ABS;n Toiminta / Opetelkaa jarruttamaan !

MOTORISTI

Luin tuosta alempaa ( ABS,n toininta) muutaman threadin ja meinasi tukka nousta pystyyn kun huomasin että porukka valittaa kun pyörä ei pysähdy pelkällä takajarrulla ! Jumalauta ! Kuinka te nössöt olette yleensä vielä hengissä ?

Eihän se MP kyllä pelkällä takajarrulla pysähdy, ei niin minkäänlaisella alustalla...ja kuka teitä on opettanut ajamaan...anna mun kaikki kestää... Etupyörällä on 70-80 ( jopa enemmänkin) % MP,n jarrutustehosta...

Kyllä se on niin että MP.ssä pitää käyttää MOLEMPIA jarruja, Aina ! muuten nopea pysäyttäminen EI ole mahdollista, mutta nämä pullamössöbemaristit / customistit vissiin käyttävät pelkkää takajarrua, liekö sen etujarrun käyttö pelottaa , vai mikä siinä on ?

Teidän olisi syytä opetella ( kiireesti) MP,n nopeaa pysäyttämistä jollain suljetulla alueella, ja h,vetin monta kertaa toistaen,kunnes homma onnistuu vaikka "unissaan ja naisen päältä" niin minäkin tein aikanaan
(1967-68), nyt se nopea pysäytys on "selkäytimessä" eikä jarruttaminen pelota sorallakaan, Joku päivä autoilija karauttaa eteen joko tiensivusta, tai kaistanvaihdon seurauksena, silloin on myöhäistä harjoitella, Motoristin tärkeimpiä ( ellei tärkein)"opinkappaleita" on MP,n mahdollisimman nopea pysäyttäminen kaikissa olosuhteissa.

Kun hiukan treenaatte niin etupyörän voi vetää lukkoon 120 km/h vauhdissa soralla ( ei mutkassa !)...Mutta takapyörää EI kannata yrittää lukita...siinä käy huonosti !
SE (etupyörän lukitseminen) nyt ei mitään auta sinänsä, mutta hälventää turhaa pelkoa jarruttamisen suhteen.

Niin ja ne BMW,n ABS,t toimivat juuri niin kuin pitääkin, olen testannut niitä jäällä
(minulla oli aikoinaan uusi BMW K1-90) Kokemus on huikea kun pyörät eivät lukkiinnu.... vaikka siinä oli ne I -polven ABS,t joissa ainakin jarrutussykli on liian hidas, se tuntuu epämiellyttävälle, varsinkin pitävällä pinnalla, jäällä sitä ei huomaa, jää ikäänkuin tasoittaa ABS,n sykkeen.

23

4568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luettavaa

      Ihan kuin olisi palattu takaisin pimeälle keskiajalle tuli mieleeni kun luin alempana olevaa keskustelua. Luulisi valistuksen levinneen kun tietoa ja taitoa on on näinkin paljon jaossa.
      Mikään teknillinen parannus ei auta jos ihminen ei sitä kykene hyödyntämään. Osasyy on tietenkin se, että aloitetaan opettelu liian isolla pyörällä. Ego ei anna periksi aloittaa pienellä jolloin rajojen haku jää tekemättä ja todellinen oppi saamatta. Monille on myös vaikeaa tunnustaa sitä, että toisella voisi olla tiedollisesti jotain annettavaa. Sääli.
      Mitä sorateihin muuten tulee niin niitä on kiva ajaa isommallakin pyörällä. Ei sora ole ongelma. Ongelmat ovat näköjään pesiytyneet tangon ja satulan väliin.

      • MOTORISTI

        Tuo 40-50 v uusbikereiden ryhmä on kaikkein onnettomuusalttein porukka mitä MP,llä liikkuu..

        Pyörä on iso ja komea, mutta ajotaitoa ei ole nimeksikään,

        Liikkeellelähdöt ja pysähtymiset ovat erityisen koomista katsottavaa, kuski läpyttää maata jaloillaan kuin ankka räpylöitään..ja mutkassa laahataan jalkaa maassa..ja jalat isketään maahan 100 m ennen pysähtymistä.. ..

        Olen muutamalle asiakkaalleni ehdottanut ensimäiseksi 500 cc pyörää , kun tiesin että kaveri ei ole kuunaan MP,llä ajanut, vastaus on aina sama: " ei sillä kehtaa ajaa" ....


      • 1500cc
        MOTORISTI kirjoitti:

        Tuo 40-50 v uusbikereiden ryhmä on kaikkein onnettomuusalttein porukka mitä MP,llä liikkuu..

        Pyörä on iso ja komea, mutta ajotaitoa ei ole nimeksikään,

        Liikkeellelähdöt ja pysähtymiset ovat erityisen koomista katsottavaa, kuski läpyttää maata jaloillaan kuin ankka räpylöitään..ja mutkassa laahataan jalkaa maassa..ja jalat isketään maahan 100 m ennen pysähtymistä.. ..

        Olen muutamalle asiakkaalleni ehdottanut ensimäiseksi 500 cc pyörää , kun tiesin että kaveri ei ole kuunaan MP,llä ajanut, vastaus on aina sama: " ei sillä kehtaa ajaa" ....

        Keulikaa te teiniviikset vaan, kyllä sato korjataan pylväistä..


      • MOTORISTI
        1500cc kirjoitti:

        Keulikaa te teiniviikset vaan, kyllä sato korjataan pylväistä..

        Onnettomuusalttein motoristiryhmä on 45-55 vuotiaat uusmotoristit, tämä on kerrottu uutisissa keväällä, tuo onnettomuusalttius johtuu porukan ajotaidottomuudesta,ja mielestäni myös siitä etteivät nämä , usein päällikkötason "menestyjät" koe olevansa minkäänlaisen opetuksen tarpeessa, liekö se sitten sitä paljon puhuttua "elämänhallintaa" !

        Eli, ei se että omistaa uuden, ison ja röhevän mopon ja uudet hienot ajovarusteet ole mikään tae ajotaidosta, usein se on todiste ajotaidottomuudesta.

        Ja ne minun "amisviikset" tippuivat jo tuolla Teknillisessä opistossa 70-luvulla...


      • R1150GS
        MOTORISTI kirjoitti:

        Onnettomuusalttein motoristiryhmä on 45-55 vuotiaat uusmotoristit, tämä on kerrottu uutisissa keväällä, tuo onnettomuusalttius johtuu porukan ajotaidottomuudesta,ja mielestäni myös siitä etteivät nämä , usein päällikkötason "menestyjät" koe olevansa minkäänlaisen opetuksen tarpeessa, liekö se sitten sitä paljon puhuttua "elämänhallintaa" !

        Eli, ei se että omistaa uuden, ison ja röhevän mopon ja uudet hienot ajovarusteet ole mikään tae ajotaidosta, usein se on todiste ajotaidottomuudesta.

        Ja ne minun "amisviikset" tippuivat jo tuolla Teknillisessä opistossa 70-luvulla...

        Lähetäppä linkki tuohon uuteen liikenne turvan tutkimukseen, jossa todetaan 45-55 vuotiaat onnettomuusaltteimmaksi.
        Ne tilastot mitä minä olen nähnyt, osoittavat kyllä sen, että niin kuin muussakin liikenteessä 15-25 v ovat kaikista onnettomuusalttiimpia kaksipyöräisillä. Mitä enemmän ikää karttuu sitä vähemmän sattuu onnettomuuksia.


      • Kessu
        MOTORISTI kirjoitti:

        Onnettomuusalttein motoristiryhmä on 45-55 vuotiaat uusmotoristit, tämä on kerrottu uutisissa keväällä, tuo onnettomuusalttius johtuu porukan ajotaidottomuudesta,ja mielestäni myös siitä etteivät nämä , usein päällikkötason "menestyjät" koe olevansa minkäänlaisen opetuksen tarpeessa, liekö se sitten sitä paljon puhuttua "elämänhallintaa" !

        Eli, ei se että omistaa uuden, ison ja röhevän mopon ja uudet hienot ajovarusteet ole mikään tae ajotaidosta, usein se on todiste ajotaidottomuudesta.

        Ja ne minun "amisviikset" tippuivat jo tuolla Teknillisessä opistossa 70-luvulla...

        En tiedä mihin tuo "onnettomuus alttein ryhmä" perustuu. Ihmettelempä että liikenneturvassa sanotaan näin.
        Edellis vuoden tilastot kertoivat kyllä nuorempien ajaneen kolarit, varsinkin kuolemaan johtaneet.


    • Bemarimies

      Ei tuossa aiemmassa mielestäni kukaan sellaista valittanut.
      Mutta sen olen huomannut, että luettu voidaan ja usein ymmärretään monella tavalla. Joillain on jopa taito ymmärtää kaikki lukemansa väärin.
      Tai ehkäpä vähintäänkin tuntuu siltä, että joskus vaan poimitaan sana sieltä ja toinen täältä ja niitä yhdistelemällä muodostetaan oma totuus.

      Toisaalta syyllistyn ehkä itsekin samaan, kun en millään voi käsittää kommenttiasi:
      "Kun hiukan treenaatte niin etupyörän voi vetää lukkoon 120 km/h vauhdissa soralla ( ei mutkassa !)...Mutta takapyörää EI kannata yrittää lukita...siinä käy huonosti !
      SE (etupyörän lukitseminen) nyt ei mitään auta sinänsä, mutta hälventää turhaa pelkoa jarruttamisen suhteen."

      • MOTORISTI

        Lainaamasi threadini loppuosa sisältää jo vastauksen kysymykseesi....

        "SE (etupyörän lukitseminen) nyt ei mitään auta sinänsä, mutta hälventää turhaa pelkoa jarruttamisen suhteen."

        Eli on tietysti kyse pyörän hallinnasta..

        Mutta sitä ei valitettavasti opi kuin aktiivisella harjoittelulla, ja Matkasohvalla ajo aurinkoisella ilmalla kuivalla asfaltilla ei ole sitä !

        Ja kyllä tuoss aiemmassa nimenomaan valitettiin sitä että kun takajarru ei pitänyt, niin piti ottaa etujarru avuksi..Eikö siinä ole sinun mielestäsi mitään ihmeellistä..?

        Minulle tuli luettuani sellainen olo että tuon kirjoittaja olettaa BMW,n olevan Kaikkivoipa Jumala joka pystyy kumoamaan fysiikan lait..eli : kalliilla hinnalla ostamani premium-bike ei pysähdykään pelkällä jalkajarrulla kuten työsuhdeautoni !

        Toistan vielä että olisi hyvä harjoitella sitä pysäyttämistä, tuo urputus jarrujen tehottomuudesta on turhaa, se johtuu VAIN siitä että k,o kuski ei osaa ajaa , eikä jarruttaa !


    • Kessu.

      Olen henk.kohtasesti sitä mieltä, että nämä apsit ei kuulu prätkään ollenkaan.

      Kehitys kulkee siihen suuntaan, että jengi kuvittelee saavansa ajotaidot kaupanpäällisenä.
      Kunhan ottaa mopon sopivalla varustuksella.

      Olkoonkin kyllä niin, että irtosoralla varmasti helpotta jarrutusta tämä abs....en ole kyllä kokeillu.
      Entä sitten kun apseihin tottunut moottorimies ottaa tavallisen motukan alleen? Taitaa ottaa se takajarruki kiinni? :D

      • MOTORISTI

        Olen omistanut pyöriä ABS,llä ja ilman, ei niistä mitään haittaakaan ole ollut, ja ilmankin pärjää oikein hyvin..

        Jossain paniikkijarrutustilanteessa sateella kun joudut samalla ylittämään sateen liukastuttamia "muovisia" ajoratamerkintöjä, ABS,iä voi tulla jopa ikävä..

        Se on kyllä totta että etenkin nykyiset "liian" hyvät ABS,t antavat väärän kuvan takajarrun todellisesta tehosta tosipaikassa.

        Kuulemani perusteella oletan että "uusmotoristeista" valtaosa ei osaa pysäyttää pyöräänsä turvallisesti ja nopeasti, tuo johtuu siitä että etujarrun käyttö on täysin hepreaa tuolle porukalle, jopa jotkut liikenneopettajat kieltävät oppilailtaan etujarrun käytön (Tapahtui Oulussa v 2000) , se on kuulemma "vaarallista" pyörä voi kaatua, niinpä nämä raukat sitten jarruttavat pelkällä takajarrulla.

        Mielestäni SMOTO tai joku muu järjestö voisi puuttua asiaan , ja myös MP-kerhoille olisi sarkaa tässä asiassa..


      • Kessu
        MOTORISTI kirjoitti:

        Olen omistanut pyöriä ABS,llä ja ilman, ei niistä mitään haittaakaan ole ollut, ja ilmankin pärjää oikein hyvin..

        Jossain paniikkijarrutustilanteessa sateella kun joudut samalla ylittämään sateen liukastuttamia "muovisia" ajoratamerkintöjä, ABS,iä voi tulla jopa ikävä..

        Se on kyllä totta että etenkin nykyiset "liian" hyvät ABS,t antavat väärän kuvan takajarrun todellisesta tehosta tosipaikassa.

        Kuulemani perusteella oletan että "uusmotoristeista" valtaosa ei osaa pysäyttää pyöräänsä turvallisesti ja nopeasti, tuo johtuu siitä että etujarrun käyttö on täysin hepreaa tuolle porukalle, jopa jotkut liikenneopettajat kieltävät oppilailtaan etujarrun käytön (Tapahtui Oulussa v 2000) , se on kuulemma "vaarallista" pyörä voi kaatua, niinpä nämä raukat sitten jarruttavat pelkällä takajarrulla.

        Mielestäni SMOTO tai joku muu järjestö voisi puuttua asiaan , ja myös MP-kerhoille olisi sarkaa tässä asiassa..

        Joka keväiset "ruosteenpoisto" harjoitukset ovat erittäin tärkeät. Suosittelen jokaiselle kerholle.
        Tällaisella toiminnalla uskoakseni olisi positiivinen vaikutus myös uusien kerholaisten hankinnassa.....Ainaki pysys nykyset pidempään ajo kunnossa.

        Muistaakseni myös BMW järjesti tänä keväänä kai parikin ajokurssia. Hintaa niillä taisi olla jonkin verran.


    • R11150GS

      Mielenkiinnolla lueskellut näityä juttuja ABS:n toiminnasta.
      Mielestäni nämä uudet absit ovat vallan verrattomat. Soralla kytken ne kyllä pois, ja takajarrun käytöstä olen sitä mieltä, että soratiellä ja metsässä niitä voi ja täytyy käyttää (tarkoitan tässä soratiellä metsäautotietä jne, en jotain kylätietä joka saattaa olla pinnaltaan parempi kuin oljysoratie)

      Etujarrun voi todella käyttää lukossa jopa 120 vauhdissa, mutta tosipaikan tullen siitä lukkiutumisesta ei ole kuin haittaa, ja todella harva hallitsee sen "tilanteessa".

      "jokainen osaa ajaa lujaa, mutta harva pysäyttää oikein"

      • MOTORISTI

        Molempien jarrujen yhtäaikaiseen käyttöön joka kerta jarrutettessa on siinä että äkkitilanteessa ei ole aikaa harkita tarvitsetko molempia , vai kenties vain toista jarrua..Eli pelkän takajarrun käyttö hiljaisessa nopeudessa "kun ei ole hättää" on vaarallista, sitten kun se hätä tulee! Siis kannattaa jarruttaa aina molemmilla jarruilla, tietysti jarrutusteho tilanteen ja pinnan mukaan,

        Useimmissa nykypyörissähän on fantastisen tehokkat ja tunnokkaat jarrut joilla nopea ja turvallinen jarrutus on "lastenleikkiä" verrattuna 70-80 luvun onnettomiin rumpujarruihin ja rosterilevyihin
        ( Suzuki GT 750, Honda Tuutti y,m ...)


      • R1150GS
        MOTORISTI kirjoitti:

        Molempien jarrujen yhtäaikaiseen käyttöön joka kerta jarrutettessa on siinä että äkkitilanteessa ei ole aikaa harkita tarvitsetko molempia , vai kenties vain toista jarrua..Eli pelkän takajarrun käyttö hiljaisessa nopeudessa "kun ei ole hättää" on vaarallista, sitten kun se hätä tulee! Siis kannattaa jarruttaa aina molemmilla jarruilla, tietysti jarrutusteho tilanteen ja pinnan mukaan,

        Useimmissa nykypyörissähän on fantastisen tehokkat ja tunnokkaat jarrut joilla nopea ja turvallinen jarrutus on "lastenleikkiä" verrattuna 70-80 luvun onnettomiin rumpujarruihin ja rosterilevyihin
        ( Suzuki GT 750, Honda Tuutti y,m ...)

        Itsellänikin on selkäytimessä molempien jarrujen käyttö. Kovissa nopeuksissa tuon takajarrun käytöstä ei ole pysähtymismatkaan kovin paljon vaikutusta, mutta tosipaikassa ne saadut 5-10 lisä metriä voivat olla ratkaisevat. Kaupunki liikenteessä vauhdin tappo etusella ja "herkuttelu" takajarrulla.

        Muistelen tuon Wartburg Suzukin jarrujen toimineen sateella siten että kun painoi kahvan pohjaan vauhti tuntui kiihtyvän ekat 20-50 m ennen kuin jarrut kuivuivat.


      • MOTORISTI
        R1150GS kirjoitti:

        Itsellänikin on selkäytimessä molempien jarrujen käyttö. Kovissa nopeuksissa tuon takajarrun käytöstä ei ole pysähtymismatkaan kovin paljon vaikutusta, mutta tosipaikassa ne saadut 5-10 lisä metriä voivat olla ratkaisevat. Kaupunki liikenteessä vauhdin tappo etusella ja "herkuttelu" takajarrulla.

        Muistelen tuon Wartburg Suzukin jarrujen toimineen sateella siten että kun painoi kahvan pohjaan vauhti tuntui kiihtyvän ekat 20-50 m ennen kuin jarrut kuivuivat.

        Aika osuva nimi vesipyssylle..se -72 malli missä oli rumpujarrut, oli kyllä käytännössä jarruton pyörä jos aloitti jarrutuksen kovista nopeuksista..( 160 - 170 km/h) ja sateellahan niistä jarruista ei ollut mitään iloa ennekuin vesi haihtui pois rummuista..vesi toimi öljyn tavoin jarrukengän ja rummun välissä, no levyjarrut v-73 toivat huiman parannuksen asiaan, vaikkeivat nekään hääppöiset olleet nykyjarruihin verrattuna, taisi olla siihen aikaan Brembo ainoa jarruvalmistaja joka teki kunnollisia mp-jarruja ( Moto Guzzeissa oli jo silloin "kunnon" jarrut)


      • Kessu

        Oletko kokeillu apsia soralla, siis nimen omaan tällaisella kuulalaakerimaisella irtopinnalla?
        Kuvitellan nyt kaarteessa jarrutus, joka on pakko kyllä suorittaa takajarrulla, ainaki tavallisilla jarruilla.


      • MOTORISTI
        Kessu kirjoitti:

        Oletko kokeillu apsia soralla, siis nimen omaan tällaisella kuulalaakerimaisella irtopinnalla?
        Kuvitellan nyt kaarteessa jarrutus, joka on pakko kyllä suorittaa takajarrulla, ainaki tavallisilla jarruilla.

        Kyllä minä olen niillä ajanut myös irtosoralla, viimeksi viime kesänä R 1100 RS,llä , ei siinä soratiellä jarrutuksessa mitään ongelmia ole,ne ABS,it toimivat myös siellä jos tarvitaan, mutta ei kait se ole tarkoitus yrittää lukita takapyörää soralla ? Voihan sitä jarrutustehoa käyttää vain tarpeen mukaan , vaikka olis ne ABS,itkin....siinä se ajotaito , ja "jarrutustaito" on tarpeen, ja sen taidonhan voi hankkia VAIN harjoittelemalla, kirjoista tai teoriatunneilla sitä ei opita.

        Ja minä kyllä jarrutan aina molemmilla päillä, se takajarrun käyttö yksinään on vaarallista,etenkin liukkaalla pinnalla, kuten "kuulalaakerisoralla"

        Pelkän takajarrun käyttö liukkalla alustalla saattaa heittää pyörän sivuluisuun kun pito karkaa takapyörästä kesken kurvin, paras käyttää myös etujarrua, toki varovaisuutta noudattaen, näin voit jakaa jarrutustehon molemmille pyörille, ja jarrutus on turvalista.


    • 45v aloittelija

      Kuka siinä pelkällä takajarrulla jarruttamista on puhunut?

      Soralla tehokkain jarrutustapa on lukkojarrutus, jonka ABS estää.

    • Boxer

      No voi hyvät hyssykät. Kyllä kaikenlaista kommenttia on tullu.

      Se pitää kyllä paikkansa että mopot pysäytetään etujarrulla, jopa 100% jarrutustehosta menee tilanteesta riippuen etupyöränkautta maahan.

      Mutta MIETTIKÄÄ vähän mitä tuo kysyjä ilmeisesti on tarkoittanut. Siinä BMW:n integral-ABS systeemissä kun takajarrulla jarrutetaan, jarruttaa myös etujarrut. Tässä uusimmassa partially integral systeemissä näin ei ole, mutta vanhemmassa on. Eli ilmeisesti ei periaatteessa pitäisi olla väliä polkeeko pedaalia vai puristaako kahvasta. Eli EI OLE VÄLIÄ kummalla jarrulla jarruttaa. Mutta tämä koskee VAIN täysintegraali ABS versiota, ja siis BMW:ssä.

      • MOTORISTI

        Luehan tuosta:

        "Yllätyksen toi ABS:n toiminta, joka tässä tapauksessa takajarrun osalta aiheutti suuria sydämmen tykytyksiä. Myötäinen hiekkatie ja risteys toi mukanaan tilanteen, jossa ABS vapautti lukkiintumisen mutta samantien ehkä hiekasta johtuen varsinainen hidastuvuus oli lähes olematon. Oli pakko käyttää etujarrua jotta sain juoksuvauhdin pysäytetyksi. Onko tämä ominaisuus vai vika ?"

        Yllä se threadi joka nosti tukan pystyyn....kyllä kaveri siisnä sanoo että piti ottaa etujarru avuksi.....eli kirjoituksesta päätellen tyyppi jarruttaa normaalisti aina pelkällä takajarrulla !...tuon kirjoittajan pyörä on R1100 RS 1995, eli ¨kyse ei ole mistään integraalijarruista...sehän toki muuttaa tilanteen jos kahva vaikutta molempiin päihin, sellaisia jarrujahan on ollut iät ja ajat MP,ssä, eivät vain ole kovin yleistyneet..

        Btw, sellaiset ( integral) jarrut on muuten kaverini vm ,-79 moto guzzi 350-pyörässä, olleet jo uudesta asti....eli takajarru vaikuttaa (paineenalennusventtiilin kautta) myös toiseen etulevyyn..


      • Ekkju
        MOTORISTI kirjoitti:

        Luehan tuosta:

        "Yllätyksen toi ABS:n toiminta, joka tässä tapauksessa takajarrun osalta aiheutti suuria sydämmen tykytyksiä. Myötäinen hiekkatie ja risteys toi mukanaan tilanteen, jossa ABS vapautti lukkiintumisen mutta samantien ehkä hiekasta johtuen varsinainen hidastuvuus oli lähes olematon. Oli pakko käyttää etujarrua jotta sain juoksuvauhdin pysäytetyksi. Onko tämä ominaisuus vai vika ?"

        Yllä se threadi joka nosti tukan pystyyn....kyllä kaveri siisnä sanoo että piti ottaa etujarru avuksi.....eli kirjoituksesta päätellen tyyppi jarruttaa normaalisti aina pelkällä takajarrulla !...tuon kirjoittajan pyörä on R1100 RS 1995, eli ¨kyse ei ole mistään integraalijarruista...sehän toki muuttaa tilanteen jos kahva vaikutta molempiin päihin, sellaisia jarrujahan on ollut iät ja ajat MP,ssä, eivät vain ole kovin yleistyneet..

        Btw, sellaiset ( integral) jarrut on muuten kaverini vm ,-79 moto guzzi 350-pyörässä, olleet jo uudesta asti....eli takajarru vaikuttaa (paineenalennusventtiilin kautta) myös toiseen etulevyyn..

        Kyllä se vanhan Guzzin jarrujärjestelmä on ihan kelpo laite. Aina lukkiutuu takapyörä ennen etupyörää ja teho pelkästä polkimesta painamalla on ihan ok. Ainoa oleellinen haittapuoli siinä on, että jos on tottunut jarruttamaan pelkällä etujarrulla, niin pitää opetella uusi jarrutus-tapa, jossa käytetään myös sitä pedaalia. Se pelkkä kahvasta toimiva toinen etulevy kun ei ole aivan huipputehokas.


      • K 1200 RS

        Uudemmassa K 1200 LT:ssä integral-ABS:it toimii kuvaamallasi tavalla eli jalkajarru käyttää myös etujarrua. Hyvä vai huono, ainakaan henk. koht. en moista kaipaa..

        K 1200 RS:ssä ja kaiketi myös muissa (kuin LT) uusissa integral-ABS:eissa homma taas toimii toisin (siis oikein) päin, eli kahva vaikuttaa myös takapyörään. Tai ei se kahva suoraan sinne vaikuta, sillä kahvalla ohjataan vaan hydraulipumppua, joka taas hoitaa varsinaisen jarrutuksen. Tietokone siinä vielä laskeskelee optimipitoa ja jakaa sitä oikeassa suhteessa etu- ja takapyörän välille.
        Polkimella käytetään siis pelkkää takajarrua, eikä sen ja kahvan yhtäaikainen painaminen vaikuta jarrutustehoon mitenkään. Sen takia polkimen käyttö tuppaakin unohtumaan mulla kokonaan..


    • motorman

      Omassa 500-kuutioisessani on yhdistelmäjarrut.
      Eli toinen jarru vaikuttaa pelkästään oikeaan
      etujarrulevyyn ja toinen yhtäaikaa vasempaan etu/takajarrulevyyn. Normaaliin tehokkaaseen
      pysähtymiseen riittää kun käyttää tuota yhdistettyä jarrua ja tiukassa paikassa voi jarrutusta vielä tehostaa käyttämällä lisäksi
      oikeaa etujarrulevyä. Kuivalla kelillä pyörän pysäyttää todella lyhyellä matkalla.

      Jopa sadekelillä pysyy tuntuma erittäin hyvänä.

      Nopeita jarrutuksia harjoittelen aina silloin tällöin sopivissa olosuhteissa, jotta tuntuma tapahtumaan säilyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe