Meille dobermanni?

dobberiko

Olen sakemanni ihminen, tälläkin hetkellä tuossa niitä on kolme. Olen aina sanonut, että sitten, kun olen (vieläkin) vanhempi ja asun vaikka kerrostalossa, haluaisin vähän vähemmän karvaisen koiran.... meinaan noilla sakuilla, kun on karvanlähtö, niin...sitä on ja paljon. Siispä olen miettinyt uutta rotua ja dobermanni on vahvasti ollut mukana harkinnassa. Mutta kun ei ole mitään tietoa millaisia ne ovat? Olen kouluttanut aina koiriani, mutta nykyään riittää, että ne ovat "hanskassa" eli hallittavissa. En opeta typeriä temppuja, mutta tietyt jutut koiran pitää osaa. Entä miten suhtautuu muihin eläimiin... no, joo... jos minulla on koira ja kissa, koira ei todellakaan käy kissan kimppuun tms. Lähinnä haenkin tietoa, jos jollain on kokemusta kummastakin rodusta (saku/dobberi). Olen kyllä ajatellut, että kunhan löydän jonkun kasvattajan suht läheltä, käyn tutustumassa rotuun.

12

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope ja sefu -mix

      Dobberi on melko lepposa kaveri. Tulee perheen kissan kanssa toimeen (itselleni tuli kissa kun toopelainen oli 7kk ikäinen ja nykyään ovat kuin parhaat kaverit - nukkuvat vierekkäin, eikä toope edes aja pois luuta syödessä jos kissa tulee - toisin kuin toisen koirakavaerin ajaa pois) mutta ulkona jos näkee vieraan kissan niin kyllä lähtee myös perään jos irti on. Ja kun oikein sosiaalistaa pentuna, niin tulee muittenkin koirien kanssa toimeen.

      Koulutus on todella helppoa kun löytää sen, mikä motivoi. Omaani motivoi herkut ja leikit. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että toopelainen on helpompi kouluttaa kuin sakemanni (tosin itselläni on sakemanni -mix joten toinen rotu voi viedä vikaan käsitystäni sakemannin koulaamisesta). Mutta myös oppivat pahat tavat todella helposti ja kun sen pahan tavan on kerran oppinut kunnolla, on siitä kouluttaminen eroon työlästä - ei mahdotonta, mutta työlästä. Hyvä esimerkki: oppi avaamaan vahingossa oven, siitä lähin piti alkaa laittamaan ovia lukkoon (vessa, takaovi, ulko-ovi, makuuhuoneenovi, RUOKAKAAPINOVI....), kun aiemmin ei tarvinnut lukossa pitää.

      Tooelaisilla on melko häijy huumorintaju kun puhutaan leikkimisesta muitten koirien kanssa. Ne loksuttavat toisen korvan juuressa ja saattavat näykkiäkin, tarkoituksena saada toisen koiran juoksemaan pakoon. Tähänkin ongelmaan on ratkaisu: PALLO! Jos kovinkin pallohullun saat koirasta tehtyä (joka ei vaadi paljoa), niin annat pallon toopelle ja loksutus jää siihen ja muuttuu "terveemmäksi" leikkimiseksi (houkuttelee toista jahtaamaan itseään, että "yritäs ottaa pallo minulta").

      Toopet rakasta juoksemista, ja vetämistä. Oivia kavereita valjakkohiihtoon, pyöräilyyn ja kelkkailuun. Omani ei tahdo pysyä nahoissaan, kun näkee vetovaljaat ja arvaa, et "nyt pääsee taas vetämään ja juoksemaan".

      Mitähän muuta keksisin kertoa..Sanoisin, että palvelualttiutta löytyy enemmän kuin sakemannilta, mutta tämä on taas se, että kokemus on vain sakemanni -mixistä eikä puhdasrotuisesta (

      • dobberiko

        Kuulostaa kyllä ihan tuolta meidän nartulta... meinaan ovien avaaminen ja toisen korvan juuressa louskuttaminen. Itse pidän näitä sakuja "helppoina" koirina, kunhan tietää rodun vaatimukset. Onneksi uuden koiran hankinta ei ole nyt ajankohtainen, kolme riittää, eli minulla on aikaa tutustua rotuun. Myyntipalstoja kun seuraa, sakemannejahan on pilvin pimein myynnissä, mutta enpä ole paljon dobermanneja nähnyt, eli oisko toopejen omistajat tyytyväisiä koiriinsa ;)


      • toope ja sefu -mix
        dobberiko kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä ihan tuolta meidän nartulta... meinaan ovien avaaminen ja toisen korvan juuressa louskuttaminen. Itse pidän näitä sakuja "helppoina" koirina, kunhan tietää rodun vaatimukset. Onneksi uuden koiran hankinta ei ole nyt ajankohtainen, kolme riittää, eli minulla on aikaa tutustua rotuun. Myyntipalstoja kun seuraa, sakemannejahan on pilvin pimein myynnissä, mutta enpä ole paljon dobermanneja nähnyt, eli oisko toopejen omistajat tyytyväisiä koiriinsa ;)

        Hyvin paljon mahdollista :) Ja kun kasvattajat katsovat melko tarkkaan, kelle he myyvät sen koiran, niin omitajinakin yleensä on sitten sellaisia jotka osaa kouluttaa tästä koirasta sellaisen, mistä eivät halua luopua :) Toki poikkeuksiakin on, mutta nämä poikkeukset taitaa olla sitten ne, jotka löytyvät sieltä myyntipalstoilta: "myydään pitovaikeuksien vuoksi" tai milloin milläkin verukkeella :)

        Itse olen tyytyväinen tähän rotuun, ja on sulattanut sydämmen. Tälläkin hetkellä neitokainen lepuuttaa päätään minun sylissä, että lähdetääs nyt sinne ulos äläkä istu siinä tietokoneen edessä ;) Ei saa edes aamukahvia juoda rauhassa ku on jo hoppu toisella :D


    • puikkonokka

      Itsellänikin ollut muutama tuollainen puikonokka ja sen jälkeen sakemanneja. Sakemannin karvat on huomattavasti helpompi siivota lattialta ja tekstiileistä kuin dobberin. Dobberin karvan jäljiltä on kaikki tekstiilit kuin neulatyynyjä. Olemattomasta turkista on muutakin haittaa, dobberi ei pärjää auringonpaisteeessa eikä kylmässä. Saat olla jatkuvasti suojaamassa aurigolta tai pukemassa kuin mitäkin buudelia.

    • ...?

      ja dobberit kyllä kaipaa niiden "typerien temppujen" opettelemista.
      Ne tykkää opetella uutta ja ne ei väsy juoksemalla, ne väsyy miettimällä.

    • teeeeeeeeeee

      Jos pitää kysellä niin ei kannata :D.

    • teeeeeeeeeeeee
      • dobberiko

        Tarkoitus onkin, että kunhan noita sakuja ei ole.... tai ei ainakaan kolmea.... vieläkin mietin ja "haaveilen". Sakemannit ovat ehdottomasti minun juttu, mutta mutta... saahan sitä aina asettaa itselleen vähän haasteita. Lisättäköön, että tässä lähistöllä myytiin toope pentuja (ei rekattuja), en ottanut yhteyttä, vaikka sormet syyhysi...


      • ...
        dobberiko kirjoitti:

        Tarkoitus onkin, että kunhan noita sakuja ei ole.... tai ei ainakaan kolmea.... vieläkin mietin ja "haaveilen". Sakemannit ovat ehdottomasti minun juttu, mutta mutta... saahan sitä aina asettaa itselleen vähän haasteita. Lisättäköön, että tässä lähistöllä myytiin toope pentuja (ei rekattuja), en ottanut yhteyttä, vaikka sormet syyhysi...

        Jos asut Ii.n lähellä, niin siellä myytäviin dobbereihin ei kannata sekaantua.
        Siellä on dobberi/husky/dogo argentino tehdas.


    • Pööpeli

      Oma toopeni ei kyllä niin "palveluhaluinen" ole, mutta muita ominaisuuksia hyväksikäyttämällä toimii ja pelittää oivallisesti. Kaveri on ahne ja vahvasti saaliille taipuva, joka sitten antaa anteeksi tuon miellyttämisenhalun.
      Missään nimessä älä osata rekkaamatonta pentua! Rodulla on paljon perinöllisiä sairauksia ja näitten periyttämisestä ei varmastikkaan rekkaamattomien pentujen myyjillä ole paljoakaan tietoa. Sydän- ja rakenteelliset sairaudet ovat vitsaus ja onnea tänä päivänä onkin "terve koira".
      Dobberi tosiaankin on "leppoisa" kaveri, kunhan se on virikkeistetty runsain ja vaihtelevin aktiviteetein.

    • dobberiko

      Aivan myyty :D Niin, meillä on.... toope (jo jonkin aikaa, että voin näin sanoa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe