Wanha tango ja romanitango

Muistojen tango

Jokin aika sitten kävin elämäni ensimmäisellä wanhan tangon kurssilla, koska kurssi oli minulle ensimmäinen, en tiedä opetetaanko kaikkialla samalla tavoin.

Lähinnä kiinnostaa se, kuuluuko wanhaan tangoon todella voimakas vaste paria kohti? Romanitangoon se mielestäni kuuluu jo ihan luonnollisestikin.

Tai ehkä minä sitten vain odotin wanhalta tangolta jotain muuta. Odotin opetusta sille wanhalle tangolle, jota taiturit tanssivat joskus 70-luvun lopulla, kun minä pikkulikkana tanssiuraani aloittelin.

Silloin taitavat tangontanssijat tanssivat tangoa vapain askelin, soivaa kappaletta tulkiten, osana musiikkia, oma vartalonsa instrumettinaan. Sellaisen miehen vietävänä tango oli suuri nautinto, eikä kappaleen jälkeen todellakaan olisi pystynyt kertomaan millaisella kaavalla tanssi tuli tanssittua.

Tuohon minun muistojeni wanhaan tangoon kuului askelsarjoja romanitangon tapaan, mutta vahvasta vasteesta ei ollut puhettakaan. Ja osasivat ne parhaat miehet taivutellakin jo tuolloin, vaikka muuta olen kuullut nykyään väitettävän.

17

2568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatu

      Olen jonkin verran mennyt wanhaa tangoa. Juha Tahvanainen osaisi varmaan sun kysymykseen vastata paremmin. Ei siinä mun mielestä ole mikään poikkeuksellisen vahva vaste. Tanssiasento on suht tiivis. Tytön käsi on pitkällä miehen kaulalla ja otsat ovat vastakkain.

      Suhteellisen tiivis se ote on, muttei mitenkään poikkeuksellisen voimakas vaste ei ole.

      Vasta wanhan tangon myötä olen itse innostunut tangosta ylipäätään. Senverran se on vaikuttanut omaan tanssiin, siis todella paljon!

      • Ei-taivuttaja

        Vanha on vanhaa siis mennyttä. Vaatii tilaakin enemmän kuin normi tango.
        J. Tahvanainen yrittää elvyttää mutta miksi?Aika kökköä..


      • Muistojen tango

        Kiitos vinkistä, tatu! Valitettavasti Tahvanainen on harvoin näillä kulmilla, mutta kun tännepäin tulee menen hänen kurssilleen.

        Sitä odotellessa: Onko teillä muilla kokemuksia wanhan tangon opetuksesta tai sitten romanitangon opetuksesta, vai kuuluuko niiden välille mielestänne yhtäläisyysmerkki?


      • tangon huumaa
        Muistojen tango kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, tatu! Valitettavasti Tahvanainen on harvoin näillä kulmilla, mutta kun tännepäin tulee menen hänen kurssilleen.

        Sitä odotellessa: Onko teillä muilla kokemuksia wanhan tangon opetuksesta tai sitten romanitangon opetuksesta, vai kuuluuko niiden välille mielestänne yhtäläisyysmerkki?

        Olen käynyt lyhyen parin tunnin mittaisen "vanhan Tangonkurssin"
        Kurssia veti joku perus opettaja, mutta Tahvainen oli paikalla, esitti muutamat kuviot.

        Itse en syttynyt tälle, joten en ole sitä lavoilla tanssinut. Nyt on askeleetkin jo hukassa, tarvis kotona muistella askeleita ajan kanssa. (käännökset sun muut mitä opettettiin)

        Ykkös askel vasen, muistaakseni oli hidas ja lähti takaviistoon. Jatku nopee nopee hidas. Eikös romaanitango ole juurikin tämä sama, tosin varmasti on erillaisikin kuvioita. Pelkästään foksissa on vasenpia käännöksiä niin monta kuin on viejiäkin?
        Näin ainakin kuvittelen, naiset varmaan tietää parenmin,kun on meidän vietävinä.


      • tatu
        Muistojen tango kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, tatu! Valitettavasti Tahvanainen on harvoin näillä kulmilla, mutta kun tännepäin tulee menen hänen kurssilleen.

        Sitä odotellessa: Onko teillä muilla kokemuksia wanhan tangon opetuksesta tai sitten romanitangon opetuksesta, vai kuuluuko niiden välille mielestänne yhtäläisyysmerkki?

        No, mun mielestä niiden välille kuuluu yhtäläisyysmerkki. Romanit ovat aina olleet liikkuvaa porukkaa ja erittäin musikaalista myös. Vaelluksillaan he ovat törmänneet argentiinalaisiin ja tullessaan Suomeen, he ovat yhdistäneet nämä kaksi tanssia. Siinä on siis sekoitus arkkutangoa ja kotimaista. Jotenkin mustalaisnaisen valtava hame pääsee oikeuksiinsa tässä tangossa kun se heilahtaa eri kuvioissa jne.

        Wanha tango on mahtava tanssilaji ja on hienoa, että sitä opetetaan. Itse menen tangoa nykyisin jonkinlaisena sekoituksena wanhaa ja suomitangoa. Yleensä daamit ovat tykänneet kun vien pätkiä wanhaa tangoa, eivät ainakaan ole vastaan haranneet...


      • Muistojen tango
        tatu kirjoitti:

        No, mun mielestä niiden välille kuuluu yhtäläisyysmerkki. Romanit ovat aina olleet liikkuvaa porukkaa ja erittäin musikaalista myös. Vaelluksillaan he ovat törmänneet argentiinalaisiin ja tullessaan Suomeen, he ovat yhdistäneet nämä kaksi tanssia. Siinä on siis sekoitus arkkutangoa ja kotimaista. Jotenkin mustalaisnaisen valtava hame pääsee oikeuksiinsa tässä tangossa kun se heilahtaa eri kuvioissa jne.

        Wanha tango on mahtava tanssilaji ja on hienoa, että sitä opetetaan. Itse menen tangoa nykyisin jonkinlaisena sekoituksena wanhaa ja suomitangoa. Yleensä daamit ovat tykänneet kun vien pätkiä wanhaa tangoa, eivät ainakaan ole vastaan haranneet...

        Hyvä, tatu! Jatka valitsemallasi tiellä, Ei kun siis parketilla. En haraisi minäkään vastaan, kehrätä kyllä saattaisin!


    • Ei tiedetty

      Ehkäpä wanhaa tangoa tanssittiin siksi, koska ei oltu saatu selville, miten tangoa tanssitaan. Silloinhan ainut vaihtoehto on, että jokainen tanssii omalla tavallaan eli puhutaan musiikin tulkinnasta ja unohdetaan askeleet. Seuraajalle vanha tango oli varmaakin hyvin haastavaa.

      • Muistojen tango

        Kyllä ne, jotka tangoa tanssivat, tiesivät todellakin miten Tangoa tanssitaan. Eikä jokainen tuolloinkaan tanssinut mitä ' sylki suuhun tuo', mutta askellusten määrä tai suunta ei ollut ulkoa opeteltua, eikä niitä toisteltu saman kaavan mukaan kappaleesta toiseen, vaan sovellettiin kuvioita ja askelmääriä kulloiseenkin soivaan musiikkiin.
        Joten siitä olen samaa mieltä, että musiikin tulkinnasta oli kyse, tai ehkäpä paremminkin oli kyseessä tanssiminen musiikin yhtenä osana, siis tanssi ja musiikki nivoutuivat saumattomasti yhteen. Ja silloin se tanssi tuntuu todallakin Tanssilta.
        Foxitangon minä puolestani näkisin tanssina, jota tanssitaan, koska ei ole saatu selville mitä Tango on. Kappale kävellään alusta loppuun hidas, hidas, nop, nop, kuin ohjelmoitu robotti. Se ei mielestäni ole oikeaa Tangoa.


      • tangon huumaa
        Muistojen tango kirjoitti:

        Kyllä ne, jotka tangoa tanssivat, tiesivät todellakin miten Tangoa tanssitaan. Eikä jokainen tuolloinkaan tanssinut mitä ' sylki suuhun tuo', mutta askellusten määrä tai suunta ei ollut ulkoa opeteltua, eikä niitä toisteltu saman kaavan mukaan kappaleesta toiseen, vaan sovellettiin kuvioita ja askelmääriä kulloiseenkin soivaan musiikkiin.
        Joten siitä olen samaa mieltä, että musiikin tulkinnasta oli kyse, tai ehkäpä paremminkin oli kyseessä tanssiminen musiikin yhtenä osana, siis tanssi ja musiikki nivoutuivat saumattomasti yhteen. Ja silloin se tanssi tuntuu todallakin Tanssilta.
        Foxitangon minä puolestani näkisin tanssina, jota tanssitaan, koska ei ole saatu selville mitä Tango on. Kappale kävellään alusta loppuun hidas, hidas, nop, nop, kuin ohjelmoitu robotti. Se ei mielestäni ole oikeaa Tangoa.

        "Foxitangon minä puolestani näkisin tanssina, jota tanssitaan, koska ei ole saatu selville mitä Tango on. Kappale kävellään alusta loppuun hidas, hidas, nop, nop, kuin ohjelmoitu robotti. Se ei mielestäni ole oikeaa Tangoa"

        Mitä sitten tarkoitatkin tolla "foksitangolla?"

        Eihän tätä (foksitankoa, jos tarkoitat) suomalaista tangoa tarvi tanssia h-h-nn askelluksella. Vaan juurikin niin kuin viejä sen musiikin tulkitsee.
        Hyvä seuraaja tulee mukana tekee sitten minkälaisia askelluksia tai kuvioita. Tanssikurssilla opetteuja tai omasta päästä vedettyjä kun/jos tila ei riitäkkään jo aloitettuuun kuvioon. Lavan ruuhkassa tila ja tilanteet muuttuu jatkuvasti.
        Eipä siälä lavalla voikkaan kuin kävellä, jos aikoo tehdä kuvion niin kuin se on kurssilla opetettu.


      • Ei tiedetty
        Muistojen tango kirjoitti:

        Kyllä ne, jotka tangoa tanssivat, tiesivät todellakin miten Tangoa tanssitaan. Eikä jokainen tuolloinkaan tanssinut mitä ' sylki suuhun tuo', mutta askellusten määrä tai suunta ei ollut ulkoa opeteltua, eikä niitä toisteltu saman kaavan mukaan kappaleesta toiseen, vaan sovellettiin kuvioita ja askelmääriä kulloiseenkin soivaan musiikkiin.
        Joten siitä olen samaa mieltä, että musiikin tulkinnasta oli kyse, tai ehkäpä paremminkin oli kyseessä tanssiminen musiikin yhtenä osana, siis tanssi ja musiikki nivoutuivat saumattomasti yhteen. Ja silloin se tanssi tuntuu todallakin Tanssilta.
        Foxitangon minä puolestani näkisin tanssina, jota tanssitaan, koska ei ole saatu selville mitä Tango on. Kappale kävellään alusta loppuun hidas, hidas, nop, nop, kuin ohjelmoitu robotti. Se ei mielestäni ole oikeaa Tangoa.

        Minkä tahansa alan itseoppinut on melkeinpä aina omasta mielestään alansa paras. Niin se on näissä tansseissakin: vika on luonnollisesti seuraajassa, kun ei kykene seuraamaan askelaivoitusta.


      • Maanantaina maattiin
        Ei tiedetty kirjoitti:

        Minkä tahansa alan itseoppinut on melkeinpä aina omasta mielestään alansa paras. Niin se on näissä tansseissakin: vika on luonnollisesti seuraajassa, kun ei kykene seuraamaan askelaivoitusta.

        "Minkä tahansa alan itseoppinut on melkeinpä aina omasta mielestään alansa paras."

        Mistäs tollaisen ajatuskuvan olet luonut? Miten se paremmuus liittyy itseoppimiseen? Taidat itse hautoa jotain paremmuuteen liittyvää mielessäsi.


      • Muistojen tango
        Ei tiedetty kirjoitti:

        Minkä tahansa alan itseoppinut on melkeinpä aina omasta mielestään alansa paras. Niin se on näissä tansseissakin: vika on luonnollisesti seuraajassa, kun ei kykene seuraamaan askelaivoitusta.

        No, ennen muinoinhan se ensikosketus tanssiin saatiin jo kotona. Lauantaitanssien tahdissa pyörähdeltiin keittiön lattialla ja opettajana toimivat joko omat vanhemmat, sisarukset tai vaikka naapurin likka. Tansseissa sitten opeteltiin se todellinen taito, niin viedä kuin seurata, vaikka sitten niitä parhaita matkimalla, jos rahkeissa varaa riitti. Toisista tuli vähitellen virtuooseja, toisista ei. Mutta hauskaa oli kaikilla!

        Ne oikean wanhan tangon tanssijat olivat kyllä tangon tanssijoina parhaita, myös muiden mielestä. Ja taitureiden hakua odotettiin innolla, jo yksikin haku taiturilta pelasti seuraavan viikon (vai pitäisikö sanoa muutaman päivän, koska tansseja oli joka niemessä ja notkossa ja suulissa keskiviikkona, lauantaina ja sunnuntaina)

        Minä nuorena tytönheitukkana sain myös osakseni noita haluttuja hakuja ja väittäisinpä, että noista tansseista on ollut hyötyä minulle seuraajana. Jos mies todellakin askeltaa musiikkia vapaasti, ilman mitään kaavaa, on naisen pakko kuunnella miehen viestejä tosissaan. Ei kerta kaikkiaan voi ennakoida, kun ei kerran tiedä mitä on seuraavana tulossa. On seurattava sen miehen vartalon vientiä ja jalan painon vaihteluita 'herkällä korvalla'.


      • Ei tiedetty
        Maanantaina maattiin kirjoitti:

        "Minkä tahansa alan itseoppinut on melkeinpä aina omasta mielestään alansa paras."

        Mistäs tollaisen ajatuskuvan olet luonut? Miten se paremmuus liittyy itseoppimiseen? Taidat itse hautoa jotain paremmuuteen liittyvää mielessäsi.

        Saattoi se olla väärinkäsitystäkin. Oletko tullut ajatelleeksi, ettei minkään asian tulkintaa voi opettaa kenellekään: tulkinta on oma näkemys asiasta? Mikäli joku menee jonkun asian tulkintakurssille, vrt vanhan tangon kurssi, ei kysymys voi olla enään omasta tulkinnasta, vaan sen kurssin vetäjän tulkinnasta, koska häneltä tulevat valmiit mallit, joiden mukaan ja avulla tangoa tulee tulkita, jotta tulkintaa voisi kutsua vanhaksi tangoksi.

        Tämän vuoksi kuvittelin, että olisit itseopinut tangon tulkitsija. Vanhan tangon kurssilla ei voi saada sen parempia tangon tulkintaedellytyksiä kuin uuden (hhnn) tangon tulkintakurssilla. Annetut tulkintakaavat ovat vain erilaiset ja siinä kaikki.


      • Muistojen tango
        Ei tiedetty kirjoitti:

        Saattoi se olla väärinkäsitystäkin. Oletko tullut ajatelleeksi, ettei minkään asian tulkintaa voi opettaa kenellekään: tulkinta on oma näkemys asiasta? Mikäli joku menee jonkun asian tulkintakurssille, vrt vanhan tangon kurssi, ei kysymys voi olla enään omasta tulkinnasta, vaan sen kurssin vetäjän tulkinnasta, koska häneltä tulevat valmiit mallit, joiden mukaan ja avulla tangoa tulee tulkita, jotta tulkintaa voisi kutsua vanhaksi tangoksi.

        Tämän vuoksi kuvittelin, että olisit itseopinut tangon tulkitsija. Vanhan tangon kurssilla ei voi saada sen parempia tangon tulkintaedellytyksiä kuin uuden (hhnn) tangon tulkintakurssilla. Annetut tulkintakaavat ovat vain erilaiset ja siinä kaikki.

        Jos vastauksesi on minulle, niin olen samaa mieltä siitä, että jonkin kappaleen tulkintaa ei voi opettaa, voi vain antaa keinoja, joita voi omassa tulkinnassaan toteuttaa.

        Alkuperäisessa kysymyksessäni en kuitenkaan kysellyt miten tulkintaa tulisi opettaa, vaan halusin tietää, kuuluuko wanhan tangon opetukseen kaikkialla Suomessa vahvan vasteen opetus.


      • Ei tiedetty
        Muistojen tango kirjoitti:

        Jos vastauksesi on minulle, niin olen samaa mieltä siitä, että jonkin kappaleen tulkintaa ei voi opettaa, voi vain antaa keinoja, joita voi omassa tulkinnassaan toteuttaa.

        Alkuperäisessa kysymyksessäni en kuitenkaan kysellyt miten tulkintaa tulisi opettaa, vaan halusin tietää, kuuluuko wanhan tangon opetukseen kaikkialla Suomessa vahvan vasteen opetus.

        Vahvan vasteen opetus saattaa olla omiaan painikurssilla, mutta joskus painissakin kannattaa käyttää hyvin kevyttä - jopa olematonta vastetta, joten yksiselitteistä vastausta ei ole. Itse olen tanssiessani pyrkinyt käyttämään vastetta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ja odottanut saavani yhtä suuren vastavasteen. Kiihdytysten ja jarrutusten välissä olen pyrkinyt välttämään vasteen käyttämistä ja odottanut saavani kutakuinkin olematonta vastavastetta. Läheskään aina tämä ei ole onnistunut, koska voiman ja vastavoiman laki on paljon helpompi lausua kuin tanssia.


    • tangon huumaa

      "
      Lähinnä kiinnostaa se, kuuluuko wanhaan tangoon todella v o i m a k a s v a s t e paria kohti? Romanitangoon se mielestäni kuuluu jo ihan luonnollisestikin

      Tuohon minun muistojeni wanhaan tangoon kuului askelsarjoja romanitangon tapaan, mutta v a h v a s t a vasteesta ei ollut puhettakaan. Ja osasivat ne parhaat miehet taivutellakin jo tuolloin, vaikka muuta olen kuullut nykyään väitettävän"

      Eiköhän siihen kuulu voimakas vaste, niin kuin ihan tähän suomalaiseenkin tangoon.Sillä yläropalla nainen kait lukee miestä?
      Itse olen ainakin huomannut vieenin olevan helppoa jos ja kun daami nojaa, jos nyt ei voimaakkasti. mutta tiiviisti ylävartalla.

      Mitä tulee sinun muistoihisi, olit ilmeisesti vasta aloittelija tanssin suhteen, hyvä tanssiasento ja vaste puuttu?

    • Muistojen tango

      Minun mielestäni lavatangoonkaan ei kuulu voimakas vaste. Nojata nyt tietysti täytyy, mutta ainoastaan sen verran, että pysyy sen miehen kyydissä, eikä irtoa kehosta muulloin kuin silloin, kun kuvion tekeminen sitä vaatii.

      Käymälläni kurssilla meitä naisia pistettiin laittamaan kampoihin sille miehen viennille ihan kunnon voimalla, olimme kuin kivirekiä sulalla maalla. Romanitangoon voisin olettaa sen sopivankin. Romanimies joutuu varmaankin käyttämään voimaa, että saa naisen painavine pukuineen liikkeelle. Tämä siis aivan omaa ajatelmaani.

      Tiiviissä vartalokontaktissa on, kuten kirjoitat, helppo lukea miehen vientiä. Ja niistä yläkropan liikkeistä sitä miehen vientiä tulee muutenkin seurattua.

      Nuori olin, mutta antamani kevyt vaste tuntui viejilleni riittävän. Ainakin osasin heitä suuremmitta ongelmitta seurata.

      Mielestäni tanssiasento Wanhassa tangossa poikkeaa lavatangosta. Wanhassa tangossa tullaan tavallaan sen viejän pehmeään, pyöreään syliin. Voisi sitä kai halaukseksikin kutsua. Se mikä Wanhassa tangossa on hyvä tanssiasento, ei ehkä lavatangossa ole se, mihin pyritään. Eikös siellä pyritä saamaan aikaiseksi se 'lapatuki' ?

      Minun mielestäni Wanha tango ja romanitango eivät siis ole sama asia (vaikka ne ehkä nykyään samaksi lajiksi mielletäänkin?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe