemmän,vaikka suhteessa verrattuna kuin ennen.Osa on jalostuksellista perua,valitettavasti.Eli geneettistä.Myös allergiat luetaan niihin,joilla on geneettinen alttius.
        Nuot mainitut voi tulla myös ruuasta.Noh,teolliset keinotekoiset on jo keinotekoisuudellaan,lisäaineineen oma juttunsa...
        Mutta nykypäivänä,väärä ravinto voi olla myös se,että koira ei vaan kestä jotain ainesosaa/osia (allergiat,hiivat ym.),jolloin oireilee.Eli ne pitäisi ottaa selville ja poistaa.
        Mutta...Koira voi aivan samoin olla yliherkkä jollekkin viljalle tai useammalle.Mutta ihan samoin jollekkin,joillekkin,proteiininlähteille,joihin kuuluu myös lihat.Ja tietynlaisille kasviksillekkin.Ja jos ajatellaan,että koirat on allergisia lihalle,joka on nimenomaan puhtaan lihansyöjän,esim.suden,johon lähinnä verrataan,niin aika kaukana ollaan lihansyöjästä...

        "ja kun hampaita katsoo..."Noh,ainakin ehkä malliltaan jossain määrin.Mutta ei tarvi katsoa,kuin jodenkin rotujen suuhun,niin kaukana on sudesta.Onhan noita rotuja,joilla on ihan normia hammaspuutoksetkin.Siinäpä sutta kerrakseen :D

        "Hevonen ja lammaskin..."En ole niin perehtynyt,että voisin keskustella noiden ruokinnasta ym.asiaan liittyen.Mutta oleellista on,mikä sopii nimenomaan joillekkin lajille varsinaisena ruokana vai ei,ja mistä on hyötyä,kun se,mitä joku ottaa vaikka suuhunsa ;)

        ps.Vielä sairauksiin,onhan niiden synnyssä vielä muitakin tekijöitä,välillisiä.


    • tiikeri_lilja

      No eipä tässä minullekaan varsinaisesti mitään uutta ollut. Olen pitänyt ja pidän jatkossakin koiraa lihansyöjä. Tiesin kyllä jo ennestään, että koira kykenee käyttämään kasviperäistä ravintoa sutta paremmin.

      Mutta jokatapauksessa koiran kyky käyttää kasviperäistä ravintoa on kehno jos sitä verrataan sekayöjiin, tai erityisesti kasvissyöjiin. Koiralta edelleen puuttuu jauhavat poskihampaat, pitkä suolisto ja kasvien käsittelyyn vaadittava bakteeri- ja entsyymitoiminta. Yleisesti ottaen kasviperäisen ravinnon tulee olla hyvin jauhettua ja kypsennettyä, jotta koira pystyy sitä hyödyntämään. Liha, kananmunat, sisäelimet, kala, ym. yksinkertaisesti sulavat sellaisenaan ilman käsittelyjäkin erinomaisen hyvin ja lisäksi niiden rasva- ja aminohappokoostumus vastaa hyvin koiran tarpeita.

      • En tiedä,miksi pitäisi edes verrata johonkin.Laji lajina ja tarkastella enemmänkin asioita niin :)
        Kun nyt vertauksia tehdään,niin otetaan sitten vietitkin.Jos vertaa vaikka sutta,mihin nyt halutaan lähinnä koiraa rinnastaa,niin siinäkin jo esimerkkiä,miten evoluutio ja jalostus on muuttanut,kuten ruokapuolellakin...Kaikilla koirilla ei ole enää edes riittävää saalisviettiäkään/ravinnonhankkimisviettiä.Toki osansa on,että tottuneet ihmiseltä saamaan,mutta heikentyneitä/huonoja viettejä on hyvinkin ja varsinkin joillain roduilla tyypillistäkin.

        "Liha,kananmunat..."Kyllä,mutta kun koirilla kun ei noista mainituista ole pelkäksi ruuaksi.
        Mutta yhä edelleen,jos optimaalinen ruokinta olisi lihansyöjän,vaikka suden,niin miksi ei täysin niin koiria syötetä?Raatoja toki hankala antaa :D,mutta sama sisältö,ilman mitään lisäravinteita ym.
        Josta taas päästäänkin niihin kongreettisiin kokemuksiin...

        ps.Tuosta suoliston eroavaisuuksista,ruansulatuksen ym.verrattaessa sutta ja evoluution ja jalostuksen avulla syntynyttä koitaeläintä oli kerran hyvä artikkeli jossain.Valitettavasti en muista missä.Ehkä jäi epähuomiossa ottamatta talteen,kun enemmän kallistun aina sen kongreettisen näytön puolelle kummiskin näissä asioissa pääasiassa :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe