Portaiden kiertosuunta.

Ihmettelijä

Lueskelin tuossa arvioita noista asuntomessutaloita ja kiinitin huomiota tuohon portaiden nousun kiertosuuntaan. Monessa kohdassa oli että myötäpäivään on oikea suunta. Mistä moinen tulee? Onko tuolla kiertosuunnalla todella jotakin merkitystä?

11

2711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -L-

      Voisiko tuollainen tulla jostakin julkistilojen portaista jossa on molempiin suuntiin liikennettä. Normaalisti kun kävellään käytävän oikeata puolta niin silloin ylöspäin kiipeävä käyttää kierreportaissa sisäkurvin puolta.

      Ylöspäin sisäkurvia vielä pystyy kulkemaan mutta alaspäin on aika hankalaa.

    • Kepa

      Kiertosuunta tulee siitä että linnantorniin vihulaisia paetessa oikeakätisen on helpompi puolustautua miekalla perässä tulevaa vastaa, kun portaat kiertää ylös oikealle päin. Eli ylhäältä on helpompi lyödä miekalla oikealta puolelta alas (="kämmenlynti") ja alhaalta vaikempi lyödä vasemmalle ylös (="rystylyönti").

      • pasi

        Onneksi nykyään on nuo ruutiaseet, ei tarvitse miettiä kiertosuuntaa.


      • joku vaan

        ihmisen oikea jalka on vahvempi kuin vasen.
        Radalla juoksukin vastapäivään johtuu tästä. Kuten myös esim. tansseissa mennään aina vastapäivään.


      • Ihmettelevä
        joku vaan kirjoitti:

        ihmisen oikea jalka on vahvempi kuin vasen.
        Radalla juoksukin vastapäivään johtuu tästä. Kuten myös esim. tansseissa mennään aina vastapäivään.

        no tuota....onko teoriasi siis että suositeltu kiertosuunta MYÖTÄpäivään on suunniteltu sen heikomman vasemman jalan voimistamiseksi?


    • mökä

      huomaa miten turhasta ajasta me saamme työnantajalta palkkaa. Meille kaikille riittäisi osa-aikainen työpaikka.

      Mitä sitten, jos aloittaa rakentamisen?

    • ode

      periaatteessa oikeakätiselle on luontevampaa kääntyä myötäpäivään. Mutta vasenkätiselle vastapäivään! Epäilemättä se aiemmin mainittu ohitusjuttukin on hyvä peruste.

      Itsekin naureskelin niille asuntomessuarvioille. Varsinkin kun eräissä kohteissä myötäpäivään laitetut portaat eivät olisi sopineet mitenkään.

      Niin, ja positiivinen energiahan kiertää myötäpäivään ja negatiivinen vastapäivään...

    • irtak

      Huomasin tuon saman kommentin arkkitehtien moitelistassa ja ihmettelin samaa, miksi kiertosuunta on puute talossa?? Mutta ehkäpä tämäkin menee samaan listaan näiden "arkkitehtien suunnittelemien" juttujen kanssa...eli makuasioista/pakonsanelemista jutuista on turha kiistellä!

      • rakentaja

        Tiedätkö että kirjoittaja oli arkkitehti? Olisin kiinnostunut näkemään nimen omaan arkkitehtien kommentteja messutaloista.


      • Emily
        rakentaja kirjoitti:

        Tiedätkö että kirjoittaja oli arkkitehti? Olisin kiinnostunut näkemään nimen omaan arkkitehtien kommentteja messutaloista.

        messuliite. Arkkitehti oli. Minuakin ihmetytti moinen porrasasia. Toinen mitä hän piti ehdottomana oli ovi ulos saunasta. toki on kiva jos sellainen on, mutta käymättä Heinolassa voin kuvitella kuinka lähekkäin talot ovat (kuin myös meillä kaava-alueella) enkä voi moittia ihmisiä jotka EIVÄT halua kekkuloida puolialasti toisten ikkunoiden alla...


      • Anssi
        Emily kirjoitti:

        messuliite. Arkkitehti oli. Minuakin ihmetytti moinen porrasasia. Toinen mitä hän piti ehdottomana oli ovi ulos saunasta. toki on kiva jos sellainen on, mutta käymättä Heinolassa voin kuvitella kuinka lähekkäin talot ovat (kuin myös meillä kaava-alueella) enkä voi moittia ihmisiä jotka EIVÄT halua kekkuloida puolialasti toisten ikkunoiden alla...

        Arkkitehdeilläkin on asioista erinlaisia näkemyksiä.

        Erään arkkitehdin mielestä on varmaan myös tärkeää että saunasta pääsee helposti ulos, sillä talon kakkosuloskäyntinti menee saunan pesuhuoneen läpi ja tämä on se reitti mitä he pääasiassa käyttävät. Tosin sauna heillä näyttääkin olevan aika harvoin käytössä ja suikussa käyvät talon toisessa kylpyhuoneessa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1024
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      84
      689
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe