Seiskarinkoira

Uusi pentu

Hei, onko kellään muulla seiskarinkoiraa. Itse haimme sellaisen kesällä Kalannista. On tosi söpö. Ei ole hyväksytty rotu, joten ei kai sovi oikein näyttelytoiminnasta kiinnostuneille. Mutta on reipas, suorastaan peloton, ainakin tämä yksilö. Ei pötkinyt pakoon sen enempää suursnautseria kuin rottistakaan.

24

6658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marru

Meillä on vähän reilun vuoden ikäinen seiskari...
      Kuulin että ne olisivat jo rotumäärityksen saanut.. ??!!
      Juu todella rohkeita koiria on...
      me haimme koiran nauvosta..Ja ollaan oltu tyytyväisiä valintaamme.. Vähän tämä meidän kaver on itseppäinen ja aina etunenässä menossa joka paikkaan.. =)

• Uusi pentu

Kiitos vastauksesta. Me haimme Kalannista, Nauvossakin oli pentue samoihin aikoihin. Meidän on ruskea narttu, joten sitouduin teettämään pentuja.
        Rohkea on, ei lähtenyt pakoon edes irrallista suursnautseria.
        Ihan sisäsiisti ei ole vielä (3 kk). Yritystä kyllä on!

• Ihastunut

Kävin ihan mielenkiinnosta Googlen kautta katsastamassa millaisista koirista täällä oikein keskustellaan ja ihastuin ikihyviksi:)

Jouduitteko jonottamaan kauan koirianne? Millaisia ovat olleet luonteeltaan? Onkohan vaativia kasvattaa? Minkähintaisia?
      Kertokaa lisää omistajat:)

• Marru...

Me törmättiin ihan sattumalta tähän rotuun, kun etsimme toista koiraa... Ja sit kävimme katsomassa... Olivat todella ihania ja leikkisiä...
        Meidän Nöpö on nyt noin vuoden ja on riistan värinen..Eli ruskea missä on mustia karvoja siellä sun täällä..Kuulema harvineisen värinen..Ja on siis uros..
        Nöpö on luonteeltaan todella seurallinen ja ehkä jopa vähän vilkas, mutta pentu kun vielä on...
        Välillä tuntuu ettei se ehdi kuuntelemaan kun aina menossa..
        Ja kun on pystykorva kyseessä sillä on ollut tapana haukkua kaikkia mikä vähänkin liikkuu, mutta mua se ei ole häirinnyt...
        Minusta ei ole ollut vaativa kasvattaa...
        Meidän koira on maksanut 300 euroa, eli halpa rotukoiraksi...
        Meidän on tarkoitus antaa nöpön astua narttu.tai miten se nyt hienosti sanotaan...
        Minä olen ollut todella tyytyväinen tähän koiraan..
        Minulle saa lähettää sähköpostia jos haluatte keskustella tästä koirarodusta enennän tai mailata omia kokemuksia seiskareista...=)

• Uusi pentu
        Marru... kirjoitti:

Me törmättiin ihan sattumalta tähän rotuun, kun etsimme toista koiraa... Ja sit kävimme katsomassa... Olivat todella ihania ja leikkisiä...
        Meidän Nöpö on nyt noin vuoden ja on riistan värinen..Eli ruskea missä on mustia karvoja siellä sun täällä..Kuulema harvineisen värinen..Ja on siis uros..
        Nöpö on luonteeltaan todella seurallinen ja ehkä jopa vähän vilkas, mutta pentu kun vielä on...
        Välillä tuntuu ettei se ehdi kuuntelemaan kun aina menossa..
        Ja kun on pystykorva kyseessä sillä on ollut tapana haukkua kaikkia mikä vähänkin liikkuu, mutta mua se ei ole häirinnyt...
        Minusta ei ole ollut vaativa kasvattaa...
        Meidän koira on maksanut 300 euroa, eli halpa rotukoiraksi...
        Meidän on tarkoitus antaa nöpön astua narttu.tai miten se nyt hienosti sanotaan...
        Minä olen ollut todella tyytyväinen tähän koiraan..
        Minulle saa lähettää sähköpostia jos haluatte keskustella tästä koirarodusta enennän tai mailata omia kokemuksia seiskareista...=)

Meidän Mokan kuva on netissä osoitteessa www.seiskarinkoirakerho.fi
        Sieltä eteenpäin pentueet: Luotosen Mokka. On siis aivan vaalean ruskea.
        No nyt hän on vähän kasvanut niistä päivistä.
        Nartun ostajan pitää sitoutua tekemään yhdet pennut. Joten meille on varmaan
        joku uros tervetullut noin parin vuoden päästä! Taitaa olla jonkunlainen
        toimikunta olemassa, joka sen sitten päättää mikä uros olisi sopiva.
        Tuli mieleen kertoa teille hauska juttu Mokasta. Meidän kävelyreitin varrella on
        lasten leikkipaikka noin 20 metrin päästä varsinaisesta tiestä. Mokalla on
        tapana käydä aina leikkipaikan kautta, enkä ole seurannut mitä siellä puuhaa, kun
        aina kutsuttaessa palaa luokse. Mutta tässä yhtenä päivänä näin, että
        paikkaa lähestyy basenji emäntineen ja palasin takaisin. Tämä emäntä
        kertoi osuneensa paikalle parahiksi nähdäkseen miten Mokka laski liukumäestä.

No kauaa ei varmaan voi pitää irrallaan, kun metsästysvaistot heräävät?
        Niitähän tällä pitäisi olla.

Me maksoimme 350 euroa. "Rotukoiriin" verraten yli puolet halvempi.
        Näyttelyyn ei voi viedä, koska ei toistaiseksi ole virallinen rotu. Mutta
        toisaalta ei pakollisia lonkka-silmä -kuvauksia.
        Sopii ainakin minulle, kun ei näyttelyssä käynyt aiemman rotukoiranikaan
        kanssa.

• Piu
        Uusi pentu kirjoitti:

Meidän Mokan kuva on netissä osoitteessa www.seiskarinkoirakerho.fi
        Sieltä eteenpäin pentueet: Luotosen Mokka. On siis aivan vaalean ruskea.
        No nyt hän on vähän kasvanut niistä päivistä.
        Nartun ostajan pitää sitoutua tekemään yhdet pennut. Joten meille on varmaan
        joku uros tervetullut noin parin vuoden päästä! Taitaa olla jonkunlainen
        toimikunta olemassa, joka sen sitten päättää mikä uros olisi sopiva.
        Tuli mieleen kertoa teille hauska juttu Mokasta. Meidän kävelyreitin varrella on
        lasten leikkipaikka noin 20 metrin päästä varsinaisesta tiestä. Mokalla on
        tapana käydä aina leikkipaikan kautta, enkä ole seurannut mitä siellä puuhaa, kun
        aina kutsuttaessa palaa luokse. Mutta tässä yhtenä päivänä näin, että
        paikkaa lähestyy basenji emäntineen ja palasin takaisin. Tämä emäntä
        kertoi osuneensa paikalle parahiksi nähdäkseen miten Mokka laski liukumäestä.

No kauaa ei varmaan voi pitää irrallaan, kun metsästysvaistot heräävät?
        Niitähän tällä pitäisi olla.

Me maksoimme 350 euroa. "Rotukoiriin" verraten yli puolet halvempi.
        Näyttelyyn ei voi viedä, koska ei toistaiseksi ole virallinen rotu. Mutta
        toisaalta ei pakollisia lonkka-silmä -kuvauksia.
        Sopii ainakin minulle, kun ei näyttelyssä käynyt aiemman rotukoiranikaan
        kanssa.

iältään 4 kk ja rapiat. Vilkas, rohkea, omapäinen, eloisa, oppivainen (osaa jo paljon perustottelevaisuutta).

Minä en kylläkään ole sitoutunut teettämään pentuja,
        mietin myös näin pienen koirakannan (n. 150 kpl) kohdalla sisäsiittoisuutta:/

Ainoat ongelmat ovat tähän mennessä olleet kyyn purema (toipui hyvin) ja nyt mitä ilmeisimmin nenäpunkki.

Kaupungissa asumme, viikonloppuja ja lomia maalla.
        Moni kehuu haukkuamme kauniiksi, eräskin kehui pentua "onpa se ihan koiran näköinen";)

• Uusi pentu
        Piu kirjoitti:

iältään 4 kk ja rapiat. Vilkas, rohkea, omapäinen, eloisa, oppivainen (osaa jo paljon perustottelevaisuutta).

Minä en kylläkään ole sitoutunut teettämään pentuja,
        mietin myös näin pienen koirakannan (n. 150 kpl) kohdalla sisäsiittoisuutta:/

Ainoat ongelmat ovat tähän mennessä olleet kyyn purema (toipui hyvin) ja nyt mitä ilmeisimmin nenäpunkki.

Kaupungissa asumme, viikonloppuja ja lomia maalla.
        Moni kehuu haukkuamme kauniiksi, eräskin kehui pentua "onpa se ihan koiran näköinen";)

Niitä kantakoiria oli rotuun otettu muistaakseni noin 40 kpl.
        Mielestäni se on aika suuri määrä,
        varsinkin kun ajattelee, että ne ovat varmasti löydetyt aika laajalta alueelta.
        Siinä mielessä en pelkäisi sisäsiittoisuutta.
        Mutta kai ne sitten viisaat miehet päättävät sopivista pariskunnista.

Niillähän on ollut yhteistapaamisiakin, sellaiseen olisi mukava päästä,
        vaikka joskus ensi keväänä.

Me jouduimme Mokan kanssa metsässä ampiaishyökkäyksen kohteeksi.
        En tiedä miten moni puri Mokkaa, mutta minua ainakin neljä.
        Ja punkin poistokin jo on koettu.

• Piu
        Uusi pentu kirjoitti:

Niitä kantakoiria oli rotuun otettu muistaakseni noin 40 kpl.
        Mielestäni se on aika suuri määrä,
        varsinkin kun ajattelee, että ne ovat varmasti löydetyt aika laajalta alueelta.
        Siinä mielessä en pelkäisi sisäsiittoisuutta.
        Mutta kai ne sitten viisaat miehet päättävät sopivista pariskunnista.

Niillähän on ollut yhteistapaamisiakin, sellaiseen olisi mukava päästä,
        vaikka joskus ensi keväänä.

Me jouduimme Mokan kanssa metsässä ampiaishyökkäyksen kohteeksi.
        En tiedä miten moni puri Mokkaa, mutta minua ainakin neljä.
        Ja punkin poistokin jo on koettu.

Kun ajatellaan, minkä verran hyväksyttyyn
        rotuun tarvitaan lukumäärää (500?),
        niin on tuo aikas pieni määrä...
        eli ihan matemaattisesti laskettuna
        on aika pieni kanta, jossa on sisäsiittoisuuden vaara.
        Siksi etsivätkin koko ajan uusia:)
        Kun ajatellaan rotuja, joiden edustajia on Suomessa tuhansia (ok, vain osaa käytetään siitokseen), ja joita vielä rikastetaan ulkomaisilla yksilöillä...

Mutta on minulla kokemusta muistakin maatiaisroduista, ja terveempiä olivat kuin valtarodut.

Minä en ainakaan antaisi kenenkään
        sanoa lopullista sanaa, kuka koirujeni isäksi tulee;)

• amy

Mulla on kaksi seiskaria, toinen maksoi 420 ja toinen 330 euroa. Luonteeltaan ne on aika vilkkaita ja iloisia. Ainoa miinus on se, että ne lähtee aina tosi innokkaasti jäniksien yms. perään. Kasvatus ei ole kovinkaan vaikeaa, meidän koirat ainakin oppii tosi nopeesti. Kannattaa tulla kokoukseen katsomaan, jos rotu kiinnostaa. Seuraava kokous on Porvoossa 12.9.
        Ajattelin teettää nartullani pennut ensi keväänä ja saa nähdä haluaako joku urokseni astutukseen. Pentuja ei tarvitse jonottaa, mutta kannattaa silti olla yhteydessä kasvattajaan jo hyvissä ajoin niin voi valita mistä pentueesta pennun ottaa.

• marru
        amy kirjoitti:

Mulla on kaksi seiskaria, toinen maksoi 420 ja toinen 330 euroa. Luonteeltaan ne on aika vilkkaita ja iloisia. Ainoa miinus on se, että ne lähtee aina tosi innokkaasti jäniksien yms. perään. Kasvatus ei ole kovinkaan vaikeaa, meidän koirat ainakin oppii tosi nopeesti. Kannattaa tulla kokoukseen katsomaan, jos rotu kiinnostaa. Seuraava kokous on Porvoossa 12.9.
        Ajattelin teettää nartullani pennut ensi keväänä ja saa nähdä haluaako joku urokseni astutukseen. Pentuja ei tarvitse jonottaa, mutta kannattaa silti olla yhteydessä kasvattajaan jo hyvissä ajoin niin voi valita mistä pentueesta pennun ottaa.

Ai, seuraava kokous on jo sovittu..=\ Meille ei mitään ilmoitusta ole tullut... Osaatko amy kertoa enemmän siitä??
        Ja vielä piti kysyä sulta kun kerroit teettäväsi pennut ensi keväänä?!!
        Onko sulla siis jo uros? Meillä kun olisi terve komea uros, joka olisi valmis astumaan joku kaunis narttu =)
        Uroksemme on 1,5-vuotias ja väriltään riista eli ruskea jossa vähän mustia karvoja siellä sun täällä..Harvinainen väritys.. =)
        Vastaile vaikka tähän palstalle... =)

• Popi

Meidän Popi on Mynämäeltä. Oli jäänyt pentueen viimeiseksi kasvattajan käsiin, mutta meille se on kyllä ollut ihan ykkönen.

Vähän rasittaa joskus sen innostuneisuus kaikkeen mahdolliseen. Hyppiminen ja pomppimen ja vetäminen ja haukkuminen on ollut vaikea kitkeä tältä ADHD -lapselta... Vai pitäisikö kutsua sähköjänikseksi? Vika saattaa olla kyllä omistajankin korvien välissä. Toisaalta emme tahtoisikaan sellaista koneenlailla totelevaa koiraa.

Muuten Popi on tosi kiltti ja ei tee pahaa vaikka se joutuu olemaankin joskus pitkiä päivä kotonoa yksin :)

Suosittelen sellaiselle jolla on aikaa liikkua paljon: Popi tarvitsee tosi paljon liikuntaa ja ylimääräistä lenkin jälkeen vielä jäänyttä energiaa saa kulutettua pyörälenkeillä!

• amy
        marru kirjoitti:

Ai, seuraava kokous on jo sovittu..=\ Meille ei mitään ilmoitusta ole tullut... Osaatko amy kertoa enemmän siitä??
        Ja vielä piti kysyä sulta kun kerroit teettäväsi pennut ensi keväänä?!!
        Onko sulla siis jo uros? Meillä kun olisi terve komea uros, joka olisi valmis astumaan joku kaunis narttu =)
        Uroksemme on 1,5-vuotias ja väriltään riista eli ruskea jossa vähän mustia karvoja siellä sun täällä..Harvinainen väritys.. =)
        Vastaile vaikka tähän palstalle... =)

se on porvoossa Kauko Haapatalon luona 12.9 klo 13 alkaen. Kannattaa tulla ja ottaa koira mukaan varsinkin jos et ollut edellisessä kokouksessa, siellä nimittäin arvioidaan koiria ns. rakennelomakkeella(ilmoittautuminen etukäteen).
        Ei meidän nartulle ollut kuulemma kuin kaksi sopivaa urosta ja asia on oikeastaan jo sovittu. Oletko ilmoittanut kerholle, että koiraasi saa käyttää astutuksiin? Kaikki nämä jutut nimittäin menevät sitä kautta.
        Sinun kannatta luultavasti lähettää sähköpostia kerholle, jos et saanut ilmoitusta kokouksesta, liityitkö jäseneksi silloin kun ostit pennun?

• Marru
        amy kirjoitti:

se on porvoossa Kauko Haapatalon luona 12.9 klo 13 alkaen. Kannattaa tulla ja ottaa koira mukaan varsinkin jos et ollut edellisessä kokouksessa, siellä nimittäin arvioidaan koiria ns. rakennelomakkeella(ilmoittautuminen etukäteen).
        Ei meidän nartulle ollut kuulemma kuin kaksi sopivaa urosta ja asia on oikeastaan jo sovittu. Oletko ilmoittanut kerholle, että koiraasi saa käyttää astutuksiin? Kaikki nämä jutut nimittäin menevät sitä kautta.
        Sinun kannatta luultavasti lähettää sähköpostia kerholle, jos et saanut ilmoitusta kokouksesta, liityitkö jäseneksi silloin kun ostit pennun?

otin yhteyttä seiskarin kerholle ja sieltä lupasivat lähettää uuden maksulapun ja ilmoituksen siitä kokouksesta.. Mutta sinne olisi nyt tarkoitus tulla meidän "sähköpupun" kanssa... =)

• ikä 4kk

Hei!Meille tuli kesällä seiskarityttö,Neppe nimeltään (on muuten Mokan sisko).Minulla on ollut aikaisemminkin koiria,mutta tämä yksilö on kertakaikkiaan ylittänyt odotukset.Luonne on aivan
        ihana,kiltti,tottelevainen,seurallinen.Se on jo täysin sisäsiisti ja mikä on kerrostalossa erittäin hyvä juttu,se ei koskaan hauku.Ulkona se
        joskus innostuu haukkumaan,mutta sekin on harvinaista.Kaiken lisäksi Neppe on tosi nätti,ihan vaaleanruskea.Emme valitettavasti päässeet tapaamiseen Porvoossa,mutta ensi kerralla varmaan tulemme.Terveisiä kaikille!

• Marru

Niin kysyisin ketkä kaikki on tulossa mukaan seiskarinkoirakerhon syystapahtumaan??

• amy

Me ainaki ajateltiin tulla meiän uroksen kanssa, nartulla taitaa juoksuaika osua just siihen kohtaan... x)

• Marru
        amy kirjoitti:

Me ainaki ajateltiin tulla meiän uroksen kanssa, nartulla taitaa juoksuaika osua just siihen kohtaan... x)

Tuli tässä vaan tällainen mieleen että miten teidän urokset on suhtautunut toisiin uroksiin..
        Meidän Nöpö on nyt reilu vuoden ("tieni iässä" =) ) ja sillä on tapana isotella kaikille uroksille ja on muutenkin kova haukkumaan...
        Onko muiden seiskareilla tällaisia tapoja vai saanko hävetä meidän "toopea" silmät päästä siellä kokouksessa??

• amy
        Marru kirjoitti:

Tuli tässä vaan tällainen mieleen että miten teidän urokset on suhtautunut toisiin uroksiin..
        Meidän Nöpö on nyt reilu vuoden ("tieni iässä" =) ) ja sillä on tapana isotella kaikille uroksille ja on muutenkin kova haukkumaan...
        Onko muiden seiskareilla tällaisia tapoja vai saanko hävetä meidän "toopea" silmät päästä siellä kokouksessa??

Meidän Laikulla on ainakin aina ollu varsinainen isotteluvaihde päällä niissä kokouksissa ja kyllä siellä useimmat muutkin mekastavat... jopa siinä määrin, että olen monta kertaa harkinnut korvatulppien mukaanottoa... x) Eli hyvin se menee, koita vaan kattoa, että tervehdit pääasiassa narttuja :D

• Uusi pentu
        amy kirjoitti:

Meidän Laikulla on ainakin aina ollu varsinainen isotteluvaihde päällä niissä kokouksissa ja kyllä siellä useimmat muutkin mekastavat... jopa siinä määrin, että olen monta kertaa harkinnut korvatulppien mukaanottoa... x) Eli hyvin se menee, koita vaan kattoa, että tervehdit pääasiassa narttuja :D

Olisin tosi mielelläni tullut syystapahtumaan. Mutta lähden sunnuntai-iltana matkoille ja palaan vasta 23.9.
        Eikä kukaan mukaan kai viitsi Mokan kanssa sinne lähteä.
        Mutta toivotan kaikille menijöille mukavaa syyspäivää Porvoossa.
        Meidän Mokka on niin pentu vielä, ettei isottele kenellekään, vaan tuntuu pitävän kaikista.

Onkohan keväällä tulossa uusi tapahtuma. Muuten menee vuodella eteenpäin ennenkuin pääsemme tutustumaan toisiin.

• amy
        Uusi pentu kirjoitti:

Olisin tosi mielelläni tullut syystapahtumaan. Mutta lähden sunnuntai-iltana matkoille ja palaan vasta 23.9.
        Eikä kukaan mukaan kai viitsi Mokan kanssa sinne lähteä.
        Mutta toivotan kaikille menijöille mukavaa syyspäivää Porvoossa.
        Meidän Mokka on niin pentu vielä, ettei isottele kenellekään, vaan tuntuu pitävän kaikista.

Onkohan keväällä tulossa uusi tapahtuma. Muuten menee vuodella eteenpäin ennenkuin pääsemme tutustumaan toisiin.

Ainakin sen aikaa kun minulla on koira ollut niin tapahtumia on järjestetty keväällä ja syksyllä. Todennäköisesti keväällä tapahtuma on taas Auran kettulinnassa.
        Tuli tässä muuten vaan mieleen, että meidän Laikku on Mokan äidin veli.

• marru
        amy kirjoitti:

Ainakin sen aikaa kun minulla on koira ollut niin tapahtumia on järjestetty keväällä ja syksyllä. Todennäköisesti keväällä tapahtuma on taas Auran kettulinnassa.

Niin miten siellä meni, mitä siellä tehtiin?
        Ei me sitten päästykkään kun auto hajosi.. =( oltiin juuri aamulla lähdössä ja ei päästy parkkipaikkaa piteemmälle... Oltiin kyllä pettyneitä kun tätä tapahtumaa oli odotettu jo pitkään.. Ehkä keväällä sitten uusiksi.. =)

• amy
        marru kirjoitti:

Niin miten siellä meni, mitä siellä tehtiin?
        Ei me sitten päästykkään kun auto hajosi.. =( oltiin juuri aamulla lähdössä ja ei päästy parkkipaikkaa piteemmälle... Oltiin kyllä pettyneitä kun tätä tapahtumaa oli odotettu jo pitkään.. Ehkä keväällä sitten uusiksi.. =)

Ihmettelinkin kun teitä ei näkynyt... Ei siellä oikeastaan tehty mitään ihmeellistä, kevätkokouksissa on yleensä enemmän ohjelmaa. Eli lähinnä vaan tutustuttiin toisiin koiriin. Arviointeja jatkettiin ja valittiin rodun parhaat pennut.

• Uusi pentu
        amy kirjoitti:

Kiitos tiedosta.
        Tavataan sitten keväällä Aurassa. Se on onneksi lähellä.
        Meidän Mokka se oli vähän päässyt villiintymään, kun olin kolme viikkoa poissa.
        Nyt vain kurinpalautusta.

• Norah

Nimittäin minun mummini on pienenä asunut Seiskarissa. (Vai olikohan heillä vain mökki siellä). Mutta kuitenkin.

Niin heillä oli silloin koira, josta muistelisin, että mummini sanoi, että se oli seiskarinkoira.

Joten on siis tosi mielenkiintoista nähdä, että sellainen rotu on nykyäänkin olemassa.

Ja kävin jo kattomassa tuolla seiskarinkoirakerhon sivuilla. Tosi suloinen ja kaunis koira se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe