Mortonin syndrooma

Nyperö

Minulta leikattiin Morton molemmista jaloista eilen. Vaiva on ollut minulla vuosia, vuosia.... Puolen vuoden sisällä kuitenkin kipu paheni koko ajanja se diagnosoitiin mortonin syndroomaksi. Loppuaikana en enää pystynyt kävelemään pitkään, lyhyt kauppareissu teki jo ongelmia. Vasemmassa jalassa oli iso patti, joka poistettiin ja katkaistiin hermo. Oikeasta jalasta katkaistiin hermo, pattia ei ollut. Se tuntui kummalliselta, koska mielestäni kävellin patin päällä. Ilmeisesti päkiä oli oikeassa jalassa turvonnut niin, että se tuntui paksuuntuneelta.
Nyt, leikkauksen jälkeen, minulla ei ole kipuja levossa juuri nimeksikään. Käveleminen tosin on kovin hankalaa. Silloin tulee kipuja ja olenkin aika arka astumaan edes kantapäälle. Olen nyt toiveikas, että jalat paranisivat. Alku on varmasti hankalaa, kun molemmat jalat ovat tumpuissa.
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia näistä leikkauksista. Minulle on nyt määrätty neljä viikkoa sairauslomaa. Miten nopeasti olette päässeet kävelemään? Onko muita, joilta on leikattu molemmat jalat yhtäaikaa? Vastauksia odotellen :-)

4

8843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eliza3

      Minulla tulossa leikkaus. Pelottaa hiemen se tunnottomuus, mutta konservatiiviset keinot, kuten tukipohjkalliset , eivät ole auttaneet. Töissä on pakko seisoa ja kävellä, joten ei liene muuta keinoa. Pyysin kirurgin konsultaation jälkeen miettimisaikaa, mutta liikkumattomuus on lisännyt muita terveysongelmia. Otan riskin leikkaukseen. Kerro paranemisestasi.

      • Nyperö

        Älä turhaan pelkää!
        Minulla oli hermopinne niin paha ennen leikkausta, että molemmissa jaloissa oli jo valmiina kaksi tunnotonta varvasta. Nyt leikkauksen jälkeen tunto palasi paremmaksi. Ainoastaan varpaan välit ovat hieman tunnottomat. Eikä haittaa yhtään, usko pois. Se on tosi pieni haitta.
        Ennen leikkausta ko. varpaani olivat sellaiset "kuolonkylmät". Eivät auttaneet villasukat, eikä mitkään. Sekin vaiva korjaantui, ihanaa.
        Nyt on kulunut nelisen viikkoa leikkauksesta. Pari viikkoa oli hankalaa kävellä, melkein kantapäillä menin. Sitten lähti päivä päivältä parempaan. Tikkejä pidettiin kaksi viikkoa. Siinä kohtaa haava hieman tulehtui ja söin antibiootit, parani. Kolmen viikon kohdalla sain tulehduskipuläkkeet, koska päkiät aristivat vielä. Siellä on ilmeisesti turvotusta, koska ovat vieläkin paksun tuntuiset. Kävelen kuitenkin jo aika hyvin, varsinkin kengät jalassa.
        Ensi viikolla menen töihin. Eli yhteensä sairauslomaa tuli viisi viikkoa. Minulla on istumatyö, mutta pystyn kävelemään pitkiäkin aikoja kenkien kanssa.
        Annan sinulle muutamia neuvoja, jotka huomasin tärkeiksi:
        -Valuta haavoja lämpimällä vedellä monta kertaa päivässä.
        - Käytä kylmiä kääreitä haavan ja päkiöiden alla, auttavat kummasti. Ostin apteekista kylmägeelipussin, jonka kiedoin ohueen pyyhkeeseen.
        -Pidä ensi alkuun jalkojen alla tyynyjä tai jotain koroketta, mielellään ihan aina. Jalkoja ei saisi roikottaa, se pahentaa.
        -Syö lääkkeitä, joita sinulle annetaan. Minulle määrättiin Panacodia neljä kertaa päivässä kaksi tablettia. Se on aika jyty lääke. Ihan niin paljon en sitä syönyt :) Mutta lääkkeiden käyttö alkuun kannattaa, vaikka tuntuisi ettei niitä tarvitsekaan. Ne kuitenkin ehkäisevät tulehdusta.
        -Ota sairasloma levon kannalta :) On ollut ihanaa huilata ja olla vaan.
        Ja vielä kerran, älä pelkää lainkaan. Minulla ei ollut kipujakaan kuin nimeksi ja sekin ihan alkuun. Uskon, että jaloista tulee oikein hyvät. Minulla on kestänyt ehkä normaalia kauemmin tämä päkiäturvotus. Mutta sepä ei haittaa. Kahden viikon kuluttua lähden lomailemaan Kanarialle ja sinne aion jättää viimeisetkin Mortonin rippeet ;) Onnea sinulle leikkaukseen. Sen jälkeen on elämä mallillaan, ei tarvitse kärsiä kipua jaloissa, selässä, hartioissa jne. Sehän loppupelissä sitten vaikuttaa koko kroppaan. Jos sinulla on kysymyksiä, laita viestiä. Olisi sitten aikanaan mukava kuulla, miten sinun leikkauksesi onnistui ja paraneminen edistyi. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Nyperö kirjoitti:

        Älä turhaan pelkää!
        Minulla oli hermopinne niin paha ennen leikkausta, että molemmissa jaloissa oli jo valmiina kaksi tunnotonta varvasta. Nyt leikkauksen jälkeen tunto palasi paremmaksi. Ainoastaan varpaan välit ovat hieman tunnottomat. Eikä haittaa yhtään, usko pois. Se on tosi pieni haitta.
        Ennen leikkausta ko. varpaani olivat sellaiset "kuolonkylmät". Eivät auttaneet villasukat, eikä mitkään. Sekin vaiva korjaantui, ihanaa.
        Nyt on kulunut nelisen viikkoa leikkauksesta. Pari viikkoa oli hankalaa kävellä, melkein kantapäillä menin. Sitten lähti päivä päivältä parempaan. Tikkejä pidettiin kaksi viikkoa. Siinä kohtaa haava hieman tulehtui ja söin antibiootit, parani. Kolmen viikon kohdalla sain tulehduskipuläkkeet, koska päkiät aristivat vielä. Siellä on ilmeisesti turvotusta, koska ovat vieläkin paksun tuntuiset. Kävelen kuitenkin jo aika hyvin, varsinkin kengät jalassa.
        Ensi viikolla menen töihin. Eli yhteensä sairauslomaa tuli viisi viikkoa. Minulla on istumatyö, mutta pystyn kävelemään pitkiäkin aikoja kenkien kanssa.
        Annan sinulle muutamia neuvoja, jotka huomasin tärkeiksi:
        -Valuta haavoja lämpimällä vedellä monta kertaa päivässä.
        - Käytä kylmiä kääreitä haavan ja päkiöiden alla, auttavat kummasti. Ostin apteekista kylmägeelipussin, jonka kiedoin ohueen pyyhkeeseen.
        -Pidä ensi alkuun jalkojen alla tyynyjä tai jotain koroketta, mielellään ihan aina. Jalkoja ei saisi roikottaa, se pahentaa.
        -Syö lääkkeitä, joita sinulle annetaan. Minulle määrättiin Panacodia neljä kertaa päivässä kaksi tablettia. Se on aika jyty lääke. Ihan niin paljon en sitä syönyt :) Mutta lääkkeiden käyttö alkuun kannattaa, vaikka tuntuisi ettei niitä tarvitsekaan. Ne kuitenkin ehkäisevät tulehdusta.
        -Ota sairasloma levon kannalta :) On ollut ihanaa huilata ja olla vaan.
        Ja vielä kerran, älä pelkää lainkaan. Minulla ei ollut kipujakaan kuin nimeksi ja sekin ihan alkuun. Uskon, että jaloista tulee oikein hyvät. Minulla on kestänyt ehkä normaalia kauemmin tämä päkiäturvotus. Mutta sepä ei haittaa. Kahden viikon kuluttua lähden lomailemaan Kanarialle ja sinne aion jättää viimeisetkin Mortonin rippeet ;) Onnea sinulle leikkaukseen. Sen jälkeen on elämä mallillaan, ei tarvitse kärsiä kipua jaloissa, selässä, hartioissa jne. Sehän loppupelissä sitten vaikuttaa koko kroppaan. Jos sinulla on kysymyksiä, laita viestiä. Olisi sitten aikanaan mukava kuulla, miten sinun leikkauksesi onnistui ja paraneminen edistyi. Tsemppiä!

        Voiko vaivA SIIRTYÄ SEURAAVAAN varvasväliin. Onko teillä ollut puutumisisa, jäykkyyttä tai muita oireita kun mortonia diaknosoitiin?


      • Anonyymi
        Nyperö kirjoitti:

        Älä turhaan pelkää!
        Minulla oli hermopinne niin paha ennen leikkausta, että molemmissa jaloissa oli jo valmiina kaksi tunnotonta varvasta. Nyt leikkauksen jälkeen tunto palasi paremmaksi. Ainoastaan varpaan välit ovat hieman tunnottomat. Eikä haittaa yhtään, usko pois. Se on tosi pieni haitta.
        Ennen leikkausta ko. varpaani olivat sellaiset "kuolonkylmät". Eivät auttaneet villasukat, eikä mitkään. Sekin vaiva korjaantui, ihanaa.
        Nyt on kulunut nelisen viikkoa leikkauksesta. Pari viikkoa oli hankalaa kävellä, melkein kantapäillä menin. Sitten lähti päivä päivältä parempaan. Tikkejä pidettiin kaksi viikkoa. Siinä kohtaa haava hieman tulehtui ja söin antibiootit, parani. Kolmen viikon kohdalla sain tulehduskipuläkkeet, koska päkiät aristivat vielä. Siellä on ilmeisesti turvotusta, koska ovat vieläkin paksun tuntuiset. Kävelen kuitenkin jo aika hyvin, varsinkin kengät jalassa.
        Ensi viikolla menen töihin. Eli yhteensä sairauslomaa tuli viisi viikkoa. Minulla on istumatyö, mutta pystyn kävelemään pitkiäkin aikoja kenkien kanssa.
        Annan sinulle muutamia neuvoja, jotka huomasin tärkeiksi:
        -Valuta haavoja lämpimällä vedellä monta kertaa päivässä.
        - Käytä kylmiä kääreitä haavan ja päkiöiden alla, auttavat kummasti. Ostin apteekista kylmägeelipussin, jonka kiedoin ohueen pyyhkeeseen.
        -Pidä ensi alkuun jalkojen alla tyynyjä tai jotain koroketta, mielellään ihan aina. Jalkoja ei saisi roikottaa, se pahentaa.
        -Syö lääkkeitä, joita sinulle annetaan. Minulle määrättiin Panacodia neljä kertaa päivässä kaksi tablettia. Se on aika jyty lääke. Ihan niin paljon en sitä syönyt :) Mutta lääkkeiden käyttö alkuun kannattaa, vaikka tuntuisi ettei niitä tarvitsekaan. Ne kuitenkin ehkäisevät tulehdusta.
        -Ota sairasloma levon kannalta :) On ollut ihanaa huilata ja olla vaan.
        Ja vielä kerran, älä pelkää lainkaan. Minulla ei ollut kipujakaan kuin nimeksi ja sekin ihan alkuun. Uskon, että jaloista tulee oikein hyvät. Minulla on kestänyt ehkä normaalia kauemmin tämä päkiäturvotus. Mutta sepä ei haittaa. Kahden viikon kuluttua lähden lomailemaan Kanarialle ja sinne aion jättää viimeisetkin Mortonin rippeet ;) Onnea sinulle leikkaukseen. Sen jälkeen on elämä mallillaan, ei tarvitse kärsiä kipua jaloissa, selässä, hartioissa jne. Sehän loppupelissä sitten vaikuttaa koko kroppaan. Jos sinulla on kysymyksiä, laita viestiä. Olisi sitten aikanaan mukava kuulla, miten sinun leikkauksesi onnistui ja paraneminen edistyi. Tsemppiä!

        Hei. Minulla on nyt leikattu kahdesti mortonin neurooma vasemmasta jalasta. Ensimmäinen vapautusleikkaus. Nyt 9.11.22 tehtiin hermon katkaisu ja poistoleikkaus.. Nyt leikkauksen jälkeen varpaita liikuteltaessa sähköttää varpaisiin ja jalkapohjaan. Onko tämä normaalia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe