Tavaraliikenteen yrittäjäkurssi

kuka ollut

En tiedä onko täällä ketään kuka olisi tuon kyseisen pelleily rahastuskurssin käynyt.Itse en ole ainakaan mikään insinööritason laskija jos siellä on jotain diblomi insinööri tason lasku juttuja mitä pitäisi osata laskea.Vaikka laskukonetta siellä saa kuulemma käyttää niin en viitsisi yli 1600 e maksaa hukkaan että ei pääsisi loppukokeesta läpi.Siitä kurssista saa ammattipätevyys pelleily päivät samalla

34

1037

Vastaukset

  • Sinussa on aivan selkeästi Kuljetusalan Yrittäjän ainesta!!
    -V..tut mää mistään mitään maksa!!! En ainakaan itselleni hyödyllisistä ja jopa lain vaatimista koulutuksista!!
    -KYLLÄ! MUN! tapani hoitaa asiat on oikein!!! Minä.minä,minä!!!
    -Suoli 24 on ainoa OIKEA formaatti ottaa asioista selvää!!!
    -Insinööri on kirosana!!
    -1600egee on Yrittäjälle Elämän ja kuoleman summa!!!

    • Asenne kohdallaan.. vois vähän katsoa kuljetus historiaa. Sieltä kun katsoo missä vaiheessa taksataso romahti, niin selviää että se romahti siinä vaiheessa kun alkoi tulla näitä kurssin käyneitä enemmän. Siellä on opetettu kustannusten laskua, mutta ei sitä mitä tuolla sana parilla tarkoitetaan ja siksi suurin osa kurssin käyneistä on laskenut kustannukset aivan pieleen samalla laskien kuljetuksen tilaajan kustannukset alas.
      Sen ne on siellä oppineet. Ei paljon muuta, joten se kursssi on pelkkää rahastusta kuten aloittaja sanoi, sillä tuon nyt osaa kuka tahaansa tollo joka ei ymmärrä että tyhjän päiväiset kustannukset ovat yrityksen surma.


    • Nykyaikana kuljetusyrittäjän ei tarvitse olla huolissaan siitä osaako laskea kokeessa asioita. Voit harjoitella etukäteen SKAL koetta varten ne laskutehtävät mitä he vaativat. Kokeessa sijoitat kyseisen tehtävän luvut oppimaasi laskukaavaan ja vot lävitse meni koe.Tietty määrä virheitä kyllä sallitaan ja kokeen voi uusia. Talousasioissa 2 tahoa pitää kyllä huolen tuoreen yrityksesi asioista. Kun etsit ajotehtäviä niin voit esittää lukuja,mutta todellisuudessa asiakas joka maksaa sinulle sanelee melko tiukasti mitä he haluavat sinulle maksaa.Näin on ikävä kyllä varsinkin jos kyseessä on iso toimija. Toinen taho on sinun rakas kirjanpitäjä joka hoitaa yrityksesi talousasioita. Jos olet huolella valinnut kuljetusalan hyvin tuntevan kirjanpitäjän niin hän antaa sinulle jatkuvasti hyviä vinkkejä ja tarvittaessa toppuuttelee sinua jos autokuume iskee ,mutta yrityksesi talous ei sellaista siirtoa kestäisi.Myös tiedän tilanteita jolloin kirjanpitäjä on vaatinut ,että auto pitää vaihtaa nuorempaan,jottei valtio vie rahojasi veroina.
      Hyvä vanha sanonta on : Jos haluat ajaa kuorma-autoa niin pysy kuskina. Jos haluat ottaa riskejä ja viettää unettomia öitä ,mutta kokea myös onnistumisia lähde yrittäjäksi.
      Hyvä kuljetusalan tunteva kirjanpitäjä on yrittäjän paras kaveri. Siinä asiassa ei kannata valita halvinta tilitoimistoa. Itse en nyky-Suomessa kovin heppoisin eväin lähtisi kuljetusyrittäjäksi.


  • Ei oo muuten kurssilla trafin koulutuspäivä hyväksyntää ei siitä saa ammattipätevyyksiä vaikka kurssilla on asiaa 100 kertaa enemmän kun perus direktiivi päivällä. mutta pitää ne rahat ottaa julleilta moneen kertaan.

    • Varmasti siellä opetetaan asiaa mutta onko varmasti kaikki oppi sisäistetty?


  • Selostakaas nyt viisaat.

    Onko näin, että jos haluan kuljettaa omistamallani pakettiautolla firman nimissä jonkun toisen firman tavaraa vaikka 25km korvausta vastaan joudun käymään tämän kurssin (1600€) ja hakemaan liikennelupaa ELY:ltä (xxxx€?)

    Mitä vittua tässä maassa tapahtuu?

  • Eihän se niin mene.

    Kyllähän max 2000kg ajoneuvolla saa tavaraa kuljettaa korvausta vastaan ilman lupaa. Sielä tavarankuljetuksista tiellä laissa näin mainitaan.

  • Mahtaisiko kellekkään jäänyt tätä Tavaraliikenteen yrittäjäkurssi materiaalia nurkkiin?
    Skal kun pyytää neljästä mapista 1290€ ja pidän hintaa hiukan kovana.

    • Maksatko tonnin?


    • Minulta saat kaikki


    • on kyllä ihan haista-vittu rahastusta tämäkin lupa paska. taidan alkaa ajamaan pakettiautolla kun saa ihan saman rahan siitäkin.

      käytännössä harjoittelematta menin kokeeseen ja jäi 2 pistettä vajaaksi laskutehtävistä jotka olivat aivan jotain muuta mihin olin valmistautunut, tai siis niihin ei oikein voinut valmistautua ilman kurssia eikä kokeesta saanut tuloksia joten en edes tiedä että mikä meni väärin.

      Menee siis varmaan joku väärin ensi kerrallakin;(

      Suosittelen että valmistautuu kolmen vuoden liiketalouden koulutuksella jos haluaa säästää kurssin hinnan..

      Kyllä ketuttaa, ja taas meni 240e sekä 10h aikaa ihan hukkaan.
      Rahastuksen maku jäi tästäkin, eikä se ollut mitenkään yllätys tässä valtiossa.

      https://eopit.fi/self-study-driver/1 ja sellainen vinkki että tästä osaamistasotestistä ei ollu itselleni mitään apua, ja se oli myös kertakäyttöinen eli 9,90 per läpäisy, ei sovellu harjoitteluun koska se ensi


  • jos ootte persaukisia ni älkää vaan menkö kurssille,ei kaivata enää hinnanpolkijoita alalle!!!! sitte ku alkaa liikennöimään ni sit vasta fyrkkaa alkaa palamaan.....

    • Kaikista tolloimat alkaa autoiliaksi seuraavaksi tolloima autonkuljettajaksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kaikista tolloimat alkaa autoiliaksi seuraavaksi tolloima autonkuljettajaksi.

      Mahtavaa. Edellisellä kirjoittajalla oli jopa muutama sana jossa ei ollut kirjoitusvirhettä. Se on varmasti totta,että iso joukko peruskoulun päättäneistä pojista ei osaa kunnolla kirjoittaa eikä lukea.Näin voi päätellä tämän edellisenkin kirjoittajan kohdalla. Ikävä kyllä tolloima autonkiljettaja ei pärjää nykyajan kuljetusmarkkinoilla. Pitää olla fiksu ja supliikkimies. Lisäksi hyvänä apuna on ripeät jalat tällöin hommat hoituu ja matka jatkuu......


    • Siksi mies tällainen "tolloima" autonkuljettaja ei pärjää,koska yhä enemmän alalle tulee reippaita nuoria naisia niin ammattikoulutuspuolelta kuin armeijan kouluttamia rautaisia ammattilaisia.Pitää muistaa ,että joka vuosi armeija kouluttaa ja sieltä valmistuu ammattipäteviä naiskuljettajia työmarkkinoille. Siis ei mitään tytön tylleröitä vaan todella pro ammattilaisia kuljetusalan uusia lupauksia. Naiset ovat huomanneet,että kuljetusala on kelpo ala jossa naisen euro on ihan sama euro miehen euron kanssa.Lisäksi rehti meininki ja positiivinen suhtautuminen luo hyvän ilmapiiriin työpaikalle. Oma kokemukseni on se,että nämä nuoret naiskuljettajat tekevät työnsä todella hyvin ja ovat aina valmiita auttamaan työkaveria kun apua kaivataan. Eikä valiteta turhista asioista. Parasta lääkettä tähän kuljetusalan ns. masennukseen. Vaikkei sellaista masennusta ole oikeasti olemassa. Se on ihmisten omassa päässä.Tekijämiehet menevät omia teitään ja kuittaavat hyvän tilin yhä edelleen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Siksi mies tällainen "tolloima" autonkuljettaja ei pärjää,koska yhä enemmän alalle tulee reippaita nuoria naisia niin ammattikoulutuspuolelta kuin armeijan kouluttamia rautaisia ammattilaisia.Pitää muistaa ,että joka vuosi armeija kouluttaa ja sieltä valmistuu ammattipäteviä naiskuljettajia työmarkkinoille. Siis ei mitään tytön tylleröitä vaan todella pro ammattilaisia kuljetusalan uusia lupauksia. Naiset ovat huomanneet,että kuljetusala on kelpo ala jossa naisen euro on ihan sama euro miehen euron kanssa.Lisäksi rehti meininki ja positiivinen suhtautuminen luo hyvän ilmapiiriin työpaikalle. Oma kokemukseni on se,että nämä nuoret naiskuljettajat tekevät työnsä todella hyvin ja ovat aina valmiita auttamaan työkaveria kun apua kaivataan. Eikä valiteta turhista asioista. Parasta lääkettä tähän kuljetusalan ns. masennukseen. Vaikkei sellaista masennusta ole oikeasti olemassa. Se on ihmisten omassa päässä.Tekijämiehet menevät omia teitään ja kuittaavat hyvän tilin yhä edelleen.

      Rehti meininki kuljetusalalla?? Heh. Piirturikiekkojen väärennöksiä, digikortilla huijaamisia, ylikuormia, ylinopeuksia, puutteellisia kuormansidontoja, ajo-ja lepoaikojen noudattamatta jättämisiä. Epäkuntoisia ja vaarallisia, katsastamattomia autoja ja peräkärryjä jne... jne....
      Siinä sitä rehellisyyttä ja todellista " ammattilaisuutta" pelkästään vaan pintaraapaisuna kerrottuna. Ja tämä sama porukka itkee ja valittaa kun virkavalta heitä vainoaa. Ei saa rauhassa ajella ylinopeuksia, ylikuormia ja poliisikin ihan pakottaa pitämään taukoja ja riittävää lepoaikaa. Kyllä on kurjaa nykyään kun kuljettajaressukkaa vainotaan vaikka he ovat niin suuria ammattilaisia ja lainkuuliasta porukkaa.

      -Rehti meininki-


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rehti meininki kuljetusalalla?? Heh. Piirturikiekkojen väärennöksiä, digikortilla huijaamisia, ylikuormia, ylinopeuksia, puutteellisia kuormansidontoja, ajo-ja lepoaikojen noudattamatta jättämisiä. Epäkuntoisia ja vaarallisia, katsastamattomia autoja ja peräkärryjä jne... jne....
      Siinä sitä rehellisyyttä ja todellista " ammattilaisuutta" pelkästään vaan pintaraapaisuna kerrottuna. Ja tämä sama porukka itkee ja valittaa kun virkavalta heitä vainoaa. Ei saa rauhassa ajella ylinopeuksia, ylikuormia ja poliisikin ihan pakottaa pitämään taukoja ja riittävää lepoaikaa. Kyllä on kurjaa nykyään kun kuljettajaressukkaa vainotaan vaikka he ovat niin suuria ammattilaisia ja lainkuuliasta porukkaa.

      -Rehti meininki-

      Kuule Anonyymi -Rehti meininki- nimimerkki. Oletko seurannut mediassa käytyä keskustelua aiheesta raskaankaluston liikennevalvonta. Niin yrittäjien etujärjestö SKAL kuin AKT on toivonut enemmän valvontaa raskaalle kalustolle . Molemmat järjestöt ovat täysin samaa mieltä asiassa. Jos raskaita ajoneuvoja valvottaisiin tehokkaammin niin rehellisesti toimivat kuljetusyritykset pärjäisivät paremmin kilpailussa. Mutta mitä tekee päättäjät ,lopettivat liikkuvanpoliisiin joka oli erikoistunut maantievalvontaan. Nimimerkki Rehtimeininki esität asian kuin iltapäivälehden toimittaja, haluat kunnon lööppimateriaalia. Tilanne ei ole todellisuudessa niin huono kuin kerrot. Kun meillä on tämä tilaajavastuulaki niin ainakin merkittävät asiakkaat edellyttävät autoilijoilta hyvinkin paljon erinäisiä asioita liittyen turvallisuuteen,kuormansidontaan ja työaikalakien noudattamiseen,koska he eivät halua mitään negatiivista julkisuutta yrityksen toiminnan suhteen. Heillä on jopa ihan käsittämättömiä ohjeistuksia siitä miten pitää toimia terminaalialueella jotta kaikki tehdään kuten heidän päämiehet ovat määränneet. Laitetaan suojakypärä päähän vaikka mitään ei taivaalta putoa ihan vain varmuuden vuoksi koska näin on firman johto vaatinut.Turvallisuus ennen kaikkea.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rehti meininki kuljetusalalla?? Heh. Piirturikiekkojen väärennöksiä, digikortilla huijaamisia, ylikuormia, ylinopeuksia, puutteellisia kuormansidontoja, ajo-ja lepoaikojen noudattamatta jättämisiä. Epäkuntoisia ja vaarallisia, katsastamattomia autoja ja peräkärryjä jne... jne....
      Siinä sitä rehellisyyttä ja todellista " ammattilaisuutta" pelkästään vaan pintaraapaisuna kerrottuna. Ja tämä sama porukka itkee ja valittaa kun virkavalta heitä vainoaa. Ei saa rauhassa ajella ylinopeuksia, ylikuormia ja poliisikin ihan pakottaa pitämään taukoja ja riittävää lepoaikaa. Kyllä on kurjaa nykyään kun kuljettajaressukkaa vainotaan vaikka he ovat niin suuria ammattilaisia ja lainkuuliasta porukkaa.

      -Rehti meininki-

      Niin näillä nuorilla naisilla on todella rehtimeininki. He tekevät juuri kuten heidät on opetettu ja eivät mielistele vaan sanovat suoraan,että näin asioiden kuuluisi olla ja näin heille on opetettu oppilaitoksessa. Sitten tehdään kuten on opetettu ei siinä esimies lähde mussuttamaan. Nuoret jämtit naiset tuo tervettä uutta ajattelua kuljetusalle jossa pojan kollit kaivavat vain nenää tai muuta paikkaansa,kun eivät tiedä mitä pitäisi sanoa.Pojankoltiaisilla kun ei ole oikein mitään mielipidettä mihinkään asiaan.Siinähän se suurin syy on kuljetusalan masennustilaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rehti meininki kuljetusalalla?? Heh. Piirturikiekkojen väärennöksiä, digikortilla huijaamisia, ylikuormia, ylinopeuksia, puutteellisia kuormansidontoja, ajo-ja lepoaikojen noudattamatta jättämisiä. Epäkuntoisia ja vaarallisia, katsastamattomia autoja ja peräkärryjä jne... jne....
      Siinä sitä rehellisyyttä ja todellista " ammattilaisuutta" pelkästään vaan pintaraapaisuna kerrottuna. Ja tämä sama porukka itkee ja valittaa kun virkavalta heitä vainoaa. Ei saa rauhassa ajella ylinopeuksia, ylikuormia ja poliisikin ihan pakottaa pitämään taukoja ja riittävää lepoaikaa. Kyllä on kurjaa nykyään kun kuljettajaressukkaa vainotaan vaikka he ovat niin suuria ammattilaisia ja lainkuuliasta porukkaa.

      -Rehti meininki-

      Rehti meininki taitaa olla näitä "nykyajan rahtareita" Et tiedä mitään todellisista ajohommista. Katso Youtubesta videoita Tuusulan pommittajista ja Hyrylän hävittäjistä. 1950 ja 1960-luvulla sitä esi-isämme painoivat Fargoilla,Sisuilla ,Magiruksilla ja Bedfordeilla unohtamatta näitä ruotsalaisia merkkejä yötä päivää soraa pääkaupunkiseudun rakennustyömaille. Ei ollut piirtureita ei täytetty ajopäiväkirjaa. Nukuttiin hytissä epämukavalla istuimella ja taas homma jatkui.
      Tällä meiningillä Tuusulan miljönääri Tauno Valokin aloitti uransa. Hänen iskulauseensa olikin eduskuntavaaleissa "Soraa sosialismin rattaisiin" Myöskin Risto Jarvan elokuva Yhden miehen sota käsittelee tätä pienkuljetusyrittäjän ahdinkoa. No viina se sitten tässäkin tapauksessa vei lopulta voiton. Eli kyllä nykyisin asiat ovat todella hyvin meillä kaikilla jotka itse pitävät huolen siitä ,että asiat tehdään siten kuin kuulukin tehdä. Suurin ongelma on kuljetusalla ,että nykyajan kuljettajat ovat saamattomia.Jos jokin asia on pielessä niin asian korjaamisen eteen ei tehdä mitään. Jos tietää ettei näin kuuluisi menetellä niin silti ei tehdä mitään vaan korkeintaan kirjoitetaan tänne ja haukutaan työnantaja ja siitähän ei ole mitään apua asian ratkaisemiseen. Kun digikortti tuli niin oli kaikenmaailman magneettikikkailua,sekin on äärimmäisen tyhmä ratkaisu. Mitä sitten kun sattuu vakava liikenneonnettomuus. Niin yrittäjä kiistää kaiken ja kaikki menee kuljettajan piikkiin,koska hän on viritellyt magneetteja auton vaihdelaatikon kylkeen.Nyt 2019 homma muuttuu kun autoissa on uuden sukupolven digipiirturit. Edellisten piirtureiden tekniikka olikin 1990-luvun alusta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rehti meininki taitaa olla näitä "nykyajan rahtareita" Et tiedä mitään todellisista ajohommista. Katso Youtubesta videoita Tuusulan pommittajista ja Hyrylän hävittäjistä. 1950 ja 1960-luvulla sitä esi-isämme painoivat Fargoilla,Sisuilla ,Magiruksilla ja Bedfordeilla unohtamatta näitä ruotsalaisia merkkejä yötä päivää soraa pääkaupunkiseudun rakennustyömaille. Ei ollut piirtureita ei täytetty ajopäiväkirjaa. Nukuttiin hytissä epämukavalla istuimella ja taas homma jatkui.
      Tällä meiningillä Tuusulan miljönääri Tauno Valokin aloitti uransa. Hänen iskulauseensa olikin eduskuntavaaleissa "Soraa sosialismin rattaisiin" Myöskin Risto Jarvan elokuva Yhden miehen sota käsittelee tätä pienkuljetusyrittäjän ahdinkoa. No viina se sitten tässäkin tapauksessa vei lopulta voiton. Eli kyllä nykyisin asiat ovat todella hyvin meillä kaikilla jotka itse pitävät huolen siitä ,että asiat tehdään siten kuin kuulukin tehdä. Suurin ongelma on kuljetusalla ,että nykyajan kuljettajat ovat saamattomia.Jos jokin asia on pielessä niin asian korjaamisen eteen ei tehdä mitään. Jos tietää ettei näin kuuluisi menetellä niin silti ei tehdä mitään vaan korkeintaan kirjoitetaan tänne ja haukutaan työnantaja ja siitähän ei ole mitään apua asian ratkaisemiseen. Kun digikortti tuli niin oli kaikenmaailman magneettikikkailua,sekin on äärimmäisen tyhmä ratkaisu. Mitä sitten kun sattuu vakava liikenneonnettomuus. Niin yrittäjä kiistää kaiken ja kaikki menee kuljettajan piikkiin,koska hän on viritellyt magneetteja auton vaihdelaatikon kylkeen.Nyt 2019 homma muuttuu kun autoissa on uuden sukupolven digipiirturit. Edellisten piirtureiden tekniikka olikin 1990-luvun alusta.

      Ensinmäkin, ajoin ensimmäisen sorakuorman vuonna 1988. Sen jälkeen olen pyörittänyt rattia vaarallisten aineiden kuljetuksissa, enimmäkseen säiliöpuolella. Suomalaisen öljy-yhtiön väreissä. Lopetin ajohommat 2017, sorankuljetusalalta. Sinä aikana pääsin näkemään ja kokemaan niin paljon lakien ja säädösten rikkomista, että tiedän kuljetusalalla vallitsevan ihan pikkasen saa lakia rikkoa aina-ajatustavan. Nykyään ei onneksi ole tilanne ole yhtä paha kuin vielä 90-luvulla. Silloin mentiin mies ja auto-tyylillä. Sama kuljettaja hoiti kaikki ajot, oli niitä sitten paljon tai vähän, oli ne sitten arkena tai viikonloppuna. Onneksi nykyään ajo-ja lepoaikoja oikeasti valvotaan ja niiden rikkomisesta annetaan ihan oikeita ja tuntuvia sakkojakin. Mutta silti rikollisuus on ja pysyy kuljetusalalla. Tehovalvontaviikot paljastaa synkän totuuden:

      "Poliisin mukaan raskaan kaluston kunto on heikentymässä. Poliisi kirjasi satamäärin rikkeitä viime viikon tehovalvonnassa.

      Seppo Rautiovaara

      Poliisi valvoi viime viikolla raskasta liikennettä tehostetusti.
      Poliisi valvoi viime viikolla raskasta liikennettä tehostetusti.
      Poliisin suorittamassa raskaan liikenteen tehovalvonnassa viime viikolla kävi ilmi, että raskaan liikenteen ajoneuvojen kuntoon liittyvien rikkeiden määrä kasvoi edellisvuodesta. Poliisi tarkasti viikon aikana yhteensä 2500 raskasta ajoneuvoa, joista 1597 oli kotimaisia ja 408 ulkomaisia. Kuljettajille määrättiin viikon aikana 546 seuraamusta.

      Poliisi kirjasi 270 ajo- ja lepoaikarikkomusta, minkä lisäksi matka jouduttiin keskeyttämään 14:ssä tapauksessa. Poliisi kirjoitti näistä ajo- ja lepoaikarikkeistä 122 seuraamusta. Poliisi jakoi seuraamuksia myös kuorman varmistamiseen, asiapaperirikkomuksiin ja ylikuormiin liittyen.

      —Suurin muutos aiempiin valvontajaksoihin verrattuna oli ajoneuvojen kuntoon liittyvissä rikkeissä, joiden määrä kasvoi viime kevään valvontaan verrattuna 50:llä. Myös matkojen keskeyttämiset lisääntyivät kymmenellä tapauksella, toteaa Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onninen.

      Onninen on huolissaan siitä, että raskaan ajoneuvokaluston kunto on edelleen heikentymässä. Myöskään ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei ole tapahtunut muutosta parempaan.

      Poliisin valvoi raskasta liikennettä viime viikolla seitsemän päivän ajan koko maassa. Valvontaan osallistuivat kaikki maan poliisilaitokset.

      Valvontaviikon tarkoituksena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta ja paljastaminen. Tänä vuonna erityishuomiota kiinnitettiin ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, ajoneuvojen kuntoon sekä kuorman varmistamiseen. "

      Miettikääpä sitä....

      -Rehti Meininki -


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rehti meininki taitaa olla näitä "nykyajan rahtareita" Et tiedä mitään todellisista ajohommista. Katso Youtubesta videoita Tuusulan pommittajista ja Hyrylän hävittäjistä. 1950 ja 1960-luvulla sitä esi-isämme painoivat Fargoilla,Sisuilla ,Magiruksilla ja Bedfordeilla unohtamatta näitä ruotsalaisia merkkejä yötä päivää soraa pääkaupunkiseudun rakennustyömaille. Ei ollut piirtureita ei täytetty ajopäiväkirjaa. Nukuttiin hytissä epämukavalla istuimella ja taas homma jatkui.
      Tällä meiningillä Tuusulan miljönääri Tauno Valokin aloitti uransa. Hänen iskulauseensa olikin eduskuntavaaleissa "Soraa sosialismin rattaisiin" Myöskin Risto Jarvan elokuva Yhden miehen sota käsittelee tätä pienkuljetusyrittäjän ahdinkoa. No viina se sitten tässäkin tapauksessa vei lopulta voiton. Eli kyllä nykyisin asiat ovat todella hyvin meillä kaikilla jotka itse pitävät huolen siitä ,että asiat tehdään siten kuin kuulukin tehdä. Suurin ongelma on kuljetusalla ,että nykyajan kuljettajat ovat saamattomia.Jos jokin asia on pielessä niin asian korjaamisen eteen ei tehdä mitään. Jos tietää ettei näin kuuluisi menetellä niin silti ei tehdä mitään vaan korkeintaan kirjoitetaan tänne ja haukutaan työnantaja ja siitähän ei ole mitään apua asian ratkaisemiseen. Kun digikortti tuli niin oli kaikenmaailman magneettikikkailua,sekin on äärimmäisen tyhmä ratkaisu. Mitä sitten kun sattuu vakava liikenneonnettomuus. Niin yrittäjä kiistää kaiken ja kaikki menee kuljettajan piikkiin,koska hän on viritellyt magneetteja auton vaihdelaatikon kylkeen.Nyt 2019 homma muuttuu kun autoissa on uuden sukupolven digipiirturit. Edellisten piirtureiden tekniikka olikin 1990-luvun alusta.

      Heh, se onkin järkevää verrata 50 vuoden takaista kuljetusalaa nykyiseen. Kalustoa silloin liikkeellä murto-osa siitä määrästä mitä nykyään. Se oli myös pienempää ja kevyempää. Siihen aikaan ajotahti ja aikataulut olivat löysempiä eikä kiire ollut mukana kuvioissas läheskään siinä määrin kuin nykyään. Tehtaissa ja terminaaleissa, satamissa eritoten, saattoivat kuskit pelata vaikka korttia tunnin pari kuormaa odottaessa. Nykyään tilanne ihan eri.
      Jospa nyt unohdetaan puolenvuosisadan takaiset asiat ja keskitytään nykyaikaan ja tämän hetkisten ongelmien hoitamiseen. Niitä kyllä riittää.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Heh, se onkin järkevää verrata 50 vuoden takaista kuljetusalaa nykyiseen. Kalustoa silloin liikkeellä murto-osa siitä määrästä mitä nykyään. Se oli myös pienempää ja kevyempää. Siihen aikaan ajotahti ja aikataulut olivat löysempiä eikä kiire ollut mukana kuvioissas läheskään siinä määrin kuin nykyään. Tehtaissa ja terminaaleissa, satamissa eritoten, saattoivat kuskit pelata vaikka korttia tunnin pari kuormaa odottaessa. Nykyään tilanne ihan eri.
      Jospa nyt unohdetaan puolenvuosisadan takaiset asiat ja keskitytään nykyaikaan ja tämän hetkisten ongelmien hoitamiseen. Niitä kyllä riittää.

      Niin vielä 40 vuotta sitten kuskeilla oli tapana perjantaina pukuhuoneessa tempaista puolipulloa kossua naamarin raskaan työviikon päätteeksi ennen kotiin lähtöä. Silloin oli sen verran köyhiä poikia ettei edes Moskvist Eliteen ollut rahaa vaan jalkapatikassa ja onnikalla matka taittui kotia kohti. Siitä ei päästä kuitenkaan mihinkään,että tuon aikakauden kuskit olivat hulluja työnarkomaaneja ajoivat vuorokauden ympäri syömättä edes kunnolla. Aito orjia jos näin voi sanoa. mitään valvontaa ei ollut ja palkka oli todella huono.Harva kuski ehti täyttää eläkkeellä 70 vuotta kun kuolema korjasi pois. Silloin ongelmat olivat ihan eri luokkaa kuin tänä päivänä. Nykyajan mittakaavassa ne olivat valtavat ja moni kuorma-auto oli tikittävä aikapommi tuolla liikenteessä. Jos et usko niin tutustu kuinka monta ihmistä kuoli Suomessa liikenteessä vuonna 1960- 1975. Niin heitä kuoli aivan järjetön määrä suhteutettuna pieneen autokantaan . Mikä oudointa niin viranomaiset tuolloin eivät pystyneet tekemään asialle mitään ja kuskien innokkuuteen tehdä ympärivuorokautista työpäivää ei todellisuudessa edes yritetty rajoittaa,koska Suomea piti rakentaa vauhdilla ja rahdin piti kulkea sillä pienellä kalustolla. Nykyajan ongelmat ovat kuitenkin "pienempiä rikkomuksia" jos kyseessä olisi todella iso uhka niin kyllä valtiovalta satsaisi valvontaan paljon enemmän voimavaroja ja rangaistukset olisivat isommat . Sillä ainoastaan todella isot sakot ja ajokiellot purevan näihin epärehellisiin yrittäjiin joita kyllä on liikenteessä. Ei leimata koko porukkaa,myös meitä rehellisiä yrittäjiä on paljon.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Heh, se onkin järkevää verrata 50 vuoden takaista kuljetusalaa nykyiseen. Kalustoa silloin liikkeellä murto-osa siitä määrästä mitä nykyään. Se oli myös pienempää ja kevyempää. Siihen aikaan ajotahti ja aikataulut olivat löysempiä eikä kiire ollut mukana kuvioissas läheskään siinä määrin kuin nykyään. Tehtaissa ja terminaaleissa, satamissa eritoten, saattoivat kuskit pelata vaikka korttia tunnin pari kuormaa odottaessa. Nykyään tilanne ihan eri.
      Jospa nyt unohdetaan puolenvuosisadan takaiset asiat ja keskitytään nykyaikaan ja tämän hetkisten ongelmien hoitamiseen. Niitä kyllä riittää.

      Niin viisaat ovat sanoneet,että ihminen joka ei ole kiinnostunut menneestä ajasta on tyhmä.
      Sillä ihminen on inhimillinen eläin ja toistaa samat virheet sukupolvesta toiseen. On hyvä ymmärtää menneiden sukupolvien elämäntavat ja valinnat elämässä ja edes pyrkiä parempaan elämään. Nyky-Suomessa on kuitenkin totella hyvät mahdollisuudet elää parempaa elämää myös kuljetusalalla. Olen vain toistuvasti törmännyt sellaiseen ilmiöön,että ei ole halukkuutta parantaa työoloja. Tyydytään vain surkeuteen ,valitetaan,mutta ei tehdä mitään asioiden eteen eli ollaan laiskoja tai paremminkin saamattomia. Alalla on aivan liian paljon sellaisia "laumaeläimiä" jokainen ymmärtää mitä tarkoitan. Mitä tulee ajoneuvojen kuntoon ratsioissa,niin monesti viat eivät johdu työnantajasta vaan ihan itse työntekijästä. Laiskuudesta johtuen ei viallisia asioita ei korjata ,koska niistä ei kerrota työnantajalle,mennään vaan koska vika ei häiritse työntekijää.Kuormaa ei sidota kunnolla ,koska "kyllä se vähemmälläkin sidonnalla pysyy kasassa" Työaikalakeja ei noudateta ,vaikka työnantaja niin vaatisi,vaan halutaan tehdä oman maun mukaan työt, sillä ollaan niin pro ammattilaisia.Tiedän kyllä milloin on nälkä tai väsyttää. Jokaisella asialla voi olla monet kasvot,siksi ei aina pidä syyllistää yrittäjiä.


  • Anonyymi kirjoittaja -Rehti meininki- sinulla taisi olla tarkoituksena pelkkä kuljetusalan haukkuminen , eli halusit mollata ystäväsi eli lähimmät työkaverisi leimaamalla heidät rikollisiksi jotka vähät välittää Suomen lainsäädännöstä. Et ole siis pesunkestävä rahtari joka pitää huolta kaveristaan jos tulee tosi paikka.Missä on se kuuluisa talvisodan henki. Tosiasia on sellainen,että isommat kuljetusyritykset noudattavat lakeja hieman turhankin tarkkaan ja mielellään ei mitään ylitöitä tehdä. Jos sellaisia tulee niin ne annetaan palkallisina vapaapäivinä.Viikonlopun työt kuitataan viikolla vapaapäivinä. No ei siinä mitään sillä näin toimitaan myös muilla aloilla.Silloin mennään työaikalakien hengessä ja jopa AKT hyväksyy tällaisen toiminnan sillä näin on sovittu.
    Totta kai tuolla tienpäällä ilmenee kaikenlaista rikkomusta,mutta koska viranomaiset eivät ole sen suuremmin asiaan puuttuneet niin rikkeet ovat olleet vain kohtuullisen laittomia. Asia kirpaisee ainoastaan kyseistä lain rikkojaa sakon muodossa kun se kohdalle harvoin osuu.

  • Niin loputon suo tämä kuljetusala näyttää olevan. Ihmetellään miksi asiat ovat siten miten ovat ja miksi ei asioissa tapahdu parannusta. Totuus on sellainen,että niin kauan kun kuljetusyrittäjäksi pääsee niin helpolla kuin nykyisin pääsee eli rahalla. Käymällä SKALlin kurssin ja pankille takuusumma niin liikenneluvat ovat sinulla sitten vain yrittämään. On päivän selvää,että jos yrittäjäksi voi lähteä peruskoulutodistuksella jonka keskiarvo on 5.0 niin lopputulos ei voi olla kovin hyvä. Kun tällainen 5.0 yrittäjä sitten palkkaa kuskiksi samanlaisen hengenheimolaisen ja kuljetustoiminnassa asiat hoidetaan samaan malliin kuin siellä koulun penkillä. Rimaa hipoen ja todella halvalla. Kuten tässä moni jo aiemminkin on kertonut ,niin Suomessa on todella kahdet kuljetusalan markkinat. On niitä yrityksiä isoja ja pieniä jotka hoitavat asiat todella särmästi ja lainkirjainta kunnioittaen ja sitten on näitä yrittäjiä joiden ei pitäisi olla alalla ollenkaan.
    Duunarin kannalta asiassa on se huono puoli,että näihin hyviin työpaikkoihin on lähes mahdottumuus päästä töihin koska vaihtuvuus perustuu ainoastaan siihen,että joku jää eläkkeelle.Moni tekee vielä eläkkeelläkin osapäiväistä ,koska se on niin mukavaa.
    Mielestäni ei pidä leimata koko kuljetusalaa roskasakiksi joka ei noudata lakeja. Itseasiassa
    koulutuspäivillä kouluttajamme kertoi,että myös poliisilla on silmää liikennevalvonnassa he osaavat poimia nykyisin liikennevirrasta ne raskaankaluston ajoneuvot joissa asiat ovat todennäköisesti pielessä. mallioppilaat viitotaan jatkamaan matkaa.

  • Itse sain juuri luvat. Menin ns. peffa edellä puuhun eli hain pankkitakauksen ennen kuin suoritin kurssin joka oli suhteellisen helppoa vaikka jouduinkin pankkia siinä vaihtamaan ja pulittamaan noin 300 + ylläpitomaksut.

    Sitten ymmärsin että pitikin kurssi suorittaa ja tilasin JAMKin kirjan, ison eepoksen ja en ymmärtänyt siitä mitään. No luin sitä silti ja parin viikon päästä pikkuhiljaa teksti näytti tavallisemmalta ja siitä parin viikon päästä ilmoittauduin kokeeseen reilu kuukauden päähän.

    Ostin sitten JAMKin oppimisympäristön 800 maksoi ja tein ennen koetta kokeilutestin maksoi 10 en päässyt läpi ja muutenkin voin sanoa että en uskonut pääseväni läpi tuosta varsinaisesta kokeesta mutta ekalla sitten kuitenkin.

    Siinä oli 1. Osassa 60monivalintakysymystä keskeisistä asioista ei mitään nippelitietoa oikeastaan vaan nippelitietoa korkeintaan auton mittoja ja sitten oli yritysmuotoja.

    Sitten 2. osassa oli sillä kertaa 4 tehtävää mm. kuetannuslaskelmaa ja taseen tulkintaa ja kaavat löytyivät sivun toisella puolella joten kirjaa en tarvinnut ollenkaan. Niistä tehtävistä oli yhteensä 20 kysymystä ja kysymyksissä oli 4 vaihtoehtoa eli molemmat osiot tavallaan monivalintatehtäviä.

    Koe ei ollut helppo mutta jos skarppaat ja luet tunnollisesti ja SUUNNITELMALLISESTI niin pääset tuon 230 kokeen läpi ekalla.

    Ei ole helppoa tämä byrokratia mutta kyllä onnistut jos uskot

    • Ja tosiaan jokaisesta osa alueesta tulee jotain joten jos osaat tyydyttävästi puolet kirjasta niin saat puolet oikein ja veikkaat loput näin se menee


  • Tavaraliikenteen yrittäjäkurssilla opin ryypäämään, nyt olen täysammatilainen,

    • Liian helpolla pääsee kuljetusyrittäjäksi Suomessa. Suoritetaan tavaraliikenteen yrittäjäkurssi ja sitten ollaan todella pro kuljetusalan ammattilaisia. Heti on hirveä kiire kasvattaa yritystä nopeasti. Otetaan riskirahaa vaikka talousosaaminen heikkoa, ei edes kuunnella kirjanpitäjän ohjeita ja varoituksia vaan luotetaan omaan vaistoon pärjäämisestä ilman mitään takuita siitä,että riskinotto kannattaa. Palkataan kuski tai kuskeja vaikka henkilöstöjohtamisen taidot ovat olemattomat eli suomeksi sanottuna kohdellaan työntekijöitä siten kun itse yrittäjää on kohdeltu hänen ajouran alkutaipaleella. Tiimityöskentely ,yhteenhiileen puhaltaminen jotta yritys menestyisi on ihan vieras asia. "Minä olen se joka täällä määrään" asenne takaa ,että kuskit vaihtuu tiuhaan. Niin ennen oli kaikki paremmin...... no ainakin tässä asiassa vanha kunnon tarveharkinta. Liikenneluvat olivat tiukassa ja yrittäjäksi aikovalla oli aikaa suunnitella huolella ideansa ,koska luvan saanti saattoi kestää vuosia...siis useita vuosia. Silloin ei kuljetusyritykset tehneet mitään talouskupruja ja harvemmin konkurssejakaan.


  • niin sitä saa mitä tilaa..... Suomen valtio halusi vuosia sitten tällaista kehitystä ...pääasia,että halvalla menee ja asiakas saa kaiken halvalla alle kustannusten....
    Yksi lopettaa niin toinen taas jatkaa kunnes taas lopettaa ja toinen jatkaa.... markkinatalous ja huono laskupää.... voi voi.............mutta vapaa kilpailu on hyvä asia.
    Piste.

  • Piäasia että ajua on, orjakuskit painaa pitkää päivää!

  • perse

  • Minä opin ryypäämään jo rippikoulussa, nyt olen täysammatilainen ei ole töitä löytänyt.

  • Olet menettyä sukupolvea. Onneksi nykynuoriso ei juo alkoholijuomia juuri ollenkaan.
    Ainoa paikka sinulle on seurakuntien leipäjonossa. Sorry,mutta homma on näin. Kuljetusalalla pärjää ainoastaan urheilulliset ja raittiin miehet ja naiset ikähaarukassa 18-65 vuotta. Se on pelin henki,usko tai älä usko.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.