Hei,
kertokaa miten ja missä voi opiskella opettajaksi? olen ammattikorkeasta valmistuva insinööri (tietotekniikka) ja minua kiinnostaisi kovasti opettajan työ. Kuinka ja missä insinöörin tulisi/kannattaisi opiskella että saisi opettajan pätevyyden? Yliopistoonko? kuinka kauan tällainen opiskelu kestää ja mitä se vaatii?
onko mahdollista lukea esim. kahden ihan eri alan opettajaksi tyyliin ohjelmoinnin opettaja ja teologian opettaja? :)
opettajaksi?
8
757
Vastaukset
- Jeppe
"olen ammattikorkeasta valmistuva insinööri (tietotekniikka) ja minua kiinnostaisi kovasti opettajan työ."
Mihin haluat mennä opettamaan? Yliopistoon, amk:uun, peruskouluun, lukioon?
Yliopiston lehtoreilta vaaditaan vähintään lisensiaatin tutkinto omalta alaltaan.
Ammattikorkeakoulun vakituiseen virkaan vaaditaan
- ylempi korkeakoulututkinto
- 3v. työkokemusta omalta alaltaan
- pedagogiset opinnot 35ov (suoritettava 3 vuoden sisään nimityksestä)
Eli yliopiston ja amk:n lehtorin virkoihin ei insinööritutkinnolla ole asiaa.
Ala-asteen opettajat suorittavat okl:n.
Lukion ja ammattioppilaitosten virallisista opettajan vaatimuksista minulla ei ole tietoa, joku viisaampi voi siihen antaa vastauksen. Semmoinen kutina on, että pedagogiset opinnot pitäisi olla suoritettuna.- geg
eli jos olen inssi ja 3 vuotta työkokemusta sekä suoritan pedagogiset 35 ov:ta niin silloinko olen valmis ammattikorkean opeksi?
missä ne pedago. opinnot suoritetaan ja kuinka niihin haetaan, onko vaikea päästä jne? - aus
geg kirjoitti:
eli jos olen inssi ja 3 vuotta työkokemusta sekä suoritan pedagogiset 35 ov:ta niin silloinko olen valmis ammattikorkean opeksi?
missä ne pedago. opinnot suoritetaan ja kuinka niihin haetaan, onko vaikea päästä jne?Et ole... Kuten tuossa sanottinkin niin amk:n opettajalta vaaditaan vähintään ylempi korkeakoulututkinto.
Ammattioppilaitoksen opettajaksi pääset amk-insinöörinäkin ja pegogisista sanotaan näin:
"35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot voidaan suorittaa kokopäiväisesti yhdessä vuodessa tai työn ohella monimuotokoulutuksena (kesto 2-3 vuotta)."
Minulle on jäänyt käsitys, että ammattikoulussa on pienoinen pula juuri ammattiaineiden opettajista. Ainakin tietyillä aloilla on kai vaikea löytää osaavaa opettajaa. - aus
aus kirjoitti:
Et ole... Kuten tuossa sanottinkin niin amk:n opettajalta vaaditaan vähintään ylempi korkeakoulututkinto.
Ammattioppilaitoksen opettajaksi pääset amk-insinöörinäkin ja pegogisista sanotaan näin:
"35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot voidaan suorittaa kokopäiväisesti yhdessä vuodessa tai työn ohella monimuotokoulutuksena (kesto 2-3 vuotta)."
Minulle on jäänyt käsitys, että ammattikoulussa on pienoinen pula juuri ammattiaineiden opettajista. Ainakin tietyillä aloilla on kai vaikea löytää osaavaa opettajaa.Unohtui vielä sanoa, että niitä pedagogisia opintoja voi suorittaa tietyissä ammattikorkeakouluissa.
Esimerkiksi Tamkissa toimii Ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOKK.
http://www.tpu.fi/taokk/ - ...
Tarkenna vielä sen verran, että amk:n yliopeilta vaaditaan jo tieteellinen jatkotutkinto, eli lisensiaatti tai tohtori. Lehtorille "riittää" tosiaan se ylempi korkeakoulututkinto.
- Jeppe
geg kirjoitti:
missä ne pedago. opinnot suoritetaan ja kuinka niihin haetaan, onko vaikea päästä jne?"eli jos olen inssi ja 3 vuotta työkokemusta sekä suoritan pedagogiset 35 ov:ta niin silloinko olen valmis ammattikorkean opeksi? "
Onko tosiaan niin, että et tiedä mitä ylempi korkeakoulututkinto tarkoittaa? Vai onko amk:ssa yleistä tämä "olette korkeakoululaisia, aivan kuten yliopistolaisetkin" mentaliteetti, jolla aivopestään porukkaa?
Eli vastaus kysymykseesi on "Et." Ammattikorkeakoulun opettajilta vaaditaan (vakituiseen virkaan) ylempi korkeakoulututkinto, eli yliopistotasoinen tutkinto. Eli sinulla pitäisi olla diplomi-insinöörin paperit kourassa, jotta amk:uun pääsisit vakinaisesti opettamaan.
- erkki
kannattas varmaan oman koulun opintojenohjaajalta käydä kyselemässä. Se varmasti osais kertoa tarkemmin ja antaa oikeata tietoa!
- geg
juu pitää käydä kyseleen, mietin vaan että yks ope meidän koulus kerran just puhu tuosta jutusta ja se meinas että pedagogi/35ov riittää opettajaksi pätevöitymiseen ammattikorkeessa.. enpä sit tiiä tarkemmin..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552547Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71650Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81518Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251208Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241051Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78964