Luistelijat

Pertsalla

*ittuun laduilta. Latukone tekee ladun ja tunti siitä ja latu on pas-ka-na kun itsekkäät luisteluhomot pilaa muiden harrastuksen.
Perinteinen on oikeaa hiihtoa. Menkää pelloille ja järvien ja merien jäille leikkimään sitä liuttelua, eihän siinä edes kunto kasva saati tule hiki.

19

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nojopasseonvaikeaa

Ei ole pakko mennä hiihtämään ollenkaan, jos elämä on sekaisin.

Sitten kun lääkitys on saatu kuntoon, voi kokeilla ensin pihassa suksia jalkaan. Siitä sitten voi edetä lähemmäs latuverkostoa.

• Luisteluhomot

Sorry kun hiihdettiin sinusta 3 kertaa ohi heittämällä kuin latuviehkasta. Täytynee hiihtää välillä pertsaa niin ei mennä kun 2 kertaa..ja lenkkihän on vain 3 km.

• Umpilampi Impi

hiihtäjä on ladun vanki, vapaa on vain umpi (-humalainen, -impi, -hullu)

• hyviä hiihtoja kaikl

Ei ole kuule -18" pakkasella luikkarihiihtäjistä ladunrikkojiksi eikä ohittajaksi ellei tasuri ole kunnossa!
      Kannattaa hiihdellä näitä kauemmaksi vieviä latuväyliä ne yleensä pysyvät hyvässä kunnossa niitä luistelevat osaa liuuttaa suksee tasapohjalla niin kuin pitäisi se ei riko latuja?
      Lähireitillä luistelee yleensä ne kantilla puskevat jotka eivät kauaksi jaksa hiihtää kun ei luista?

• Erwasti

samaa mieltö kuin edellinen... Luistelu kantilla ja niin leveästi että ei leveä ura riitä on kunkin luisteluhiihtäjän alkumetrien ongelma. Kun homma lähtee toimimaan ei tarvita uralle leveyttä kun suksen kulma pienenee...samalla alkaa suksi kulkemaan pohjalla kun tasapaino on löytynnä.
        Vaikka itse luistelen pääsääntöisesti, olen samaa mieltä että joissain ahtaimmissa ladtuosuuksilla voisi luistelujat lykkiä hetken ladulla tasuria niin ei tallo pertsan latuja.
        Nää on niitä tyyliseikkoja ja hyvää käytöstä kuten ylämäkeen hiihtäjän väistäminen. Ei voi kuin kummastella miten monella luikkaajalla on sellainen mielilkuva että alamäkeen ei voi mennä ladulle kun on kerran luistelemaan tultu - pysytään luisteluuralla ja vaivoin väistetään vastaantulevaa luistelijaa.

• lkujy
        Erwasti kirjoitti:

samaa mieltö kuin edellinen... Luistelu kantilla ja niin leveästi että ei leveä ura riitä on kunkin luisteluhiihtäjän alkumetrien ongelma. Kun homma lähtee toimimaan ei tarvita uralle leveyttä kun suksen kulma pienenee...samalla alkaa suksi kulkemaan pohjalla kun tasapaino on löytynnä.
        Vaikka itse luistelen pääsääntöisesti, olen samaa mieltä että joissain ahtaimmissa ladtuosuuksilla voisi luistelujat lykkiä hetken ladulla tasuria niin ei tallo pertsan latuja.
        Nää on niitä tyyliseikkoja ja hyvää käytöstä kuten ylämäkeen hiihtäjän väistäminen. Ei voi kuin kummastella miten monella luikkaajalla on sellainen mielilkuva että alamäkeen ei voi mennä ladulle kun on kerran luistelemaan tultu - pysytään luisteluuralla ja vaivoin väistetään vastaantulevaa luistelijaa.

toisaalta liuku taasen pitenee kun tekniikka paranee ja baanan pitää olla leveämpi

• kertsanpihnuttaja

Ei se ole pelkästään aloittelevien luistelijoiden ongelma se pertsan latujen sössääminen. Kyllä sitä tekee kokeneetkin luistelijat. Tässä pari viikkoa sitten pääsin ihan iskemättömälle ladulle sen jälkeen kun latukone oli mennyt. Kohta minut ohitti luistelija joka joka potkulla tyrkkäsi suksensa ladun päälle. Takuulla tiesi kuka sen ladun oli särkenyt, sillä sen kolmen kilometrin matkalla ennen ladun yhtymistä toiseen ei ollut mennyt muita hiihtäjiä. Luisteluosiolla on leveyttä kolme metriä, eikä ollut ketään vastaantulijoita. Tiedä sitten tekikö tuon homman ihan tahallaan ilkeyttään, vai oliko hiihtäjä vain niin pölvästi ettei tajunnut mitä tekee.

• Leveämmät baanat

Faktahan on se, että luisteluhiihto ei ole oikeaa hiihtämistä. Siinä voi fuskata, toisin kuin perinteisellä. Kuka ääliö lie keksinytkään ehdottaa luistelutyyliä?

• Hymyä jaetaan

Karu totuus = jos luisteluhiihtoa ei olisi en hiihtäisi 2000-2500km talvessa, koska perinteinen ei vaan innosta eikä tunnu itselle miellyttävältä.

Yli puolet luistelee ja hiihdolle liikuntamuotona pelkästään hyvä että ihmiset ovat omaksuneet erittäin monipuolisesti kehoa raittiissa ulkoilmassa kuormittavan liikuntamuodon.

• normio
        Hymyä jaetaan kirjoitti:

Karu totuus = jos luisteluhiihtoa ei olisi en hiihtäisi 2000-2500km talvessa, koska perinteinen ei vaan innosta eikä tunnu itselle miellyttävältä.

Yli puolet luistelee ja hiihdolle liikuntamuotona pelkästään hyvä että ihmiset ovat omaksuneet erittäin monipuolisesti kehoa raittiissa ulkoilmassa kuormittavan liikuntamuodon.

Onkohan se vielä niinkin ettei se luisteluhiihto pelkästään erinomaisesti kohota kuntoa, vaan muokkaa myöskin hiihtäjän egoa eikä välttämättä positiiviseen suuntaan? Kun siinä luistellessa käy siten että kunto nousee kohisten ja päästään vauhdilla pitkiä matkoja, tuleeko mieleen sellainen kummajainen että tässä ollaan jotenkin paremmassa asemassa kuin ne perinteisen kihnuttajat jotka joka paikassa rämpivät jaloissa eikä niistä tarvitse välittää tuon taivaallista.

Tällaiseen päätelmään olen tullut kun olen lueskellut nettipalstoja joissa moite mitä suurimmassa osassa kohdistuu juuri luisteluhiihtäjiin ja heidän ylimieliseen käyttätymiseensä laduilla.

• -Ö-.
        normio kirjoitti:

Onkohan se vielä niinkin ettei se luisteluhiihto pelkästään erinomaisesti kohota kuntoa, vaan muokkaa myöskin hiihtäjän egoa eikä välttämättä positiiviseen suuntaan? Kun siinä luistellessa käy siten että kunto nousee kohisten ja päästään vauhdilla pitkiä matkoja, tuleeko mieleen sellainen kummajainen että tässä ollaan jotenkin paremmassa asemassa kuin ne perinteisen kihnuttajat jotka joka paikassa rämpivät jaloissa eikä niistä tarvitse välittää tuon taivaallista.

Tällaiseen päätelmään olen tullut kun olen lueskellut nettipalstoja joissa moite mitä suurimmassa osassa kohdistuu juuri luisteluhiihtäjiin ja heidän ylimieliseen käyttätymiseensä laduilla.

Ilmankos ne luisteluhiihtäjät hymyilevät kohdatessa.

• peruskuntoilija
        normio kirjoitti:

Olen noin 10 vuotta harrastellut luisteluhiihtoa ja en ole yhtään ainoaa kertaa kohdannut mitään vaikeuksia sopia muiden hiihtäjien joukkoon. Joukossa on myös niin kovia pertsan hiihtäjiä että ohi menevät kyselemättä samoin kun nopeammat luistelijat. So what? Minä myös ohitan jos on hitaampi edessä.

Muutaman kerran on käynyt niin että kun edellä menee joku äijä suunnilleen samaa vauhtia pertsalla ja siten ei viitsi lähteä ohittamaan vaan jää taakse peesaailee niin kohta sieltä kuuluu että persett'kö kyttäät? Näitä huutoja ei luistelijoilta ole tullut kertaakaan.

Ja mikä kumma se estää hankkimasta niitä luisteluvälineitä jos niillä se kunto kerran niin ultimaattisesti kasvaa?

Jos ei ego siedä että joku ohittaa niin kehottaisin hankkimaan muita harrastuksia. Uskoisin että tuosta se perinteisellä "kitkuttelevien" valitus johtuu.

• per5

laittaa minarit jalkaan niin ei polje nähtävästi latuja jos ei aivan vasiten...

• Luiseluperinteinen

Luisteluhiihto syntyi aikoinaan sen tähden, että siinä ei esiinny pitovaikeuksia. Pitkänmatkanhiihtäjät, kuten Siitonen, tajusivat, että pidon loputtua kannattaa ottaa sivuttaispotkuja.

Eli luistelu on varmempi tapa edetä suksilla. Jos menet perinteisellä ja lipsuu, saattaa lenkki olla pilalla ja käännyt kotiin.

Lisäksi vähälumiset talvet estävät monesti latujen vetämisen. Luikkarityyli ei tarvitse niin paksua lumikerrosta.

• loppanen

Tiedä sitten kuinka paljon varmempi tapa se luistelu on edetä suksilla? Siinä voi olla vitsit vähissä kun siinä hommassa tapahtuu totaalinen sippaaminen. Perinteisen suksilla nyt aina pääsee jotenkin etenemään kotia kohden.Kyllä siellä aina sen verran on jotain pitovoiteiden jämiä pohjissa että jotain pitoa löytyy vaikka olisi kuinka sipissä. Mutta koetappa sitten hiihtää perinteistä niillä luistelusuksilla jos ei voimat enään riitä luisteluun. Voi tulla tuskallinen reissu.

• Vapaahiihtäjä
        loppanen kirjoitti:

Tiedä sitten kuinka paljon varmempi tapa se luistelu on edetä suksilla? Siinä voi olla vitsit vähissä kun siinä hommassa tapahtuu totaalinen sippaaminen. Perinteisen suksilla nyt aina pääsee jotenkin etenemään kotia kohden.Kyllä siellä aina sen verran on jotain pitovoiteiden jämiä pohjissa että jotain pitoa löytyy vaikka olisi kuinka sipissä. Mutta koetappa sitten hiihtää perinteistä niillä luistelusuksilla jos ei voimat enään riitä luisteluun. Voi tulla tuskallinen reissu.

Luisteluhiihto väsyneenä ei ole yhtään sen raskaampaa kuin latupertsakaan.
        Minun mielestäni on muutenkin kummallista, että tehdään niin jyrkkä jako pertsan hiihtämisen ja luistelun välillä. Että siis hiihdetään vain jompaakumpaa.
        Tiedän, että tämä ärsyttää monia suunnattomasti, mutta kerron kuitenkin. Minä hiihdän jokaisella hiihtoreissulla molempia. En voitele juuri koskaan mitään pitoa, mutta silti useinkin tasaisilla pito riittää pertsan hiihtoon ja sitä sitten huvikseni vetelen. Sitten kun alkaa olla nousua niin paljon, että pito ei riitä, niin työntelen tasuria. Kun nousu on niin jyrkkä, että tasuri ei ole järkevää, niin silloin luistelen.
        Tietenkin tasaisillakin luistelen kun haluan enemmän vauhtia, loivissa myötäleissä sauvoitta luistelu antaa parhaan kyydin.
        Myös ihan tavallisilla pertsan suksilla pystyy luistelemaan hyvin nousut ylös jos pito ei riitä. Monesti myös luistelusuksilla pystyy latuhiihtoon joillakin keleillä.
        Sauvat minulla aina on pitkähköt, että saa voimaa työntöön.
        Voiteluongelmia ei ole ja homma käy kelillä kuin kelillä ja pelillä kuin pelillä.

• 12+14

Laduilla on pirun vaikea luistella, kyllä sitä tulee vältettyä. Mutta joskus joutuu lähellä latua luistelemaan, koska ladut ovat tehty kahdella ajolla laitoihin ja sitten keskellä on epätasainen saumakohta. Ei meitä parempia hiihtäjiä yhtään ajatella, kun ei ajeta keskustaa kuntoon latujen jälkeen.

• LATUA !

Ko on hyät pitkävartiset pieksut, mäystimet, tervatut puusukset ja terhveet rottinkisauat, joisson isot sommat, niin johan niilä päässee kouhluun ja töihin, sole mikhään ropleemi.

• oygu

mäki ku mäki oli pito tai ei menee se ylös ku ruutia on olka päissä...:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      66
      4002
    2. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      15
      2117
    3. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      8
      1883
    4. Olen parasta a-luokkaa

Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge
      Sinkut
      36
      1234
    5. 27
      1209
    6. Se mua jotenkin harmittaa

Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et
      Suhteet
      11
      973
    7. Shakki ja matti

Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit
      Ikävä
      70
      828
    8. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      43
      819
    9. Tuntuu että sulla on uusi ihastus

Toivottavasti vain harhailen.
      Ikävä
      39
      727
    10. Peuran liikenne ajovaloissa

Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup
      Ähtäri
      24
      674
    Aihe