Murrosiän aikataulu.

Lääkärillä

Laitan tähän oman threadin koskien murrosiän tyypillistä aikataulua. Täällä kun tuntuu olevan paljon murrosiästään huolestuneita nuoria. Ehkä tämä helpottaa jonkun nuoren itsetutkiskelua ja mietteitä.

Pojilla murrosiän kulku on aika samanlainen aina.

Ensin kivekset alkavat kasvamaan ja tuottamaan runsaammin testosteronia. Tämä on seurausta gonadotropiinhormonien lisääntymisestä, ja se käynnistyy yleensä 10.5-13.5-vuotiaana, aikaisintaan 9.5-vuotiaana ja viimeistään 14.5-vuoden täytön tienoilla. Keskimääräinen käynnistymisajankohta on 12.0-vuotta.

Puoli vuotta kivesten kasvun alkamisesta ne ovat 2cm mittaiset. Tässä vaiheessa kivespussin iho löystyy.

Noin 1-vuoden kasvamisen jälkeen alkaa penis kasvamaan ja ilmaantuu häpykarvoitusta, sekä läpinäkyvää "alkuspermaa" alkaa erittyä. Kivespussin iho tummenee.

1.5-vuotta kivesten kasvuunlähtemisestä ne ovat reilusti yli 3cm pitkät, tässä vaiheessa penis kasvaa nopeiten, karvoja ilmaantuu nopeaa tahtia häpyalueelle ja myös kainaloon, kasvupyrähdys alkaa, aikuismaista liisterimäistä spermaa alkaa erittyä ja alkaa äänenmurros. Veren hemoglobiinitaso alkaa kohota.

2-vuoden kohdalla kasvupyrähdys on voimakkaimmillaan, ääni on yleensä madaltunut huomattavasti, ja se madaltuu edelleen. Aknea alkaa kehittyä kasvoihin ja monilla pojilla harteisiin. Veren hemoglobiinitaso kohoaa edelleen. Penis kasvaa edelleen, ja sen väri voi tummeta.

2.5-vuoden kohdalla pituuskasvu on jo hidastumassa, peniksen kasvu miltei päättyy. Hemoglobiinitasot veressä nousevat edelleen ja sitä mukaa kun pituuskasvu hidastuu alkaa pojalle kehittyä lihasmassaa. Äänenmurros alkaa olla ohi.

4-vuoden kohdalla ja sen jälkeen pituuskasvu on hidastunut jo selkeästi ja pojalla on yleensä enää aikuispituudesta saavutettavana pari senttiä. Karvoitus kasvoissa alkaa lisääntyä, ensin viikset, myöhemmin partaa tulee leukaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tytön murrosiän kulku noudattaa yleensä pääpiirteissään sellaista kaavaa, että ensin tapahtuu suurimmat fyysisest muutokset, ja vasta kehityksen hidastuessa alkavat kuukautiset.

Tytön murrosikä alkaa kun aivojen gonadotropiinituotto runsastuu. Yleensä tytön elimistön gonadotropiinituotannon runsastuminen alkaa ennen poikia, minkä takia myös tyttöjen murrosikä alkaa aiemmin. Gonadotropiinit käynnistävät munasarjat kasvuun. Samalla kohtu alkaa kasvamaan, emättinen limakalvo paksuuntuu ja sen PH muuttuu emäksisestä happamaksi. Valkovuoto alkaa, samoin pituuskasvu. Prosessi alkaa 8-13-vuotiaana, mutta noin 11.0-vuoden iässä. Aikainen murrosikä (8-9-vuotiaalla) on yleisempi ilmiö tytöillä kuin esimerkiksi 13-vuotiaana alkava.

kolmasosasalla tytöistä ensimmäinen näkyvä merkki murrosiän alkamisesta on häpykarvoitus, kahdella kolmasosalla taas rintojen kasvun alkaminen. Yleensä jomman kumman alettua vuoden sisään alkaa myös toisen ominaisuuden kehittyminen. Pituuskasvu alkaa yleensä samantien murrosiän alettua, yhdessä valkovuodon alkamisen kanssa. Lantio levenee kasvun mukana.

noin 1.5-vuotta ensimmäisistä murrosiän merkeistä ilmaantuu kainalokarvoitus.

noin 2-2.5-vuotta puberteetin alkamisesta tytöllä on yleensä pituuskasvunhuippu takanapäin, pitkälle kehittyneet rinnat, lähes aikuismainen häpykarvoitus, kainalokarvoitusta ja leveämpi lantio kuin lapsella. Aikuispituudesta ollaan tässä vaiheessa saavuttamatta enää alle 10cm. Tässä vaiheessa tulevat ensimmäiset kuukautiset. Iältään tyttö on tällöin noin 10.0-15-5-vuotias.

Yleensä ensimmäisillä kierroilla munasolu ei vielä irtoa, mutta vuosien kuluessa kierrot säännöllistyvät ja munasolut alkavat irrota yhä useammin, lopulta noin 18-20-vuotiaana lähes aina. Samalla raskaaksi tulemisen mahdollisuus suojaamattomassa yhdynnässä kasvaa.

71

6282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut

Kiitos

• huolestunut tyttö

Kiitos paljon!!!

• Kiitti! Mut

Spermaa tuli mul kyl enne ku muna kasvo

• kysymyssulle

Eli mulla ei oo kivekset tunnustelemalla mielestääni 3cm mutta kainalossa on vähä karvaa ja sperma on aika liisterimäistä eli niinku venyy xD
      Eli koska äänen pitäisi muuttua kun en ole itse huomannut mitää

• Apua!! S.O.S

Mul o ny alkanu tulla Mällii kesän alus alko tulla sitä alkuspermaa tän viikon aikan o alkanu Mällii tulee kainalo karvat on kasvanu munan yläpuolel on ollu joku 1.5v jo karvoi vähäse mut ei oo tietääkseni lisääntyny. Kainalokarvat alkanu kasvaa finnei on ollu jo 2v mut ei aknee. Millo mu äänenmurros ja peniksenkasvu alkaa!?!?! En jaksa oottaa :'(

• Tyttö12vuotias

Kysymys: jos alkaa valkovuoto ni meneekö 1 vuosi et menkat alkaa?

• kiitos

• Kylläkylläkylllllä

Kiitos paljon tästä aivan mahtavasta... mahtavasta mahtavasta kuitenkin :D Itse olen 13, pituuskasvu ollut, karvat kasvaneet, rinnat aika isot, menkatkin on yms. Enään sitä lantion levenemistä odotan oikeastaan :/ ja sitä odotan innolla! En malta odottaa että lantion muodot tulevat näkyviin :) Joo joo on 2017 ja vielä kommentoin tänne :D

• saasitäkysyä

xD niin oon minäkin

• Minäkerjevkwwb

Joo kuule ihan sama mulla xD sitä lantion levenemistä oottelen! Kauan siinä oikee menee xd

• badbitch666

mullakin sama juttu xdd

• Anonyymi

juuu sama täällä 2019

• Anonyymi

Moi! Täst on nyt jo melkeen 5 vuotta ku pistit ton, niin levenikö sun lantio koskaan? Oon ite samassa tilanteessa ja ootan innolla tota lantion levenemistä.

• Kysymysmies45

Mulla on kokeilemalla pituussuuntaan kives noin 2 cm ja häpykarvoitus on vaaleaa mut sitä on jo kivespussi on ryppyillä ja vähän eri sävyinen kuin penis ja muu iho, läpinäkyvää spermaa tulee noin tippa kerralla. Jaloissa on jo tummia karvoja olen 12 v täytän 13 onko murrosikä alkanut. Toivottavasti joku vastaa vaik 2019

• palopostikuvia6kpl

Noi on ihan selviä puberteetin merkkejä.
        Kulli alkaa varmaan kasvaa kohta kunnolla, on varmaan jo lapsen koosta kasvanutkin
        ja mällin määrä lisääntyy ja tulee paksummaksi sekä kasvupyrähdys tulee.
        Kutosella on ihan normaalia olla tossa kohtaa puberteettiä.

• Kysymysmies45
        palopostikuvia6kpl kirjoitti:

Kulli alkaa varmaan kasvaa kohta kunnolla, on varmaan jo lapsen koosta kasvanutkin

Kiitoksia olenkin vähän epävarmempaa sorttia.

• Kysymysmies45
        palopostikuvia6kpl kirjoitti:

En ymmärrä kun katson peiliin näen pientä viiksien alkua jo nyt en ymmärrä ei siittimessäkään ole tummaa karvaa kuin pari ainoaa

• bottiinmenihermot

No kyllä ne maitoviikset voi alkaa vähäsen pilkistellä jo siinä vaiheessa kun vehkeisiin tulee kunnolla karvaa. Alussa pallikarvat on usein vaaleita ja suoria ja ne siitä leviää kunnolla parissa vuodessa. Kasvujärjestys on jokasella yksilöllinen vaikkakin jossain tannerin taulukossa on yleisiä suuntaviivoja, mutta ei niistä kannata liikaa välittää. Mutta ole huoletta kyllä sukuelimet kasvaa pian kunnolla sekä selvät karvat myös!

• Kysymysmies45
        bottiinmenihermot kirjoitti:

No kyllä ne maitoviikset voi alkaa vähäsen pilkistellä jo siinä vaiheessa kun vehkeisiin tulee kunnolla karvaa. Alussa pallikarvat on usein vaaleita ja suoria ja ne siitä leviää kunnolla parissa vuodessa. Kasvujärjestys on jokasella yksilöllinen vaikkakin jossain tannerin taulukossa on yleisiä suuntaviivoja, mutta ei niistä kannata liikaa välittää. Mutta ole huoletta kyllä sukuelimet kasvaa pian kunnolla sekä selvät karvat myös!

Minulla siis on jo tummia viiksi karvoja.

• paloposteja

Miehellä voi olla kaikki karvat erivärisiä, esim ruskee tukka, punanen parta ja mustat munakarvat.
        Geenit tekee temppujaan joskus. Ilmeisesti sulla on tumma tukka? Kertomasi jalkakarvat on myös normaaleita. Todennäkösesti itelles tulee jo ennen rippikouluikää kunnon viikset :)

• Kysymysmies45
        paloposteja kirjoitti:

Miehellä voi olla kaikki karvat erivärisiä, esim ruskee tukka, punanen parta ja mustat munakarvat.
        Geenit tekee temppujaan joskus. Ilmeisesti sulla on tumma tukka? Kertomasi jalkakarvat on myös normaaleita. Todennäkösesti itelles tulee jo ennen rippikouluikää kunnon viikset :)

Vielä olisi semmoinen kysymys, nyt alkoi häpykarvat kasvaa tai no on yksi kaksi tummaa karvaa kuinka nopeasti ne kasvaa ja missä vaiheessa sitä aikuisten spermaa tulee?

• liikennevaloja

Tummat karvat kasvaa ensiksi siittimen juureen ja siitä napaan päin sekä kivespusseihin ja levitä jalkojen suuntaan, aikaa menee arviolta puolesta puoleentoista vuotta. Siitin ja kivekset kasvaa samalla ja sperman määrä ja laatu paranee kun ovat jonkun verran kasvaneet ensin.
        growingupboys.info/Calculators/Stage 2.htm tossa jos osaat enkkua ja muillekkin lisämateriaalia.
        Se on aivan normaalia miettiä meneekö fyysinen kehitys kuten pitää, mutta ole huoletta!

• uuslinkki

• Kysymysmies45
        liikennevaloja kirjoitti:

Tummat karvat kasvaa ensiksi siittimen juureen ja siitä napaan päin sekä kivespusseihin ja levitä jalkojen suuntaan, aikaa menee arviolta puolesta puoleentoista vuotta. Siitin ja kivekset kasvaa samalla ja sperman määrä ja laatu paranee kun ovat jonkun verran kasvaneet ensin.
        growingupboys.info/Calculators/Stage 2.htm tossa jos osaat enkkua ja muillekkin lisämateriaalia.
        Se on aivan normaalia miettiä meneekö fyysinen kehitys kuten pitää, mutta ole huoletta!

Kiitoksia!

• Kysymysmies45

Moi, nyt kun olet vastaillut hienosti kysymyksiini pystyisitkö vastata vielä tähän, sillä minä en tiedä liittyykö tämä lisäkiveksen kiertymän leikkaukseeni vai murrosikään. Minun toinen kives on alempana ja toinen mikä oli leikattu on ylempänä?
        Onko mahdollista että se johtuu murrosiästä

• liikennevaloja

Hieno asia että huolehdit terveydestäsi!
        Kiveksissä on luonnostaankin kokoeroja hieman ja usein toinen on hieman alempana, sanoisinko jopa sentin. Tietysti kiertymänkorjausleikkaus voi aiheuttaa muutoksia sijaintiin ja asentoon.
        Onko siitä leikkausesta jo vuosia aikaa?
        Kivekset ainakin toimivat normaalisti kertomasi mukaan aiemmissa viesteissä.
        Onko kiveksissä kipuja?
        Lämpötila kanssa vaikuttaa, kivespussi menee kasaan ja vetäytyy ylemmäs niinkuin pikkulapsella kylmässä. Liian tiukat alushousut voivat myös aiheuttaa oireita kiveksiin.
        Kylmällä ilmalla myös kannattaa käyttää pitkiä kalsareita niin se ennaltaehkäisee kivesten eturauhasen ja muitten virtsateitten vaivoja ja tulehduksia.

• Kysymysmies45

Hieno asia että huolehdit terveydestäsi!
        Kiveksissä on luonnostaankin kokoeroja hieman ja usein toinen on hieman alempana, sanoisinko jopa sentin. Tietysti kiertymänkorjausleikkaus voi aiheuttaa muutoksia sijaintiin ja asentoon.
        Onko siitä leikkausesta jo vuosia aikaa?
        Kivekset ainakin toimivat normaalisti kertomasi mukaan aiemmissa viesteissä.
        Onko kiveksissä kipuja?
        Lämpötila kanssa vaikuttaa, kivespussi menee kasaan ja vetäytyy ylemmäs niinkuin pikkulapsella kylmässä. Liian tiukat alushousut voivat myös aiheuttaa oireita kiveksiin.
        Kylmällä ilmalla myös kannattaa käyttää pitkiä kalsareita niin se ennaltaehkäisee kivesten eturauhasen ja muitten virtsateitten vaivoja ja tulehduksia.

Juu se oli kun olin 10 vuotias kesällä, nyt vain mietin että onko se mahdollista ja jos siinä olisi ollut jotain vialla niin hyvä että olisi selvinnyt jo tässä vaiheessaa. Minulla on olkut jo paljon erektioita mutta pari päivää minulla on ollut noin 15 hallitsrmatonta erektiota ei kiihoituksen jotain kohtaan tai mitään, onko tämä joku merkki.
        Kiitos, kun olette pystynyt vastaamaan kysymyksiin luulin ettei näihin enään vastata kun tämä thread on jo vuodelta 2013.

• paloposteja

Noh niitä erektioita on kaikilla. Toimiipahan siitäki kohtaa. Olet kasvamassa mieheksi, siitä se johtuu. Ensin ne voi tuntua kiusallisilta mutta kyllä niihin tottuu / oppii hallitsemaan paremmin. Sekin vaihtelee ihan päiväkohtasesti.
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/pojan-keho/penis/
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/pojan-keho/erektio/
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/itsetyydytys/
        Tuolta voit kattoa muitakin aiheita, nostin vaan muutaman tähän jotka sivuaa kysymyksiäsi.
        Nimenomaan kannattaa aina kysyä jos on huolia eikä jäädä miettimään!
        Kiva kuulla että on avuksi :)

• Kysymysmies45
        paloposteja kirjoitti:

Noh niitä erektioita on kaikilla. Toimiipahan siitäki kohtaa. Olet kasvamassa mieheksi, siitä se johtuu. Ensin ne voi tuntua kiusallisilta mutta kyllä niihin tottuu / oppii hallitsemaan paremmin. Sekin vaihtelee ihan päiväkohtasesti.
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/pojan-keho/penis/
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/pojan-keho/erektio/
        https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/itsetyydytys/
        Tuolta voit kattoa muitakin aiheita, nostin vaan muutaman tähän jotka sivuaa kysymyksiäsi.
        Nimenomaan kannattaa aina kysyä jos on huolia eikä jäädä miettimään!
        Kiva kuulla että on avuksi :)

Kiitos, minulla oli juuri niin en uskaltanut kysyä, koska olen epävarma ja vastapuoli nuditista, käytän mieluiten vaatteita juuri peniksen takia. Vaikka tiedän että muita ei varmaan edes kiinnosta, se on minulle iso asia.

• eirobovaanpaloposti

Moi!
        Jokainen saa pukeutua juuri sellaisiin vaatteisiin mihin itse haluaa, ei kannata antaa toisten mielipiteen tai muodin liikaa sanella, pääasia että itte viihtyy. Se on muutenkin elämässä tärkeä taito että pitää oman päänsä asioissa.

• suojateitä
        Kysymysmies45 kirjoitti:

Kiitos, minulla oli juuri niin en uskaltanut kysyä, koska olen epävarma ja vastapuoli nuditista, käytän mieluiten vaatteita juuri peniksen takia. Vaikka tiedän että muita ei varmaan edes kiinnosta, se on minulle iso asia.

Kannustuksena haluan tähän sanoa myös, että kyllä se arkuus vähenee iän myötä kun kasvat mieheksi kropaltas :)

• Kysymysmies45
        suojateitä kirjoitti:

Kannustuksena haluan tähän sanoa myös, että kyllä se arkuus vähenee iän myötä kun kasvat mieheksi kropaltas :)

Jos ei masturboi, niin edustääkö se murrosikää kun silloin ne testeoriini tasot nousee?

• paloposteja

Toi, että jos ei vedä käteen se nostaa testosteronitasoja ja edistää murrosikää, se on vain urbaani legenda. Se on kai tullut siitä, että kun pitää muutaman päivän taukoa niin seisoo kovemmin ja spermaa tulee enemmän. Mikä on todistettu, niin masturbointi, useita kertoja kuussa, vähentää selvästi eturauhassyövän riskiä. Kaikki pojat alkavat masturboida murrosiässä ja se on täysin normaalia eikä sitä tarvitse hävetä kunhan on muitakin harrastuksia eikä se vie liikaa aikaa. Se myös vähentää vahinkoerektioita.
        Tohon alastomuuden pelkoon vielä. Monet miettii että uskaltaako mennä esim uimahallin saunaan. Kuitenkin, peniksen lepokoko ei kerro sitä miten pitkä se on erektiossa, 5cm löysänä voi olla erektiossa ihan hyvin 15cm. Ne, joilla on iso löysänä niin se ei siitä enää erektiossa pitene niin paljoa. Jos taas meinaa suihkussa iskeä erektio niin kylmää vettä päälle niin se menee ohi. Ei uimahallia kannata jännittää liikaa ja verrata liikaa muihin. Toiset on kehittyneempiä kuin toiset ja jos joku vittuilee toisille niin siitä voi sanoa valvojille tai uimaopettajalle. Toisilla alkaa penis ja karvat kasvaa aiemmin kuin toisilla.

• polkupyöriä

Tohon vielä pieni juttu että sukuelinten pesu kannattaa säännöllisesti. Haalean lämpöisellä vedellä pesee joka paikasta ja esinahan alta niin ei tule ihottumia ja hajuja. Saippuaa ei kannata käyttää se vaan ärsyttää ihoa. Jos virtsa ja sperma jää pitemmäksi aikaa muhimaan niin se alkaa haista ikävästi.

• Kysymysmies45
        polkupyöriä kirjoitti:

Tohon vielä pieni juttu että sukuelinten pesu kannattaa säännöllisesti. Haalean lämpöisellä vedellä pesee joka paikasta ja esinahan alta niin ei tule ihottumia ja hajuja. Saippuaa ei kannata käyttää se vaan ärsyttää ihoa. Jos virtsa ja sperma jää pitemmäksi aikaa muhimaan niin se alkaa haista ikävästi.

Juu, yleensä huuhtelen esinahan alta ja vedän saippualta päältä

• autojajavaloa
        Kysymysmies45 kirjoitti:

Juu, yleensä huuhtelen esinahan alta ja vedän saippualta päältä

Jepp, ihan oikein teet!

• Kysymysmies45
        autojajavaloa kirjoitti:

Jepp, ihan oikein teet!

Mulla tuli runkatessa tippa spermaa ja se oli ihan valkoista, Vähän tummia karvoja on peniksen oikealla puolella mutta ovat melkein huomaattomat. Milloin Spermaa pitäisi tulla enemmän ja onko tuo valkoinen, sitä aikuisten spermaa. Penis ei ole kasvanut mutta milloin sen pitäisi ja milloin tulee enemmän karvoja. On jo selvästi paljon valkoisia mutta pari mustaa.

• täällätaas
        Kysymysmies45 kirjoitti:

Mulla tuli runkatessa tippa spermaa ja se oli ihan valkoista, Vähän tummia karvoja on peniksen oikealla puolella mutta ovat melkein huomaattomat. Milloin Spermaa pitäisi tulla enemmän ja onko tuo valkoinen, sitä aikuisten spermaa. Penis ei ole kasvanut mutta milloin sen pitäisi ja milloin tulee enemmän karvoja. On jo selvästi paljon valkoisia mutta pari mustaa.

Parissa viikossa jo edennyt huimasti näköjään, tummat karvat lisääntyneet ja tulee paksumpaa siemennestettä, kuten aikuisemmilla. Kyrpä voi olla jo alkanut kasvaa, ei sitä aina huomaa heti itse. Pikkulapsen koosta jo varmaan kuitenkin vähän jo. Yleensä se tapahtuu samoihin aikoihin kun munakarvoja alkaa tulla selvästi enemmän, kuten sulla. Uskallan väittää että syksyyn mennessä seisokkipituus on jo varmasti kasvanut hurjasti. Voi kasvaa monta senttiä vuodessa hyvinkin. Yleensä parissa vuodessa kasvaa aivan aikuisen pituuteen ja ulkonäköön sekä karvoja tulee paljon, kuten aikuisella miehellä. Sperman määrä kasvaa siinä samalla. Se voi alussa vaihdella hyvinkin paljon, että välillä tulee vaan tippoja ja toisinaan paljon, samoin onko läpinäkyvää vai valkosta. Monet kasvaa mieheksi just 12-14v aikana eli olet normaali.

• Kysymysmies45
        täällätaas kirjoitti:

Parissa viikossa jo edennyt huimasti näköjään, tummat karvat lisääntyneet ja tulee paksumpaa siemennestettä, kuten aikuisemmilla. Kyrpä voi olla jo alkanut kasvaa, ei sitä aina huomaa heti itse. Pikkulapsen koosta jo varmaan kuitenkin vähän jo. Yleensä se tapahtuu samoihin aikoihin kun munakarvoja alkaa tulla selvästi enemmän, kuten sulla. Uskallan väittää että syksyyn mennessä seisokkipituus on jo varmasti kasvanut hurjasti. Voi kasvaa monta senttiä vuodessa hyvinkin. Yleensä parissa vuodessa kasvaa aivan aikuisen pituuteen ja ulkonäköön sekä karvoja tulee paljon, kuten aikuisella miehellä. Sperman määrä kasvaa siinä samalla. Se voi alussa vaihdella hyvinkin paljon, että välillä tulee vaan tippoja ja toisinaan paljon, samoin onko läpinäkyvää vai valkosta. Monet kasvaa mieheksi just 12-14v aikana eli olet normaali.

Penikseni koko on vaihdellut paljon lepoasennossa, onko normaalia? Välillä pienentynyt ja välillä vähän isompi.

• linjurikuvia

Lepokoosta on yleensä erotettavissa normaali lepokoko, kutistunut sekä puoliseisokki.
        Nämä ei välttämättä ole mitenkään lääketieteellisiä määritelmiä tarkasti, mutta penis ja kivespussin iho menee kasaan vaikkapa kylmässä jolloin vehkeet näyttävät normaalia pienemmiltä, myös aikuisilla. Puoliseisokki on sillanen tila missä ei varsinaisesti seiso mutta on vähän isompi mitä normaalisti löysänä. Että kyllä se kaikilla vaihtelee eikä se lepokoko merkkaa mitään :)

• Kysymysmies45
        linjurikuvia kirjoitti:

Lepokoosta on yleensä erotettavissa normaali lepokoko, kutistunut sekä puoliseisokki.
        Nämä ei välttämättä ole mitenkään lääketieteellisiä määritelmiä tarkasti, mutta penis ja kivespussin iho menee kasaan vaikkapa kylmässä jolloin vehkeet näyttävät normaalia pienemmiltä, myös aikuisilla. Puoliseisokki on sillanen tila missä ei varsinaisesti seiso mutta on vähän isompi mitä normaalisti löysänä. Että kyllä se kaikilla vaihtelee eikä se lepokoko merkkaa mitään :)

Karvoja ei ole tullut lisää, mutta missä vaiheessa pitäisi tulla niitä äänippiikkejä tai tuleeko niitä edes kaikille?

• liikennevaloja

• jataasvastailen

Löysin suht hyvän sivun äänen muutoksista, tosin toi 10-11 vuoden alkamisajankohta on minusta liian varhain ilmastu: https://www.rockway.fi/muut/lasten-ja-nuorten-kanssa-laulaminen/aanenmurros-1/ Tekijä on musiikin ammattilainen.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kontratenori - jos ääni jäisikin korkeaksi niin se on harvinaisuus, 1-2 väestöstä.

Kirjotin ton vähän nopeesti, mut yleensä parin vuoden päästä siitä ku murkkuikä on alkanu kunnolla vaikuttamaan on äänessä jotain ero lapsen ääneen. Kuten toi linkkikin sanoo niin se on toisaalta hyvin yksilöllistä ja ei se tuu kaikille niin kamalana ja särösenä kuin toisille.

• Kysymysmies45
        jataasvastailen kirjoitti:

Kirjotin ton vähän nopeesti, mut yleensä parin vuoden päästä siitä ku murkkuikä on alkanu kunnolla vaikuttamaan on äänessä jotain ero lapsen ääneen. Kuten toi linkkikin sanoo niin se on toisaalta hyvin yksilöllistä ja ei se tuu kaikille niin kamalana ja särösenä kuin toisille.

Uskon että nyt kävi jotain, spermaa tulee srn verraan että valuu jo penistä alaspäin, tuntuu että penis olisi ihan vähän isompi, ja eilen tuli 3 äänipiikkiä, karvoitus ei ole lisääntynyt ollenkaan.

• paloposteja
        Kysymysmies45 kirjoitti:

Uskon että nyt kävi jotain, spermaa tulee srn verraan että valuu jo penistä alaspäin, tuntuu että penis olisi ihan vähän isompi, ja eilen tuli 3 äänipiikkiä, karvoitus ei ole lisääntynyt ollenkaan.

Kyllä se kyrpä siitä koko ajan kasvaa ja karvat myös!
        Tuntuuko aataminomena kurkussa jo?

• Kysymysmies45
        paloposteja kirjoitti:

Kyllä se kyrpä siitä koko ajan kasvaa ja karvat myös!
        Tuntuuko aataminomena kurkussa jo?

Ei näy mutta tuntuu

• siltojaeivaloja
        Kysymysmies45 kirjoitti:

Ei näy mutta tuntuu

Kyllä se äänenmurros on siitä tulossa tolla tiedolla ihan kunnolla.
        Kaiken kaikkiaan se on vaan hyvä juttu että murrosikä on alkanut jo tolleen kunnolla 12 vuotiaana!
        Hyvää alkanutta kevättä tähän väliin!

• Kysymysmies45
        siltojaeivaloja kirjoitti:

Kyllä se äänenmurros on siitä tulossa tolla tiedolla ihan kunnolla.
        Kaiken kaikkiaan se on vaan hyvä juttu että murrosikä on alkanut jo tolleen kunnolla 12 vuotiaana!
        Hyvää alkanutta kevättä tähän väliin!

Mä nyt olin tässä vessassa ja mulla on jo kivekset yli 3 cm mitä pitäisi taphatua seuraavaksi, hieman valkoista ja vaaleaa mälliä jo tullut ja erittäin vähän tummaa karvoitusta peniksessä

• palmupuitaeipaloposteja

Kun oottelet vaan niin huomaat että pallien lisäksi myös kullin seisokkipituus kasvaa kokoajan ja kyllä ne karvat siitä tummuu ja lisääntyy. Peniksen kasvua ei välttämättä edes huomaa löysänä kun se voi olla suht kutistunut silti vaikka erektio olisi jo kasvanut. Yleensä se kasvaa ensin hujauksella pituutta kunnolla erektiossa ja sitten terska suurenee ja itse varsi paksunee. Tummempi karvotus leviää kanssa sukuelinten alueella jo muutamassa kuukaudessa suht paljon.
        Ootko kasvanut pituutta paljon viime vuoden aikana?

• Kysymysmies45
        palmupuitaeipaloposteja kirjoitti:

Kun oottelet vaan niin huomaat että pallien lisäksi myös kullin seisokkipituus kasvaa kokoajan ja kyllä ne karvat siitä tummuu ja lisääntyy. Peniksen kasvua ei välttämättä edes huomaa löysänä kun se voi olla suht kutistunut silti vaikka erektio olisi jo kasvanut. Yleensä se kasvaa ensin hujauksella pituutta kunnolla erektiossa ja sitten terska suurenee ja itse varsi paksunee. Tummempi karvotus leviää kanssa sukuelinten alueella jo muutamassa kuukaudessa suht paljon.
        Ootko kasvanut pituutta paljon viime vuoden aikana?

Pituutta viime syksystä 7-8cm ja kengön koko noussut 2 viime syksystä

• liikvaloja

Eli voimakkaan kasvuspurtin vaihe alkanut. Jopa aika nopeeta kasvua

• Anonyymi
        liikvaloja kirjoitti:

Eli voimakkaan kasvuspurtin vaihe alkanut. Jopa aika nopeeta kasvua

Olen nyt noin 165 cm pitkä ja täytän 13 Heinäkuussa Minulla on karvoja tullut vähön lisää yksi selvästi näkyvä keskelle, vähän vasemmalle ja ylös. Minä painan hieman alle 60kg joten olen hieman Pullea, suurin osa on kerääntynyt Vatsalle ja minun lantioni on aika leveä. Lähteekö murrosiän aikana kiloja ja vaihtuuko ne lihaksiksi?
        Jalka karvoitus on jo selvästi tummaa, kun karvat vetää kädellä jalkaa vasten näkyy jo aikuismaisesta vähän harvemi karvoitus. Minusta tuntuu että Siittimen koko on kasvanut siitä ajasta kun aloin kirjoittaa Erektiossa noin 1-1,5 cm. Mitä tapahtuisi seuraavaksi ja nopeutuuko se?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen nyt noin 165 cm pitkä ja täytän 13 Heinäkuussa Minulla on karvoja tullut vähön lisää yksi selvästi näkyvä keskelle, vähän vasemmalle ja ylös. Minä painan hieman alle 60kg joten olen hieman Pullea, suurin osa on kerääntynyt Vatsalle ja minun lantioni on aika leveä. Lähteekö murrosiän aikana kiloja ja vaihtuuko ne lihaksiksi?
        Jalka karvoitus on jo selvästi tummaa, kun karvat vetää kädellä jalkaa vasten näkyy jo aikuismaisesta vähän harvemi karvoitus. Minusta tuntuu että Siittimen koko on kasvanut siitä ajasta kun aloin kirjoittaa Erektiossa noin 1-1,5 cm. Mitä tapahtuisi seuraavaksi ja nopeutuuko se?

Täällä taas!

Murrosiän aikana jos vaan jaksaa ja viittii alottaa treenaamisen muuttuu kilot helpostikin lihakseksi. Istumaannousuja (eli vatsalihasliikkeitä) ja punnerruksia on helppo tehdä missä vaan.
        Joka päivä vaikka 50 istumaannousua ja punnerrukset päälle. Laskin BMI, tuli 22 joka on normaalin yläpäässä eli ei hätää mutta KANNATTAA alkaa jo nyt treeniä!

Munakarvat on selvästi kasvaneet paljon lisää, kuten oli odotettavaa.
        Jalkakarvat vaihtelee, joillakin on hyvinkin tuuheat ja joillain miehillä ei ole juuri ollenkaan.
        Muutaman vuoden päästä karvat leviää sitten sukuelinten alueelta ylöspäin aina rintaan asti,
        se voi kyllä tapahtua vasta yli parikymppisenäkin.
        Toi sentti tai pari lisää erektiomittaan parissa kuukaudessa on ihan tyypillistä siittimen kasvuvaiheessa. Vatsan alueen pyöreys voi myös saada stondiksen näyttämään lyhemmältä mutta jos mittaa ja painaa mitan siittimen juuressa syvemmällä saa oikean mitan. Kilot lähteekin juuri nivusista ja vatsasta ensin kun treenaa joten suosittelen!
        Normaalit aikuiskoot erektiossa on Suomessa jostain 13-15cm aina 20cm asti, jopa valkosilla.
        Sanoisin, että stondispituus kasvaa tän vuoden aikana PALJON ja karvotus lisääntyy myös.
        Äänenmurros tulee selvemmäksi ja hienhaju voimistuu. Myös finnejä voi tulla enemmän.
        Pituutta tulee tosta 165cm varmasti vielä 10-15cm ainakin, voi olla että pituuskasvu kuluttaa kyllä osan pulleudesta pois. Kehon rotevoituminen lisääntyy, lantion lisäksi kyllä hartiat kasvaa myös ja lihakset ja lapsen pyöreys lähtee pois.

Onko paino ollu aina koholla vai onko se viime vuosina vasta noussut?
        Harrastatko mitään liikuntaa tai ulkoiletko?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä taas!

Murrosiän aikana jos vaan jaksaa ja viittii alottaa treenaamisen muuttuu kilot helpostikin lihakseksi. Istumaannousuja (eli vatsalihasliikkeitä) ja punnerruksia on helppo tehdä missä vaan.
        Joka päivä vaikka 50 istumaannousua ja punnerrukset päälle. Laskin BMI, tuli 22 joka on normaalin yläpäässä eli ei hätää mutta KANNATTAA alkaa jo nyt treeniä!

Munakarvat on selvästi kasvaneet paljon lisää, kuten oli odotettavaa.
        Jalkakarvat vaihtelee, joillakin on hyvinkin tuuheat ja joillain miehillä ei ole juuri ollenkaan.
        Muutaman vuoden päästä karvat leviää sitten sukuelinten alueelta ylöspäin aina rintaan asti,
        se voi kyllä tapahtua vasta yli parikymppisenäkin.
        Toi sentti tai pari lisää erektiomittaan parissa kuukaudessa on ihan tyypillistä siittimen kasvuvaiheessa. Vatsan alueen pyöreys voi myös saada stondiksen näyttämään lyhemmältä mutta jos mittaa ja painaa mitan siittimen juuressa syvemmällä saa oikean mitan. Kilot lähteekin juuri nivusista ja vatsasta ensin kun treenaa joten suosittelen!
        Normaalit aikuiskoot erektiossa on Suomessa jostain 13-15cm aina 20cm asti, jopa valkosilla.
        Sanoisin, että stondispituus kasvaa tän vuoden aikana PALJON ja karvotus lisääntyy myös.
        Äänenmurros tulee selvemmäksi ja hienhaju voimistuu. Myös finnejä voi tulla enemmän.
        Pituutta tulee tosta 165cm varmasti vielä 10-15cm ainakin, voi olla että pituuskasvu kuluttaa kyllä osan pulleudesta pois. Kehon rotevoituminen lisääntyy, lantion lisäksi kyllä hartiat kasvaa myös ja lihakset ja lapsen pyöreys lähtee pois.

Onko paino ollu aina koholla vai onko se viime vuosina vasta noussut?
        Harrastatko mitään liikuntaa tai ulkoiletko?

Paino saattaa johtua siitä että olen ollut 4 kk urheilukiellossa Urheilussa tapahtuneen vaivan takia, olen aina ollut vähän tukevampi, mutta en läheskään "Läski". Missä vaiheessa noin 5kk olisi murrosikä edennyt? Nyt kun karvoja vasta on tullut havaittoman vähän ja spermaa vain noin 5 tippaa kerralla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paino saattaa johtua siitä että olen ollut 4 kk urheilukiellossa Urheilussa tapahtuneen vaivan takia, olen aina ollut vähän tukevampi, mutta en läheskään "Läski". Missä vaiheessa noin 5kk olisi murrosikä edennyt? Nyt kun karvoja vasta on tullut havaittoman vähän ja spermaa vain noin 5 tippaa kerralla.

Ahaa, eli olet urheiluvaivojen takia kuitenkin hoidon piirissä. Suosittelisin kun paranet pyytämään heiltä neuvoja liikunnan alottamiseen turvallisesti sitten kun se on turvallista.
        Hyvin murrosikä on 5kk edennyt, aivan normaalilla nopeudella ja usko pois, kyllä kaikki kehitysvaiheet tapahtuu ja tärkeimmät eli sukupuolijutut ovat jo alkaneet!

Hauskaa Vappua!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahaa, eli olet urheiluvaivojen takia kuitenkin hoidon piirissä. Suosittelisin kun paranet pyytämään heiltä neuvoja liikunnan alottamiseen turvallisesti sitten kun se on turvallista.
        Hyvin murrosikä on 5kk edennyt, aivan normaalilla nopeudella ja usko pois, kyllä kaikki kehitysvaiheet tapahtuu ja tärkeimmät eli sukupuolijutut ovat jo alkaneet!

Hauskaa Vappua!

Samoin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hauskaa Vappua!

Nyt kun katsoin minulla on levitettäessä iholle noin 0,5-1 cm Tummia karvoja viistossa peniksenjuuressa ja vähn sitä ylempänä lyhyitä. Tuntuu että karvat kasvaa kovaa vauhtia, mutta missä vaiheessa luulisit että sperma lisääntyy, muuttuu paksummaksi ja vielä valkenee?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt kun katsoin minulla on levitettäessä iholle noin 0,5-1 cm Tummia karvoja viistossa peniksenjuuressa ja vähn sitä ylempänä lyhyitä. Tuntuu että karvat kasvaa kovaa vauhtia, mutta missä vaiheessa luulisit että sperma lisääntyy, muuttuu paksummaksi ja vielä valkenee?

Toi on silti 6 luokkalaiselle oikeenkin hyvä kehitystaso, ei kaikki oo seiskalla tai kasilla ees alkanut vielä mitään. Sperma lisääntyy ja koostumus muuttuu ajan myötä, se, eikä muutkaan vaiheet ei tapahdu yhdessä yössä. Sulla kyllä tullut jo kaikki suht nopeasti kun sanoit että alko noin 12,5 vuotiaana tapahtua joka on vilä kai keskiarvoa hieman etuajassa jopa.

• Anonyymi

Katoin vielä Tannerin stagejen mukaisen vaiheen niin se olisi: P2 G2
        eli suomeksi:
        P2 (tai 2,5) on karvotuksen kehitysaste eli niitä on jo alkanut selvästi tulla ja alkavat kohta tummentua ja pidentyä kunnolla.
        G2 (tai lähellä 3) kivekset kasvaneet 2cm mitasta (mainitsit 3cm), penis jo kasvanut vähän (englanninkielisissä lähteissä G2 vaiheessa voi olla jo siittimen kasvu alkanut), kivespussi kasvanut, tulee seisokkeja ja mälliäkin jonkin verran. Nopea pituuskasvu ja alkaneet äänipiikit nojais että aste 3.
        No kuitenkin olet jossakin 2-3 välillä.
        HUOM! toi koko Tannerin vaiheistus on 1962 vuonna tehty ja moni poika kasvaa silti ihan omaa tahtiaan. Esim Tannerin mukaan viiksiä kasvaa vasta P4 vaiheessa.. Elä ota näistä liikaa stressiä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katoin vielä Tannerin stagejen mukaisen vaiheen niin se olisi: P2 G2
        eli suomeksi:
        P2 (tai 2,5) on karvotuksen kehitysaste eli niitä on jo alkanut selvästi tulla ja alkavat kohta tummentua ja pidentyä kunnolla.
        G2 (tai lähellä 3) kivekset kasvaneet 2cm mitasta (mainitsit 3cm), penis jo kasvanut vähän (englanninkielisissä lähteissä G2 vaiheessa voi olla jo siittimen kasvu alkanut), kivespussi kasvanut, tulee seisokkeja ja mälliäkin jonkin verran. Nopea pituuskasvu ja alkaneet äänipiikit nojais että aste 3.
        No kuitenkin olet jossakin 2-3 välillä.
        HUOM! toi koko Tannerin vaiheistus on 1962 vuonna tehty ja moni poika kasvaa silti ihan omaa tahtiaan. Esim Tannerin mukaan viiksiä kasvaa vasta P4 vaiheessa.. Elä ota näistä liikaa stressiä!

en tiedä liittyykö murrosikään tai kasvamiseen, mutt minnulle iski yllättävä kuolemanpelko ja siitä kun en pysty ajattelemaan mitä on olla olematta ja ajattelematta, onko siellä pimeää, mutta en voi aistia pimeää koska en voi aistia sitä että en voi aistia pimeää. En uskalla kertoa kenellekkään ja nyt pelottaa että sairastun syöpään tai näin ja kuolen nuorena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en tiedä liittyykö murrosikään tai kasvamiseen, mutt minnulle iski yllättävä kuolemanpelko ja siitä kun en pysty ajattelemaan mitä on olla olematta ja ajattelematta, onko siellä pimeää, mutta en voi aistia pimeää koska en voi aistia sitä että en voi aistia pimeää. En uskalla kertoa kenellekkään ja nyt pelottaa että sairastun syöpään tai näin ja kuolen nuorena

Satuin kattomaan tänne muuten vaan mutta, toi on tuttua. Itellä iski vähän samantyyppiset ajatukset jossain sun ikäsenä, olisko ollu varmaan 11 vuotiaana ja niitä jatku vielä varmaan 22 ikäsenä tai ainakin niin muistelisin. Nykyään jos ne meinaa tulla niin saan ne vaan sivuutettua. Yleensä ne tuli monesti iltasella vaikka nukkumaan mennessä mieleen.

Ei kaikki syövät aina merkitse kuolemaa, mulla on läheisillä ollu kyllä. Isoäiti kuoli muuten haimasyöpään kun olin 11 ja sen jälkeen ton kaltaset ajatukset alko, varmaan 5 luokan keväällä ja miten se liittyy murrosikään niin kutoselle mennessä 12 vuotiaana olin jo sukukypsä ja muut jutut.. Sanotaan että ei tarvinnu saunassa hävetä.. En tiedä, vaikuttaako hormoonitoiminta ja fyysinen kasvu myös ajattelun muuttumiseen ja maailman pohtimiseen.

Onko sulla joku läheinen sairastunut nyt vakavasti?

Uskon kuitenkin että elämää on kuoleman jälkeen.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015022519258030
        Noita asioita kun on tullut miettineeksi niin olen lukenut netistä paljon parapsykoloogiaa ja ufo juttuja ja olen saanut rauhallisemman olon :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Satuin kattomaan tänne muuten vaan mutta, toi on tuttua. Itellä iski vähän samantyyppiset ajatukset jossain sun ikäsenä, olisko ollu varmaan 11 vuotiaana ja niitä jatku vielä varmaan 22 ikäsenä tai ainakin niin muistelisin. Nykyään jos ne meinaa tulla niin saan ne vaan sivuutettua. Yleensä ne tuli monesti iltasella vaikka nukkumaan mennessä mieleen.

Ei kaikki syövät aina merkitse kuolemaa, mulla on läheisillä ollu kyllä. Isoäiti kuoli muuten haimasyöpään kun olin 11 ja sen jälkeen ton kaltaset ajatukset alko, varmaan 5 luokan keväällä ja miten se liittyy murrosikään niin kutoselle mennessä 12 vuotiaana olin jo sukukypsä ja muut jutut.. Sanotaan että ei tarvinnu saunassa hävetä.. En tiedä, vaikuttaako hormoonitoiminta ja fyysinen kasvu myös ajattelun muuttumiseen ja maailman pohtimiseen.

Onko sulla joku läheinen sairastunut nyt vakavasti?

Uskon kuitenkin että elämää on kuoleman jälkeen.
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015022519258030
        Noita asioita kun on tullut miettineeksi niin olen lukenut netistä paljon parapsykoloogiaa ja ufo juttuja ja olen saanut rauhallisemman olon :)

Moi, onko normaalia jos oikea kives on pussien pohjalla ja toinen noin puolessa välissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moi, onko normaalia jos oikea kives on pussien pohjalla ja toinen noin puolessa välissä

Moi!
        Sullahan oli leikattu lisäkiveskiertymä niin kannattaa kyllä olla noitte kanssa tarkkana. Käsin ensin kannattaa käsin kokeilla että ne on hyvin mutta voit mennä kyllä lääkäriinkin näyttämään munia jos arveluttaa. Samalla se muutenkin kattoo että kaikki on vehkeissä OK.
        Onko sulla liian piukat kalsarit? Joskus meinaan palliongelmat johtuu ihan vaan siitä kun kalsarit kuristaa kullia ja palleja.

• Anonyymi

Teitkö ton aiheen, missä kysytää haittaako kiveskiertymä murrosiän kasvua?
        Siihe ei pystyny kommentoimaan. No joka tapauksessa, jos se olit sinä niin sullahan on jo kaikki alkanu hyvin, stondismitta kasvanu, karvoja tulee sekä runkatessa jonku verra mälliä. Ei syyttä huoleen, läheskään kaikki 12 ikäset ei ole tossa vaiheessa vielä! Voithasää tietty sanoo faijalles että tilaa ajan uroloogille ja kattoo varmuudeksi että kaikki on OK jos toi oikeen paljon huolestuttaa, ne osaa ottaa sen rennosti ja hienotunteisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teitkö ton aiheen, missä kysytää haittaako kiveskiertymä murrosiän kasvua?
        Siihe ei pystyny kommentoimaan. No joka tapauksessa, jos se olit sinä niin sullahan on jo kaikki alkanu hyvin, stondismitta kasvanu, karvoja tulee sekä runkatessa jonku verra mälliä. Ei syyttä huoleen, läheskään kaikki 12 ikäset ei ole tossa vaiheessa vielä! Voithasää tietty sanoo faijalles että tilaa ajan uroloogille ja kattoo varmuudeksi että kaikki on OK jos toi oikeen paljon huolestuttaa, ne osaa ottaa sen rennosti ja hienotunteisesti.

Mutta onko siis normaalia jos toinen kives tässä tilanteessa vasen on ylempänä kuin oikea kives

• Anonyymi

Ei ne varmaan kellään oo ihan samalla tasolla koskaan. Jos ne toimii eikä ole kipuja ja ovat ees lähellä samankokosia. Tietty siihen voi vaikuttaa kanssa millaset kalsarit on ja kummassa lahkeessa pitää vehkeitä. Tarkkaile palleja kuitenkin.

• Eimitäänvakavaa

Tytöillä tulee kyllä ensin rintojen kasvu ja sitten häpy karvoitus

• Anonyymi

Oon 14v karvoja alko tulee kutosluokalla ja mälliä kans nyt seiskaluokalla karvoja aika paljon kainaloissa vähän karvoja viikset kasvanut ja kasvupyrähdys tullut mutta muna ei ole alkanut vielä kasvamaan

• Anonyymi

Onno normaalia kuukauden pääst viistoist mälliä tulee,karboi muna ympärillä kainalos vähä viiksiä vähä kivekset ehk 2-3cm muna levos vrm 4-6cm kovan 10-13cm voice crakkei jo tulee

• Anonyymi

On aivan normaali kasvu. Ei oo liian lyhyt.

• Anonyymi

Kuin paljon sulla tulee mälliä? Kunnon sykäyksiä ja paineella ja kuin monta? Itellä vaan valuu vaik saman ikäinen :(

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe