Buginen Mac OS X

hohhoijaaaat

Ei edes Windowsin saa noin helposti nurin:

Applen OS X -käyttöjärjestelmästä (Mountain Lion) on löydetty merkillinen virhe/ominaisuus. Siinä ajettavat sovellukset kaatuvat, jos käyttäjä naputtaa kahdeksan merkin sarjan. Voimasana on ”File:///”.

http://www.tietokone.fi/uutiset/merkkisarja_kaataa_mac_sovellukset

30

485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, itsehän olen moneen otteeseen ollut kumoamassa näitä uskomattomia legendoja, että Applen ohjelmistot olisivat jotenkin poikkeuksellisen laadukkaita..

Lahkolaiset sitten jaksavat mormottaa jostain Windowsista kun heillä joku 90-luvun ritsakone sekoili ja fiilispohjalta hurmoksessa sitten kuvittelevat Applen ohjelmistoista ties mitä.

Totuus on että suurelta osin Applen ohjelmistot on kuraa. Kerrataanpa faktat:

1. Applella ollut viimeisen 10v aikana ainakin kolme katastrofaalista bugia joka mahdollistanut käyttäjän datojen tuhoutumisen

2. Apple laiminlyö reikäisten ohjelmistojensa turvapäivitysten toimittamista ajallaan. Etenkin Javan turvapäivityksiä saatiin odottaa. Nythän Apple kyvyttömyytensä takia poistanut Javan Mac OS X:stä. Silti monien komponenttien päivitykset ovat toistamiseen myöhässä.

3. Applen ohjelmistotuotantoprosessista puuttuu selkeä elinkaaren hallinta.

4. Apple hehkuttaa Mac OS X:n olevan "unix" mutta ei edes kunnolla osaa tehdä eroa isoille ja pienille kirjaimille tiedostonimissä.

5. Applen tarjoama alusta sovelluksille ei ole vakaa, vaan muuttuu vähän väliä.

6. Apple ei pidä vanhoja käyttöjärjestelmäjulkaisuja helposti saatavilla eikä tarjoa downgrade optioita, ainakaan helposti.

7. Applen käyttöjärjestelmäjulkaisujen käyttöikä jää ilmaiskäyttiksiäkin heikommaksi.

• Mon Gevar

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11619063

Eikö Applen Mac OS X käyttöjärjestelmä olekaan niin hyvä ja käyttöjärjestelmän jatkuvuus turvattu ja parempi, kuin Windows käyttöjärjestelmällä, kuten tuolla toisessa keskustelussa mainitsit OS X käyttöjärjestelmän paremmuudesta Windows käyttöjärjestelmää kohtaan ?

Olen tässä miettinyt tietokoneen päivitystä uudempaan, joko Windows tai Mac OS X käyttöjärjestelmään, joka tulisi musiikkistudion tarpeisiin.
        Ainakaan Windowsille voi miinuksena sanoa, että jos softa toimii XP:ssä, niin se ei todennäköisesti toimi Windows 8:ssa, toimii ehkä Windows 7:ssa.
        Myöskään uudemmat softat taas eivät toimi XP:ssä.
        Mac OS X käyttöjärjestelmässä toimivat sekä uudemmat, että vanhemmat musiikki softat.
        Että tämän perusteella OS X on parempi käyttöikä, kuin Windows käyttöjärjestelmällä.

• 1stMacFinn
        Mon Gevar kirjoitti:

Eikö Applen Mac OS X käyttöjärjestelmä olekaan niin hyvä ja käyttöjärjestelmän jatkuvuus turvattu ja parempi, kuin Windows käyttöjärjestelmällä, kuten tuolla toisessa keskustelussa mainitsit OS X käyttöjärjestelmän paremmuudesta Windows käyttöjärjestelmää kohtaan ?

Olen tässä miettinyt tietokoneen päivitystä uudempaan, joko Windows tai Mac OS X käyttöjärjestelmään, joka tulisi musiikkistudion tarpeisiin.
        Ainakaan Windowsille voi miinuksena sanoa, että jos softa toimii XP:ssä, niin se ei todennäköisesti toimi Windows 8:ssa, toimii ehkä Windows 7:ssa.
        Mac OS X käyttöjärjestelmässä toimivat sekä uudemmat, että vanhemmat musiikki softat.
        Että tämän perusteella OS X on parempi käyttöikä, kuin Windows käyttöjärjestelmällä.

Aika tavalla musiikkistudiot käyttävät Mac Pro tai iMac-koneita.

Tässä yksi syy:
        http://www.apple.com/fi/logic-pro/

Nuo M-Karin höpinät on just niitä, höpinöitä.

• Mon Gevar kirjoitti:

Höpönlöpön. Mac OS ohjelmat hajoilee samalla tavalla käyttistä uusittaessa. Esim. Mac OS 10.7 ei pyöritä mitään ohjelmaa mitä on tehty Mac OS 10.3:lla ellei sitä ole tehty Javalla, ja musiikkisoftia ei tehdä Javalla.

• 1stMacFinn
        M-Kar kirjoitti:

Höpönlöpön. Mac OS ohjelmat hajoilee samalla tavalla käyttistä uusittaessa. Esim. Mac OS 10.7 ei pyöritä mitään ohjelmaa mitä on tehty Mac OS 10.3:lla ellei sitä ole tehty Javalla, ja musiikkisoftia ei tehdä Javalla.

Siis kun 10.3 julkaistiin lokakuussa 2003 niin sitä ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana päivitetty? Tai siis käyttäjä ei suostu/osaa/pysty päivittämään uudempaan?

On varmaan upeeta tehdä musaa moisella softalla...

• 1stMacFinn kirjoitti:

Siis kun 10.3 julkaistiin lokakuussa 2003 niin sitä ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana päivitetty? Tai siis käyttäjä ei suostu/osaa/pysty päivittämään uudempaan?

On varmaan upeeta tehdä musaa moisella softalla...

Tottakai Mac OS:ia voi päivittää. Mutta kun jos tehnyt Mac OS 10.3:lle sovelluksen niin se ei toimi Mac OS 10.7:lla. Itseasiassa monet Mac OS 10.4:lle tehdytkin sovellukset oli rikki Mac OS 10.7:lla. Näin ollen ei voi odottaa Mac OS:ssa olevan taaksepäin yhteensopivuutta kuin pari julkaisua taaksepäin.

Se myös tarkoittaa sitä, että Mac OS ohjelma voi hajota jo reilun parin vuoden kuluttua jos päivittää käyttistä ahkerasti, Mac OS:ia kun julkaistaan kerta vuoteen.

• Lumileo onneksi

Sanos muuta! Minulla ei mene päivääkään, että en kirjoittaisi johonkin tuota merkkisarjaa ja jos olisi Mountain Lionin käyttäjä, sovelluksia kaatuisi vähän väliä.

• Avautukaa pois

Ette vain osaa käyttää mac softia. Minulla ei ole ollut kuin pari kaatumista macin kanssa. Windowsin kanssa en edes muista kuinka monta kertaa kone on kaatunut.

Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee.

• Minä olen saanut Applen lukemattomia kertoja kernel panicciin, jopa useita kertoja päivässä.

• Paniikkia
        M-Kar kirjoitti:

Minä olen saanut Applen lukemattomia kertoja kernel panicciin, jopa useita kertoja päivässä.

Kyllä minäkin saisin paniikin, jos joku M-Karin tasoinen heppu tulisi vastaan

• М-Kar
        M-Kar kirjoitti:

Minä olen saanut Applen lukemattomia kertoja kernel panicciin, jopa useita kertoja päivässä.

Nyt on mekko päällä ja pеrse rasvattu. Haluaisiko joku raavas mies upottaa meisselinsä pеrseeseeni?

• M-Kar kirjoitti:

Saahan sen päivän noinkin kulumaan :)

• 1stMacFinn

Kai M-Kar tiedät, että useimmiten kernel panicit johtuu viallisesta raudasta, esim. RAM tai kovo on rikki...

• Mutta sitten kun kyseessä on Windows niin se ei sitten pädekkään enää??

Totta, viallinen rauta on useinmiten syypää. Muuten vika on usein jossain ajurissa tai ajurin lailla toimivassa ohjelmistossa, kuten tietoturvaohjelmistossa. Joskus myös käyttöjärjestelmässä.

Itse sain Mac OS X:n kaatuilemaan pahasti virtualisointiohjelmalla, jolloin Mac OS X kaatui usein virtuaalikonetta suljettaessa.

Tässä kumminkin oli mielenkiintoista, että kaatuilu väheni dramaattisesti erään Mac OS X päivityksen jälkeen eikä kyseinen ohjelmisto kaatuile millään muulla käyttiksellä, joten on mahdollista että vika oli Mac OS X:ssä.

• 1stMacFinn
        M-Kar kirjoitti:

Mutta sitten kun kyseessä on Windows niin se ei sitten pädekkään enää??

Totta, viallinen rauta on useinmiten syypää. Muuten vika on usein jossain ajurissa tai ajurin lailla toimivassa ohjelmistossa, kuten tietoturvaohjelmistossa. Joskus myös käyttöjärjestelmässä.

Itse sain Mac OS X:n kaatuilemaan pahasti virtualisointiohjelmalla, jolloin Mac OS X kaatui usein virtuaalikonetta suljettaessa.

Tässä kumminkin oli mielenkiintoista, että kaatuilu väheni dramaattisesti erään Mac OS X päivityksen jälkeen eikä kyseinen ohjelmisto kaatuile millään muulla käyttiksellä, joten on mahdollista että vika oli Mac OS X:ssä.

Tyypillistä M-Karin päättelyä. Siis väärää.

Jos vaikka Word kaatuu OS X:ssä mutta ei Windowissa, vika on OS X:ssä? Niinkö? Eikö se voisi kuitenkin olla bugi siinä Wordin OS X-versiossa eikä OS X:n bugi?

• 1stMacFinn kirjoitti:

Tyypillistä M-Karin päättelyä. Siis väärää.

Jos vaikka Word kaatuu OS X:ssä mutta ei Windowissa, vika on OS X:ssä? Niinkö? Eikö se voisi kuitenkin olla bugi siinä Wordin OS X-versiossa eikä OS X:n bugi?

Kyllä se vika silloin on mielestäni Wordissa.

Mutta, jos Word toimii ihan hyvin ja Mac OS X:n tulee päivitys jonka jälkeen Word alkaa toimia väärin, niin silloin vika kyllä on Mac OS X:ssä.

Pointti lähinnä tässä se, että alustan pitää olla vakaa ja jos siihen tulee yks kaks muutoksia mitkä sotkee ohjelmien toimintaa niin silloin siinä on vikaa.

Se sitten on vähän erikoisempi tilanne, jos ohjelma toimii siinä alustan päällä heikosti ja sitten alustaan tulee päivitys jonka jälkeen hommat rupee toimimaan... Alustan päällä oleva ohjelma kaiketi päästetty heikosti testattuna markkinoille mutta alustassakin voinut olla jotain vikaa ollut kun päivitys siihen korjaa ongelman.

• puusilima___________

lumikepardi ei näytä kaatuvan.

• fdsfdsvcvxc

En tiedä johtuiko vika Open officesta vai macistani, mutta kirjoitin tekstidokumenttia ja yritin tallentaa sitä. Tuli virhe tallennuksessa ja yritin uudestaan, mutta vieläkään ei onnistunut. Sitten suljin dokumentin ja huomasin, että dokumenttia ei ollut enää missään, vaikka olin sen kyllä jo aiemmin tallentanut. Eli ei siis riittänyt, että tallennus ei onnistunut, vaan koko tiedosto tuhoutui ja hävisi koneelta.

Toinen ärsyttävä ongelma on bluetooth, joka jostain syystä ei halua joskus kytkeytyä päälle ja hyrrä vaan pyörii kun hiirtä pitää sen päällä. Koneen uudelleenkäynnistys poistaa ongelman, mutta aika turhauttavaa se on.

• fdsfdsffdsfsd

Yksi ongelma on myös se, että kone ei tahdo aina herätä kun on mennyt nukkumaan. Läpän avaa niin vähän valoa näkyy taustalla, mutta kirjautumisikkunaa ei koskaan tule ruutuun. Ei auta kuin löydä virta pois ja käynnistää uudestaan.

• eineperfektiiole

Jos dokumentti ei tallentunut vaikka näin yritit, niin jos suljet aplikaation niin toki se teksti katoaa oli käyttis sitten mikä tahansa.

Ei siis mitenkään liity käyttikseen vaan on softan ongelma.

Pahinta OsX:ssa on oikeastaan päivitysten latautuminen tavallisena käyttäjänä tai siis latautumattomuus - vain manuaalisesti niiden lataus on mahdolista. Toinen vakava vika on varmuuskopioiden tekeminen käyttäjän tililtä. Automaattiseen päivitykseen ei voi luottaa vaan se on käynnistettävä itse - niin usein liian paljon tiedostoja on jäänyt varmistamatta.

Yksi huvittava piirre ainakin lumileopardissa on, että kun palauttaa järjestelmää varmuuskopiosta, niin lähestyessään palautuksen loppua käyttis ilmoittaa olevansa 100% valmis ja jymähtää siihen. Täytyy valita "pysäytä päivitys" ja seuraavasta "peruuta". Tätä täytyy toistaa useamman kerran, että pääsee eteenpäin ja näytössä on jotain käsittämätöntä numerosarjaa kuten päivitys kestää jotain pari miljardia minuuttia. Muutaman vekslauksen jälkeen softa silti suostuu valmistamaan palautuksen ja myöhemmin tarkistaessa käyttis on tosiaankin palautunut kuten olikin tarkoitus.

Mutta tätä tää on tämän maailman täydellisimmän käyttiksen kanssa.

• mäkin oon

se voin sanoo ettei kannata paskantaa mäkin päälle

• ei vaan toimii

"Ei edes Windowsin saa noin helposti nurin:"

Onhan se iät ajat ollut tiedossa, että Macissa kaikki on paljon helpompaa! Eipä sitä siis turhaan sanota helppokäyttöiseksi käyttöjärjestelmäksi.

• uno

En on saanut Macia kaatumaan koskaan joten loistavaa työtä Applen koodareilta.

• kelpaa minulle

Mulla on kaatunut kerran 2000-luvun aikana. Ei mitenkään huolestuttava määrä.

• huolestuin
        kelpaa minulle kirjoitti:

Mulla on kaatunut kerran 2000-luvun aikana. Ei mitenkään huolestuttava määrä.

se olikin ensimmäinen ja viimeinen kertasi kun kokeilit mac-sontaa.

• noinnetaipuu

On se osx valitettavasti kaatunut muutaman kerran kun taas mikin käyttis ei ole vilauttanutkaa sinistä ruutuaan.

Ikävä kyllä kaikki ne kaatuu jossain vaiheessa - niin mäkit, linuxit kuin myös wintoosat.

• peppuunsattuu

Mac OS X on yksi heikoimmista käyttiksistä, nyt sen vasta tajuun, kun oon tehny pari kuukautta hommia WIN7 käyttiksellä. Mun WIN kokemus on vähäistä mutta huh mikä ero!

En enää koske mac sontaan, nyt on hieman peppuun vedetty olo, kun on tullut osteltua noita Apple koneita jo muutama.

Ehkä tota Windowsia joutuu rassaa enemmän ja suojaamaan, mutta se on ajassa mitattuna pientä, jos vertaa miten heikosti ja hitaasti noi Leijonat ja maverikit toimii, ja vaikka toimisikin, niin käyttöliittymä niissä on niin vammanen että työskentely on huomattavasti hitaampaa mitä pc koneella. Ja Applehan ei käyttöliittymää paranna, tai tee muutakaan mitä käyttäjät/asiakkaat haluavat.

Hrmittaa vaan se, että vuosien varrella on kuluttanut huomattavan määrän aikaa johonkin hiton vammaseen klikkailuun, kun olisi päässyt paljon helpommallakin.

Ja jengi vaan ylistää Applea ja haukkuu Winukkaa, ja minäkin hönö olen vaan kuunnellut tota kusetusta ja tehnyt hommat mäkillä, ei enää.

• fgbhjkml

OS X on suunniteltu helpoksi ja joskus se on liiankin yksinkertainen ja rajoittunut. Mutta vain graafisella puolella.

Ei taida Winukassa onnistua muutamalla putkitetulla komennolla tiedostojen etsintä esim. tyypin, sisällön, omistajan, muokkaus tai luonti päivämäärän jne. tai niiden yhdistelmilllä, kopioiminen yhteen kansioon, pakkaaminen ja siirtäminen arkistoituna tai numeroituna varmuuskopiona vaikkapa ulkoiselle levylle?

OS X on *nix pohjaisena tehotyökalu sille joka osaa sitä käyttää.

• 2+10
        fgbhjkml kirjoitti:

OS X on suunniteltu helpoksi ja joskus se on liiankin yksinkertainen ja rajoittunut. Mutta vain graafisella puolella.

Ei taida Winukassa onnistua muutamalla putkitetulla komennolla tiedostojen etsintä esim. tyypin, sisällön, omistajan, muokkaus tai luonti päivämäärän jne. tai niiden yhdistelmilllä, kopioiminen yhteen kansioon, pakkaaminen ja siirtäminen arkistoituna tai numeroituna varmuuskopiona vaikkapa ulkoiselle levylle?

OS X on *nix pohjaisena tehotyökalu sille joka osaa sitä käyttää.

"Ei taida Winukassa onnistua muutamalla putkitetulla komennolla tiedostojen etsintä esim. tyypin, sisällön, omistajan, muokkaus tai luonti päivämäärän jne. tai niiden yhdistelmilllä, kopioiminen yhteen kansioon, pakkaaminen ja siirtäminen arkistoituna tai numeroituna varmuuskopiona vaikkapa ulkoiselle levylle?"

Miksi ei?

• peppuunsattuu

Sain kellotettua tekemisiäni. Kuvien valkkaaminen, värierottelut, muut käsittelyt, paketointi, lähetys, noin neljä tuntii menny normaalisti tollasessa setissä(Mac).
      Nyt oon tehny win7 muutamia (4h)perus settejä noin tunnin nopeemmin mitä macillä.

Eli 1/4 nopeempaa winukalla, aika iso ero. Tässä tilanteessa on aivan sama onko kone ruma tai äänekäs jne.. jos säästää noin paljon aikaa.

Näyttö tosin maksaa aika paljon, mutta on huomattavasti parempi mitä Imacin kiiltävä näyttö, joka ei edes sovellu grasu hommiin.

iMac 2000€
      winPc 1000€ näyttö 2400€

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe