Raakaruokaa

Miimu1

Mulla on nyt ensimmäinen oma koira ja haluaisin apua ruokintaan liittyen. Koirani on tullut mulle aikuisena ja sen aiempi ruokavalio ei ole ollut kovin laadukas ja sen seurauksena koira on päässy lihoomaan aika paljon. Eräs koira-alan asiantuntija sanoi mulle että jos aion syöttää koiralle kuivaruokaa tulis kumminkin antaa yksi raakaruoka-ateria viikossa. Onko siitä yhestä ateriasta viikossa mitään hyötyä? Voinko sit antaa samaa esim. naudanlihaa jota syön itsekkin vai pitääks se olla pakastettua? Auttaakaa kun mä en tiedä:) Koirani on terrieri.

23

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+17

      Ei yksi liha-ateria viikossa tee muutosta mihinkään suuntaan. Mieluummin niin että joka aamu nappulaa ja joka ilta lihaa.
      Ihmisen lihojen syöttäminen koiralle tulee pitemmän päälle melko kalliiksi, ja koiralle on hyvä syöttää eri eläimien lihoja.
      Esim. kennelrehuautolta saa halvalla kilohinnalla monenlaisia lihoja.

    • liha ja nappulatit

      Meidän pulskimus tuli takaisin mittoihin 50/50 ruokinnalla eli puolet nappulaa ja puolet lihaa plus liikunnan lisäämisellä hiljaksiin. :)

    • Tuskin on mitään hyötyä.Haittaa pikemmin,koska pelkkään kuivamuonaan tottunut voi heittää vatsansa sekaisin tuolla tavoin.Mieluummin vaikka joka päivä ja toinen ateria kuivaa ja toinen raakaa,mitä sillä nyt tarkoitetaankin.
      Aikuinen kun kyseessä(ja pieni?),niin luuston puolesta ei huolta.Joten vaikka toinen puoli lihaa ja kasviksia tai kotiruokaa eli osa jotain puuroa,osa lihaa/kalaa/kananmunaa ym.osa kasviksia.
      Voi toki antaa ihmisille tarkoitetta lihaakin,mutta kuten jo mainittu,tulee kalliimmaksi.
      Tosin jos on vaan yksi,eikä edes suuri koira,niin mikäs vaikka ihmisten vaan antaisikin.
      Tosin eläintarvikeliikkeistä saa monesta ostettua ihan jonkun yhden lihapötkönkin eli ei tarvi ostaa mitään suurempia eriä ja saattaa olla sekin halvempaa.

    • Samaa mieltä molossin kanssa. Voipi mennä vatsa sekasin jos kerran viikossa annetaan täysateria raakaa lihaa ja muuten on koiranruokalinjalla. Parempi antaa raakaa lihaa pienempinä annoksina useammin. Esim 1/3 raakaa joka aterialla, riippuen siitä, paljonko koiran vatsa kestää ja paljonko sitä haluaa sille syöttää.

      • kyselyikä

        Hei, tunnut jotain tietävän tuosta "raakaruokinnasta", joten uskallan kysellä. Meillä syö huonosti nappuloita tuo koira, maksalaatikon kanssa menee (kunhan lämmitetään), jos sekoitan raakajauhelihaan (koirien naudanjauhelihaa, suosittele tuolle kääpiölle) niin menee vain jauheliha. En pysty laittamaan paljoa tuota jauhelihaa, kun ensimmäisellä kerralla oksensi, vain teelusikallisen laitoin, eli yritän totuttaa siihen, vielä. Miten siis saisi sekoitettua niin, että menee nappulatkin samalla ? Kiitos, jos vastaat tai osaat vastata.


        ps. oliko tarpeeksi sekavaa tekstiä ?


    • En nyt ole varma tarkoititko minua vai molossia vai jotakuta muuta, mutta tajusin idean. Eli pieni, herkkävatsainen nirso koira. Minä tiedän raakaruokinnasta sen mitä olen elämäni varrella oppinut kokemuksesta omien koirieni kanssa, ja vastailen sitten siltä pohjalta parhaani mukaan. Mutta kyllä, on minulla muutama ajatus:

      Tässä juuri hiljattain oli täällä foorumilla puhetta koirille tarkoitetuista lihatuotteista, ja asian ydin oli suunnilleen "luoja tietää mitä kaikkea ne sisältävät", eli lihan laatu ilmeisesti ei ole siitä parhaasta päästä vaikka tuoteseloste sanoisi mitä. Kokeile reagoiko koira samoin jos annat sille samaa jauhelihaa mitä itse syöt. Pienen koiran ollessa kyseessä se ei rasita kukkaroa mitenkään merkittävästi.

      Kaupasta saa myös kanan jauhelihaa (ainakin joistakin kaupoista). Kokeilepa sitä. Kanan liha on kevyempää kuin nauta ja ainakin meillä koirat kestävät sitä paremmin kuin nautaa joka on kuitenkin melkoisen tuhtia tavaraa. Vello seosta kädelläsi niin että lihan hajua ja makua tarttuu kaikkiin nappuloihin. Sillä lailla me olemme saaneet kaiken menemään kun koirat joskus pyrkivät nirsoilemaan.

      Koiran ei ole mikään pakko saada juuri lehmän lihaa; kana käy aivan yhtä hyvin.

      Tai sitten se kolmas vaihtoehto: Vaihda nappuloita. Koirasi ei ehkä pidä niistä mitä sille nyt tarjoilet. Kokeile ostaa jokin pieni pussi jotakin muuta ja katso maistuisiko se paremmin. Jos tähän ratkaisuun päädyt, voi olla, että joudut kokeilemaan montaakin merkkiä ennen kuin sopiva löytyy. Äläkä vaihda laatua kerralla ,voi mennä vatsa sekaisin siitäkin. Laita kippoon puolet uusia ja puolet vanhoja nappuloita vaikka muutamaksi päiväksi, ja jos vatsa kestää, niin siitä sitten uutta merkkiä hiljalleen lisäten kunnes vanhat nappulat loppuvat.

      • kyselyikä

        Joop, oikea ihminen vastasi. En tiedä älyttömästi noista raakaruokamerkeistä, musch lukee paketissa, olen kokeillut "ihmisten " jauhelihaa ihan pikkunokareen, ei tullut ulos ja nyt on aamusta pysynyt sisällä tuokin jauheliha. Tosiaan myyjä suositteli tuota nautaa, vähemmän luuta seassa kuin siassa, ja kalaa en ottanut kun on = oksentaa kaiken ulos, vaikka olisi koiran mielestä herkkua.

        Nappulat on eucanubaa ja royalcaninia, mini-junioreille ja niitä annan kumpaakin, menevät siis maksalaatikon kanssa kaikki. Ja alkuun kumpikin meni ilman nirsoilua, oikein kunnon ruokahalulla söi, mutta sitten alkaa tökkimään. Mutta maksalaatikkoa pitää lämmittää nappuloiden sekaan. Pitää vissiin tuo jauhelihakin lämmittää ja hanskat käsissä kunnolla sotkea, omasta mielestä sotkenkin hyvin ja aamulla oli lopputulos jauhelihat katosi ja nappulat oli hyvin putsattu (hyvä puoli, eipähän hotki kun menee niin tarkaksi erottelu).

        Ja vielä kerran kiitos.


    • Eipä kestä!

      En minäkään niistä raakaruoka merkeistä tiedä enempä kuin sen mitä olen lukenut tai kuullut. Meillä kun on aina annettu koirille osa siitä mitä laitamme omille lautasille. Sikaa eivät kestä kuin makupalana silloin tällöin, Veli Ponteva on kai liian rasvaista... Kala menee samoin silloin tällöin pieninä määrinä.

      Koirasi osaa siis imeskellä lihat nappuloista ja sylkäistä nappulat takaisin kuppiin.

      Entä jos turvottaisit nappulat ja sotkisit jauhelihan sitten mössöön? Koira ei pystyisi erottelemaan lihaa nappuloista. Jos ne liottaisi kuumaan veteen, ateria olisi vielä lämminkin. :)

      • kyselyikä

        Jep, osaa imeskellä myös rypsiöljyn mitä joskus laitan ja nappulat on nätisti kupissa, ei siis mikään hätäinen ruokailija. Pitää kokeilla tuota turvotusta ja tehdä kunnon mössöt, kun en tuota maksalaatikkoa viitsis joka päivä tarjoilla.


    • mietin vaan

      Koiran nirsoiluun voi olla sellainenkin syy, että se saa liikaa ruokaa. Et kai ole tuputtamassa sille enempi kuin se tarvitsee?

      • kyselyikä

        Kaksi kertaa päivässä, puolivuotias, sen mitä tuon kokoisella on ohjeissa, eikä siis syö sitäkään joka päivä. Käydään kuitenkin neljä-viisi lenkkiä päivässä ja kerralla väh. pari kilometriä, kovilla pakkasilla sitten vähemmän.


    • Koirasi saa aikas hyvin ulkoilua joten luulisi sille nälkä tulevan. Mielenkiintoinen tapaus! Kokeilitko sitä turvottamista?

      Tuli myös mieleen, että kauanko pidät ruokia tarjolla? Siis että onko kuppi saatavilla tunnin vai puoli päivää ennen kuin otat sen pois? Tuli vain mieleeni, että sekin auttaa joskus, että pitää ruokaa tarjolla vaikka sen tunnin, ja jos ei kelpaa, niin sitten eväät pois ja seuraavan kerran tarjolle kun seuraavan aterian aika tulee. Ei mitään välipaloja vaikka koira ruokaa pyytäisikin!

      • kyselyikä

        Tänään söi hyvin, sekoitin oikein kunnolla nappulat ja jauhelihan rypsiöljyn ja mikroon koko hoito, pari nappulaa jäi syömättä. Ruokaa olen pitänyt tarjolla puolesta tunnista-tuntiin, sitten pois. Välipaloja ei anneta, kun ei ruokakaan kelpaa. Itsekin olen kuvitellut, että kyllähän nälkä tulee kun lenkkeillään, varsinkin kylmemmällä ilmalla.

        Kunhan vielä ikää saa lisää, niin päästään juoksemaankin kunnolla, jos vaikka sitten ei enää nirsoilisi noin paljoa. Ja joo, olen kokeillut pidempiäkin lenkkejä, vaan ruoka on jäänyt kuppiin. Kovimmilla pakkasilla alkoi jo itseä hirvittämään, kun ei suostunut joka päivä syömään.

        Ja kyllä voisi huvittaakin tämä tapaus, jos ei olisi omalle kohdalle sattunut.


    • Koirasi vaatii siis ateriansa "kuumana"? (nauran)

      Vaikka mikä ettei; kelpaahan se lämpö eläimillekin kun kylmä tulee. Jos siinä on koirasi nirsoilun salaisuus, niin helpolla pääset kun ei tarvitse muuta kuin lämmittää sen eväät! :)

      Tuo täytyykin painaa mieleen...

      • kyselyikä

        Niin, mutta ei aina kelpaa lämmitettynäkään...Ja kyllä on todella nirso, mutta eipähän syö myrkytettyjä lihapullia (ei kelpaa kaupan valmiit, lähtee pois koko keittiöstä kun haistaa ne) eikä muuten nakitkaan.

        Lämmittämään aloin ruokaa, kun nuorempana ns. viileän (jääkaapista) ruoan oksensi, en tiedä oksentaa enää, kun en ole kokeillut.

        ja kyllä saa nauraa, itsekään en aina tiedä itkeäkkö vai nauraa.


      • "kelpaahan se lämpö...." Itseasiassa tuohon on koiran kannalta lähinnä pointti se,että lämmittäessä ruuan maku korostuu/tulee herkullisemmaksi useinmiten ;)
        Ei se nääs koiran suukaan tuohesta ole ;D
        Tuoksu myös vahvistuu,ja kuten ihmisilläkin,saattaapi herättää sitä ruokahalua...


    • Nauru on aina hyvä vaihtoehto. Sillä tavalla elämä on hauskempaa!

      On siitä nirsoilusta sitten hyötynsäkin. Hyvä niin (luulisin...), koska mulla ainakin alkaa olla neuvot aika vähissä. Jos mikään mitä tässä ketjussa on ehdotettu ei toimi, en enää tiedä mitä tehdä. Mutta kunhan koira jotakin syö eikä se ala laihtua, niin kaikki lienee hyvin. Kuka tietää, ehkä sen energiankulutus vain on tavallista pienempää.

      Enkä ihmettele että koira lähtee livohkaan haistaessaan kaupan lihapullat! Niin minäkin teen...

      • kyselyikä

        Joop, eipä mennyt niin kuin elokuvissa, tänään aamulla sitten "en syö noita papanoita" muuten kyllä syön ja öljytkin imeskelen. Mutta, kaipa se on uskottava itsekin, ettei tuo meidän tapaus joka päivä syö, johan tuota eilen hyvin syötiin (heh).

        Onneksi ei ole laihtunut ja on hyvä kuntoinen, käytiin illalla ekstra lenkki n. neljä kilometriä, pakkasesta huolimatta ja jaksoi vielä kotona leikkiä.


      • Itseasiassa otsikko meni vähän ohi aiheen,kun raakaruokinnallahan ei ole tässä mitään tekemistä...
        Mutta mitäs siitä :D
        Aiheeseen senverran,että oikeitä nirsoja koiria on kyllä olemattaoman vähän.Yleensä kyse on joko riittämättömän hyvästä ruuasta,tai koirasta,joka syö vaan sen,minkä elääkseen tarvii.Mutta kummatkin pystyy selvittämään...
        Niin ja sitten on koiria,joiden ruuassa on jotain,mitkä ei niille sovi(huono olo ym.)ja ne oppii siis yhdistämään nämä asiat.Eli terveystekijät on mahdollisia.Selvittämällä not selville kyllä saa.
        Joskus kyse voi olla myöskin liikaa ruokaa(piiloruokaakin ehkä),suhteessa kulutukseen.Mutta tuossa ei koira ns.valkkaa ruokkaansa,syö vaan harvemmin tai vähemmin.
        Jos nyt haluaa mennä "helpommalla" eli samoin kuin nyt,niin voisi vaikka keittää sen lihan ja sotkea sen liemineen perussafkaan.Tuosta liemestä jo tulee makua.Tai paistella voissa ja liemineen senkin laittaa ruokaan.
        Mutta noit nyt vaan niksipirkon niksejä lähinnä :D
        Muuten sanoisin,hyvä ruoka,hyvä ruokahalu ;D

        ps.Itse en pitäisi keppoa tarjolla,kuin hetken,ellei ala syödä.Sitten pois.
        pss.Ja kaikki uusi mitä antaa,niin pelkkään kuivamuonaan tottuneelle kannattaa antaa vain vähän kerralla,jos on vähänkään herkkävatsainen.Ettei mene pakki sekaisin.

        Koira liikkuu aika paljon,joten jos syö vähän,niin pitäisi olla kyllä melkoisen energiapitoista,varsinkin kun tulee aikuiseksi ja paino on ensin tassaantunut.Tirrit ylipäätään kuluttaa useinmiten jo itsessään enemmän suhteessa isoihin kavereihinsa.


      • kyselyikä
        molossi kirjoitti:

        Itseasiassa otsikko meni vähän ohi aiheen,kun raakaruokinnallahan ei ole tässä mitään tekemistä...
        Mutta mitäs siitä :D
        Aiheeseen senverran,että oikeitä nirsoja koiria on kyllä olemattaoman vähän.Yleensä kyse on joko riittämättömän hyvästä ruuasta,tai koirasta,joka syö vaan sen,minkä elääkseen tarvii.Mutta kummatkin pystyy selvittämään...
        Niin ja sitten on koiria,joiden ruuassa on jotain,mitkä ei niille sovi(huono olo ym.)ja ne oppii siis yhdistämään nämä asiat.Eli terveystekijät on mahdollisia.Selvittämällä not selville kyllä saa.
        Joskus kyse voi olla myöskin liikaa ruokaa(piiloruokaakin ehkä),suhteessa kulutukseen.Mutta tuossa ei koira ns.valkkaa ruokkaansa,syö vaan harvemmin tai vähemmin.
        Jos nyt haluaa mennä "helpommalla" eli samoin kuin nyt,niin voisi vaikka keittää sen lihan ja sotkea sen liemineen perussafkaan.Tuosta liemestä jo tulee makua.Tai paistella voissa ja liemineen senkin laittaa ruokaan.
        Mutta noit nyt vaan niksipirkon niksejä lähinnä :D
        Muuten sanoisin,hyvä ruoka,hyvä ruokahalu ;D

        ps.Itse en pitäisi keppoa tarjolla,kuin hetken,ellei ala syödä.Sitten pois.
        pss.Ja kaikki uusi mitä antaa,niin pelkkään kuivamuonaan tottuneelle kannattaa antaa vain vähän kerralla,jos on vähänkään herkkävatsainen.Ettei mene pakki sekaisin.

        Koira liikkuu aika paljon,joten jos syö vähän,niin pitäisi olla kyllä melkoisen energiapitoista,varsinkin kun tulee aikuiseksi ja paino on ensin tassaantunut.Tirrit ylipäätään kuluttaa useinmiten jo itsessään enemmän suhteessa isoihin kavereihinsa.

        Joo, siis meillä on pitkä prosessi takana selvittää mitä tuon kakaran vatsa kestää ja mitä ei. Eli ensin meni toista viikkoa, pelkälle koiranpuuro-jauheliha seokselle. Sitä söi sitten viikon verran, että vatsa tokenee. Ja sitten taas pikkuhiljaa alkaa lisäämään "uutta" sekaan. Ja kala on siis sellainen, jota söisi mielellään, mutta ei kestä yhtään, vaikka vain ihan pienen nokareen syö niin oksentaa seuraavan ruokinnan jälkeen, n. pari tuntia sulamatta ulos. Eli vaikka söisi, ei voi antaa, ei siis tule kakkaakaan pitkään aikaan sen jälkeen, voi mennä seuraavaan iltapäivään.

        Elikkäs, se mitä pystyy syömään ei välttämättä kelpaa, kuin maksalaatikon kanssa ja ei kelpaa maksamakkara. Mutta paino on noussut tasaisesti ja joku kasvupyrähdys oli, kasvoi siis "silmissä" vaikka on huono syömään, kylkiluutkaan ei tunnu kuin vähän painelemalla. Jaksaa peuhata ja riehua noiden lenkkien jälkeen pihalla kaivella, kun ei saa sisällä sohvia kaivella.


    • Sitten se ilmeisesti vain ei katso tarvitsevansa niin(kään) paljon ruokaa. Monet koirathan saavatkin ruokaa vain kerran päivässä eivätkä useammin kaipaakaan. Jotkut siirtyvät siihen aikatauluun itse, mutta eivät kyllä yleensä noin nuorena.

      Jännä tapaus!

      Mutta kaipa se itse tietää mikä on hyvä. :)

    • Kirsi S.

      [Missä]

      AIKA: la 6.4 klo 14.00-17.00 PAIKKA: Turun lyseon auditorio, Varusmestarintie 19, 20360 Turku LIPUT: 5€ (paikkoja rajoitetusti)
      AIHE: Raakaruokinta ja aloe vera
      LUENNOITSIJA: Biologi Heidi Rubin
      Sitovat ilmoittautumiset maksamalla osallistumismaksu 5€

      Outi Kontkanen FI18 5711 6150 1048 55
      Viestikenttään Koiraväen luento/osallistujan nimi
      Lisätietoja:
      Itsenäinen Foreverin jälleenmyyjä
      Kirsi Suhonen
      040-5634573/[email protected]
      Varmista paikkasi vielä sähköpostin välityksellä, ennen kun maksat!

    • murunen6

      Minä aloitin myös raakaruokinnan aikuiselle koiralle (virosta otettu orpolainen) ja sekin oli saanut tosi huonoa ruokaa aiemmin. Neiti ei tosin ollut lihava vaan langanlaiha. Minulla ei ollut lainkaan kokemusta raakaruokinnasta aiemmin, joten yksi tuttu suositteli minulle ammattilaista, joka on perehtynyt asiaan perinpohjin. Huomasin, että he ovat perustaneet yrityksen ja löytyy nyt myös nettisivut. (http://www.koirapaivakoti.fi/ruokavalioneuvonta) Meillä oli suuri apu uudesta ruokavaliosta, turkki kiiltää ja koira tuntuu ihan eri koiralta! Täytynee viedä muru myös päiväkotiin hoitoon kuhan helpottaa tuo arkuus mikä sillä vielä on :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1898
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1834
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1582
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1393
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1141
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1100
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      942
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      938
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      101
      886
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe