F R A N C E !

Francoise Tresbien

ICH LIEBE DICH.

4

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***********_____****

      Ranskalaiset ei suostu ymmärtämään saksaa.

      • siinäpä

        omituinen kommentti


      • my habit's people

        Näinköhän – sikäli, että Pariisissa kirjautuessani hotellista ulos minä ja portieeri, joka siis kirjoitti mulle laskua, innostuttiin puhumaan saksaa ranskan ja englannin ohella. Nimeni perusteella hän arveli mun olevan saksalainen, mutta olinkin siitä huolimatta suomalainen. Mikäs siinä sitten.

        Lyonissa niin ikään, kun odottelin ala-aulassa taksia lentokentälle, satuin kuulemaan luonteeltaan iloisen naisportieerin sanovan jollekulle: "Tschüß!"

        J'aime la France aussi. Ainut juttu vaan, että hanavesi ei ole kummoisen makuista ja kierrättäminenkin taitaa olla vähän niin ja näin. Esim. kun olutpurkin kumosin napaan ennen lentokoneeseen nousua, kysyin myyjältä, voisinko jättää tyhjän tölkin hänelle kierrätettäväksi. Tämä ilmoitti, että ei kun roskiin vaan.


      • Oignonne
        my habit's people kirjoitti:

        Näinköhän – sikäli, että Pariisissa kirjautuessani hotellista ulos minä ja portieeri, joka siis kirjoitti mulle laskua, innostuttiin puhumaan saksaa ranskan ja englannin ohella. Nimeni perusteella hän arveli mun olevan saksalainen, mutta olinkin siitä huolimatta suomalainen. Mikäs siinä sitten.

        Lyonissa niin ikään, kun odottelin ala-aulassa taksia lentokentälle, satuin kuulemaan luonteeltaan iloisen naisportieerin sanovan jollekulle: "Tschüß!"

        J'aime la France aussi. Ainut juttu vaan, että hanavesi ei ole kummoisen makuista ja kierrättäminenkin taitaa olla vähän niin ja näin. Esim. kun olutpurkin kumosin napaan ennen lentokoneeseen nousua, kysyin myyjältä, voisinko jättää tyhjän tölkin hänelle kierrätettäväksi. Tämä ilmoitti, että ei kun roskiin vaan.

        Tässä yksi Ranskan rakastaja lisää, siellä on opiskeltu ja tavoitteena olisi joidenkin vuosien jälkeen päästä palaamaan sinne uudelleen. Tosin tällä kertaa Etelä-Ranskaan, esimerkiksi Lyon ja Annecy ovat minua kiehtovia paikkoja mutta Pariisista en tykkää. Sellaiset paikat yleensäkin, joissa on säilynyt enemmän historiallisia rakennuksia ja aitoa paikallistunnelmaa. Ja onhan ne Pariisin säätkin huonommat kuin esimerkiksi Biarritzissa (Lyonista ei voi aina mennä takuuseen, käydessäni kerran Pariisista käsin helmikuussa siellä junalla siellä oli vielä jäätävämpää kuin Pariisissa, ja olin jo ehtinyt pitää Pariisia siihen vuodenaikaan sietämättömän kylmänä).

        Mitä saksanpuhumiseen tulee, niin pitää muistaa myös että esimerkiksi Alsace ja Lorraine ovat aiemmin kuuluneet Saksaan, sen "omistus" on vaihtunut maiden välillä historian aikana ainakin pariin eri otteeseen. Muutenkin varsinkin Itä-Ranskasta löytyy paljon saksankielen taitoisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe